Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
<< 1, 2 1 besök senaste veckan (1472 totalt) |
_________________ Rikard Ahlin |
||
Re:
![]() ![]() /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||
Notat angående Carbotech så bör det gå att lösa hos Apex, jag köpte iaf mina XP10:or där. Går nog fint att kolla med Performancebrakes också, även om de inte finns sök-/valbara på deras hemsida.
_________________ -- Anders Bergkvist -- Audi TTS Seat Leon Cupra ST |
||
På Speedstern kör jag Carbon Lorraine CL5.
Körde tidigare Mintex 1155 fram och bak och CL5orna känns väldigt lika 1155orna förutom när det blir riktigt varmt då fortsätter CL5orna att fungera där 1155orna inte gjorde det. En fördel med Carbon Lorrain är att dom har stabila värme / friktions kurvor så man kan ha olika belägg fram och bak för att justera broms balansen, Har aldrig använd det själv dock. ch jag är mycket nöjd med CL beläggen. Har tidigare kört Carbotech XP8 / 6 med på en annan bil och var nöjd med dessa med. Mvh, Per _________________ Per Axblom |
||
Brorsan på PEAN har agenturen både för PFC och Carbotech, så kolla med honom (eller någon av hans ÅF som också nämnts i tråden, Speeding, Apex.se m.fl.) gällande dessa belägg.
PFC01 har, som någon skrev, funnits länge, och finns fortfarande kvar i vissa former. PFC11 kan man säga är en vidareutveckling av 01 - ett "sprintbelägg" med högt initialt bett (och även ganska bra livslängd jämfört med många andra fabrikat för att vara ett sprintbelägg) PFC08 är ett "långloppsmaterial" kan man säga enkelt sagt. Något mindre bett än 11, men med längre livslängd. För många håller dessa väldigt länge. 331 och 332 är nya material som är en vidareutveckling av 11 kan man säga, också anpassade för moderna bilar då många nu har ABS. Sista åren har PFC ändrat lite gällande materialen i olika beläggformer och ibland kommer "gamla" material tillbaka p.g.a. stor efterfrågan bl.a. men PEAN har koll på vad som erbjuds för tillfället. Riktiga racebelägg gnisslar. Sen kan man ha "tur" att de inte gör det också. Polare med likadana bilar som köper samma belägg kan ha olika upplevelser - beror även på körstil bl.a. Pratat med flera som kör keramiska skivor på Porsche o.s.v. som haft gnissel (för dessa ska ju inte gnissla) men som sagt, berodende på användning, körstil m.m. så kan allt hända... Carbotech ligger (oftast) lite lägre i pris, men kanske inte heller har samma livslängd. Däremot finns Carbotech i fler beläggformer än PFC. Finns ett gäng olika material beroende på om man ska köra mest gata och lite bana eller mer bana än gata eller kanske enbart bana. Ofta börjar man kanske med ett snällare material, typ XP8, för att sedan köra XP10 - XP12 som har mer bett/tål mer värme. /Markus _________________ Markus Nordenström M3 E46 -03, Golf R MK6 -10, 9000 Aero -96, Clio 16v -91 Rejsat i: Radical PR6 -06 och Radical SR8 LM -08. |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
<< 1, 2 1 besök senaste veckan (1472 totalt) |