Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW e46 330 turbo + 325i långloppa
<<   1, 2, 3 ... 42, 43, 44, 45   >>
17 besök idag (122082 totalt)
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10542



Cammo skrev:
Anders Litto skrev:
Cammo skrev:
Benny Steen skrev:
Cammo skrev:
Just under broms och vänstersväng är rätt vanligt på BMW med att pumpen kaviterar. Kolla om du kan få tag i ett oljesystem från S54 eller S52. Det gör susen.
hm. kavitetar, hur vet oljepumpen om om svänger höger eller vänster eller för den delen bromsar?
jag tror mera på pickupen. men förklara gärna mera.


Ja, där är ju en fråga om vilka ord man använder, me pickupen blir torrlagd vid detta scenario. Så pumpen suger luft och kaviterar. Eftersom motorn lutar kraftigt åt höger och pickupen sitter längst bak, så uppstår detta.


Nej, kavitation är nåt helt annat. Det uppstår när det pga undertryck bildas blåsor i vätskan. Tex på baksidan av ett propellerblad på en båt. Det ger ofta skador i materialet där det händer. Detta har inget med att pumpen går torr, då suger den luft helt enkelt.


Där ser man. Det är just från båt jag fått uttrycket. Jag trodde det hette kavitera när den suger luft. thumbs up


Det är iofs inte omöjligt att den kaviterar, men då borde det vara för att pumpen går på för högt varv.

_________________
Anders Hansson
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5803



Benny Steen skrev:
Efter diverse felsökning på bränsle så inser jag att det är maxxecu som larmar om oljetryck och stänger av tändning/bränsle. Gränsen var satt till 1.0 bar och det gick strax under, ca 0.88bar. Detta hände BARA direkt efter inbromsning (jag loggar även bromspedal) När jag provade senare så verkar oljetrycket bli lågt vid just hård inbromsning+vänstersväng.
Kompisen som har likadan motor och kör på slicks även han maxxecu hade stabilt oljetryck hela tiden. Så något konstigt är det. Mitt oljetrycket var aldrig farligt lågt, så det har inte skadat motorn.

Och ni har ungefär samma oljenivå du och Palle?

Rent spontant tycker jag det känns lite väl lågt med 0,9. Men BMW kanske kör med så lågt tryck.
Vad har du som maxtryck när du kör då?

Från loggen Fällfors när jag körde där senast.



//Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2637


Trådstartare
0.9 är givetvis för lågt. maxtryck var 5-6kg. kan kolla när jag är hemma. Just nu är jag 30 mil söder om nurburgring där jag tänkte hänga några dagar

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Bl0mgren
Karlstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 199



tips M54 e39 oljetråg har bättre baffling

_________________
Sebastian Blomgren

BMW E30 Coupe
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2637


Trådstartare
Bl0mgren skrev:
tips M54 e39 oljetråg har bättre baffling

Bra tips. Om man söker på dom olika artikelnummer för M54 och e46 och e39 modellerna. ser man skillnaden.
Det finns också olika lösningar där folk svetsat fast en alubit på 46 tråget.
Det verkar vara samma tråg på alla E39 och e60 som hade m54 motorn. oavsett motorstorlek

Jag fixar något i samband med jag plockar ut motorn i vinter för kolla lager och fixa ARP i toppen.




_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5803



Så här har Turnermotorsport bättrat på baffeln på S14, vinkeln upp vid blåa sträcket
OEM har inte den vinkeln annars lika.


_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2637


Trådstartare
super7 skrev:
Så här har Turnermotorsport bättrat på baffeln på S14, vinkeln upp vid blåa sträcket
OEM har inte den vinkeln annars lika.

Den var väldig basic. Bättre än så kan jag nog fixa på egen hand.

På vägen hem från linköping stannade jag på vägen och köpte öronlapps-stol,6pt bälte och golvfäste av en annan rejsian. tack för en bra affär och trevlig pratstund. Stolen passade mig perfekt med 180cm och 78kg. Förhoppningsvis ryms den i bilen. Orginal el-stolarna har jag jag vägt någon gång. Minns dom var tunga...


