Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1113 besök totalt |
Snart lön igen va ska ja lägga pengarna på =)
vinterdäck är inbokat men tänkte leva snålt å köpa något mer skoj till bilen.. ![]() antingen om de blir 3x fjäderbenstag? gör de mycket skillnad? eller om ja ska lägga pengarna på en racing stol momo eller sparco ex kan man använda det vanliga 3 punktsbältelt å sitta säkert? ja just de hur funkar de med besiktningen? tack å hej _________________ Erik |
||
Tråktipset är att lägga pengarna lite på hög tills du känner dig säkrare på vad du vill "inverstera" i. Mitt första val var att byta stol (för att öht få plats). Att sitta still underlättar.
3punkt fungerar om du undviker stolar med de högsta sidorna. Låt bältet gå igenom höfthålet närmast dörren och kör med bälteslåset över stolskanten. om du monterar stolen i orginalskenorna så kan BP inte klara på justering. Men det finns andra justerbara underreden. Fast stol går också igenom för vissa. Om det beror på besiktningsman av lämpliga mått eller nåt annat vet jag inte. Det känns bra att kunna justera lite iaf. |
||
Re: Snart lön igen va ska ja lägga pengarna på =)
Skulle jag få välja mellan de två sakerna du filurar på att inhandla så är det ju stolar som hade blivit mitt val, motiveringen är väl den att jag vet hur illa stolarna funkar i bilen i fråga om man vill svänga lite... ![]() och om du är tveksam till att stolen inte skulle fixa bilprovningen så är det ju bara att skruva ur den, det tar dig väl max 10min tippar jag. Stolarna väger ~25kg/st så du bör ju kunna spara 15kg per stol kanske beroende på vilken stol och underrede du väljer. Airbagmotstånden handlar du av Recaro så gnäller inte bilprovningen över fenomenet med lysande lampor i panelen vilket annars kommer som ett brev på posten. ![]() _________________ Peter Karlsson |
||
Spara spara spara under vintern o så bränner du det på bra däck o massa soppa till alla ban- och slalomträffar du åker på nåsta år
![]() ![]() om bilen är fullt i ordning o allt som det ska skulle min priolista se ut såhär: - Kör på slalom/banträffar med bilen för att få en känsla av hur den lirar. - Skaffa däck som funkar riktigt riktigt bra med bilen - om bilen är tung, uppgradera bromsbeläggen. Uppgraderad bromsvätska typ Motul RB600 är en bra ide på alla bilar. - Uppdatera dämpare och fjädrar - Dubbelkontrollera att alla hjulvinklar är som de ska och beroende på däckval och hur bilens balans och däckslitage är osv sätt kanske lite mer negativ camber, speciellt fram. - kör kör kör kör kör kör ![]() - Fundera på ev. nya uppgraderingar _________________ ![]() |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1113 besök totalt |