Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11 >> 10 besök senaste veckan (23286 totalt) |
Ett par hjulhushörnbitar till har punktats på plats och den vänstra yttre C-stolpeplåten har också hamnat på plats. Detta kommer att skapa en mycket böjstyv balk som förstärker den här delen av chassit. Tillsammans med plåt som kommer att utgöra den främre delen av bakskärmen kommer detta att öka styvheten hos ett område av chassit som på grund av placeringen av den bakre hjälpramen kanske inte är tillräckligt styvt som det ser ut nu.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Henrik Schiölde https://www.facebook.com/MechanixMenace/ https://www.instagram.com/mechanix_menace/ www.youtube.com/@mechanixmenace870 |
||||
De sista plåtbitarna till vänster C-stolpe har svetsats på plats. Den övre biten är ganska komplicerad; den har en varierande radie, den är vriden och den har en skarp bock. Det tog mig ett tag att komma på hur jag skulle göra det. När det nästan var klart, och jag bara skulle klippa bort en triangulär bit, skar jag ut den biten orienterad 180 grader fel... Jag var tvungen att börja om igen! Frustrerande! Den här gången försökte jag, istället för att använda min rundbockningsmaskin, göra flera skarpa bockar i kantbocken. Det gick inte så bra, så jag gick tillbaka till den ursprungliga metoden. Plus att jag använde sträckverktyget för att förenkla vridningen av biten. Till slut blev det ganska bra.
Jag har även provat två alternativa utföranden för frontspoilern i Blender. En som har ett slätt rundat hörn och en som har en skarpare kant som också är i linje med den huvens ytterkant. Jag har inte bestämt mig helt än vilken väg jag ska gå, men jag lutar mot den släta. Jag tycker att det får bilen att se bredare ut. På höger sida har jag punktat dit den yttre C-stolpspanelen. På YouTube finns en film där man ser spoileralternativen bättre: https://youtu.be/cqEQCoGEgkw ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Henrik Schiölde https://www.facebook.com/MechanixMenace/ https://www.instagram.com/mechanix_menace/ www.youtube.com/@mechanixmenace870 |
||||
Plåtarbetet på höger C-stolpe är nu klart.
Eftersom jag behöver veta hur hög tröskellådan kan vara för att få den genom besiktningen har jag byggt en sätesmockup och mätt upp mig själv sittande i den, för att jag ska kunna göra en CAD-modell av mig själv. Detta gör det lättare för besiktningsmannen att få en känsla för hur hög tröskeln är i förhållande till föraren. Dessutom tror jag att jag kommer att ha andra användningsområden för förarmodellen i framtiden. För skojs skull tog jag bilden av mig och satte in den i CAD-modellen, detta ger en ännu bättre känsla för storleken på kupén. Efter mycket om och men har jag bestämt mig för designen av den främre delen av det bakre hjulhuset. Jag ville göra det så enkelt som möjligt att få en bra anslutning till den bakre brandväggens sandwichpanel, och samtidigt få allt så styvt som möjligt. Det blir lite knepigt att svetsa ihop allt, men i slutändan tror jag att resultatet blir ganska bra. Idag började jag skära bort delar som inte behövs av trösklarna och det plåtarbete jag gjorde innan jag bestämde mig för att bygga ett rörchassi. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Henrik Schiölde https://www.facebook.com/MechanixMenace/ https://www.instagram.com/mechanix_menace/ www.youtube.com/@mechanixmenace870 |
||||
_________________ Henrik Schiölde https://www.facebook.com/MechanixMenace/ https://www.instagram.com/mechanix_menace/ www.youtube.com/@mechanixmenace870 |
||||
Tack! ![]() _________________ Henrik Schiölde https://www.facebook.com/MechanixMenace/ https://www.instagram.com/mechanix_menace/ www.youtube.com/@mechanixmenace870 |
||||
Sommaren är här och projektet går ÄNNU långsammare fram! 😉
Det kommer naturligtvis komma regniga dagar, och jag ska försöka använda åtminstone några av dem till garagearbete. Det senaste jag har gjort är att modellera en huv som är bredare baktill. Den slutar nu i innerkant av A-stolpen. Jag tycker att det blir ett cleanare utseende, när dörrkanten och huvkanten är i linje med A-stolpens kanter. Dessutom, om man föreställer sig motorhuvens kant som en luftströmlinje, så går den nu runt kupén, istället för att krocka med vindrutan. Det ger också intrycket av ett mjukare, mer strömlinjeformat utseende på bilen. Kommentarer är välkomna! 🙂 (Blendermodellen är fortfarande ganska grov, och man kan se att den gamla versionen hade en separerad spoiler, vilket den senaste inte har. Allt detta plus mycket mer kommer givetvis att förfinas när jag är nöjd med den övergripande formen på bilen.) ![]() ![]() ![]() ![]() En video där man ser mer kan ses här: https://www.facebook.com/MechanixMen https://www.youtube.com/watch?v=W-22 _________________ Henrik Schiölde https://www.facebook.com/MechanixMenace/ https://www.instagram.com/mechanix_menace/ www.youtube.com/@mechanixmenace870 |
||||
Tack så mycket, Anders! ![]() _________________ Henrik Schiölde https://www.facebook.com/MechanixMenace/ https://www.instagram.com/mechanix_menace/ www.youtube.com/@mechanixmenace870 |
||||
Idag har jag breddat huvbullen baktill. Jag tycker det är snyggare generellt och extra mycket nu när huven är bredare baktill än fram (original är den nästan jämnbred).
