Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Garage/Maskinhallsbygge - Idéer mottages tacksamt!
1, 2, 3, 4   >>
66 besök senaste veckan (7750 totalt)
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Det här är bakgården vid mitt torp i Örby. Med lite vilja skulle man kunna säga att det är en slags paralelltrapets, fast inte riktigt. Ytan är kvadrat-ish och grävdes fram ur ojämn terräng för fem år sedan. Den lutar (avsiktligen) lite för avrinning, men inte alls så mycket ssm vissa av bilderna ger sken av. Fastigheten är formellt ett lantbruk utanför detaljplanelagt område så man är ganska fri vad gäller byggnationer. Såvitt jag vet behövs inte ens bygglov så länge det inte går att bo i byggnaden.

På denna yta skulle jag vilja bygga förvaring och garage. Men, göra det så "lösnings-smart" och billigt som möjligt.

Kravlistan är som följer:
- Plats för en tvåpelarlyft
- Plats för förvarning av fyra bilar parkerade i en kvadrat. Dvs cirka 10-12 x 6 meter så man kan gå runt dem. På en bilrad kan det istället komma att stå en båttrailer.
- Plats för en verkstads/snickeri-del. Kanske 10-12 x 3 meter
- Plats för en toalett och ett isolerat utrymme för nöd-övernattning och förvaring.

Jag har tittat på olika byggsatser men dessa kostar en hel del. För att göra det så kostnadseffektivt som möjligt har jag övervägt att istället (själv) mura med lättbetong och på konkursauktion köpa takstolar i stål. Eller är det billigare med plåttak på en trästomme?

Det jag gärna tar emot tips på är smart lösningar. På youtube finns klipp om Barndomiums. En del av dessa har intressanta lösningar. Alla smarta sådana vill man ju ha.

Jag har också övervägt att bygga två byggnader. En där man gjuter en platta och isolerar upp ett garage för lyft och verkstad samt toa och förvarning. Sedan bygger man en enkel stolp-lada för bil/båtförvarning med macadam som golv, eller möjligen altan-plattor i cement.

Den som har tips på idéer och lösningar eller exempel på andras lyckade projekt får gärna posta dessa här.

08
Här sen Apr 2005

Kommande favorittråd, jag går i liknande tankar.

Tipsar om Hasopor (skumglas) i grunden. Lätt, dött, och isolerar. Tål att gjutas på. 180 kg kubiken så det är snällare mot kontorsryggen vid självbygge.

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Toalett kräver ett godkänt avlopp, inte en så liten ökning av totalkostnaden.

Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005

Tänkte först ekonomibyggnader... men där får man inte parkera bilar...
Attefall för toalett och nödboende...... fast då måste det kanske finnas någon annan bostad först...
Tror.... inte man får ha el i ekonomibyggnader... känns som du bör prata med byggnadsnämnden i området... blir ju ändå en hel del pengar i slutet...
Finns vatten el avlopp i fastigheten?

Iofs en portipotta kan ju till nöd duga?

Fixhult
Här sen Apr 2004

Man kan ju ha en isolerad plåtis (hembygge) på en av platserna (eller ute i grovcarporten) som nödboende, flexibelt.

BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Kolja skrev:
Tipsar om Hasopor (skumglas) i grunden. Lätt, dött, och isolerar. Tål att gjutas på. 180 kg kubiken så det är snällare mot kontorsryggen vid självbygge.

Bra, kontorsryggen är märkt: "Fragile"

Niklas Falk skrev:
Toalett kräver ett godkänt avlopp, inte en så liten ökning av totalkostnaden.

Finns lyckligtvis redan. Så detta blir bara ytterligare en porslinsstol som ansluts till befintlig trekammarbrunn.

Michael Th skrev:
Tänkte först ekonomibyggnader... men där får man inte parkera bilar...
Attefall för toalett och nödboende...... fast då måste det kanske finnas någon annan bostad först...
Tror.... inte man får ha el i ekonomibyggnader... känns som du bör prata med byggnadsnämnden i området... blir ju ändå en hel del pengar i slutet...
Finns vatten el avlopp i fastigheten?

Iofs en portipotta kan ju till nöd duga?

Torpet är vinterbonat och har vatten samt avlopp. Så detta skulle allt bara bli ett piggy-back på redan existerande el/vatten/avlopps-struktur. Det finns också stugor för gästboende så det där med "nödboende" är om man skulle ha en större fest och ville att folk iaf skulle kunna sova på golvet inom fyra väggar.

Får man inte ställa vad man vill i ekonomibyggnader eller ha el i dem?

Borås
Här sen Jan 2003

Jodå, ekonomibyggnader får både vara isolerade och ha el. Nyckelordet är ekonomibyggnad - dvs byggnaden skall ha relation till lantbruksenhetens verksamhet. Om man slirar för mycket på det kan man få problem, givetvis. Typ att installera en spa-anläggning...

Jag har djur på min gård, men det måste man inte för att behöva ekonomibyggnad.
En vanlig verksamhet på mindre lantbruksfastigheter är t.ex. skogsbruk. Då behövs maskiner, t.ex. traktor eller fyrhjuling.

Jag har på min gård givetvis en funktionell, uppvärmd verkstad med lyft för att kunna serva mina maskiner. Likaså har jag ett kallgarage att kunna ställa dem i.

En annan finess är att man som innehavare av lantbruksenhet kan registrera sig för momsredovisning. Att bygga en ekonomibyggnad räknas som investering för lantbruket och är alltså momsmässigt avdragsgillt. Visserligen krävs det av dig att du lägger upp bokföring för din "verksamhet" men det kan det vara värt. Att verksamheten kommer att gå med ständig bokföringsmässig förlust är ju en annan sak. Det är inte förbjudet att göra dåliga affärer så länge du inte försöker göra förlustavdrag i deklarationen, för det får du inte.

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
@Christian: Lite som du har jag tänkt.

Det finns en del skog här så jag tänker mig en KEI-truck istället för en fyrhjuling. Denna måste förstås kunna servas och skötas för att fungera i skogen. För det behövs ett bra garage.

Stockholm
Här sen Nov 2002

BTG skrev:
Det här är bakgården vid mitt torp i Örby. Med lite vilja skulle man kunna säga att det är en slags paralelltrapets, fast inte riktigt. Ytan är kvadrat-ish och grävdes fram ur ojämn terräng för fem år sedan. Den lutar (avsiktligen) lite för avrinning, men inte alls så mycket ssm vissa av bilderna ger sken av. Fastigheten är formellt ett lantbruk utanför detaljplanelagt område så man är ganska fri vad gäller byggnationer. Såvitt jag vet behövs inte ens bygglov så länge det inte går att bo i byggnaden.

https://rejsa.nu/im/user/57/2024-08-06-10-56-43_img_7943_med_linjer_oc . . . .

https://rejsa.nu/im/user/57/2024-08-06-10-57-29_img_7947.jpg

https://rejsa.nu/im/user/57/2024-08-06-10-57-29_img_7949.jpg

På denna yta skulle jag vilja bygga förvaring och garage. Men, göra det så "lösnings-smart" och billigt som möjligt.

Kravlistan är som följer:
- Plats för en tvåpelarlyft
- Plats för förvarning av fyra bilar parkerade i en kvadrat. Dvs cirka 10-12 x 6 meter så man kan gå runt dem. På en bilrad kan det istället komma att stå en båttrailer.
- Plats för en verkstads/snickeri-del. Kanske 10-12 x 3 meter
- Plats för en toalett och ett isolerat utrymme för nöd-övernattning och förvaring.

Jag har tittat på olika byggsatser men dessa kostar en hel del. För att göra det så kostnadseffektivt som möjligt har jag övervägt att istället (själv) mura med lättbetong och på konkursauktion köpa takstolar i stål. Eller är det billigare med plåttak på en trästomme?

Det jag gärna tar emot tips på är smart lösningar. På youtube finns klipp om Barndomiums. En del av dessa har intressanta lösningar. Alla smarta sådana vill man ju ha.

Jag har också övervägt att bygga två byggnader. En där man gjuter en platta och isolerar upp ett garage för lyft och verkstad samt toa och förvarning. Sedan bygger man en enkel stolp-lada för bil/båtförvarning med macadam som golv, eller möjligen altan-plattor i cement.

Den som har tips på idéer och lösningar eller exempel på andras lyckade projekt får gärna posta dessa här.

Är du lite till dig går det att hitta industribyggnader som ska rivas. Kompisen köpte en sådan byggnad för typ 25 tuss, och sedan en kranbil för att lyfta ner takstolar och väggelement. Tanken är att det ska byggas upp på annan plats.
Har man två veckor, 3-4 personer och en kranbil så demonterar man en industribyggnad och tillvaratar allt

Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015

Trätakstolar är billigare per m2 byggnadsyta men ståltakstolar ger oftast mer utrymme på höjden. Jag köpte nockfackverk till verkstan från dessa i Borås. De står på 4-kantstolpar och taket är 45x195 på högkant c-c 60 cm med isolering och plåt ut- och invändigt. Därefter byggdes alla väggar i trä med OSB och plåt invändigt.
https://www.maku.se/default.asp?ID=FACKVERK&sLang=sv-se

Grund, använd L-kantelement (typ Jackon Siroc eller annat) och gjut en platta. Vill du bygga i trä har Moelven Töreboda limträstommar.
https://www.moelven.com/se/se/limtra-massivtra-och-lvl/standardhallar/ . . . .

Det finns många sätt att bygga på, välj något som passar både krav och plånbok. Allt kostar mer än man först gissar. Tid kostar också

Även om det är utanför planlagt område så fråga kommunens bygginspektör innan, så det inte blir problem senare. Jag får bygga hur mycket som helst på tomten utanför planlagt område, så länge det är minst 4,5 meter från tomtgräns, om jag har ansökt och fått byggnadslov.

Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003

Christian Jansson skrev:
En annan finess är att man som innehavare av lantbruksenhet kan registrera sig för momsredovisning. Att bygga en ekonomibyggnad räknas som investering för lantbruket och är alltså momsmässigt avdragsgillt. Visserligen krävs det av dig att du lägger upp bokföring för din "verksamhet" men det kan det vara värt.

Så, teoretiskt sett... För en liten skogsbruksfastighet som har inkomster vart ~10-15 år (typ) är det alltså vettigt att göra de investeringarna det året man har inkomst (svårt att dra av moms de åren man inte har inkomst). Fattar jag det rätt?

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Marcus Gustafsson skrev:
Christian Jansson skrev:
En annan finess är att man som innehavare av lantbruksenhet kan registrera sig för momsredovisning. Att bygga en ekonomibyggnad räknas som investering för lantbruket och är alltså momsmässigt avdragsgillt. Visserligen krävs det av dig att du lägger upp bokföring för din "verksamhet" men det kan det vara värt.

Så, teoretiskt sett... För en liten skogsbruksfastighet som har inkomster vart ~10-15 år (typ) är det alltså vettigt att göra de investeringarna det året man har inkomst (svårt att dra av moms de åren man inte har inkomst). Fattar jag det rätt?
Skogskonto

Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003

Marcus Gustafsson skrev:
Christian Jansson skrev:

Moms är ett system där man varje år (eller månad beroende på bolagsform) redovisar hur mycket moms man betalat och hur mycket moms man fått in. Mellanskillnaden skall man antingen betala in till Skatteverket (om man sålt och fått in mer än man betalat) eller så får man tillbaka (om det är tvärtom), utbetalt.
Hur mycket man fått i intäkter har inget direkt samband. Dvs har man bara utgifter så får man utbetalning av den redovisade moms-summan ändå.

Räkna dock med att SKV begär in underlag som kan bevisa att momsen man deklarerat verkligen har samband med lantbruket, särskilt om man har lite större summor - vilket man har vid ett byggprojekt.

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015

Christian Jansson skrev:
Marcus Gustafsson skrev:
Christian Jansson skrev:

Moms är ett system där man varje år (eller månad beroende på bolagsform) redovisar hur mycket moms man betalat och hur mycket moms man fått in. Mellanskillnaden skall man antingen betala in till Skatteverket (om man sålt och fått in mer än man betalat) eller så får man tillbaka (om det är tvärtom), utbetalt.
Hur mycket man fått i intäkter har inget direkt samband. Dvs har man bara utgifter så får man utbetalning av den redovisade moms-summan ändå.

Räkna dock med att SKV begär in underlag som kan bevisa att momsen man deklarerat verkligen har samband med lantbruket, särskilt om man har lite större summor - vilket man har vid ett byggprojekt.

Jag är skeptisk om det är värt besväret i förhållande till kostnaden. En konsult kanske vet eller om ROT avdrag kanske kan användas? SKV gör stickprovskontroller om det avviker för mycket, men det får inte ske för ofta eller frekvent, så länge det inte upptäcks några fel. 2-3 gånger på raken, kanske men inte 10 gånger av samma person, för då blir det internutredning om missbruk av tjänsteställning. Ha ordning på verifikationerna och anlita en redovisningskonsult. Är det hobby eller något enstaka projekt, välj enskild firma, är det din huvudsakliga inkomst, välj AB.

Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003

Om det är värt det eller inte får ju var och en avgöra, man får tillbaka 20% av de kostnader man haft med avdrag för 20% av intäkterna.

För mig är det värt det alla dagar i veckan, men jag har ordning på mina papper. Det skall medges att jag har yrkesmässig erfarenhet vilket givetvis färgar min uppfattning...

Gällande bolagsform så finns oftast ingen anledning att driva ett hobby-jordbruk som annat än enskild firma (vilket är den enklaste o billigaste formen).

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Rolle Scirocco skrev:

Är du lite till dig går det att hitta industribyggnader som ska rivas. Kompisen köpte en sådan byggnad för typ 25 tuss, och sedan en kranbil för att lyfta ner takstolar och väggelement. Tanken är att det ska byggas upp på annan plats.
Har man två veckor, 3-4 personer och en kranbil så demonterar man en industribyggnad och tillvaratar allt

Detta har jag tänkt på! Men var sjutton hittar man sådana?
Det demonteras säkert en del padelhallar också just nu? En sådan, eller liknande, skulle också kunna vara intressant. Men var hittar man det?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
c311 skrev:
Trätakstolar är billigare per m2 byggnadsyta men ståltakstolar ger oftast mer utrymme på höjden. Jag köpte nockfackverk till verkstan från dessa i Borås. De står på 4-kantstolpar och taket är 45x195 på högkant c-c 60 cm med isolering och plåt ut- och invändigt. Därefter byggdes alla väggar i trä med OSB och plåt invändigt.
https://www.maku.se/default.asp?ID=FACKVERK&sLang=sv-se

Grund, använd L-kantelement (typ Jackon Siroc eller annat) och gjut en platta. Vill du bygga i trä har Moelven Töreboda limträstommar.
https://www.moelven.com/se/se/limtra-massivtra-och-lvl/standardhallar/ . . . .

Det finns många sätt att bygga på, välj något som passar både krav och plånbok. Allt kostar mer än man först gissar. Tid kostar också

Även om det är utanför planlagt område så fråga kommunens bygginspektör innan, så det inte blir problem senare. Jag får bygga hur mycket som helst på tomten utanför planlagt område, så länge det är minst 4,5 meter från tomtgräns, om jag har ansökt och fått byggnadslov.

thumbs up

Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015

BTG skrev:
Rolle Scirocco skrev:

Detta har jag tänkt på! Men var sjutton hittar man sådana?
Det demonteras säkert en del padelhallar också just nu? En sådan, eller liknande, skulle också kunna vara intressant. Men var hittar man det?

De som var padelhallar verkar stå kvar vad jag har sett men det är nya verksamheter som håller till där. Att hitta industribyggnader som ska rivas borde finnas i storstäderna. Jag vet att det ska rivas nära Spånga station för att bygga lägenhetshus, men det har skjutits upp i flera år.

Kolja
08
Här sen Apr 2005

Stora delar av Slakthusområdet håller på att rivas. Men tveksamt om staden vill ha in privatpersoner som ska fixa.

c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015

Christian Jansson skrev:

Om det är värt det eller inte får ju var och en avgöra, man får tillbaka 20% av de kostnader man haft med avdrag för 20% av intäkterna.

För mig är det värt det alla dagar i veckan, men jag har ordning på mina papper. Det skall medges att jag har yrkesmässig erfarenhet vilket givetvis färgar min uppfattning...

Gällande bolagsform så finns oftast ingen anledning att driva ett hobby-jordbruk som annat än enskild firma (vilket är den enklaste o billigaste formen).

Jag instämmer. Min erfarenhet är att driva AB i andra branscher. Jag har släktingar i närheten som driver mindre skog & jordbruk så jag vet att det är ganska annorlunda jämfört med mina. Det enda vi har gemensamt är bokföringen men jag har andra som sköter sånt åt mig.

c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015

Kolja skrev:
Stora delar av Slakthusområdet håller på att rivas. Men tveksamt om staden vill ha in privatpersoner som ska fixa.

De ska väl skicka allt rivningsmaterial till sydost Asien? När de grävde ner fiber frågade jag om de kunde köra hit några lass stora stenar för att fylla upp en stor grop på tomten men det fick de inte göra. Stenarna skulle lämnas på deponi för att undersökas om de var förorenade innan de fick flyttas. Jag blev rekommenderad att köpa grovkrossad sten från en bergtäkt uppåt i Dalarna.

Andra projekttrådar
Garage/Maskinhallsbygge - Idéer mottages tacksamt!
1, 2, 3, 4   >>
66 besök senaste veckan (7750 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande