Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Elitracing (åskådarracing)
![]() |
1, 2 >> 5 besök senaste veckan (1266 totalt) |
Jag hoppas racen på de riktiga banorna blir underhållande med gatlegala däck och mycket vrid från elmotorerna
![]() med fajter, omkörningar och action. Men jag noterar väldigt överraskad att STCC i Göteborg var 100% som en vanlig konbanetävling på en stor parkeringsplats (enda skillnaden att koner bytts ut till räcken) där man körde själv för att sätta en bra tid i konbanan, f'låt banan alltså ![]() ![]() (för att vara noggrann så var det någon sorts poängräkning där två förares tider ställdes mot varandra par i par i något system, man hade två bilar ute på olika delar av banan varje repa) Jag är inte ute efter att vi ska racka ner på säsongen utan hoppas att det blir cool, den har liksom inte börjat än. ![]() ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||||||
Tror det mycket hänger på om racingen blir bra eller inte. Sen vill säkert många åskådare höra motorljud.
Men jag inser också att det är delvis svårt att sälja elbil med en förbränningsmotorbil på bana. Om nu inte bilarna delar plattform vilket jag tror blir vanligare framöver. Om man ändå ska ha ett högre golv på sin crossover bil och längre hjulbas kan man strunta i kardantunnel och lägga bränsletank etc under golvet där batteriet är placerat. Bakdiff och elmotor tar ungefär lika mycket plats, den möjliga kompromissen är fram där en förbränningsmotor kanske behöver lite mer längd än eldrivlinan, men där finns oftast ändå inget extra utrymme på elbilarna. Att sänka utsläppen från själva tävlingsbilarna är ju en minimal del i sammanhanget då publikens resor och teamens resor blir majoriteten av alla utsläpp från en sådan tävling. Konceptet med timeattack i par var ju annars rätt intressant. Där det gäller att slå sin motståndare för att gå vidare. Är ju likt elimineringen i dragracing. Iaf bättre än att köra i kö på en trång stadsbana där det ändå inte går att köra om (tänk Monaco). Var ju horribelt sist då förare fick sakta ner för att stänga till en lucka som annars ens konkurent bakom kunde göra ett gratis depåstopp in i och då skaffa sig en däcksfördel. _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||||||||
Det är ganska stor skillnad på sport där man kör ensam på tid eller mot andra för placering. I kval eller TimeAttack kan man endast fokusera på sin egen körning medan man i ett race måste läsa andra förare för att se hur dom kör, distrahera dom och lägga in sin stöt vid rätt tillfälle, lite som att spela schack♟️.
|
||||||||
Ja vi får hoppas det blir bättre på Riktig bana!, nu blev det ju bara komiskt. Som en El Bilbana i Skala 1:10... ( alltså lät och gick iförsig långsammare än sådan)
Men rätt häftiga snabba bilar, men el kommer ha svårt att locka folk... Se hur det gick för Rallycrossen, fast där var ju verkligen ELbilens bästa förutsättningar. Mkt effekt och korta Race.. Men folk somnade på läktarna...sÅ nu för Första gången i Världshistorien som ska man blanda el och Bensin för att inte döda sporten helt.. : Men åter till STCC!, vi håller på Cupra!. För sådan har ju jag! ![]() ![]() _________________ Magnus Wide Golf 8.5R 2025a & Cupra Born E-Boost 2024a https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA https://www.instagram.com/faceliftgt |
||||||||
ROC, Rallysprint, prologer mm. Det finns ju många försök att skapa arenaevents av sporter som normalt utövas på större ytor.
Men det känns som "STCC" som vanligt de senaste 20 åren försöker blåsa upp sig och fylla en kostym som det inte finns täckning för. Det blir bara en tom ballong. Att på en minimal marknad utan förkärlek till motorsport (det är ju nåt som katten släpat in) försöka skapa nåt unikt har ju väldigt liten chans att lyckas. Det är ju rätt långt ifrån guldåldern när ett C-team kunde handla en avdankad bil från Macau och vara med i bakre tredjedelen av heatet (som då var långt över tvåsiffrigt). Man kan ju anta att inte en skruv på dessa bilar kommer att vara aktuella 2025, för då är det ju nån ny idé... |
||||||||
Ja, jag frågar mig varför man inte låter racing vara racing? STCC idag känns som något uppfunnet reklamjippo, som utgår ifrån vad de kan marknadsföra och sedan skapa någon form av spektakel kring det - och inte kopplat till sporten som man faktiskt påstår sig utöva. Musik och hoppande motorcyklar ska försöka locka in publiken till en läktare på en parkeringsplats i regnet där några bilar åker runt själva och försöker sätta varvtider i en miljö de inte är skapta för? Det blir ju bara komiskt - hur ska någon kunna ta motorsporten på allvar med det som första anblick? _________________ Stefan Atterhall Alfa Romeo Alfasud TI 1,7 8V -78, #16 CAR Challenge (klass II) www.carchallenge.se |
||||||||
Man kan ju hoppas det funkar, man har ju saknat STCC racingen. Men som sagt 12bilar byggda på samma grund, är ju väldigt intressant om man kan få tillbaka "intresset".
