Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Val av bil där familjen får plats
10 besök senaste veckan (517 totalt)
Robin86
Höör
Här sen Sep 2013
Inlägg: 54


Trådstartare
Hej. Lite sugen på att testa på lite trackdays. Aldrig åkt eller kört någonsomhelst bana (förutom lite drifting) men suget är stort för att göra det. Har sturup som närmaste bana.

Blir det av är tanken att det ska vara en bil där sambon och våra 2 barn också ska kunna få plats. Alltså ska den funka både på bana och glassturer.

Vill gärna hålla mig till rwd, driftsäkerhet är ett stort plus och tänker i runda slängar 100-150k till att börja med.

_________________
Robin Fogelberg
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1126



Robin86 skrev:
Hej. Lite sugen på att testa på lite trackdays. Aldrig åkt eller kört någonsomhelst bana (förutom lite drifting) men suget är stort för att göra det. Har sturup som närmaste bana.

Blir det av är tanken att det ska vara en bil där sambon och våra 2 barn också ska kunna få plats. Alltså ska den funka både på bana och glassturer.

Vill gärna hålla mig till rwd, driftsäkerhet är ett stort plus och tänker i runda slängar 100-150k till att börja med.


Klassiska svaret på den frågan är ju en BMW, 1-serie eller 3-serie.

Själv kör jag en 335i E92, den går ca 5 banträffar per år och fungerar utmärkt på semesterresa med familjen, gick till och med att få med barnvagnen i bagaget (vi har iofs bara ett barn).

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2276



Ja precis, en BMW i olika stadier av förfall beroende på budget. Eller en Alfa Romeo Giulia, rwd, 4 dörrars och en själ på gott och ont.

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2936

Namndispens
Namndispens

BMW-DJ skrev:
Själv kör jag en 335i E92, den går ca 5 banträffar per år och fungerar utmärkt på semesterresa med familjen, gick till och med att få med barnvagnen i bagaget (vi har iofs bara ett barn).


Som info kan jag också säga att i en E92 (335i xDrive till på köpet, alltså i princip samma) fick jag in 27 flyttkartonger (ihopvikta såklart) och de var ändå utrymme kvar. Det är ett imponerande utrymme i bakluckan helt klart - även om öppningen kanske är något mindre - men den sväljer gott om pryttlar!

Så även baksätet, sitter lätt en 195cm kompis BAKOM mig som är 178cm och kör - nej det är inte en Rolls eller 7-serie, men för vad det är så är det övergrymt bra!

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
Robin86
Höör
Här sen Sep 2013
Inlägg: 54


Trådstartare
Tackar för svar. Någon speciell kaross /motor/låda av bmw 1 eller 3 serie jag borde undvika? Kör ni manuell låda?

_________________
Robin Fogelberg
Citera
tommy karlsson
Bengtsfors
Här sen Feb 2008
Inlägg: 252



Giulia i någon form alla dagar i veckan
en helt fantastisk bil i alla utförande, kanske olje brännarna inte är så kul.
billigaste 2 liters Giulia super med 2 liters motorn är endast ett chip och en vridknapp borta
så har du 300hp och kan koppla bort alla hjälpmedel.

MVH Tommy

_________________
Tommy Karlsson
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1126



Robin86 skrev:
Tackar för svar. Någon speciell kaross /motor/låda av bmw 1 eller 3 serie jag borde undvika? Kör ni manuell låda?


Jag kör manuell låda nu, men min förra var en automat och det gick också bra att köra bana med.
Du bör nog undvika den 3-serie som kallas GT, den är mer av en 5-serie under skalet så väldigt sävlig jämfört med de mindre bilarna. Sen bör du nog även undvika 2 liters diesel-fyrorna lite beroende på årsmodell o.s.v. Både tråkig motor och inte så driftsäker på ett gäng årsmodeller.

Här är ett tips där du får skönsjungande sexa, manuell låda och bakhjulsdrift.
https://www.blocket.se/annons/1000815607

Monterar du ett par camberplates fram så kommer den svänga jättefint på bana. Kanske en bättre stol för att sitta lite still när det svänger. Bättre bromsbelägg gör en hel del.

Men framförallt, köp en bil och börja köra. Att komma igång är det viktigaste, skruva kan man göra efterhand.
Det enda du MÅSTE göra innan du börjar är att byta bromsvätska så den är fräsch.

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Robin86
Höör
Här sen Sep 2013
Inlägg: 54


Trådstartare
Återigen tack 🙏 då fick jag lite kött på benen ! Tänkte åka och kolla på någon trackday på sturup och gå runt och prata lite med folk som kör och har man tur får man kanske åka med en sväng haha.
Tack igen

_________________
Robin Fogelberg
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3687



tommy karlsson skrev:
Giulia i någon form alla dagar i veckan
en helt fantastisk bil i alla utförande, kanske olje brännarna inte är så kul.
billigaste 2 liters Giulia super med 2 liters motorn är endast ett chip och en vridknapp borta
så har du 300hp och kan koppla bort alla hjälpmedel.

MVH Tommy

Uveckla gärna det där. Och har du länk till mer info tar jag gärna emot det.
Tycker att de är otroligt snygga, men en Veloce är för dyr.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Atterhall
Järfälla
Här sen Aug 2006
Inlägg: 77



Daniel Engström skrev:
tommy karlsson skrev:
Giulia i någon form alla dagar i veckan
en helt fantastisk bil i alla utförande, kanske olje brännarna inte är så kul.
billigaste 2 liters Giulia super med 2 liters motorn är endast ett chip och en vridknapp borta
så har du 300hp och kan koppla bort alla hjälpmedel.

MVH Tommy

Uveckla gärna det där. Och har du länk till mer info tar jag gärna emot det.
Tycker att de är otroligt snygga, men en Veloce är för dyr.


200-hästars Giulia är tacksam att uppdatera då den är en "strypt" 280-hästare rakt av.

Squadra Tuning i Holland är en av de mer välrenommerade och seriösa firmorna som tillhandahåller ändrad mappning för Alfa överlag och Giulia specifikt. De har rätt mycket info på sin sajt: https://squadra-tuning.com/chiptuning/alfa-romeo/giulia-alfa-romeo/2-0 . . . .

I övrigt rekommenderas t ex forumet på alfaromeo.org (trögt dock...) eller Alfisti Sweden på FB där det finns massor med trådar/inlägg om mappning/trimning av Giulia.

_________________
Martin Atterhall
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2750



2 barn kan betyda många olika saker. Jag bruksar en A4 Allroad 2010 och den är verkligen på gränsen med två bakåtvända bilbarnstolar. BMW 1 serie är inte att tänka på om du ska ha två bakåtvända bilbarnstolar!

Vårt problem är inte alls lastutrymme, vi har åkt iväg en vecka med packning och barnvagn och fortfarande kunnat dra för gardinen i bagaget. Det är längden i kupén som är vårt bekymmer. Som bruksbil gillar vi verkligen Allroaden så vi hoppas grabben kan stå ut tills det är dags att vända hans stol

BMW känns fortfarande som den givna vägen om RWD är ett krav men att veta antal bilbarnstolar som ska i kan nog ge mer konkreta förslag

Ska detta vara en första bil eller en extra bil är också en bra fråga. En äldre E36 eller E46 som agerar andra bil sparar på plånboken

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Val av bil där familjen får plats
10 besök senaste veckan (517 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande