Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 3 besök senaste veckan (9610 totalt) |
Premiär miata
Ja då var det dags att köra lite miata på knutstorp för första gången. Det ganska stor skillnad mot bmwn framför allt lägre effekt men även att den är kvickare i rörelserna än de bilar jag kört på bana. Behöver få bort rattrosten och lära mig köra och bevara farten ut ur kurvorna och få lite mer känsla hur mycket grepp det finns. Blev lite yvigt ibland. Hade problem med att vänster framhjul tog i inner hjulhus i hela området ned till liton. Med rejält skuret däck som följd. Behövs lite hårdare fjädrar? Får analysera mer. Körde bara fram till lunch. Det är väl inte helt optimalt med allt för kalla toyo R888r heller. Bästa tid 1.14.94 ![]() _________________ Ulf Sanden |
||
Kul att se loggen på körningen, bra fart upp mot Idioten måste jag säga!
![]() Roligt att se bilen live i torsdags med, även om jag tyvärr inte hade tid att granska den mer när jag var tvungen att fixa inför Licenskursen ![]() Tråkigt med framdäcket, hur hårda fjädrar har du? Är den ovanligt låg? _________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||
Kul att se bilen på banan och på vägen hem kom jag ju på att vi inte hann snacka något
![]() ang. att det tar i där fram så hade jag samma problem med Vilma när jag körde med Gaz Gold men när jag sedan bytte till Öhlins Road and Track försvann det, vill minnas som att jag upplevde det som att med R&T så stod bilen några mm högre samtidigt som jag tror att det var relativt lika fjäderkonstanter. Så steg ett kanske är att kolla hur lågt/högt du har ställt bilen?! /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||
Hej
Figgz Tack, det är ett bra jobb ni gör. Vet inte om den är extremt låg ca 115 mm till svetsflänsen under tröskeln men målet är ju att ha den så låg som möjligt. Sitter 8/6 f/b fjädrar på, har 12/8 fjädrar som jag ska byta till skall enligt "Youtube" vara race Hårdhet. ![]() Får väl höja sista mm om det behövs då. Har haft för mycket camber så däcken var kalla i ytterkanten runt om, så jag rätar upp 0,5 grader runt om. Det var svart i avgasröret så hoppas att byta ecu ska kunna justera lite tändning och blandning med. _________________ Ulf Sanden |
||
Hej
Carl Ja det är inte så mycket plats någon stans i de här miatorna men tyckte det blev lite roligare att köra när man lärt känna den lite. Även om den var lite för off nu första gången. Vi får ta snacket nästa gång, porschen ser ju klippstabil ut på banan ![]() _________________ Ulf Sanden |
||
Svarade aldrig riktigt på din observation om hög hastighet innan idioten. Sanningen är nog att det var en av få kurvor (vänstern innan och backen upp) jag fick till.
Har ju inte kört bil här på några år men kört med moppen i stället. Det är tvärt om med den fort på rakorna och sakta i kurvorna. Slutet på långa raka gör den över 210 mot miatans 150 så bromspunkter och spårval är lite fel i huvudet. Frågan är om jag kan alternera? ![]() _________________ Ulf Sanden |
||
Klarade besiktningen med blankt papper så nu är det bara SSM rallyt kvar innan jag ska på och börja fingra på fjädrar och hjul vinklar. Får se om det blir en bandag till i år. Tiden går ju så otroligt fort nu när man nästan blivit pensionär.
_________________ Ulf Sanden |
||
Re:
Hej Ulf! Jag kör också GAZ-Gold dämpare på min NB, och har också upplevt att det tar i vänster fram! Körde min första tävling på Rudskogen i Norge nu förra veckan, och hade samma problem. Återkom gärna här i tråden om du märkte förbättring med hårdare fjädrar och annan camber ![]() Kul att läsa din tråd! _________________ Erik Regnell Kör: Miata -04 #31 MX5 Cup, SPVM Har ägt: -Honda Civic Type R (EP3) -05 -Golf Gti Clubsport S -18 -Honda S2000 -05 -BMW M3-E30 -87 |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 3 besök senaste veckan (9610 totalt) |