Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
BMW-tråden - platsen för märkesspecifika frågor
<<   1, 2, 3 ... 159, 160, 161
19 besök idag (702957 totalt)
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023

Westersund skrev:
JBT skrev:
Är e36 coilovers höger/vänster specifika när det gäller infästning av navet eller passar samma coilovers till båda sidor?

Infästningen för krängningshämmarstaget skiljer. Infästning till spindel är vara samma.

Bara på M3, på de andra modellerna sitter väl krängaren i bärarmen?

08
Här sen Mar 2003

OscWan skrev:
Westersund skrev:
JBT skrev:
Är e36 coilovers höger/vänster specifika när det gäller infästning av navet eller passar samma coilovers till båda sidor?

Infästningen för krängningshämmarstaget skiljer. Infästning till spindel är vara samma.

De flesta coils på E36 har fäste för krängare på coiloverbenet.

Har haft 3st E36or, D2, XYZ och BC där har alla haft denna feature.

Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004

robber skrev:
OscWan skrev:
Westersund skrev:
JBT skrev:

De flesta coils på E36 har fäste för krängare på coiloverbenet.

Har haft 3st E36or, D2, XYZ och BC där har alla haft denna feature.

Stämmer
Mitt krängarfäste sitter skruvat på coilovern.

Honda SC CC Elise S2
Citera
Jens Pettersson
Ramnäs
Här sen Feb 2003

Är det nån som vet exakt vad det är som skiljer på en e46 framvagn vs M3 e46.
Tänker på länkarmar och spindlar,vad skiljer i geometrin och breddar M3 nåt mera utåt i spårvidd?
Håller på med ett litet "specialbygge" och undrar mest om det är värt att ta M3 delar istället för icke M3...

Hallstahammar
Här sen Jul 2011

Jens Pettersson skrev:
Är det nån som vet exakt vad det är som skiljer på en e46 framvagn vs M3 e46.
Tänker på länkarmar och spindlar,vad skiljer i geometrin och breddar M3 nåt mera utåt i spårvidd?
Håller på med ett litet "specialbygge" och undrar mest om det är värt att ta M3 delar istället för icke M3...

Det finns en genomgång på MRT's hemsida vad som skiljer på spindlarna. Bärarmarna på en M3 ger bredare spårvidd och är kralligare, men framförallt är yttre kullederna större så de går inte att kombinera med spindlar från en icke-M utan modifiering på spindlarna (om ens då). De bakre bussningarna som brukar kallas lollipops har på M3 mindre diameter men är tjockare (tror jag) för att vara styvare, går att hitta excentriska eftermarknads bussningar. Den vanliga icke-M bakre bussningen däremot går att hitta som excentrisk original från Z4 M.
På din E30 är standard E46 bärarmar lämpligare vad gäller spårvidden men kräver custom bakre bussning då tappen är sexkantig på E46 bärarmen, men det kanske finns att köpa? Annars är väl en bolt-on lösning med rätt spårvidd aluminium bärarmarna från en E30 M3, då passar de bakre bussningarna också.

BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005

Går det att använda e39 bromsok på e46 spindlar?

Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011

Kolja skrev:
Går det att använda e39 bromsok på e46 spindlar?

Nein.

BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Jens Pettersson
Ramnäs
Här sen Feb 2003

Hej Westersund
Fast min E30 är ju ingen E30 längre under skalet typ,finns inget från en E30 som passar längre...jag har ju E46 ramben fram med E46 hjulhus,så jag har monterat komplett E46 framvagn men min tanke va att kanske använda mej av M3 istället om den är bättre rent väghållningsmässigt?
Mitt karosskit är ju rätt brett så spårvidden tror jag inte är nåt problem

Hallstahammar
Här sen Jul 2011

Jens Pettersson skrev:
Hej Westersund
Fast min E30 är ju ingen E30 längre under skalet typ,finns inget från en E30 som passar längre...jag har ju E46 ramben fram med E46 hjulhus,så jag har monterat komplett E46 framvagn men min tanke va att kanske använda mej av M3 istället om den är bättre rent väghållningsmässigt?

Det hade jag glömt! Visst finns det förbättringar på M3 framvagnen, speciellt om du köper CSL spindlarna. Men frågan är om det får plats då M3 är ganska mycket bredare? E30 M3 kaross borde vara mer lik vanliga E46 sett till bredden.

BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Jens Pettersson
Ramnäs
Här sen Feb 2003

Westersund skrev:
Jens Pettersson skrev:
Hej Westersund

Det hade jag glömt! Visst finns det förbättringar på M3 framvagnen, speciellt om du köper CSL spindlarna. Men frågan är om det får plats då M3 är ganska mycket bredare? E30 M3 kaross borde vara mer lik vanliga E46 sett till bredden.

Bilen står på hjul nu med E46 framvagnen på plats och 9" fälgar får gott och väl plats fram.
Min är ju bredare än en vanlig M3 E30 med det kaross kittet jag har.
Hmm skulle va intressant att mäta lite och se hur mycket bredare en M3E46 är mot en vanlig E46.....är länkarmen bredare eller är det i spindeln den extra bredden är?

Hallstahammar
Här sen Jul 2011

Jens Pettersson skrev:
Bilen står på hjul nu med E46 framvagnen på plats och 9" fälgar får gott och väl plats fram.
Min är ju bredare än en vanlig M3 E30 med det kaross kittet jag har.
Hmm skulle va intressant att mäta lite och se hur mycket bredare en M3E46 är mot en vanlig E46.....är länkarmen bredare eller är det i spindeln den extra bredden är?

37 mm fram och 47 mm bak jämfört med en vanlig E46. https://bmwtechinfo.bmwgroup.com/tech_training_manual/ST041%20E46%20M%20Complete%20Vehicle.pdf

Med CSL spindeln får du mer camber när du svänger jämfört med en E46 M3 spindel, kostar typ samma pengar nya från BMW.

BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003

Ska byta bussningar en BMW E90 bakvagn (samma som E8x), diffbussningar, silentblock etc.

Någon som kan rekommendera ett kit de har bra erfarenhet av?
Samt gärna länka till vart det finns.

Tack

Citera
Skruva banåkabil
BMW-tråden - platsen för märkesspecifika frågor
<<   1, 2, 3 ... 159, 160, 161
19 besök idag (702957 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande