Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 19 besök senaste veckan (8685 totalt) |
Re:
Verkligen och dom funkade klockrent. 🤩 I måndags blev premiären avklarad. ![]() Dagen blev riktigt lyckad med mycket trevligt folk och nya bekantskaper, och bilen fungerade klockrent. Dock var min körning lite rostig, men allt var nytt för mig så jag skyller på det. Bilen: Den fungerade mycket bra. Jag testade lite olika inställningar tills jag hittade vad jag trivdes med. Sedan försökte jag hitta flytet i körningen. Jag pressar inte tillräckligt ännu för att känna av vikten negativt. Men jag är väldigt nöjd med hur den känns. Det finns gott om kraft; jag var uppe i 212 km/h på rakan på Gälleråsen, trots sen gas ut ur kurvan innan rakan och lite tidigt samt klen broms i slutet. Till jämförelse kom min GR Yaris upp i ca 180 km/h. Jag tyckte också att instyrningen var väldigt bra, åtminstone vid mina hastigheter. Bilen verkade helt oberörd av banan. Oljetemperaturen var strax över 100 grader, bromsarna hade ingen fade, och däcken höll bra med jämnt slitage. Bromsarna: De var också mycket bra. OK:en blev inte missfärgade, vilket jag direkt lyckades med på Yarisen, trots att M2:an är ungefär 400 kg tyngre. Även om M2:an är tung men bromsarna är dimensionerade att klara vikten, även på bana. Bromsarna hade bra bett och var konsekventa. EBC RP-X klossarna och EBC skivor fungerade fint. Det var inget nämnvärt slitage på klossarna. So far so good. Körningen: Det gick mycket sakta i början. Det är rätt normalt för mig; jag behöver några hundra varv för att lära känna bilen. Men jag ville mest känna efter att allt satt som det skulle, och så vidare. Körningen var lite "av och på" med gas och broms i början, men det blev bättre och bättre. Det är alltid lite av en "information overload" med en ny bil, särskilt i början av säsongen. Men nu kan jag processa allt lite i lugn och ro och det kommer att bli spännande på den första TimeAttack-tävlingen på kullen den 31 maj till 2 juni. ![]() ![]() ![]() ![]() Edit: en liten video med. Slow and steady. Men fasen vad skönt med en 6:a igen. _________________ Mikael Bertlin https://trackdayshop.se GR Yaris -DAT -24 ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ |
||||||
Det stämmer jag kör RaceChrono appen, en GoPro, samt en RaceBox Mini och en ODB dongle. Dock funderar jag på att uppgradera till ett AIM system. En SOLO 2 DL + SmartyCam 3 Sport. Får mycket mer data då samt bra overlays. Men inte super billigt.
_________________ Mikael Bertlin https://trackdayshop.se GR Yaris -DAT -24 ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ |
||||||
Re:
Vad kör du för obd dongle? Har tappat bort min Elm, tänkte om du kunde rekommendera någon eller om det är vilken som. _________________ Emil W |
||||||
Re:
OBDlink LX är bra tex _________________ ![]() |
||||||
Re:
Jag kör en OBDLink MX+ OBD2 Bluetooth _________________ Mikael Bertlin https://trackdayshop.se GR Yaris -DAT -24 ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ |
||||||
Vilken helg och vilket event! Jag körde rond 1 av TimeAttackNU 2024 på Kinnekulle Ring i helgen. Testdag fredag och tävling lördag och söndag. Perfekt väder, lite varmt till och med, men det var bara bra för att testa bilen ordentligt.
Jag hade så mycket att prova ut, första riktiga eventet för mig och bilen, och allt är fortfarande väldigt nytt för mig. Eftersom det nu var tävling och jag kör i PRO Street så är ett Hybrid S HANS-skydd bland annat ett krav i den klassen. Det var lite ovant att inte kunna röra huvudet så mycket, men det gav också en extra trygghetskänsla vilket kändes bra. Jag hade gjort en hyfsad justering hemma och behövde bara en finjustering så satt det bra sedan. Jag kände mig otroligt rostig och väldigt vilsen på banan på fredagen, men jag vet att jag behöver många varv för att lära känna bilen. Min hjärna fick lite information overload, kändes det som. Det, i kombination med att vara i en snabb klass med många snabba förare som känner sina bilar som handen i handsken, gjorde att jag fokuserade mest på att "lära känna" bilen och hålla bra koll bakåt samt kommunicera med andra snabbare förare. Mycket bra trafikträning, och det är viktigt. På lördagen kändes det lite bättre, fortfarande så många intryck att det var svårt att fokusera på att jobba ned varvtider. Jag fokuserade mest på att bromsa rätt, hårt på och mjukt av. Lite dålig på det men det blev fokus för dagen. Och det blev bättre och bättre. Ju mer rätt jag bromsade desto bättre svarade bromsarna. Men jag hittade fortfarande inte riktigt flyt i hela varvet. Men det gick framåt och att bromsa rätt är något jag bara måste få till. Söndag då, nu började det släppa mer och mer. Det var 1 warmup, 2 kval och sedan final. Jag fick köra final tack vare att några packade ihop tidigt. Men jag kör gärna final, så jag tackar och bockar för den möjligheten. Nu började jag bit för bit kunna sätta ihop ett varv med hyfsade spår och hyfsade bromsningar. Härligt. Började också kunna köra mer "bakhjulsdrivet" dvs applicera gas för att sätta baken och tidig gas ur kurvorna. Jag förbättrade cirka 0.5 sek per heat. Och som vanligt kör jag bäst när allt är varmt. Så bästa tiden kom i slutet på finalen. Måste säga att jag är så sjukt imponerad av bilen. Den är tung, det var varmt ute, jag kör 20 min kvalheat. 2 attack 2 kyl, om-vart-annat, hela heatet, olje-tempen oberörd, gata eller bana, tempen är densamma. Bromsarna fungerade perfekt, ingen fade, OK-färg ser ut som ny. Till och med däcken tog det fint. Yokohama A052, jämt och fint slitage, och lite slitage, EBC RP-X-klossarna funkade perfekt. Eventuellt skulle jag vilja ha lite mer bett, men det är marginellt. Kan eventuellt bromsa lite hårdare med. Jag stör mig inte på vikten av bilen, den är kul att köra och jag tycker den är cool, haha, det är viktigt för mig. Det sagt kommer jag så klart försöka lätta den lite och göra den så snabb som jag kan inom klassens regler. Men en sak i taget. Kollar man tiderna i min klass kanske det ser ut som jag inte hade mycket att göra i PRO Street. Men jag ser det inte så. Man blir som man umgås, och jag vill bli snabb, så perfekt att jag kör med dom som är snabbare än mig. Och alla förare var fantastiskt bra på att kommunicera på banan. Jag försökte alltid prioritera att släppa förbi andra även om jag var på attack. Jag är där för att bli snabb och att lära mig. Mycket nöjd med tävlingen, allt fungerade perfekt och jag blev snabbare och snabbare samt jag kände mig mer och mer bekväm med bilen och all utrustning. Nu ser jag fram emot rond 2 på Mantorp i slutet på juni. Kudos till TimeAttackNU gänget för ett klockrent event. Allt rullade på perfekt. Top notch. Lite bilder från helgen. Många coola bilar var det. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Mikael Bertlin https://trackdayshop.se GR Yaris -DAT -24 ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ |
||||||
Ibland går det inte som planerat. Men med fantastiska vänner går allt att lösa. Ni vet vilka ni är.
![]() I torsdags var jag på Mantorp och tränade inför tävling nästa vecka i TimeAttackNU samt King of Mantorp. Men i tredje heatet, på rakan i 200 km/h+, "exploderar" huven på bilen framför mig och bitar flyger i luften framför mig. Jag försöker väja, men kör så klart rakt över den största delen. FAN, tänker jag, oljekylaren sitter rätt exponerad precis där, under frontbumpern. Nej jag siktade inte på huven även om det ser så ut i filmen. 🤦♂️ Jag ser ingen olja bakom bilen och ingen oljetryckslampa tänds, så jag kör sakta in till depån och stänger av motorn direkt. Jag kollar framför bilen och ser en pöl olja. Under bilen är oljekylaren ordentligt deformerad. Jag ser framför mig hur detta kommer bli väldigt dyrt och kanske slutet på säsongen. Och om det ens är möjligt, hur ska jag kunna hinna fixa detta till torsdag nästa vecka, dagen innan midsommar? Okej tänkte jag, hur löser jag detta och hur får jag hem bilen? Jag skickar några meddelanden till vänner som eventuellt kan hjälpa till och börjar sedan packa och göra bilen klar för transport. Sedan börjar allt magiskt falla på plats. - Via en vän får jag tag på transport som kan hämta bilen på midsommar (dagen efter). - Jag får låna en stuga att övernatta i på Mantorp. - Jag får okej att lämna bilen i depån över natten. - En vän som också har en G87 M2 har uppgraderat sin oljekylare och jag kan ta hans gamla original. Vad är oddsen! Vad glad jag blir ![]() - En till vän ordnar med ny olja. Snacka om tur i oturen. Så glad att jag har lärt känna dessa underbara människor som verkligen ställer upp. Hoppas jag får chansen att återgälda det i framtiden. Stort tack till er alla. 🙏 Jag tog också ett snabbt snack med han som körde den gula bilen framför mig och frågade om han kunde tänka sig dela på transportkostnaden för min bil eftersom han orsakade olyckan. Men det var han inte så intresserad av. Nåväl, man kör på egen risk så klart och jag tänker inte stå och bli ovän med någon över detta. Men hade jag orsakat skada på någons annans bil hade jag försökt hjälpa till på något sätt. Men men, alla är vi olika. Bilen måste fixas oavsett. Vid 9:30-tiden på midsommar kom min trevliga transport, bilen lastades och kördes hem, tog ca tre timmar. Men fasen vad skönt det var att bara få hem bilen. Dagen efter midsommar fick jag hjälp av en vän att montera den nya kylaren, montera bort och ersätta lite trasiga plastdetaljer, en alu-profil hade fått en liten böj med, så vi fick "justera" den lite, samt fylla på sju liter färsk olja. Den enda vitala skadan var oljekylaren, resten var kosmetiskt, rätt minimalt och jag kan fixa det till vintern. Vi har nu provkört en del och kollat efter läckage. Allt ser bra ut, motorn spinner som en katt. Det har varit lite stressiga dagar, men nu är allt löst och jag ser verkligen fram emot att komma till Mantorp igen och tävla, ha kul och snacka "race cars" nästa vecka. ![]() Vill också rikta ett stort tack till Tracklife som hade ett super event och var väldigt hjälpsamma under hela dagen. Ledsen M2: ![]() ![]() ![]() Glad igen med ny kylare: ![]() _________________ Mikael Bertlin https://trackdayshop.se GR Yaris -DAT -24 ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ |
||||||
Tyvärr blir det ju allt vanligare att personer som orsakar skador inte är så intresserade av att hjälpa till att täcka kostnaden för att reparera dessa. -Trist! Typ dörrar i sidan på parkeringsplatser etc. Men det är ju ganska uppenbart vems motorhuv som orsakar incidenten. Det var ju ändå tur i oturen att det hela fick en smidig lösning.
_________________ Johan B |
||||||
Tur i oturen att det löste sig så pass bra som det gjorde
![]() Men tråkigt att ägaren till den flygande huven inte var mer tillmötesgående. Jag var också på plats ( silver Porsche Boxster) och misstänkte att det var detta som hänt men ville inte komma fram och ställa frågor/ peta i färska sår. _________________ /Patrik Liljeros |
||||||
Re:
Jo tråkig inställning. Tur det löste sig relativt bra.