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Rolfson
Nyköping
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1332



Benny Steen skrev:


På vägen hem från linköping stannade jag på vägen och köpte öronlapps-stol,6pt bälte och golvfäste av en annan rejsian. tack för en bra affär och trevlig pratstund. Stolen passade mig perfekt med 180cm och 78kg. Förhoppningsvis ryms den i bilen. Orginal el-stolarna har jag jag vägt någon gång. Minns dom var tunga...




Skönt att du tog dig hem utan problem thumbs up
Ja elstolparna är inga lättviktsgrejer, så detta blir nog bra.

Jäkla imponerad av din semesterresa på hojen

_________________
Rolf Stålheim

Facebook/Stålheim Motorsport
BMW 700 Sport Coupé - 60
M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5803



Benny Steen skrev:
super7 skrev:
Så här har Turnermotorsport bättrat på baffeln på S14, vinkeln upp vid blåa sträcket
OEM har inte den vinkeln annars lika.

Den var väldig basic. Bättre än så kan jag nog fixa på egen hand.

Att det inte behöver göras mer avancerat visar väl att det är ganska bra från början

Sen går det ju så klart att göra bafflar runt hela sugsilen med luckor

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2637


Trådstartare
Rolfson skrev:
Jäkla imponerad av din semesterresa på hojen
Letar man upp mig på facebook har jag skrivit och lagt upp bilder på mina årliga hojresor.

För rejsafolk är det kanske mest intressant att jag på hemvägen körde runt hela utsidan av Nordslingan. tog 6 timmar och en hel del av det var genom skogar och på stora fält. Det pågick en trackday med extrema bilar under tiden.



Plockade fram ett e46 tråg jag hade. Orginalplåten gör ingen större nytta. Det är stor glipa mellan plåten och trågen som olja smiter upp genom vid inbromsning/vänstersväng.

Hittade en eftermarknadsvariant med luckor. Den går nog snicka till på egen hand. Notera smarta metalltråden som hindrar luckorna som att öppna mer än 90 grader.




_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2637


Trådstartare
Fick låna ett e39 tråg. Förutom plåten vid pickupen så är det också större volym i form av en bula på sidan där hålet för oljestickan sitter.
Jag är osäker om det är något i vägen för denna om man monterar det i en e46. Annars är det ju en fin uppgradering med extra oljevolym också. Jag skall låna ytterligare ett e39 tråg och jämföra.



e46 tråg som jämförelse.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2637


Trådstartare
Innan jag börjar med plocka ur motor och montera aktiva diffen skall jag först försöka fixa omregistering till ombyggt fordon. I mitt fall krävs det då byte av bromsystem och styrning.

Fram är redan klart med Msport F80 bromsarna. Bak så verkar det funka och sätta mina överblivna främre ok. Dom sitter även på X3 och Z4 och bör vara tillräcklig ombyggt för SFRO. Får se om jag kan använda bakre orginalskivor eller behöver något större. Jag kommer borra 2 nya hål och gänga. Gamla bakre till vänster.

Har inte mätt/räknat på kolv area förändring mellan främre/bakre ännu. Men det går alltid fixa en stypning baktill om nu det råkar blir för mycket bromsbalans förskjutet bakåt.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2637


Trådstartare
Nu sitter mina orginal 330 främre bromsok baktill istället. Blev utmärkt.



Det enda som jag behöver komplettera med är en vinkel eller banjo för bromsslangen som tar imot länkarmen just nu.



I övrigt var det bara slipa till ytan och borra och gänga 2 M10x1.5


Svarva ner 3-4mm av inre kanten på orginal bakre skivan.


Och kapa bort lite av bromsbacken till parkeringsbromsen.