Vet själv när man var på Mantorp Mantorp med 10 000 i publiken.....var nån som skrev att de sålt 160 biljetter till Göteborgs tävlingen :/.. https://feber.se/bil/stccs-forsta-st _________________ Magnus Wide Golf 8.5R 2025a & Cupra Born E-Boost 2024a https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA https://www.instagram.com/faceliftgt |
||||||||
Lär ju inte hjälpa att biljettpriserna var sjukt höga, dom kanske kunde kört gratis inträde eller liknande för att försöka få dit några, och få till nån slags intresse. Hoppas startfältet kan bli större, blir lite skralt med 12 bilar speciellt om några faller bort. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||||
Vi får hoppas det blir spektakulär racing med mycket action när de kör igång på riktigt. Och att det blir enkelt och tillgängligt att se underhållningen. Det är ju mycket det det hänger på om man ska bygga upp intresse från nära noll.
_________________ ![]() |
||||||||
Ja vet inte hur de tänkte med priserna, var ju F1 inträde ![]() Däremot ser resten av säsongen verkar mer rimliga priser!. Finalen med många roliga supportklasser på Mantorp är ju ett måste att gå på!, och en 500ing är det lätt värd! https://www.mantorppark.com/grande-f En sak om gratis inträde är jäkla smart! RallyX körde ju som sagt ett gratis event på Tierp Arena som varit helt galet lyckat i 2år nu!. Vi var nästa 18 000 pers där i år!. Frågade arrangörerna lite om hur det lyckats med det där och att det var så jäkla bra uppstyrt att det borde kunna ta betalt nästa år lite. Men det ska köra gratis nästa år igen!, helt galet och så jäkla smart!,. Man lockar till sig helt nya människor och inte bara vi få bilnördar.. ![]() https://tierparena.com/rallyxtreamwe _________________ Magnus Wide Golf 8.5R 2025a & Cupra Born E-Boost 2024a https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA https://www.instagram.com/faceliftgt |
||||||||
Gratis inträde och 50kr för en korv, 180 för en burgare etc så går det ihop sig i totalen.
Men 450 för lunch på Rudskogen i helgen var att ta i lite väl mycket... (så det blev korv på fulgrillen istället). |
||||||||
Nix inte!, de tog 100spänn för Burgare med dricka!. Starköl för 60 spänn!! Det du! ![]() Det tog visst in pengar av utställare! vilket är ju klockrent om det ska räcka för att driva en sådant galet stor event som RallyX Weekend är!.. Som sagt Galet upplägg från RallyX och Tierp Arena! ![]() Så finns mkt att lära från STCC mm, dagens ungdomar är inte villiga att betala massor för sådant de kan se på nätet gratis ![]() _________________ Magnus Wide Golf 8.5R 2025a & Cupra Born E-Boost 2024a https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA https://www.instagram.com/faceliftgt |
||||||||
_________________ Magnus Wide Golf 8.5R 2025a & Cupra Born E-Boost 2024a https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA https://www.instagram.com/faceliftgt |
||||||||
Tidningen ElBil skanderar ut publikrekord på Ljungbyhed.
Nya EL-STCC bilarna är mycket snabbare än förbränningsbilarna. Det verkar som de två olika synsätten på STCC fortsätter. Inga fakta eller annat angavs för att förklara ovanstående. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||||
Mer vridmoment än däcksfäste kan ju ge spännande racing tänker jag. Göteborg däremot där man inte körde door to door utan en sorts timeattack/slalomtävling var ju något helt annat. Dags att leta efter video från racen på Ljungbyhed.
_________________ ![]() |
||||||||
Ja, racingen var det definitivt inget fel på! Hatten av till chaufförerna. Det märks tydligt att det är riktiga tävlingsmänniskor som rattar runt de här bilarna
![]() _________________ Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg. |
||||||||
Undrar hur man kommer fram till att dom är snabbare? Snabbaste varvtiden för STCC under senaste helgen var 56.47s och man har iofs inte åkt STCC så många gånger på Ljungbyhed men 2021 åkte Dahlgren (TCR) på 51.48s Men man kanske ska jämföra med något annat? _________________ Mikael Mohlin |
||||||||
Ja, det står ju i artikeln som Lillen hänvisar till, trots att han försöker få det att låta som något annat...
Så de går bara på acceleration och topphastighet, något som inte är särskilt relevant... ![]() _________________ Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg. |
||||||||
Håller med, var ju lyckat. Fan va de de tog i! ![]() ![]() ![]() Sånt man inte hört lika tydligt, när motorljudet dränkt misshandeln av bilarna:)' Enda tråkiga var att Tesla vann båda, man är ju Cupra fan. ![]() ![]() _________________ Magnus Wide Golf 8.5R 2025a & Cupra Born E-Boost 2024a https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA https://www.instagram.com/faceliftgt |
||||||||
Att det går saktare är väll bara pga av de nya däcken?, de vill ju var det mer svårtkört. Vilket det verkar fått.. ![]() _________________ Magnus Wide Golf 8.5R 2025a & Cupra Born E-Boost 2024a https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA https://www.instagram.com/faceliftgt |
||||||||
![]() |
Elitracing (åskådarracing)
![]() |
1, 2 >> 5 besök senaste veckan (1266 totalt) |