Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Stroka genom att slipa om originalvev?
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (7669 totalt)
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Fick en idé, om man har en vevaxel med 48mm tappar till stakarna och slipar ner den exentriskt till 45mm så skulle man ju få 6mm längre slag. Skulle detta va möjligt eller blir det fel med motvikterna? Finns det andra nackdelar? Det skulle ju bli billig trimmning iallafall.

Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003

Det blir ju en 12% mindre material i tappen.
och blir det inte 3mm längre slag?
Du flyttar tapparnas centrumlinje 1,5mm utåt.

Billig...om man kan fixa det själv isf! thumbs up
(men jag vet inte vad en strokad vev kostar....)

Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003

ofta är det så man gör när man strokar vevaxlar.

Ta gamla volvo rödblockare tex.
Där finns det två storlekar på vevlagertappen.

om man då tar den gamla vevaxeln med stor tapp och slipar ner den excentriskt så att den nya staken med mindre lager passar så har man ju längre slaglängd
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

TYST!!!

Jag har tillräkligt med dumma projekt och drömmar och behöver inte mer infall...bättre bli klar med motorn ngn gång...

*säger han som precis lagt ut en sökesannons på en dieselvev (längre slag) bara pga denna tråd*

Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Spirou944t skrev:
Det blir ju en 12% mindre material i tappen.
och blir det inte 3mm längre slag?
Du flyttar tapparnas centrumlinje 1,5mm utåt.

Billig...om man kan fixa det själv isf! thumbs up
(men jag vet inte vad en strokad vev kostar....)

Renoveringsslipning kostar, tror, jag 2150kr + moms för en 4-cyl vev enligt den prislistan en del av medlemsföretagen i "Motorrenoverarna" http://www.mo-re.m.se/

Kanske är det dyrare med en sådan slipning som pratas om här eftersom det blir mer att slipa.

Jönköping
Här sen Apr 2003

Det finns ännu ett trix... Det går att svetsa på material på vevtappen och sen offsetslipa. Då kan man nog vinna ett par mm till. Känns lite sådär tycker jag, borde ju bli spänningar i veven och risk för sprickor.

Tur att man kör Opel CIH, med en 2,3 l dieselvev (90 mm slag) och 97 mm borr blir det blygsamma 2,66 l i en 4...
Nöjer man sig med 85 mm slag och samma borr blir det 2,5 l... Dumma idéer som sagt.

David Söderblom
Värnamo
Här sen Dec 2002

Andreas Lidström skrev:
TYST!!!

Jag har tillräkligt med dumma projekt och drömmar och behöver inte mer infall...bättre bli klar med motorn ngn gång...

*säger han som precis lagt ut en sökesannons på en dieselvev (längre slag) bara pga denna tråd*

Dieselvev?? Bygger inte du en på en 4:a eller har du fler projekt?? Eller ska du ta den från en 4-cyl 320d??

Horda
Här sen Nov 2002

Trådstartare
I detta fall hade jag isåfall tänkt slipa den på jobbet. Men frågan vad som händer med motvikterna kvarstår. För dom måste väl va anpassade efter originalslaget. Eller blir det balans ändå?

Givetvis har jag räknat fel, 3mm bli ju slaget som sagt.

En bmw originalvev med 3mm längre slag springer lös på en bit över 10000:-

Mantorp
Här sen Nov 2002

David Söderblom skrev:
Andreas Lidström skrev:
TYST!!!

Dieselvev?? Bygger inte du en på en 4:a eller har du fler projekt?? Eller ska du ta den från en 4-cyl 320d??

Finns äldre, 4 cylindriga, BMW-dieslar. 318 tds heter dom modellerna och motorn heter M41.

Den vore nice. Men det ger MYCKET lite volymsökning så det är nog inget jag lägger nga stora pengar på.
om ens nga...av alla dom jag inte har...

Men 40cc är alltid 40 cc...

320d-veven vet jag inte ens om den passar...

David Söderblom
Värnamo
Här sen Dec 2002

Andreas Lidström skrev:
David Söderblom skrev:
Andreas Lidström skrev:
TYST!!!

Finns äldre, 4 cylindriga, BMW-dieslar. 318 tds heter dom modellerna och motorn heter M41.

Den vore nice. Men det ger MYCKET lite volymsökning så det är nog inget jag lägger nga stora pengar på.
om ens nga...av alla dom jag inte har...

Men 40cc är alltid 40 cc...

320d-veven vet jag inte ens om den passar...

Just det, tänkte inte så långt, men det minns jag ju att det fanns en 318tds. Hur är det med veven i M42, kan man på samma sätt som att ta en dieselvev till M20 istället från en 325e/525e tjäna på att den är smidd och därmed få bättre hållfasthet eller är det redan en ok vev i M42??

(Frågar man inget så lär man sig inget... )

Jönköping
Här sen Dec 2002

originalveven i M42 ska det inte vara något fel på men dieselveven i M41 har 82.8mm slag mot M42'ans 81mm.

Edit: M42 veven ska vara smidd har jag för mig...

Stockholm
Här sen Mar 2004

Har precis gått en kurs som behandlar motvikter mm

Ska försöka förklara det i kort.
(På adressen http://www.md.kth.se/~angstrom/download/Akht04/VevSvar.PDF finns en utförlig förklaring)

Säg att vi har en vevaxel som i sig är balanserad. Och på den har vi satt motvikter med massa m1

massan brukar (förenklat) sägas motsvara

m1=0,5*(kolvikt + 1/3 vevstaksvikt) + (2/3 vevstaksvikt)

Denna massa skall ha sitt masscentrum på samma avstånd från vevaxeln rotationscentrum,
som centrum på lagerytan för vevstaken.

Problem 1: När du bearbetar axeln kommer den få minskad vikt på ena sidan vilket leder till obalans

Problem 2: I och med att du flyttar centrum för vevstakens lageryta utåt kommer balansvikten inte stämma, obalans.

Dessa två problem kommer i viss mån motverka varann, men pga murphy så kommer det nog inte bli BRA. Det går men det blir mycket räkna...
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Jag brukar tycka att de flesta bilar verkar ha alldeles för lång slaglängd. Man måste ha fruktansvärt långa vevstakar för att det ska bli bra.

Här sen Okt 2003

raka 6;or brukar ju ta ut obalans av sig självt.

Laholm
Här sen Nov 2002

Samuel skrev:
I detta fall hade jag isåfall tänkt slipa den på jobbet.

Vad är det för en kul maskin ni har som det går att slipa en vev i?

Bromma
Här sen Feb 2003

Folian skrev:

massan brukar (förenklat) sägas motsvara

m1=0,5*(kolvikt + 1/3 vevstaksvikt) + (2/3 vevstaksvikt)

Ser ut som om dom tagit 1/3 pga att man ska få fram siffror enkelt för själva räkneexemplet.

Det är en särskilld svarv för ändamålet. Man chuckar upp veven excentriskt så tappen hamnar i mitten av svarvens rotation. Sen svarvar man som vanligt!

Balansmässig så kan man alltid ordna offsetslipning. Borra in tungmetall t,ex. Mindre vevtapp används på DR motorer för mindre friktion o lägre lagerhastigheter. Men veven blir mindre stabil. Inget för en gjuten vev. Se till att hålla radier på tappen.

Jo, stakarna tenderar att alltid vara för korta. Man får flytta upp kolvbulten så långt det går. Men inte blir det billigt, jag vet.

Göran Malmberg

Norrköping
Här sen Jun 2003

Ser ingen mening med att hålla på och stroka en motor, det man vinner i volym förlorar man i varvtal. Sedan gnäller folk över att växellådorna inte håller...

Motorer tar inte ut obalans av sig själva, såvida inte någon konstruerat en magisk motor. Är det däremot tex en rak fyra man sätter svarven i så behöver inte obalansen märkas för att cylindrarna 1 och 4 motverkas av 2 och 3, detta betyder inte att obalansen försvinner för den kommer fortfarande att vilja böja vevaxeln.
Citera
folian
Stockholm
Här sen Mar 2004

jo det är förenklat men teorin är den samma.

Man kan skriva om det som funktion av vevvinkeln men det är bara onödigt om man bara ska förklara funktionen.

första termen är förenklat halva den massan som rör sig upp och ner

och andra termen är det som anses rotera runt centrum
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Johan Edlund skrev:
Ser ingen mening med att hålla på och stroka en motor, det man vinner i volym förlorar man i varvtal. Sedan gnäller folk över att växellådorna inte håller...

Motorer tar inte ut obalans av sig själva, såvida inte någon konstruerat en magisk motor. Är det däremot tex en rak fyra man sätter svarven i så behöver inte obalansen märkas för att cylindrarna 1 och 4 motverkas av 2 och 3, detta betyder inte att obalansen försvinner för den kommer fortfarande att vilja böja vevaxeln.

Jag håller med. Men bara för att förklara min egen situation så är en stötstångsmotor ingen höjdare att öka varvtalet på. Fast jag borde självfallet ökat borret mer eftersom det går.

Näe, obalans går inte upp i rök även om motorn inte skakar. Ett exempl är 351C där man då externbalanserat, sen pajar veven vid dampern av böjkrafter om man varvar på ett tag.
Göran Malmberg

Karlstad
Här sen Apr 2003

Anders Karlsson skrev:
Det finns ännu ett trix... Det går att svetsa på material på vevtappen och sen offsetslipa. Då kan man nog vinna ett par mm till. Känns lite sådär tycker jag, borde ju bli spänningar i veven och risk för sprickor.

Tur att man kör Opel CIH, med en 2,3 l dieselvev (90 mm slag) och 97 mm borr blir det blygsamma 2,66 l i en 4...
Nöjer man sig med 85 mm slag och samma borr blir det 2,5 l... Dumma idéer som sagt.

Du får mer än gärna berätta mer om din motor. Vad kör du med för kolvar/stakar?

Jönköping
Här sen Apr 2003

Marcus Nyström skrev:
Anders Karlsson skrev:

Du får mer än gärna berätta mer om din motor. Vad kör du med för kolvar/stakar?

Jag formulerade mig visst lite dumt. Min motor har vanlig 2,2 vev, gamla modellen av stakar och Venoliakolvar. Ett 1900-block borrat till 94 mm ger 2,15 liters slagvolym.
Jag skulle gärna ha en bottendel som jag beskrev i mitt tidigare inlägg, få se hur det blir i framtiden.

Skruva banåkabil
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (7669 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande