Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota EvoSupra 2020 - GAME OVER - SÅLD
<<   1, 2, 3 ... 14, 15, 16, 17   >>
39 besök senaste veckan (48874 totalt)
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 899


Trådstartare
Första shakedown på Mantorp gjord med TrackLife.

Grabbarna på Tracklife gör detta så fruktansvärt bra och man är alltid välkommen.
Rekommenderar starkt deras event.
Önskar jag kunde åka på flera men pengarna är slut resten av året.

Visste att 2 av däcken var dåliga och gamla men skulle klara en dag i alla fall tänkte jag.
2st veckor senare och en resa till JRM:




Detta märkte jag givetvis på kvällen innan när jag skulle lufta bromsarna en sista gång.
Som tur låg nya däck hos däckverkstaden så 07:00 hamnade jag där och dom löste det!

VILKA HJÄLTAR!!


Så resan landande på Mantorp och drog ut på första i gröna gruppen.
Ville bara känna så allt funkade så hoppade jag upp efter lunch.

Rolf Uhr kommenterade starkt "Brukar låta så"

MEN 1:28.3 på andra attackvaret och bilen satt 285 runt om för första gången
Kör annars 265 och 285.

Jag tyckte bilen understyrde mindre.

Andra utgången blev inget för nu blev det mera i gruppen och flera långsamt gående fordon.
Då åkte en vän med runt några varv istället.
Kanske kunde snappa upp något i alla fall.


Sedan ut igen på röd grupp där jag satte 1:27.28
Men nu började understyrningen komma tillbaka tyvärr när man pushade hårdare.
Märkte mera av trafiken i denna grupp så hoppade upp till Race istället.

Ut igen och nu tänkte jag ta lite mera, understyrt understyrt och understyrt.
Friskare däck fram än bak och Square blev inte bättre.
Ökade effekten men hjälpte föga för blåsten var extrem på rakan.
helt otroligt hur det stannar bilen över 200km/h

Jag klarade knappt hålla upp bakluckan med en hand pga blåsten och vingen.

Jag har nu en APR GTC-300 istället för GTC-500 som ska ge mera DF på lägre hastigheter och passa svenska banor mera.

Skulle säga att där har vi största problemet för understyrningen.
Ta bort den funkar ej.
Så behöver ett till fäste så kan vinkla den lite lite till för mindre DF.

EN splitter är på väg så förhoppningsvis kompenserar den lite dessutom.

Men landande på 1.26.08 och tappade cirka 0.6sek på rakan.

Var faktiskt snabbare efter chikanen precis än mitt 1:25.28 förra året.
Helt klart godkänt då bakdäcken var helt slut och FÖRSTA körningen i år.




Märktes på loggarna också att V-min fanns så mycket mera att hämta.

Mot Mantorp och deltävling 3 och King of Mantorp

Mycket ska hända dit.

_________________
Mumba Svensson
Instagram: EvoSupra21
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 899


Trådstartare
Då bussningarna var försenade MINST 4veckor.

Så löste Millway nya Camberplattor.
Tusen tack Samuel för kunna bygga ihop detta åt mig.




Nu när det är monterat så gav det inte mycket mera.
Verus ger 3.0
KW ger 3.0-3.1
Millway troligtvis 3.3

Vilket är betydligt bättre än dom andra och tillsammans med bussningarna så är jag nog nära 3.8.

Mycket pengar men nödvändigt för få förbättringar i helgen.
Ska göra hjulinställning imorgon onsdag.

_________________
Mumba Svensson
Instagram: EvoSupra21
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 899


Trådstartare
Han inte uppdatera allt innan tävlingen på Mantorp men delar upp det i 3 delar och ska hålla mig så kortfattat det går.

Alla delar landade som dom skulle till slut.
Tackar Millway, Ddesign och APR Performance för detta.

Skulle då göra hjulinställning på tisdag.
Millway Camberplattor blev installerat på måndagen och satte allt på max.

Åkte då till en nytt ställe som jag har hört bra ifrån och ska vara noga.
Dom skulle ju sätta på det jag ville ha så ska ju inte vara några problem.

Men när dom får fram siffrorna så är Camber Vänster 2.89 Höger 3.8!
Så många frågetecken då bak också var helt fel.

Dom fick göra om kalibreringen, bak blev lite bättre men dom fick aldrig till det.
Så trodde faktiskt att det skulle sluta här.

Fick tag i en digital vinkelmätare
och då fick fram 3.2-3.8 på vänster sida beroende på hur bilen stod men gjorde en gäng mätningar.



Så ut på jakt på efter en ny hjulinställning om det skulle bli någon körning.

Fick tid i Rimforsa istället till en kille där som gör bl.a åt några andra banåkare.
Så skulle vara där torsdag 17:30.

Samtidigt kom 2st nya kylare från do88 som sitter framför hjulen.
Smidiga att byta ut och han med ena sidan på onsdag.



Torsdag landade splittern från Ddesign och APR Performance så den skulle på med.



Så torsdagen var stressig!

Började med splittern.
Vilket man var tvungen att plocka bort fronten vilket jag blev lite stressad över då jag bävat för det.
Tog 40min själv första gången, vilket är helt okej.
Fick ta bort sidogallrena med för kunna bulta dit den.
Men dit kom den.


Så på med den andra kylaren för sedan bära av till hjulinställningen:

_________________
Mumba Svensson
Instagram: EvoSupra21
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 899


Trådstartare
Väl där så var bemötandet otroligt trevligt och berättade lite vad som hade hänt innan.

Givetvis så hade dom lite annan utrustning som var tvungen att kommunicera mellan framdäcken.
Så min bilen är väldigt låg men splittern nu så det var bara rycka av fronten igen.
Kände att detta tar ALDRIG slut.

Tidigare värde:
V: 2.89
H: 3.4
Toe out 0.13

När vi fick fram värdena så var det
V: 3.15
H: 3.10
Toe Out 0.45
Caster skiljde nära 1.5grader.

Men slutade istället på
C 3.35
Toe out 0.14
Caster 0.6 skillnad (Caster kan jag ej ändra än)

Så torsdag kväll 20:00 var den klar.
Ingenting packat, inte ätit och ryggen så illa så jag var tvungen lägga mig ner 1h
Klockan var över 00:00 innan jag ens la mig.
Men 04:20 ringde klockan då jag var tvungen packa lite till innan avfärd.



_________________
Mumba Svensson
Instagram: EvoSupra21
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 899


Trådstartare
Då börjar vi på del två.

Hinner dit utan problem då det är 40min bort.
Tyvärr börjar vänstra dämpare lossna i camberplattan vilket varit ett stort problem första och in på andra säsongen.

Men kommer dit och Pontus - Supermek som jobbar i TANU har med sig bra verktyg.


Ska jag vara helt ärlig ett par dagar efteråt har jag egentligen inte många minnen av helgen alls, här kanske förklarar lite hur illa det var att man kropp och huvud inte var med.
Så får återgå lite till vad jag skrev ner.

Första som slog mig nu när jag hade Splitter och mera Camber fram så var den extrema understyrningen borta.
Den känns så balanserad för första gången sedan jag köpte den.
Snabba högern efter Parisen är den en gnutta understyrd men tror det är bra för behöver aldrig jobba in bilen med ratten som innan.
Den styr där den ska.

Jag kan också efter mjölby få den överstyrd upp för krönet.
Flera ggr så behövdes bara en liten motreaktion med ratten så räckte det, behövde inte släppa gasen ens.

Så när första Q1 var klar och jag tyckte det gått riktigt fort så slutade det på 1:26.390
Blev riktigt paff för här trodde jag på 1:25.9

Q2 och skulle gasa på lite mera och slutade med 1:26.395 med trafik så tappade några tiondelar.

Q3 slutade med ännu sämre tider och efter kollade på loggarna så var jag så slarvig, vet faktiskt inte vad jag höll på med. någon 1:27 tid.

Final:
Dax med final och mitt mål komma 3a.
Som många vet så slutade det i:



Så fruktansvärt pinsamt gjort och i efterhand hade jag kanske kunnat lösa det utan hamna där men samtidigt komma snett in i lecakulorna så är risken stor att det välter istället.
Enligt loggen så bromsade jag några tiondelar senare och i efterhand tror jag att jag inte släppte av så ABS tog allt istället vilket förlänger bromssträckan.

TUSEN TACK ALLA FUNKTIONÄRER FÖR ALL HJÄLP!!

Slutade 4a för 3e gången.
1:27.389 slutade det på vilket är uppvärmning förra året.
Målet var 1:25.5 vilket var snäppet sämre än förra årets 1:25.28.

Men jag kraschade där och då.
Jag hade även glömt att äta den dagen kom jag på senare.




_________________
Mumba Svensson
Instagram: EvoSupra21
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3160

Namndispens
Namndispens

Mumba skrev:
Jag hade även glömt att äta den dagen kom jag på senare.


Det är viktigt inte bara på den dagen man anstränger sig, utan även minst några dagar innan.

Ex från mitt (egna cyklande) liv: Att ta en äggomelett med extra kallrökt lax och potatis med sallad - låter ju himla nyttigt eller hur? vad kan gå fel? Japp, allt typ. Man kommer ned till att behoven styrs delvis av dagen innan (inte bara söm alltså utan även mat och dryck intag), man så att säga tränar på maten dagen innan...

För övrigt: Go go!!

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42263

Forumägare
Forumägare

Låter som balansen blivit bra, lite understyrt i knixen ner mot chikanen låter som rätt balans i mina öron i alla fall. Hur var den mitt inne i de två snabba vänstersvängarna, startkurvan och ner mot F2?

Trist med lecabesöket men precis som du skriver, rätt gjort och minimerad skada.

Att man inte presterar på topp om man inte ätit, druckit eller sovit någorlunda schysst är ju ingen överraskning men intressant att läsa om hur hårt det ändå slog.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 899


Trådstartare
Bamsefar skrev:
Mumba skrev:
Jag hade även glömt att äta den dagen kom jag på senare.


Det är viktigt inte bara på den dagen man anstränger sig, utan även minst några dagar innan.

Ex från mitt (egna cyklande) liv: Att ta en äggomelett med extra kallrökt lax och potatis med sallad - låter ju himla nyttigt eller hur? vad kan gå fel? Japp, allt typ. Man kommer ned till att behoven styrs delvis av dagen innan (inte bara söm alltså utan även mat och dryck intag), man så att säga tränar på maten dagen innan...

För övrigt: Go go!!



Sista 3-4veckorna har nog varit minimalt med sömn.
Maten lika dåligt som frukost och middag, inget däremellan sista veckan
dåligt med vätska hela veckan dessutom.

En lärorik helg oavsett.

_________________
Mumba Svensson
Instagram: EvoSupra21
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 899


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Låter som balansen blivit bra, lite understyrt i knixen ner mot chikanen låter som rätt balans i mina öron i alla fall. Hur var den mitt inne i de två snabba vänstersvängarna, startkurvan och ner mot F2?

Trist med lecabesöket men precis som du skriver, rätt gjort och minimerad skada.

Att man inte presterar på topp om man inte ätit, druckit eller sovit någorlunda schysst är ju ingen överraskning men intressant att läsa om hur hårt det ändå slog.



Ja det känns riktigt bra nu vilket gå från galet understyrd till balanserad är ett steg att lära sig.
Jag tror dock den är lite för mjuk bak men ska testas lite nästa gång.

KW Clubsport kom med:
60nm fram
140nm bak

Öhlins R&T kommer med:
90nm
160nm

Öhlins är ju kända för mjuka fjädrar så KW version är supermjuk.

Nu sitter det dock
KW Competition 2way 120nm
ClubSport 160nm

Har nästan Comp på lägsta möjliga, för går jag upp något bara så börjar den understyra.

Skulle behöva renovera och shimsa om Clubsport och upp till 200-220nm

Tror HKS version har ca 200nm fjädrar bak.

Vad tror du om hur det påverkar?

NI ANDRA GÄRNA FLIKA IN HÄR


Krönetkurvan känns även den riktigt stabil men inte fått upp farten där i år konsekvent där alla ligger på 135-138km/h
Vilket inte pressar bilen att bli över/understyrd.

Dock på Lördagen satte jag mitt rekordet på 145.5km/h som V-min i krönet vilket jag tror är rätt skapligt.
Kan man ligga där så ska man nog vara rätt nöjd ändå.


Startkurvan kan jag mig inte utalla mig om för jag har fortfarande inte tagit den bra haha
Lite överstyrd ut i kurvan är problemet som för många andra.


Jag var så borta i huvudet så min vän han packa ner allt i Supran innan jag han ens klä om.
Sön-tis har jag varit så trött och illamående, bra onsdags men idag torsdag likadant.

Så har lite rehab att jobba med efter ett fruktansvärt tungt år.

_________________
Mumba Svensson
Instagram: EvoSupra21
Citera
Micke_B_1981
Solna
Här sen Apr 2018
Inlägg: 282



Kul läsa, bra kört, och skönt det gick bra ute i leka-kulorna.

_________________
Mikael Bertlin
https://trackdayshop.se
G87 M2 2024
ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 7201



Mumba skrev:



Sista 3-4veckorna har nog varit minimalt med sömn.
Maten lika dåligt som frukost och middag, inget däremellan sista veckan
dåligt med vätska hela veckan dessutom.

En lärorik helg oavsett.


Nästa gång börjar du förbereda bilen 3-4 veckor tidigare och de sista 14 dagarna sköter du om dig själv. Sover 8 timmar per natt, tränar & äter rätt, jobbar mentalt med att studera baninformation/köra genom på gaming och kanske lite lagom meditation / bearbeta dina sponsorer.

Det kommer garanterat att kapa dina tider och du kommer köra säkrare.

Kul och passionerad satsning, keep racing.

_________________
Tony Jonsson
Grace, Space and Pace.
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 899


Trådstartare
Ja det kunde gått värre!

Laddar om till nästa år, då kan vi fixa en riktig depå så tar jag med mig tält osv så vi har någonstans att sitta och ta det lite lugnt mellan körningarna.

_________________
Mumba Svensson
Instagram: EvoSupra21
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 899


Trådstartare
Kolja skrev:
Mumba skrev:



Sista 3-4veckorna har nog varit minimalt med sömn.
Maten lika dåligt som frukost och middag, inget däremellan sista veckan
dåligt med vätska hela veckan dessutom.

En lärorik helg oavsett.


Nästa gång börjar du förbereda bilen 3-4 veckor tidigare och de sista 14 dagarna sköter du om dig själv. Sover 8 timmar per natt, tränar & äter rätt, jobbar mentalt med att studera baninformation/köra genom på gaming och kanske lite lagom meditation / bearbeta dina sponsorer.

Det kommer garanterat att kapa dina tider och du kommer köra säkrare.

Kul och passionerad satsning, keep racing.


Tusen tack.

Jag hade inte tänkt att tävla i år.
Men sedan gick do88 med flera in och hjälpte till så då skulle man göra en satsning.

Sedan blev camberbussningarna försenade annars hade bilen blivit klar veckan innan med det hos JRM
Sedan kom Splittern 1 vecka senare än sista datumet vad som var tänkt pga logistik , dagen innan tävlingen.
Allt blev pannkaka men tar med mig ändå att jag kom dit med bilen som jag ville.

Redan pratat med JRM att bilen ska upp dit så fort snön försvinner och fixa resterande saker vilket inte är mycket.
Bussningar och eventuellt kit för soppan så man kan vara ute och köra hela våren.
Få massor varva kroppen.

Men du kan inte ha mera rätt i det du skriver!
Uppladdning och mentala är fruktansvärt viktigt.

_________________
Mumba Svensson
Instagram: EvoSupra21
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 7201



Mumba skrev:

Uppladdning och mentala är fruktansvärt viktigt.



Så är det. Även jag rejsade litet i min ungdom (mc). Psyket gör mycket.

Du kanske skall ha en välstrukturerad kompis som får vara Team Principal och du enbart fokuserar på körning /lagom skruvande?

Du kan ta friskvårdsförmån med upp till 5000 kr för massage / fys / meditiation etc.
Min snälla arbetsgivare anmälde mig till en trackday under hösten nyss!

_________________
Tony Jonsson
Grace, Space and Pace.
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 899


Trådstartare
Kolja skrev:
Mumba skrev:

Uppladdning och mentala är fruktansvärt viktigt.



Så är det. Även jag rejsade litet i min ungdom (mc). Psyket gör mycket.

Du kanske skall ha en välstrukturerad kompis som får vara Team Principal och du enbart fokuserar på körning /lagom skruvande?

Du kan ta friskvårdsförmån med upp till 5000 kr för massage / fys / meditiation etc.
Min snälla arbetsgivare anmälde mig till en trackday under hösten nyss!



Jag min underbara vän Wiberg som var med på Lördag.
Men lägger upp allt annorlunda och kör då även torsdag för träningen innan så man i lugn och ro testa och göra finlir.

Vi har 3.000kr på jobbet så ska ta det i år och nästa för lite körning.

_________________
Mumba Svensson
Instagram: EvoSupra21
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 899


Trådstartare
DEL 3

Vi tar nya tag.
Börjar röra mig hemåt och märker däcken har 1.7 i sig och det går ju inte men inte ens kommit till entrén så tillbaka till depån och fyller på luft med min lilla Milwaukee kompressor.

Kommer utanför entren och JÄKLAR mina husnycklar så bara rulla sakta in igen.

Halvvägs hem!
F****n jag glömde extra långa hylsan och Lilla Mutterdragen.
Ändå höll jag i den för snodde batteriet till kompressorn.
Men inte en ända tanke.

Sedan kom jag på att jag glömde verktygen till lufta bromsarna.
Ni ser, är så fruktansvärt borta.

Det löste sig och efter 20:00 var däck bytta och sedan lite bromsvätska bytt.

Givetvis hade jag glömt bromsvätskan så körde bara några tag fram för det inte skulle bli för lite i behållaren.


Mera effekt 20hk
Nya Pirelli Trofe R 295 runt om
(F:265 4x bandagar R:285 1x bandag men 3år gamla)
Canards.

Här trodde jag verkligen att det skulle göra skillnad.
Det blev totalt tvärtom.

1:26.506 i Q1 vilket är så fruktansvärt dåligt med dessa förutsättningar.
Men enligt loggen typ 0.4sek sämre jämfört med helgen pga tidig inbromsning

Men hade förhoppningar få lite fart och 1:25.9 var målet satt idag.

Gick ut i Q2 med förutsättningen att nu skiter jag i allt jag kollat på, hur jag ska köra och bara gå på känslan nu.

Varv 7 så kände jag att det släppte, lite som vrida på en knapp.
Av sektor 1 och 2 av 4 gjorde jag bästa tiderna för helgen!

(Har nu ändrat till 3 sektorer i RaceChrono för lättare få överblick)

Den tappar tyvärr på rakan fortfarande jämfört med 1:25.28.
Vi pratar 0.4-0.5 sek på rakan som bäst, även med mera DF så känns det lite för mycket.
Tappar 7-12km/h i toppfart.

Så var faktiskt lite taggad i Q3
Tyvärr var det rödflagg innan och när vi kom ut så resta dom klockan på 15min vid utgången.
Blev bara fel i huvudet så tog ett 85% varv innan attacken och målflaggen kom ut.

Dvs fick bara 2 försök denna dag och sabbade "superlapp" i Q3.
Där var helgen slut.

Bara packa ihop.
Där min vän Wiberg gjorde ett hästjobb, Han packade in allt i bilen innan jag ens bytt om.
Visste knappt hur jag fick på mig byxorna haha

Där slutade en helg man sätt fram emot i ett år.
Jag är inte besviken på placeringarna.

Bara gratulera dom andra, vilket hästjobb dom gjort!

Jag har mycket att sortera ut med mig själv och min körning.
Bilen är god för 1:24.9 som den står i King of Mantorp versionen.

Kommer ta hjälp av prof människor för sortera ut bilen lite.
Framförallt chassit där det är så olika dämpare.
(Läs ovan)

Jag är tillbaka den 3Aug på Japdays bara för få en kördag till sedan 5Aug blir det lite hjälp för se hur det står till.

Jakten tar aldrig slut på rekordet, det ska fällas en dag!

_________________
Mumba Svensson
Instagram: EvoSupra21
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 899


Trådstartare
Nya officiella tiden (och den ända som räknas)

Resan fortsätter


_________________
Mumba Svensson
Instagram: EvoSupra21
Citera
TAnu.se
Sodertalje
Här sen Apr 2014
Inlägg: 262



Kämpa på Mumba! Vi beundrar din kämpaförmåga och dela med dig av dina mänskliga utmaningar, att det går så bra trots så mycket stress och yttre faktorer... får man ju se som en superstyrka du har i dig.

PS. Kan du inte göra liiiite (positivt) trash talk om konkurrenter du har som du har som "harar" och rivaler som sporrar?

_________________
/ Mikael A. Jarosinski @ www.TAnu.se
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 899


Trådstartare
TAnu.se skrev:
Kämpa på Mumba! Vi beundrar din kämpaförmåga och dela med dig av dina mänskliga utmaningar, att det går så bra trots så mycket stress och yttre faktorer... får man ju se som en superstyrka du har i dig.

PS. Kan du inte göra liiiite (positivt) trash talk om konkurrenter du har som du har som "harar" och rivaler som sporrar?



Beror lite på hur man ser det, såg inte min tid som "bra"
Men visst det kunde gått sämre och mera skador


Ja jag gör ju en del på Instagram med glimten i ögat, ska försöka fortplanta det här med och försöka få med samma lättsamma feeeling.

_________________
Mumba Svensson
Instagram: EvoSupra21
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 899


Trådstartare
En av favoritbilderna från helgen!
Mycket härlig känsla


_________________
Mumba Svensson
Instagram: EvoSupra21
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1860



Måste säga att bilen ser jäkligt frän ut/rejsig i den kostymen. Original är den lite tam men du har gjort ett bra jobb! thumbs up

_________________
John Carlsson

________________________

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota EvoSupra 2020 - GAME OVER - SÅLD
<<   1, 2, 3 ... 14, 15, 16, 17   >>
39 besök senaste veckan (48874 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande