Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 3 besök senaste veckan (12665 totalt) |
Re:
Jag missade din fråga Ben. I fallet med Rallye'ns plåtfälgar har nog Peugeot kopierat den banbrytande specialaren Corvette ZR1 från 1990. Alltså finns det bara en variant av fälgen, ingen höger eller vänster. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & Swift Sport Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||||||
Det är säkert många av er som känner igen sig i att man blir extra sedd när man kör omkring i entusiastfordon.
Denna vecka hände det igen att jag blev igenkänd av en Rejsian och uppmärksammad på annan del av forumet. Jag tycker sånt är jättekul, så jag delar den anekdoten här också.
_________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & Swift Sport Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||||||
Den bilen har för övrigt förväxlats med min bil vid ett tillfälle. Sen hade jag den bakom min Crz en morgon då jag hade lite inspirerad hastighet igenom en rondell.
![]() _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||||||||
Re:
Visst finns det lite likhet med din R5:a för ett otränat öga. Men din bil är ju sååå mycket rejsigare och snabbare. Vad har du för färg på Crz'an? Silver?
![]() _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & Swift Sport Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||||||
När man använder bilen ofta får man ta lite i taget.
Idag var det dags att ta tag i det där med ventilerna. Stog dom verkligen rätt? Jo, de flesta hade rätt spel. Men några fick jag justera. ![]() ![]() Klart! Nu är det bara att ut och gasa igen. ![]() Smidigt med en liten lathund så man bara behöver pricka av allteftersom. ![]() _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & Swift Sport Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||||||
Re:
Jag har en pärlemovit CRZ, finns faktiskt en till numera på STC trots att det finns ett hundratal bilar totalt. Är väl rätt lika för många då det är franska småbilar. Min i lite mer ombyggt skick _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||||||||
Att det inte händer mycket i tråden beror på att vardagskörning inte är något att skriva hem om.
Men i morse kl 06:00, på första semesterdagen, fick jag till årets första träff. Klassikers Bil och Bulle på Hellasgården. Jag han knappt stiga ur bilen förens samtalen om ditten och datten var i gång. Inte ens i sällskap av så många fina bilar åker man obemärkt. Som vanligt är det alltid skoj att snacka bil med kända och okända mänsikor. Att träffen startar tidigt har en stoor fördel, ingen tråkig stockholmstrafik. Söderledstunnlarna låter mycket bättre vid 7000rpm än krypkörning i oändliga köer. ![]() Här kommer ett axplock av andra bilar. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & Swift Sport Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||||||
Nu är Rallye'n officiellt race proven
Tidigare i veckan var jag på Arlanda Testtrack 1. En körning anordnad av Åke Nyberg. Tack för ett bra arrangemang som inte ligger en halv dags resa bort. Verkligen kul att allt funka som det ska. Motorn måste såklart varvas för att alla 103hk ska kunna användas. Och trots små skivor höll bromsarna måttet hela dan. Såklart kul att kolla alla andra snabba bilar och snacka med både gamla och nya bekantskaper. Här kommer några bilder. ![]() Snabbaste bilen först. ![]() ![]() ![]() Sen en film på ett par roliga varv där jag både blir omkörd och jag kör om. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & Swift Sport Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||||||
Nu har jag haft Rallye'n i tre år. Drygt 1'000 roliga mil har jag hunnit med att köra.
![]() Den har funkat oväntat bra under den tiden. Men såklart har det blivit lite meckande. I samband med besiktningen tidigare i år blev det bromsbyte bak. Både ok, skivor och belägg byttes. Några av skruvarna trilskades verkligen. ![]() ![]() ![]() Sen precis innan sommaren var det dags för service. Den går inte många hundra mil mellan bytena. ![]() ![]() Ett luftintag från Simota har också hittat på plats. Gämför gärna med bilden på första sidan hur det såg ut innan. ![]() ![]() _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & Swift Sport Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||||||
När jag hade min så gjorde jag två saker under huven som gjorde klar skillnad utöver ett sånt luftintag.
Övre och nedre fjäderbensstag och ett grenrör. Tatechnic har ett prisvärt ![]() Jag köpte det här: https://www.tatechnix.de/tatechnix/g Passade bra och lät fint. Ett grenrör på den motorn väcker verkligen upp den. ![]() Och ett schysst chassi. _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||||||
Ett liknande grenrör körde lillebror med på min 106, verkar ha gjort skillnad.
Sen blev hans motor lite trimmad också, á la bonnastyle. Står lite info här: (betoning på lite) https://www.youtube.com/watch?v=Z0KD Så man är nog snart uppe i de där 1000kr per hk. Men han lyckades köpa typ allt begagnat. Ett 1.3 rallye-insug är också en uppgradering. Men det är nog inte så lätt att hitta idag. Sen vad original ECU klarar av att hantera vet jag inte. _________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||||||||
Re:
Du menar ett sånt insug jag har på min trimmade extramotor. ![]() ![]() _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & Swift Sport Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||||||
Re:
EXAKT! Vad är det där för motor du har där? hmm.. Det är iaf inte min lillebrors för den såldes med jenveys vill jag minnas. _________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||||||||
Re:
Nu har jag kollat i mina papper. Det är nog din brorsas motor, om han heter Simon. Jag köpte den för 1,5år sen av en man i Eskilstuna. Specen jag fick var följande: 1587cc 8ventilare TU5J2 topp med TU5JP4 bottendel för ökat komp. 1mm överdimensionerade "one pice" ventiler Catcams 4900645 kam Ställbart kamdrev Raceland extraktorgrenrör 260cc spridare Bosch 0280150947 3bar 14,3Ohm (Ford F1TE-D1A 7,4l 460ci V8 Lima) Haltech E8 som motorn var mappad med. Vid bänkkörning med ITB har den lämnat 155hk. När jag köpte ingick inga spjällhus, men det följde med ett par insug för Jenveys. Jag vill inte köra med separata spjäll. Min planen var i stället att köra med insuget från 1,3:an. Så för drygt ett år sen köpte jag ett insug komplett med spjäll från en kille i Bulgarien. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & Swift Sport Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||||||
Re:
Yes, Simon är min bror så det stämmer. Känner igen specen också. _________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 3 besök senaste veckan (12665 totalt) |