Tråkig inställning som sagt. Tur den inte kom och flög igenom vindrutan 😵💫 Nu är det bara ladda inför Round 2 i TimeAttack och King Of Mantorp till helgen. Har bokat in lite förarcoaching till testdagen med, hoppas det kan hjälpa hitta lite fart, ska bli spännande. 🙂 _________________ Mikael Bertlin https://trackdayshop.se GR Yaris -DAT -24 ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ |
||||||
Round 3 + King of Mantorp
Efter incidenten med den flygande motorhuven som jag körde över veckan innan, kändes det fantastiskt bra att ha absolut 0 mekaniska problem med bilen hela helgen. M2:an känns fantastiskt skottsäker när det kommer till motor, låda och bromsar. På torsdagen var det testdag och jag hade bokat in eftermiddagen för förarcoaching. Fasen vad bra det var att få lite hjälp och struktur i körningen. Det är, åtminstone för mig, väldigt lätt att bara dra ut på banan och köra för att det är kul, men sedan bli frustrerad för att det inte går så fort som man hade hoppats. Att köra med en coach kändes väldigt strukturerat och tidseffektivt. Nu tränade jag plötsligt varje varv systematiskt på sektioner. Fasen vad nice! Detta kommer jag göra fler gånger. Hela eftermiddagen gick åt till att sektionsträna samt försöka komma till rätta med att jag hela tiden bromsar bort för mycket fart och bromsar för länge. Vad som var väldigt värdefullt var att jag började förstå vad jag gör fel och vad jag ska göra för att göra rätt. Nu gäller det bara att applicera det i praktiken. På fredagen var det rond 3 i TimeAttackNU-serien. Jag var helt övertygad om att jag skulle komma under 1:30 eftersom det hade gått så bra på torsdagen. Men farten kom inte riktigt. Jag såg mig själv bara köra sakta. Min "race-car-driver-ursäkt" är att jag sovit riktigt illa natten innan och var ordentligt trött. Så pass trött att när jag kom tillbaka till hotellet tog jag en 3-timmars powernap. Skönt men inte så smart. Nu var det i princip omöjligt att somna senare på kvällen och jag fick igen alldeles för lite sömn. Lördagen var det King of Mantorp. Riktigt kul och kul med lite publik i varje fall. Jag hade också lyckats lura med 3 bekanta som kom och tittade lite. Ett riktigt lyckat event måste jag säga, och rykten säger att det kommer bli ännu bättre nästa år. Det kom också flera finska team vilket var kul att se. Sista chansen med min körning då, jag måste åtminstone slå min tid på 1:31.471 som jag hade satt med Yarisen under tävlingen förra sommaren tänkte jag. Och det lyckades jag precis med, med en tid på 1:31.44. Inte i närheten av 1:29.X som var mitt mål. Tyvärr, men det finns sekunder att hämta i min körning, det är uppenbart. Jag har åtminstone fått bättre förståelse för var tiden finns och vad jag måste öva mer på efter helgen. Ändå lite skönt att veta att det finns mer fart i bilen och det är upp till mig att bli bättre förare helt enkelt. Bara att ta nya tag. Nästa deltävling blir Gelleråsen 23-25 augusti. Men först blir det minst en trackday. Jag har redan bokat Tracklife den 14 augusti på Gelelråsen. Tror mina däck håller fint en trackday till men sedan blir det ett nytt set. Lite fina bilder när jag letar fart: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Mikael Bertlin https://trackdayshop.se GR Yaris -DAT -24 ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ |
||||||
Blev en trackday med Ford Klubben i Söndags, riktigt kul och väl arrangerat. Kul att många BMW:s dök upp med.
![]() Först var det regn och jag körde original däcken, PS4S, men jag verkligen ogillar dom i regnet. Körde bara första heatet med dom, alldeles för halt. Så jag bytte till mina Yokohama A052 som jag kört en del med nu, och dom håller än. 100% mer grepp funkade riktigt fint, trots att det var lite blött. Fick precis samma intryck av PS4S till GR Yarisen jag hade förra sommaren, dom är inte bra i regn. Även då testade jag dom ett heat och körde sedan Yarisen på AR-1 jag körde då, mycket bättre grepp och lättare känna gränsen även då. Men det var ändå nyttigt att köra med hala PS4S i regnet ett heat. Fick möjlighet att bromsa till ABS som knappt är märkbart när det går in i nya M2:an. Den har brake-by-wire och det verkar inte vara någon ABS återkoppling i pedalen. Men jag kände att ABS:en jobbade på framdäcken men väldigt diskret. Greppet kom sedan mer och mer i banan och efter 2-3 heat var det riktigt fint. Jobbade mest på att "känna greppet" och försöka framkalla lite försiktig överstyrning. Jag är fortfarande rätt feg med det kommer. Tror all GR Yaris körande har förstört min förmåga köra bakhjulsdrivet lite. Haha. Men det börjar komma tillbaka nu, det lilla jag hade innan. Men fasen vad kul bakhjulsdrivet är, jag gillar det verkligen. Inga drivaxlar som bråkar med framhjulen och man kan justera sina linjer med gasen mer. Och igen börjar jag förstå vart jag har tid att hitta. Typ hela varvet, MEN, vissa ställer mer än andra så klart. Detta är andra gången jag kör M2:a på Gelleråsen, förra gången körde jag pinsamma 17.X tider, dock första gången på bana med bilen då, nu är jag nere på 15.X tider i varje fall. 2 sekunder bättre än sist, det är jag glad över. Målet för sommaren är att komma ner på 13.X tider lagom till sista deltävlingarna i TimeAttackNU serien som går där 23-25 Augusti. Ska också igen få lite professionell hjälp av en duktigt BMW förare under testdagen. Det ska gå! Kan avsluta med att konstatera desto mer jag kör nya M2:a desto mer gillar jag den. Börjar få till lite härligt "gung" i körningen stundvis. Tack till Ford klubben för en bra dag. 🙏 Snabbaste varvet blev 1:15.70. Varning för musik i video. ![]() ![]() _________________ Mikael Bertlin https://trackdayshop.se GR Yaris -DAT -24 ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ |
||||||
Kul att höra att du är nöjd med dagen
![]() Nöjet var även på vår sida, alltid lika kul med likasinnade entusiaster som kommer med trevlig inställning och kör schysst och bra. Det smittar av sig bland resten i depån och på banan ![]() Lycka till nu på sista TA-körningen på Gelleråsen och att du fick med dig tillräckligt med banmil för att nå ditt mål ![]() På återseende ![]() |
||||||
Re:
Tackar 🙏
Tackar, jo trenden går i rätt riktning. ![]() _________________ Mikael Bertlin https://trackdayshop.se GR Yaris -DAT -24 ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ |
||||||
Börjar närma sig säsongens sista deltävling och mycket har hänt sedan sist.
![]() Installerat ett LiFe batteri från DeadWeight. Relativt prisvärt jämfört andra lätta batterier jag sett samt dom har A123 LiFe celler som kommer hålla väldigt länge. Sparar ca 18kg mot för original. Det har också en normal formfaktor. ![]() ![]() ![]() Sedan har jag investerat i en SIM-RIG. Har insett att jag måste nöta varv och en SIM-RIG är fantastiskt bra för detta ändamål. Har redan förbättrat mina tider i på Gelleråsen i RaceRoom. är nu nere på 1:08.887 med en M2 CS. Men banan har Inte dom senaste "curb uppdateringarna" som den verkliga banan fått så den i RaceRoom är nog 1 sek snabbare. Men mycket bra träning. Med tanke på att jag körde 1.15:70 sist jag var där ska det bli mycket spännande att se vad SIM träningen gett. Har en trackday där i morgon onsdag. Ska bli mycket intressant. ![]() Slutligen bromsarna. Monterade nya krossar i går och kan konstatera att G8X OK:en är robusta och klarar lite bankörning fint. Jag brukar vara duktig bygga temp. Men dessa har överlevt fin. Färgen har klarat sig och ramskydden med. Även slitage på krossat och skivor ser bra ut. Höger-inner-fram kloss var lite nedsliten men den kanske bara hade lite otur och kommit snett. Skivorna set hela ok ut med. Väldigt nöjd med EBD RP-X klossarna så jag kör vidare med med dom. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Mikael Bertlin https://trackdayshop.se GR Yaris -DAT -24 ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ |
||||||
Re:
Inga problem. Gjorde ett "batteribyte" i PRO-tool. Men inga konstigheter. Hade en riktigt bra trackday med Tracklife.se i dag på Gelleråsen. Putsade ned mitt PB till 1:14.19. Nu är 13 tider nära och jag körde flera låga 14-tider. Och det finns mer kvar att ge. Börjar känna mig mer o mer hemma med bilen och det är skitkul. Tog en sommar, men nu böjar det lossna ![]() Bästa varv för dagen: _________________ Mikael Bertlin https://trackdayshop.se GR Yaris -DAT -24 ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 19 besök senaste veckan (8685 totalt) |