Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2, 3 >> 14449 besök totalt |
Titan i ventilmekanism.
Har funderingar på att bygga om mina hydrauliska tryckare till mekaniksa för att har mer koll på ventilerna samt ha möjlighet till en friare design på kamaxlarnas utformning. Vad som kommer göras är att en distans liknande en "lashcap" ska svarvas/slipas till rätt dimensioner. Efter detta kommer antagligen en härdning vara nödvändig. Frågan är då om mina tankar på ngn form av titan är rätt och isf vad för legering som lämpar sig eller om det spelar mindre roll? Till vilken hårdhet eller andra egenskaper bör dessa distanser härdas? Finns det andra material som bör premieras istället? Mottaglig för alla former av tips. |
||||
De lash-caps jag kommit i kontakt med har uteslutande varit av något stål,
liknande vanliga ventilshims. Är inte tttanlegeringar för mjuka för att "bankas" mellan lyftare och ventilskaft? Mina $0.0000000002 _________________ Jörgen Eriksson |
||||
Det var just detta med om det är för mjukt som var en fråga. ![]() Hur ser härdningsmöjligheterna för titan ut egentligen? Stål är ju inga problem egentligen men då dessa distanser kommer bli relativt långa fick jag lite vikthsyteri. |
||||
Kikade runt lite efter förhandsinfon du gav mig. Precis som Jet skriver så är vanlig titan inte speciellt väl lämpat för ändamålet. Finns en del fina titanlegeringar som kanske passat men de är dyra och tyvärr inget som ligger under nedersta hyllan på kontoret
![]() _________________ /Kristian Elisson |
||||
Då blir det till att tänka om mao.
Tips på lämpligt material och lämplig härdningsprocess tas gladeligen emot... ![]() |
||||
Du ska altså bygga om dina hydrauliska tryckare till solida?
Förstog jag rätt nu eller har du tänkt nytillverka hela tryckaren? om du bygger om, tänk då på att göra tryckaren så den inte fylls med olja (blir onödigt tungt) om du ska bygga om så hade jag gjort som så: Tillverka en pryl som ersätter hydrauliken i tryckaren så att den blir stum. Den brukar inte behöva härdas men dock tillverkas av bättre sortens stål. Sen kör du med lösa lashcaps till ventiljusteringen. |
||||
Exakt så var nog tanken lite grovt, men tackar för tipset om att blocka hålen för oljan. ![]() Ska alltså inte bygga helt nya tryckare... ![]() ![]() Vart kan man hitta lash caps då? Eller gör man dessa själv oxå? Vet ju knappt hur dom ser ut egentligen... ![]() "Nätexperterna" påstår att dessa brukar hopaps loss osv, men tycker det låter underligt. Dom hade löst det som så att dom slipat in hela ersättningsbiten till rätt ventilspel sen härdat bitarna. |
||||
Vi har gjort grundliga undersökningar i ämnet, hittat leverantörer av råämnestång och frågat oss runt angående bearbetningssätt.
Så här står det till: 1. råämnestång i Ti6Al4V i lämplig diameter, som räcker till runt 32 tryckare går på runt 1500:- (har exakta uppgifter hemma) 2. Man ska inte tillverka nötdelar av titan...dvs. det är bara tryckare i sig som ska göras i titan, brickor under kamnockar måste fortfarande vara i härdat stål. 3. Man tillverkar tryckare så tjocka att man kan sedan justera dom med brickor av lämplig tjocklek (finns att köpa). 4. Man ska "gropa" ur tryckare innifrån för att få dom ännu lättare... 5. Svarvning av Titan skiljer sig från svarvning av andra material, och hårdstålskär är bara att glömma. Vår motor ska inte varva så mycket så vi släppte idén men om du är villig att köpa in råämnen så kan vi tänka oss prova svarva några stycken. Mattias har tillgång till lämplig maskinpark som kan leverera rätta toleranse och repeterbarhet. Mvh. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Lash-caps ska inte hoppa av om ventilspelet är OK, även om det ser ut så när man sätter dit dem
![]() http://www.sivalves.com/ocdomestic_lashcaps.html _________________ Jörgen Eriksson |
||||
Här bara rasar tipsen in.
För att förtydliga lite så är det inte hela tryckaren alltså utan bara en "distansbit" i ca 8mm diameter som ska göras för att ersätta hydrauliken. Själva tryckaren är 35mm, men det spelar ju egentligen inte så stor roll. Hjälp med arbete osv mottages gärna om situationen blir sådan att man lejer bort det. ![]() Var mkt att tänka på för en såhär "enkel" sak, men där ser man att det alltid löna sig att fråga...om man inte heter Bisting då alltså. ![]() och Lash capsen såg tom ut som jag todde/hade halv aning om. ![]() Nu ska jag bara spåra vad sånna kan kosta. |
||||
Precis, länken ovanför visar tydligt hur en lashcap ser ut...
Dom går att både köpa och tillverka själv, vet dock inte vilket material som är lämpligt.. Kommer ihåg att dom vi gjorde tänkte vi härda, men efter att ha testat dom en längre tid så kom vi fram till att härdning inte var nödvändig. om lashcapsen hoppar lös så har man nog lite andra problem.. typ mjuka fjädrar som ger oanade ventilspel kanske? Edit: Just det, en till grej. Biten du gör som du sätter i tryckaren, se till att det inte är mycket presspassning på den (typ max 0.01mm) Tryckarna är ju rätt tighta i sina lopp, och man vill nog inte äventyra marginalerna därimellan... |
||||
Jag tänkte snarare på att vi skulle svarva något sånt:
![]() och sen använda standard ventiljusteringsbrickor ovanpå...lättare än så blir det inte. Lämplig ASTM B 348 grade 5 stång går på 2300:-, och då kan man skära kanske 32 lyftare. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
![]() Du har PM! ![]() EDIT: Med brickor ovanpå menar du typ Volvo B23 mao va? ![]() |
||||
En lashcap är, om jag sett rätt på bilden, en liten hatt som monteras på ventilskaftets ände. Den gör så att skaftänden inte blir som en svamp när man har hårda fjädrar. På en motor med överliggande kamm(ar) och tryckaren mellan ventil och kam så borde risken bli mindre att lashcapen hoppar av. Den borde iaf inte komma så långt om man gör tryckaren enligt beepbeeps bild.
Vill inte låta som en "messerschmidt", men ett svenskt, och längre, ord för lashcap kan ju vara ventilskaftshatt... _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
I de miljöer jag rör mig är det inte helt ovanligt att man hittar lashcaps lite var som helst i motorn. De har en tendens att fara omkring. Lite ventilflyt så har man inte lika tight utrymme för dem.
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Iof, du som åker saab gör ju rätt i att använda orginal justerbrickor, är väl enklast så då skaftlängd och retainer är anpassade för det ![]() Volvobrickor bör man verkligen undvika, dom är hur stora och tunga som helst... ![]() Jag vet att det var någon på zatzy som var intresserad av att göra egna tryckare för ett tag sedan. Jag kontaktatde då en motorbyggare som jag känner och hörde mig för exakt hur man går till väga, matrialval, härdning, bearbetningsprocesser mm... Försökte hitta den tråden nu men jag orkade inte leta så noga. |
||||
Det jag använde till mina lashcaps var vanlig svartbult insex från jobbet...12:9
Eller som i mitt fall för litet spel mellan ventilskaft och ventilstyrning ![]() ![]() ![]() tror inte det händer ofta ![]() Gunnars teori var att det inte riktigt går att köra med samma spel på en milttrimmad gatmotor ![]() som en race motor, för det var det spelet Gunnar gjorde från början, var skär skador på några ventiler....en lashcaps hoppade av...hadde dock sån tur att ventilen inte blev krokig ![]() _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2, 3 >> 14449 besök totalt |