Dessutom har jag lärt mig hur jag lägger in en YouTubevideo direkt här! Yooohooo!!!! ![]() _________________ Henrik Schiölde https://www.facebook.com/MechanixMenace/ https://www.instagram.com/mechanix_menace/ www.youtube.com/@mechanixmenace870 |
||||
Jag har testat att göra huvens mittveck skarpare. Jag tror att jag kommer att köra på det, men jag har inte bestämt mig riktigt än. En nackdel är att det blir mycket mera kritiskt att få vecket helt perfekt. Minst avvikelse kommer att synas mycket tydligare än om vecket är mer rundat. Eventuellt får det bli en kompromiss. Generellt sett tycker jag att det ser bättre ut om de veck som finns på originalkarossen är lite skarpare.
_________________ Henrik Schiölde https://www.facebook.com/MechanixMenace/ https://www.instagram.com/mechanix_menace/ www.youtube.com/@mechanixmenace870 |
||||
Efter det vanliga sommaruppehållet från projektet har jag kommit igång med modellering i Blender igen. Jag har testat lite fler frontspoilervarianter och jag har även testat hur bilen skulle se ut med kofångare. Det här är något jag har planerat att göra länge. Jag tycker att det tillför mer av originalbilens DNA. Kofångarna gör också att bilen ser bredare ut, vilket är positivt. Jag måste definitivt låta de olika utseendena sjunka in i skallen länge innan jag bestämmer mig för vilken väg jag ska gå.
Idag är också första gången jag har gjort en video där jag pratar. Det tog ganska lång tid att göra den, men det gör att jag kan förklara saker bättre. Jag tycker också att det gör det hela lite mer personligt. Vad tycker ni? Kommentera gärna vilken variant ni gillar bäst! Kommentarer om annat mottages också tacksamt! ![]() _________________ Henrik Schiölde https://www.facebook.com/MechanixMenace/ https://www.instagram.com/mechanix_menace/ www.youtube.com/@mechanixmenace870 |
||||
Hej!
Har du löst det med sidorutorna? Jag har samma problem på mitt bygge, de hårdbelagda Polykarbonat skivorna jag hittat går inte böja åt två håll. Om man värmer dem så försvinner "härdningen" tydligen. _________________ Mats Hemmingsson |
||||
Tjena Mats! Jag kommer att låta dubbelkröka polykarbonatrutor i formar som jag tillverkar och sen hårdskiktsbelägga dem. Dyrt lär det bli... Jag känner till några få firmor som gör det, men ska forska vidare när det blir dags. _________________ Henrik Schiölde https://www.facebook.com/MechanixMenace/ https://www.instagram.com/mechanix_menace/ www.youtube.com/@mechanixmenace870 |
||||
Tack Tony! Delar av taket, tröskellådorna och nederdelen av främre dörrstolparna är i stort sett det som återstår. Det enda som kommer att synas utifrån är delar av original takplåt. Chassinumret kommer jag inte behöva eftersom det blir ett amatörbygge! ![]() _________________ Henrik Schiölde https://www.facebook.com/MechanixMenace/ https://www.instagram.com/mechanix_menace/ www.youtube.com/@mechanixmenace870 |
||||
Det senaste jag har jobbat med designmässigt är olika varianter av kofångare och att försöka anpassa grillen till framkofångaren. Dessutom har jag gjort en bakspoiler. Jag har ännu inte bestämt mig till 100% att jag kommer att använda kofångare, men det lutar åt det.
_________________ Henrik Schiölde https://www.facebook.com/MechanixMenace/ https://www.instagram.com/mechanix_menace/ www.youtube.com/@mechanixmenace870 |
||||
Jag har testat lite nya framspoilers och så har jag modellerat en utfällbar bakspoiler.
_________________ Henrik Schiölde https://www.facebook.com/MechanixMenace/ https://www.instagram.com/mechanix_menace/ www.youtube.com/@mechanixmenace870 |
||||
_________________ Henrik Schiölde https://www.facebook.com/MechanixMenace/ https://www.instagram.com/mechanix_menace/ www.youtube.com/@mechanixmenace870 |
||||
Hela dagen idag och en stor del av gårdagen har gått åt till att skapa ytterligare en video om mitt "lilla" bilprojekt!
Det går åt en hel del tid till att filma i garaget och att skapa powerpointpresentationer som sen spelas in ihop med tal. Sen har det tagit lång tid att hitta bra musik att använda som inte är upphovsrättskyddad, för det ställer till det i YouTube. Att synka musiken med bildväxlingar tar också tid, men det blir en bättre film om man lyckas! Jag har kanske inte fått det helt perfekt, men jag är ganska nöjd. Lite pyssel var det också innan jag lärde mig hur jag lägger in min logga på hela filmen. Men det som har tagit längst tid har varit att reda ut hur jag ska kunna editera .MOV-filmerna som är det format som Iphone använder utan att bleka ur färgerna. Det blev en lång och komplicerad process. Hade jag stannat kvar hos Samsung hade det varit enklare. I slutändan är jag ganska nöjd och jag har lärt mig mycket! 🙂 _________________ Henrik Schiölde https://www.facebook.com/MechanixMenace/ https://www.instagram.com/mechanix_menace/ www.youtube.com/@mechanixmenace870 |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11 >> 10 besök senaste veckan (23286 totalt) |