Jag mätte orginalbromsarnas kolvar, dom verkar vara 55/40 mm diameter, (fram/bak) Det ger en area förhållande mellan fram och bak 0.53. Alltså ca 50% bromskraft baktill orginal.

Vad mina nya främre bromskolvar (msport från F serien ) har för area vet jag inte, men det är ju 4 kolvsok. Skall mäta vid något tillfälle.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1623



Dina F-serie bromsok fram bör ha 40 mm diameter på samtliga kolvar.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2637


Trådstartare
Westersund skrev:
Dina F-serie bromsok fram bör ha 40 mm diameter på samtliga kolvar.

Tackar. Det skulle betyda att nya area förhållandet fram/bak blir 1600 / 756 = 0.47. Mycket nära orginal.

radien^2
4 x (20^2) = 1600
(55/2) ^2 = 756

Skulle man hitta två Msport bakbromsar som är dubbelkolvs och kanske också 40mm diameter skulle area förhållandet bli nästan samma, 1600/800. Så ingen större förbättring mera än utseendet. Kanske större beläggarea på dom.

Orginal skivorna bak är 320X22. Nästan lika stora som orginal fram, 325/25

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1266



Du skall inte multiplicera med fyra, du skall multiplicera med två. Två kolvar på varje sida om skivan ger samma klämkraft som två kolvar på en sida med glidok.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2637


Trådstartare
Guson skrev:
Du skall inte multiplicera med fyra, du skall multiplicera med två. Två kolvar på varje sida om skivan ger samma klämkraft som två kolvar på en sida med glidok.Guson

Tackar, hade för mig något sådant, glidoket får ju en "utväxling"
Efter lite googling tror jag detta blir rätt. Jag räknar bara ena sidan av bilen då det gäller bromsförhållande fram/bak.

Fram: (fasta 4kolvsok)
4 x (20^2) = 1600

Bak: (Flytande 1kolsok)
2 x (55/2) ^2 = 1512

Stämmer ovan kan detta skapa för mycket bakre broms. Går ju till viss del kompensera med belägg area och material. Eventuellt kan det även redan finnas en inbyggd strypning i ABS blocket.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
KTM-Mike
Småland
Här sen Mar 2010
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Hej!

Vad ska du åka med för huvudcylinder till dom oken ?

/Micke

_________________
Michael Åkesson
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2637


Trådstartare
KTM-Mike skrev:
Hej!
Vad ska du åka med för huvudcylinder till dom oken ?
/Micke

Vet ej ännu. Men jag behöver byta HC för min omregistering till ombyggt fordon. På en race-alfa jag hade tidigare fick jag extremt bra känsla i bromsarna efter gått ner i HC storlek. Så kanske inte alltför mycket större på denna.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 7201



Benny Steen skrev:


Fram: (fasta 4kolvsok)
4 x (20^2) = 1600



Du hade 40mm kolvar i fasta fyrkolvsoken.

Blir det inte 2 x (40^2) = 3200 på framaxeln då?

_________________
Tony Jonsson
Grace, Space and Pace.
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2637


Trådstartare
Kolja skrev:
Benny Steen skrev:

Fram: (fasta 4kolvsok)
4 x (20^2) = 1600


Du hade 40mm kolvar i fasta fyrkolvsoken.
Blir det inte 2 x (40^2) = 3200 på framaxeln då?

nope. Area = Pi x radie^2
Pi kan man substituera bort eftersom man vill ha förhållandet mellan fram och bak.
Beräkning area är nog rätt. Men jag är inte säker på klämkraft på fasta respektive, flytande ok.

Om man hittade fasta 2 kolvs ok från Msport med 40mm diameter skulle dom klämma med
2 x (20^2) = 800, det vore nog en bättre lösning. nu är risken man låser upp bakhjulen före framhjulen, vilket är obra.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW e46 330 turbo + 325i långloppa
<<   1, 2, 3 ... 42, 43, 44, 45   >>
17 besök idag (122082 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande