Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo C70 T5 -98 Banprojekt
<<   1, 2, 3 ... 10, 11, 12
458 besök senaste veckan (24036 totalt)
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Jag är sen på bollen men här är ett historiskt exempel.
För att visa effekterna av vakuum pumpade man ur luften mellan två halvklot och lät hästar försöka slita isär dem. Det intressanta är feltänket hos den som organiserade experimentet. Den isärdragande kraften är den som åtta hästar kan åstadkomma. Hade ena hästspannet ersatts av ett rep runt ett träd hade kraften blivit exakt densamma. Hade istället alla sexton hästar satts i samma grupp och dragit med mothåll från trädet hade vi fått dubbla dragkraften.

Samma resonemang kan göras med enkolvs glidok jämfört med fast tvåkolvsok. Samma kraft.

Ett tvåkolvs glidok däremot ger dubbla kraften jämfört med tvåkolvs fast ok (dvs en kolv på var sida av skivan).

Exemplen ovan förutsätter lika stora kolvar i alla fallen.

[/img]

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 897



Nu har vi facit!

Bara att köra nu.

_________________
Magnus Falk
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 321


Trådstartare
stilldouble skrev:
Nu har vi facit!

Bara att köra nu.


Ja precis, då vet vi!

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 321


Trådstartare
Jag gjorde ett litet ryck idag och började kika lite mer ingående på bromsoksbyte.

Men innan det började dagen med lite fix av bromsskivor i svarven, till Rallyasconan som jag brukar åka kartis i.



Sen var det dags att kolla in en hojtank som jag lackat för några år sen. Sålde hojen till en kompis och nu hade det blivit lacksläpp på tanken.
Fuskjobb, nej inte jag inte....
Det visade sig att tidigare ägare "lagat" tanken...........




Förmodligen har man ryckt hål i tanken när man skulle rycka ut bucklan. Sen har man spacklat in en liten plåtbit över hålet. Ja, vad säger man?!?......
Så det blir till att svetsa lite och sen spackla och lacka om.

Men nu till bromsuppdateringen. Jag kunde inte hålla mig så jag plockade fram slipstift och kompressorn fick gå varm. Slipade upp det nedre hålet de 4 millimetrarna som det diffade. Sen satt Mercaoket som en smäck!




Jag köpte nya skivor, 320 mm, som normalt sitter på Volvo V70 II. Det passar riktigt bra i oken.





Det blir bra det här. Lite nya stålomspunna slangar med banjokoppling vid oket så kommer det att bli bra. Bra uppdatering för mycket små pengar.

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 321


Trådstartare
Fick hem 10.9-skruv med rätt längd häromdan. Så nu är båda oken på plats. Som synes finns det plats för ganska mycket större bromsar. Nu blev det alltså 320 mm skivor i stället för 302 mm i original.






Nippeln på bromsrören ut mot slangarna vill inte släppa, så klart... Tror jag får lösa det genom att skarva på en anslutning. Sen blir det nya stålomspunna slangar.

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5609



Anders Litto skrev:

Nippeln på bromsrören ut mot slangarna vill inte släppa, så klart...

Har du provat med lite värme

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 321


Trådstartare
super7 skrev:
Anders Litto skrev:

Nippeln på bromsrören ut mot slangarna vill inte släppa, så klart...

Har du provat med lite värme


Nej, jag får kanske göra det...

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 321


Trådstartare
Äntligen lite tid och lust att skruva. Tanken är att fixa klart med bromsarna så att jag kan komma iväg och köra lite på GR. Efter ett antal försök att få loss nipplarna på bromsrören gav jag upp och kapade dem och skarvade på en bit rör med anslutning för stålomspunna slangar.

Jag blir återigen pinsamt medveten om hur skitigt det är i hjulhusen...



Jag hade ett koningsverktyg sen tidigare men det fungerade inte bra så nu köpte jag den dyrare modellen på Biltema. Funkar riktigt bra!







Jag hade redan green stuff beläggen till bakbromsarna sen tidigare så jag kompletterade med en uppsättning yellow stuff till fram. Tror att det kommer funka för lite testkörning.




Eftersom oken hamnade lite offset använder jag den renslipade ståldelen från de gamla beläggen som mellanlägg på ena sidan i oken. Troligen är dessa ok gjorda för lite tjockare skivor så därför gjorde jag så här, perfekt!




Allt på plats och beläggen är monterade.




Nu återstår bara att fylla ny bromsvätska och lufta. Sen provkörning.

Jag funderar fortfarande på hur jag ska gå vidare i projektet. Jag är mer och mer inne på att jag behåller den här C70:n som den är, med lite fix här och där, och skaffar en till C70 som får bli det stora projektet med Jagga-V6 och bakhjulsdrift. Annars kommer jag inte att ha något att åka bana med på länge... Kanske till och med ska ta och besiktiga denna i det här utförandet, så att man kan åka med den på gatan lagligt.

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 321


Trådstartare
Så här ser det ut med mellanlägget utanför belägget.




När jag skulle byta beläggen i bak var ena oket riktigt tjurigt och kärvade i kolvarna, så det blev ett nytt ok på höger sida. Vänster är bytt för inte allt för länge sen.




Sen var det dags för ny bromsvätska och luftning. När jag sen kollade att allt höll tätt bromsade jag hårt och då läckte det i en av skarvarna vid de nya stålomspunna slangarna. Så jag måste kolla om det är dåligt jobb på Hydroscand eller om det är jag som klantat mig...

Jag passade även på att sänka bilen lite på coilsen, när den ändå var på lyften.

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo C70 T5 -98 Banprojekt
<<   1, 2, 3 ... 10, 11, 12
458 besök senaste veckan (24036 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande