Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Phantom P91 Clubman. | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 64 besök senaste veckan (12188 totalt) |
Jag provade också ett pass som jag skrev lite om i min tråd, hur uppfattade du bilen? Skulle vara intressant att höra från andra ? _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Jag körde några testpass i höstas, och full dag i lördags. 7x15 min.
Snabbaste ynglingarna som åkt någon säsong åkte 17 tider, jag körde konsekventa låga 19 tider sista passen. (Gelleråsen) vmin/max ca 55/160 ur minnet. Denna analys är med förbehåll för att jag suttit i en hyrd bil, utan vetskap om setup och hjulvinklar. Jag upplever bilen "lättkörd" om än lynnig bak. Känslig på bromsvågen/setup. Understyrning/greppet fram förmedlar den bra, bak saknas det lite känsla och är i mitt tycke lite väl on/off. I år åker dom med Nankang, och dessa är mycket mer känsliga för överhettning än tidigare märke. Det var bak jag hade problem med greppet, kan haft att göra med att vi åkte ganska höga däcktryck för att bygga temp i däcken, det var kallt.. På förmiddagen var det blött, och då fick man ha Alonso-reflexer för att inte tappa bak och vända runt. Det jag gillar är att den är kort, lätt, effektsvag och helt analog. Mao utvecklas man bra som förare på spårval, känsla, setup osv osv. Minsta över/understyrning och du tappar några tiondelar direkt du inte kan "gasa ikapp" Kul bil, och jag övervägde att köpa en innan phantomen (och överväger fortfarande, tror den är grym på att utveckla förare) men som med alla små serier är jag nojig över att bli ståendes med en bil till en serie som dött ut. (Precis som Phantomen , där hoppas jag dock att lite fler bilar byter till yngre ägare och livar upp stämningen) Snabbaste varvet, långt ifrån perfekt. _________________ A l e x l i n d a h l |
||||
Intressant att höra, den jag hyrde var helt sanslös i bakänden, räckte med att fundera på bromspedalen i turn-in in så ville den vända runt på en tusendels sekund (vilket jag också råkade göra ), men det var ju nån annans setup. Skoj bil i övrigt, gillar konceptet med enkel racing som inte är extremt dyr(lite som en modern formel ford typ), men kanske inte heller det faktumet att serien styrs av en person, allt kan vända väldigt fort om saker går snett. Lite synd tycker jag att bilen har lite för mycket grepp för sitt eget bästa, racingen är säkert svinkul, men med så lite effekt så blir den lite död tycker jag, en av anledningen till att jag valde en historisk Vee Får hoppas du får ut egna bilen för lite varv, ska bli kul att se hur det går! När är det dags för tävling? _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Hoppats jag blivit varm i kläderna nog för att körs Gelleråsloppet i Augusti med SPVM/Clubman. Dock hänger det lite på hur många körtillfällen jag får innan dess. Hjulinställningen är ju bokad 17e maj, så i bästa fall (har inte fixat andra uppsättningen fälg än, så jag är beroende av torrt för att träna) får jag 2 måndagar på Gtr i maj. I juli har jag mycket annat så vet inte hur jag lyckas träna. Sedan har ju inte släpet kommit än, och det behöver ju fixas med.. Men, snart hoppas jag på lite körning. _________________ A l e x l i n d a h l |
||||
Lyckades skjuta på helgjobbet, har en "död" dag i sthlm nästa torsdag innan vi flyger till warsawa på speedway gp. = bilmeck!
Tyvärr föll det på leveransen av an10 flänsarna till pumpen som inte hann komma. Så lite panikmeck (och hoppats allt sitter rätt) innan hjulinställningen. Printad distans och skavskydd. Ska få ett skavskydd till, tanken är lite lös ännu. Det var supertrångt tidigare med en 90 grader an koppling, så drog till hydroscand och fixade så jag kan gå på med en rak koppling. Klart, i väntan på sista delarna, har tagit emot att göra detta just nu. Men slutresultatet kommer vara värt det. Det gamla lämnade lite att önska. _________________ A l e x l i n d a h l |
||||
Sitter en vanlig Facet redtop med extern regulator. _________________ A l e x l i n d a h l |
||||
Sådär ja
Hjulinställning på fredag, i bästa av världar får jag med bilen på måndag upp för att göra shakedown på GTR. men det kan falla på att jag inte har någon winsch etc på släpet. Svårt att lasta själv med tipp/ingen handbroms. Och släpet står på dubbade däck.. _________________ A l e x l i n d a h l |
||||
Stressade hem igår kväll för att hämta delar.
Imorse hämtade jag släpet och sköljde av, skall försöka hinna provlasta i helgen. Riktigt fint släp An adaptar kom, provstartade bilen kl 11, 13 var jag på hjulinställningen.. Tog 3,5 timmar att få till det någorlunda, lite svårt när vi inte har någon nollpunkt alls, skall försöka mäta upp chassit i vinter när/om jag bygger version 2.0 Slutade iaf med 0 Toe, och data på vad ett kvarts varv gör, så kan jag testa på banan. 1.1 camber fram (och data på vad ett halvvarv gör) 1.5 grader caster Bak är det lite Toe in, och lite för mycket camber. Man måste justera med hjulet av så jag skall grovändra lite och åka tillbaka och kontrollera. Anti/squat /reaktionsstagen står bara på ungefär, vet inte hur dom skall "stå" egentligen. När vi började diffade hjulbasen 15mm, men efter lite skruvande hamnade vi på 5mm, får vara godkänt. _________________ A l e x l i n d a h l |
||||
Den passade, preciiiiiis. behövdes lite pallvirke för att få upp bilen, men hel bakramp var definitivt värt pengarna!
Winsch, trådlös fjärr och material för däck/verktygsstativ/arbetsyta beställt. Bilen kommer stå längst bak, för att få så bra kultryck som möjligt. Känner att jag är vid dom där sista 10% för att bli klar, som är så sjukt tidsödande.. _________________ A l e x l i n d a h l |
||||
Sista 10% tar aldrig slut
Kämpar för att lyckas få göra shakedown i juli på GTR. Tiden räcker verkligen inte till.. Pga vikt skall jag försöka hålla nere med verktyg. Dessa lådor måste räcka. Går det sönder mer åker jag hem Pga kultrycket vill jag ha bilen längst bak/mer centrerad över axeln. Längst fram/ned hamnar 3x3m tältet (som aldrig ska användas för jag kör i sol ) och sedan köpte jag ett batteri som passade på resterade utrymme. Bockade till en aluprofil som skall skruvas i golvet, det kommer svida att skruva i ett nytt släp.. Sedan väntar jag på material till däckstativet. Kommer bli i 35x35 fyrkantsrör, golvstående. Däcken kommer stå "upphöjda" över batteri/depåtält, och till höger om däcken (på ramen) monterar jag packoutplattan där jag klickar fast lådorna. Winschen är jag kluven kring, hoppas jag kan montera den enligt första bilden på däckställningen och linan får löpa mellan däck/lådor (kommer dra i huvudbågen) Andra bilden är ett annat alternativ, men det kräver mer stora hål i golvet och ett kastblock.. Funderar även på att göra en "övre hylla" på däckställningen ovanför däcken/lådorna. Med lite tur kan man få till det som en lämplig arbetsyta/bänk, kräver ju då att man tippar ned släpet igen när man lastat ur, alt förvaringsutrymme för något lätt. Tips och kritik mottages tacksamt! _________________ A l e x l i n d a h l |
||||
Hoppas sista delarna till däckstativet kommer i veckan.
Har siktet stenhårt inställt på GTR i juli, om det så är med gamla däck och obefintlig cornerweight.. Nya droplinksen fram monterade, tog som vanligt för lång tid då jag stoppat i skruven från fel håll på ena sidan i vintras Nya fälgbanorna borde komma om någon vecka, så jag kan få ihop 2 kompletta hjul igen iaf. Justerade om camber fram/bak och hoppas kunna åka och kontrollera detta nästa helg, tror toe drog iväg lite.. Sedan var jag tvungen att möblera om i lokalen, tidigare stod verkstadsbänken under trappen. Det här blev mycket bättre. Nu kan jag få in båt, bil och släp om jag vill. Lite för trångt men vad gör man... _________________ A l e x l i n d a h l |
||||
|
||||
Nu är jag på gång. Hjulinställning på söndag igen
Tror det skall regna så kan bli provlastning i släpet då, om än utan kaross. Nåja, däckställ!: Har verkligen försökt att tänka till överallt här, så hoppas jag det blir bra i praktiken. Grundramen, hög nog för att få ut depåtältet (som precis passar bredvid batteriet) utan att lyfta av hjulen. Vinschen sitter på ungefär samma mått från höger sida som dragpunkten på bilen, mao linan kommer gå ganska rakt i trumman. Tänker komplettera med ett fastskruvat band mellan däckställ/vinsch och framstam. Eftersom vinschen sitter i stativet, valde jag att montera fötter i framstammen på bägge sidor, för dragkrafterna som blir, höger sida är även "batterihållare" Fötterna, som är bultade igenom skiva/plåtprofil i släpet, sitter med hålen där skivan är popnitad från fabrik, så vill jag "återställa" släpet är det bara komplettera med popnit så kommer det se OEM ut, i framstammen satte jag popnuts i en dubbelvikt plåt som enbart syns från insidan. Har 5cm tillgodo mellan bil/insida ram, så fronten kommer "smita under" stativet 15-20 cm. Vänster sida skall få en "bygel" till som motverkar att hjulet välter in i kåpan, och höger sida som sticker upp skall kapas av och lockas med plastlock. Med kåpan öppen, kan man ducka under och hämta verktygen ur stativet. Så eventuellt behöver man inte ens lyfta ur lådorna för en "kvällskörning" Det är några cm fritt mellan kåpa/verktygslådor, men jag limmar ev dit lite skum som stötskydd, vill ogärna buckla kåpan Skall komplettera lite skruv och elpryttlar i helgen, sen börjar släpet närma sig redo. Planen är att bygla arbetsbelysningen på batteriet i släpet för att slippa ha tändningen på i bilen för att det skall lysa.. _________________ A l e x l i n d a h l |
||||
Är det soligt 1 juli (reservhjulen inte klara än) ses vi på Gtr motorpark för shakedown!!
Tyvärr inte med Öhlinarna bak, får försöka klämma in skifte och Cornerweight innan spvm gelleråsen. _________________ A l e x l i n d a h l |
||||
Karlstad-Strängnäs 90% exakt.
Hade haft 30% vid GTR motorpark i etuna, helt klart ok att dra med elbil. Skall sälja min spritt nya husvagn och köpa husbil med drag (dålig planering där i höstas..) så fort ekonomin tillåter att göra detta på vettigt sätt. Legat 85 (95 bakom lastbil i suget) hela vägen. 34kw/100km. Åker vidare "hem" till projektet och får en god natts sömn, så hoppas jag komma lös från mina åtaganden imorgon em. 22° och sol utlovas, bättre shakedown än så är svårt att få tror jag. Så förhoppningsvis träffar jag på några härifrån imorgon! _________________ A l e x l i n d a h l |
||||
Våra race- och banåkarbilar Phantom P91 Clubman. | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 64 besök senaste veckan (12188 totalt) |