Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 42, 43, 44, 45 >> 17 besök idag (122082 totalt) |
Det är iofs inte omöjligt att den kaviterar, men då borde det vara för att pumpen går på för högt varv. _________________ Anders Hansson |
||||||||||
Och ni har ungefär samma oljenivå du och Palle? Rent spontant tycker jag det känns lite väl lågt med 0,9. Men BMW kanske kör med så lågt tryck. Vad har du som maxtryck när du kör då? Från loggen Fällfors när jag körde där senast. ![]() //Nisse _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||||||||
0.9 är givetvis för lågt. maxtryck var 5-6kg. kan kolla när jag är hemma. Just nu är jag 30 mil söder om nurburgring där jag tänkte hänga några dagar
![]() _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||||||||
Bra tips. Om man söker på dom olika artikelnummer för M54 och e46 och e39 modellerna. ser man skillnaden. Det finns också olika lösningar där folk svetsat fast en alubit på 46 tråget. Det verkar vara samma tråg på alla E39 och e60 som hade m54 motorn. oavsett motorstorlek Jag fixar något i samband med jag plockar ut motorn i vinter för kolla lager och fixa ARP i toppen. ![]() ![]() _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||||||||
Den var väldig basic. Bättre än så kan jag nog fixa på egen hand. På vägen hem från linköping stannade jag på vägen och köpte öronlapps-stol,6pt bälte och golvfäste av en annan rejsian. tack för en bra affär och trevlig pratstund. Stolen passade mig perfekt med 180cm och 78kg. Förhoppningsvis ryms den i bilen. Orginal el-stolarna har jag jag vägt någon gång. Minns dom var tunga... ![]() _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||||||||
![]() ![]() Ja elstolparna är inga lättviktsgrejer, så detta blir nog bra. Jäkla imponerad av din semesterresa på hojen ![]() _________________ Rolf Stålheim Facebook/Stålheim Motorsport BMW 700 Sport Coupé - 60 M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7 |
||||||||||
Att det inte behöver göras mer avancerat visar väl att det är ganska bra från början ![]() Sen går det ju så klart att göra bafflar runt hela sugsilen med luckor _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||||||||
För rejsafolk är det kanske mest intressant att jag på hemvägen körde runt hela utsidan av Nordslingan. tog 6 timmar och en hel del av det var genom skogar och på stora fält. Det pågick en trackday med extrema bilar under tiden. ![]() Plockade fram ett e46 tråg jag hade. Orginalplåten gör ingen större nytta. Det är stor glipa mellan plåten och trågen som olja smiter upp genom vid inbromsning/vänstersväng. Hittade en eftermarknadsvariant med luckor. Den går nog snicka till på egen hand. Notera smarta metalltråden som hindrar luckorna som att öppna mer än 90 grader. ![]() ![]() _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||||||||
Fick låna ett e39 tråg. Förutom plåten vid pickupen så är det också större volym i form av en bula på sidan där hålet för oljestickan sitter.
Jag är osäker om det är något i vägen för denna om man monterar det i en e46. Annars är det ju en fin uppgradering med extra oljevolym också. Jag skall låna ytterligare ett e39 tråg och jämföra. ![]() e46 tråg som jämförelse. ![]() _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||||||||
Innan jag börjar med plocka ur motor och montera aktiva diffen skall jag först försöka fixa omregistering till ombyggt fordon. I mitt fall krävs det då byte av bromsystem och styrning.
Fram är redan klart med Msport F80 bromsarna. Bak så verkar det funka och sätta mina överblivna främre ok. Dom sitter även på X3 och Z4 och bör vara tillräcklig ombyggt för SFRO. Får se om jag kan använda bakre orginalskivor eller behöver något större. Jag kommer borra 2 nya hål och gänga. Gamla bakre till vänster. Har inte mätt/räknat på kolv area förändring mellan främre/bakre ännu. Men det går alltid fixa en stypning baktill om nu det råkar blir för mycket bromsbalans förskjutet bakåt. ![]() _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||||||||
Nu sitter mina orginal 330 främre bromsok baktill istället. Blev utmärkt.
![]() Det enda som jag behöver komplettera med är en vinkel eller banjo för bromsslangen som tar imot länkarmen just nu. ![]() I övrigt var det bara slipa till ytan och borra och gänga 2 M10x1.5 ![]() Svarva ner 3-4mm av inre kanten på orginal bakre skivan. ![]() Och kapa bort lite av bromsbacken till parkeringsbromsen. ![]() Jag mätte orginalbromsarnas kolvar, dom verkar vara 55/40 mm diameter, (fram/bak) Det ger en area förhållande mellan fram och bak 0.53. Alltså ca 50% bromskraft baktill orginal. Vad mina nya främre bromskolvar (msport från F serien ) har för area vet jag inte, men det är ju 4 kolvsok. Skall mäta vid något tillfälle. ![]() _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||||||||
_________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||||||||
Tackar. Det skulle betyda att nya area förhållandet fram/bak blir 1600 / 756 = 0.47. Mycket nära orginal. radien^2 4 x (20^2) = 1600 (55/2) ^2 = 756 Skulle man hitta två Msport bakbromsar som är dubbelkolvs och kanske också 40mm diameter skulle area förhållandet bli nästan samma, 1600/800. Så ingen större förbättring mera än utseendet. Kanske större beläggarea på dom. Orginal skivorna bak är 320X22. Nästan lika stora som orginal fram, 325/25 _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||||||||
Tackar, hade för mig något sådant, glidoket får ju en "utväxling" Efter lite googling tror jag detta blir rätt. Jag räknar bara ena sidan av bilen då det gäller bromsförhållande fram/bak. Fram: (fasta 4kolvsok) 4 x (20^2) = 1600 Bak: (Flytande 1kolsok) 2 x (55/2) ^2 = 1512 Stämmer ovan kan detta skapa för mycket bakre broms. Går ju till viss del kompensera med belägg area och material. Eventuellt kan det även redan finnas en inbyggd strypning i ABS blocket. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||||||||
Vet ej ännu. Men jag behöver byta HC för min omregistering till ombyggt fordon. På en race-alfa jag hade tidigare fick jag extremt bra känsla i bromsarna efter gått ner i HC storlek. Så kanske inte alltför mycket större på denna. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||||||||
nope. Area = Pi x radie^2 Pi kan man substituera bort eftersom man vill ha förhållandet mellan fram och bak. Beräkning area är nog rätt. Men jag är inte säker på klämkraft på fasta respektive, flytande ok. Om man hittade fasta 2 kolvs ok från Msport med 40mm diameter skulle dom klämma med 2 x (20^2) = 800, det vore nog en bättre lösning. nu är risken man låser upp bakhjulen före framhjulen, vilket är obra. ![]() _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 42, 43, 44, 45 >> 17 besök idag (122082 totalt) |