Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Lillprojektet: Alfa Romeo 75 3.0
<<   1, 2
15 besök senaste veckan (5407 totalt)
Kroegarn
Linköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 528


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Kalle_alfaturbo skrev:
Är bilen en tidig 88:a så har den inget varvstopp... så du vet..

Isf bra o veta max hastighet på olika växlar kanske thumbs up


Mmmm och även insett att hastighetsmätaren visar minst 15km fel från 80 och uppåt jämfört mot Waze. Men iaf hittat info om att det finns en potentiometer att skruva på för att justera varvräknaren. Enda stökiga är att man behöver någon refens... eller om man tar std tomgångsvarvtal på varm motor, för enkelhet

_________________
/Michael Gustafsson
Datsun 240Z -72 busbil
Alfa Romeo 75 -88 glassbil
Toyota Celica ST -77 "...bil?"
BMW I4 M50 -23, bruksbil
+2x Aprilia Touno
Citera
Kroegarn
Linköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 528


Trådstartare
Så då har den bättre begagnade stötfångaren bak fått reparerade fästen. Stötfångaren som satt där tidigare använde ETT av originalfästena... inte helt märkligt att allt lossnade 🥴




Provmonterat och nu bara hitta en lackerare:




Även fixat lite bekvämare ratt. Samt fått in lite bättre belysning invändigt med ledlampor till interiörbelysningen.


Provlackat fälgar men lutar åt den gråa:




Nästa bilduppdatering blir väl när jag försöker mig på att renovera innertaket 😬 ..... eller montera casterkullederna som följde med i en goodielåda 😊

_________________
/Michael Gustafsson
Datsun 240Z -72 busbil
Alfa Romeo 75 -88 glassbil
Toyota Celica ST -77 "...bil?"
BMW I4 M50 -23, bruksbil
+2x Aprilia Touno
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 7200



Bilen är jättefin. Saknar min 75a.

_________________
Tony Jonsson
Grace, Space and Pace.
Citera
Besar Jashanica
Malmö
Här sen Nov 2014
Inlägg: 72



detta skall följas thumbs up

Det är ganska stor scrub radie på dessa, har du breda fälgar fram med lågt ET så kommer det ta i.
Här är min med 7x16 ET7 och 195/45 (mindre än orginal), den kan ta i vid gupp medan man svänger.


_________________
Besar J
Citera
Kroegarn
Linköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 528


Trådstartare
Tackar för hejaropen

Fälgarna är en riktig chansning, och kanske mer besvär än det är värt. Men tills jag konstaterat att det blev dåligt utan lösning tänker jag inte ge upp 🫣😊

Utan tvivel så gör sig ju 75:an helt klart bäst i rött 😍. Men silver duger, åtminstone nu när den är så pass blank 😁

_________________
/Michael Gustafsson
Datsun 240Z -72 busbil
Alfa Romeo 75 -88 glassbil
Toyota Celica ST -77 "...bil?"
BMW I4 M50 -23, bruksbil
+2x Aprilia Touno
Citera
Kroegarn
Linköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 528


Trådstartare
Såå, då behöver man inte längre köra runt med rumpan bar och nu sitter faktiskt stötfångaren fast i 9 av 11 bultfästen, mot tidigare 1 Nyansen blev vettig men på ena fotot ser det ut att diffa mer än vad jag kan se med mina egna ögon 😁




Men nu har det blivit läge att ta tag i nästa lite mer körpåverkande problem, läckandes/trasig bromsservo Får se om det får att hitta? Eller om man ens kan bryta sig in i den och laga med lite cykelslangsreparationskitt??

_________________
/Michael Gustafsson
Datsun 240Z -72 busbil
Alfa Romeo 75 -88 glassbil
Toyota Celica ST -77 "...bil?"
BMW I4 M50 -23, bruksbil
+2x Aprilia Touno
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2399



Ajdå men det är klockan & inte slangen iaf?

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 348



Har du möjlighet att mäta upp bultdelning och inner diam. på fälgbanorna så behöver jag inte plocka sönder mina för att kolla exakt. (funderar på att söka lite bredare till mina egna motsvarande.)

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
BMW 320d touring -13
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
Kroegarn
Linköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 528


Trådstartare
Eldh skrev:
Ajdå men det är klockan & inte slangen iaf?


Jag är hyggligt säker på det iaf, eftersom det pyser ut vid bromspedalen inne vid torpedväggen . Så förutom högt pysljud vid bromsande även tomgångspåverkan och jaa man får ju även trycka till hårdare för att få stopp på grejerna.

_________________
/Michael Gustafsson
Datsun 240Z -72 busbil
Alfa Romeo 75 -88 glassbil
Toyota Celica ST -77 "...bil?"
BMW I4 M50 -23, bruksbil
+2x Aprilia Touno
Citera
Kroegarn
Linköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 528


Trådstartare
mr.b skrev:
Har du möjlighet att mäta upp bultdelning och inner diam. på fälgbanorna så behöver jag inte plocka sönder mina för att kolla exakt. (funderar på att söka lite bredare till mina egna motsvarande.)


Absolut, jag skulle påstå att det handlar om 30/320

30 bultar och nu iofs mätt bara innerkant till innerkant som då blir 32 cm

_________________
/Michael Gustafsson
Datsun 240Z -72 busbil
Alfa Romeo 75 -88 glassbil
Toyota Celica ST -77 "...bil?"
BMW I4 M50 -23, bruksbil
+2x Aprilia Touno
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 348



thumbs up tack.

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
BMW 320d touring -13
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
Kroegarn
Linköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 528


Trådstartare
Då har en ny bromsservo monterats.
Före:


Efter


Inga pysljud i kupen längre och bilen känns som att den går bättre, men beror troligtvis på att jag inte kört den på 2 månader 😊

Men jag väldigt klen servoeffekt 🤔. Lyckas inte ens låsa upp hjulen så funderar på om det behövs någon justering av den utgående "pinnen " från servon?

Jag skippade dessutom en extra fjäder som satt mellan pedalen och torpedväggens insida som ska hjälpa med att trycka tillbaka pedalen men finns redan en inbyggd fjäder i bromsservon... så oklart hur och när den fjädern behövs 🤔

_________________
/Michael Gustafsson
Datsun 240Z -72 busbil
Alfa Romeo 75 -88 glassbil
Toyota Celica ST -77 "...bil?"
BMW I4 M50 -23, bruksbil
+2x Aprilia Touno
Citera
Kroegarn
Linköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 528


Trådstartare
Hittade problemet som var lite oväntat. Det "runda" hålet i vilken huvudbromscylindern ska in var ovalt så den åkte inte in helt och slöt därmed inte tätt = dålig servoeffekt, samt att pinnen inte tryckte tillräckligt långt = dålig bromsverkan.

Dremeln fick göra hålet runt och lite justering av pinnen så lirar allt nu som det ska 🥳

_________________
/Michael Gustafsson
Datsun 240Z -72 busbil
Alfa Romeo 75 -88 glassbil
Toyota Celica ST -77 "...bil?"
BMW I4 M50 -23, bruksbil
+2x Aprilia Touno
Citera
Kroegarn
Linköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 528


Trådstartare
Fortsätter med lite småpyssel. Fått hem stolarna som jag tidigare hade i Datsun (får inte längre plats p.g.a buren).

Blev en del kapande och svetsande innan förarstolen gick att skruva fast. Hamnade dock rätt högt, så kanske kan tänka om där när passagerarstolen ska in. Men för min längd så funkar det kalas 😁. Får fundera lite hur jag gör med baksätet som inte längre matchar, eller så får det vara 🤔




_________________
/Michael Gustafsson
Datsun 240Z -72 busbil
Alfa Romeo 75 -88 glassbil
Toyota Celica ST -77 "...bil?"
BMW I4 M50 -23, bruksbil
+2x Aprilia Touno
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2399



Blir aldrig fel med Recaro! Speciellt jämfört med 75 3.0 stolar...
Jag sänkte mina fästen 10mm men sitter du bra behövs det förstås inte.

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Kroegarn
Linköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 528


Trådstartare
Eldh skrev:
Blir aldrig fel med Recaro! Speciellt jämfört med 75 3.0 stolar...
Jag sänkte mina fästen 10mm men sitter du bra behövs det förstås inte.


Nää originalstolarna var inte mycket att ha. De som satt i när jag köpte bilen var dessutom så nersuttna och slitna att det kom ut skumgummi under stolen. Följde med bättre stolar som jag haft i men inte mycket att hänga i granen.

Kommer sänka stolen i vinter för nu har min frisyr 2-3 cm till innertaket på mina knappa 180 cm 😊

_________________
/Michael Gustafsson
Datsun 240Z -72 busbil
Alfa Romeo 75 -88 glassbil
Toyota Celica ST -77 "...bil?"
BMW I4 M50 -23, bruksbil
+2x Aprilia Touno
Citera
Kroegarn
Linköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 528


Trådstartare
Ventilslammer ska tydligen vara hyggligt vanligt på Busson, men jag gillar det inte .

Den är knäpptyst när motorn är kall och börjar låta först när motorn är varm. Hänger väl ihop med att oljetrycket är lägre när motorn är varm.

Men finns det någon quickfix för det här eller är det byte av ventillyftarna, check av oljepump som gäller??

_________________
/Michael Gustafsson
Datsun 240Z -72 busbil
Alfa Romeo 75 -88 glassbil
Toyota Celica ST -77 "...bil?"
BMW I4 M50 -23, bruksbil
+2x Aprilia Touno
Citera
Claes H
Kumla
Här sen Sep 2004
Inlägg: 62



Kroegarn skrev:
Ventilslammer ska tydligen vara hyggligt vanligt på Busson, men jag gillar det inte .

Den är knäpptyst när motorn är kall och börjar låta först när motorn är varm. Hänger väl ihop med att oljetrycket är lägre när motorn är varm.

Men finns det någon quickfix för det här eller är det byte av ventillyftarna, check av oljepump som gäller??

Kolla ventilspelen, avgasventilerna är tämligen enkla att justera via dom små stötstängerna.

_________________
Claes Hindemith
Citera
Kroegarn
Linköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 528


Trådstartare
Tackar för infon om ventilerna. Hann dock inte så långt innan den hamnade i vinterförvaring.

Men jag måste ha tappat en skruv när jag tyckte att det här kunde vara ettintressant vinterprojekt(många vintrar iofs )🫣





Kanske blir så här när man hittar en "rostfri" alfa 🤔

_________________
/Michael Gustafsson
Datsun 240Z -72 busbil
Alfa Romeo 75 -88 glassbil
Toyota Celica ST -77 "...bil?"
BMW I4 M50 -23, bruksbil
+2x Aprilia Touno
Citera
Andra projekttrådar
Lillprojektet: Alfa Romeo 75 3.0
<<   1, 2
15 besök senaste veckan (5407 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande