Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2 7 besök senaste veckan (3808 totalt) |
Måste kika igen, jag som tyckte jag knappt använde kurbsen alls denna gång ![]() Tidsmässigt vet jag att jag förlorar lite in i kvarnen då jag aldrig riktigt bromsade tillräckligt sent, samt tillbaka under bron där jag inte vågar köra lika fort in mot pelaren som en del andra. Sen fegar jag lite innan tv krönet ibland. Måste få träna lite mer för att våga mig närmare där, allti jobbigt med räcket så nära banan, man känner sig lite extra utlämnad sittandes i sin lilla rörbalja. Ja bilarna är förvånansvärt snabba och känns förvånansvärt bra med tanke på att den är rätt primitiv, allt blir bättre av låg vikt ![]() _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
Här blev det lite tyst
![]() Efter rejset så glappade ju vänster bakhjul rejält, så det blev att ta isär och försöka fatta vad som hänt, och hur i helskotta en typ1 bakvagn är tänkt att fungera, drivknutslösingen är verkligen märklig. Sen blev jag sjukskriven igen eftersom sommaren så planerna på att köra fick skjutas på till 2024. Men hursomhelst så tror jag att jag har isolerat problemet, men det tar ett tag att fatta vad som egentligen sitter på bilen, det är mixat massa delar från flera årsmodeller, och bakaxelrören är breddade för att maxa spårvidd enligt reglementet, men det är olika mycket på höger och vänster sida av nån oklar anledning. Nu är iaf bakaxeln och ny drivaxel tillbakamonterad, förhoppningsvis kommer drivknuten sitta på plats den här gången och inte hoppa lös. Bytte även ratt då orginalratten visserligen är cool, men den kändes som en lös falukorv att hålla i tyvärr, och lite mer plats för knäna uppskattas då bilen är sjukt trångt. Bil och industribromsar i ursvik lägger på nytt sportigt material på mina gamla backar (läckte ut olja i trumman när allt glappade löst). När jag hämtat dom kan jag skruva ihop det sista i bakvagnen. Kvar på listan: Fixa styrsnäckan fram, lite gängpaj som gör att den inte går att dra ihop Färdigställa avstrippning av dekaler och montering av namn+startnummer Nya konvexa speglar så man har en chans att se bilen bakom Nya däck Laga ett trasigt bromsrör Eventuellt pappersarbete för att flytta HTP papprena till svenska förbundet. Säkert mer som jag kommer ihåg under tiden Annars är det Formel Vees testdag i vår som kommer bli det jag siktar på, en perfekt testhelg för att bli varm i kläderna och testa ur bilen, och kanske lura med nån som vill prova köra ![]() För er som kan VW, övriga fattar nog inte vad det är på bild ![]() ![]() ![]() Vä respektive höger sida spacerstack bakom hjullagret, klart hemsnickrat, det ska bara vara en sådan bakom lagret egentligen. Ganska viktig då den styr var drivaxeln hamnar relativt plattan som man ser ovan, som är en del av drivknuten. Troligtvis därför allt ramlade löst på vänster sida under tävlingen. ![]() Fick svarvat en ny längre och styvare hylsa som lagret kommer sitta mot och styra drivaxeln till rätt placering djupmässigt. ![]() Har tvättat av och börjat strippa av en del sponsordekaler och gamla startnumret, en del klistermärken från tävlingar i europa får hänga kvar ![]() ![]() Bakändan också rengjord å rensad på lite dekaler. ![]() Ny ratt, känns mycket stabilare och ger mig mer plats ![]() Så märkligt hela lösningen med halvmånebitarna och drivaxeln som en platt spade.. ![]() _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
Synd att jag inte kunde köra falkenberg, hade varit kul att prova då jag aldrig kört banan. Får nöja mig med en stämningsbild därifrån, det har varit många Vee bilar på tävlingarna i år helt klart !
![]() från Formelvee.se _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||
VW prylarna är ju lite yxiga, kanske inte min favorit att meka med alla delar av bilen, men å andra sidan såpass rimliga priser på grejerna att folk verkligen rejsar på riktigt, välfyllda startfält, och motorn är faktiskt väldigt lätt. Väl bakom ratten så märks det inte mycket av, en välbygg och väl inställd är riktigt kul att köra, finns ganska få räserbilar som är mindre å lättare än såhär ![]() Just nu pågår småpill för att få den klar till den officiella Formel Vee testdagen 20 April på Sviestad. En heldag av testning, och middag på kvällen. Hoppas få kunna låna ut bilen för test också i slutet av dagen, om den håller ihop så länge ![]() Nu ska vi se vad jag skrev i förra inlägget, blir bra hjälp för att komma ihåg vad jag gjort och inte gjort än ![]() Kvar på listan: Fixa styrsnäckan fram, lite gängpaj som gör att den inte går att dra ihop- KLAR Färdigställa avstrippning av dekaler och montering av namn+startnummer- Halvklar, måste hitta siffror till startnummer Nya konvexa speglar så man har en chans att se bilen bakom- KLAR Nya däck - Beställt Laga ett trasigt bromsrör - KLAR Eventuellt pappersarbete för att flytta HTP papperna till svenska förbundet. - Påbörjat lägger till: Växellådsolja påfyllning Justering bromsar Ev montera nya bromsbackar fram Nytt bränslefilter, inkapslat - KLAR Bytt gasvajer - KLAR Oljetryckslampa och sändare Köpa tändinställningslampa Snäppte ju av gasvajern på kinnekulle, som lagades lite temporärt. Men nu passade jag på att köpa en fin teflonlinad vajer från Venhill, wow vilken skillnad mot en gammal sliten vajer. Kan verkligen rekommenderas, so smooooth. ![]() Trångt mellan rören, man får hålla sig i form om man ska komma ner här ![]() Nya backspeglar, man ser sjukt mycket bättre. Fick printa en adapterplatta för att kunna utnyttja föregående hål, dessa är inte riktigt gjorda för att monteras i tunn glasfiber. ![]() Hydroscan fick göra en ny bromsvajer, den gamla var nästan hål på. Passade på att printa en klämma för att hålla den på plats. ![]() Testar lite finolja då jag kom över den rätt billigt, blir mycket köra under testdagen förhoppningsvis. Testar 5w40 då den verkar gå rätt kallt, och testdagen är i april dessutom. ![]() Tog upp hålen i "stolen" eller vad man nu ska kalla den, blir betydligt lättare att få igenom att modern bältesspänne, vilket var väldigt klurigt innan. Inte kul att brottas med när man råkar få bråttom att komma in i bilen. ![]() _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
Försäsongstestet avklarat nu iaf (Formel Vee kör en egen testdag, inkl licens och prova osv), bilen höll ihop hela dagen, även fast jag kommer att behöva skruva isär bakvagnen och ta en liten extra kik igen.
Styrningen var dock illa, iaf på rakan kring centrum, ska försöka få tag på en ny styrsnäcka att testa med. I övrigt betedde sig bilen riktigt bra, sjukt lättroterad och lätt att hantera på gränsen. Omöjligt att få upp tempen i olja och däck tyvärr då det var knappt ovanför nollan, så jag vågade inte använda alla motorvarv. Som vanligt bra stämning i depån, och en rolig middag på kvällen för hela gänget. Småfix mao innan den är helt raceklar, men inget jättestort, fixa en liten tippbar kärra ligger dock på priolistan.. ![]() ![]() ![]() Max fick även provköra två pass och han verkade verkligen gilla det, fullt motstyr, men det räckte inte tydligen ![]() ![]() _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
Det är en fantastisk liten bil! De ser ju rätt lustiga ut, med sina okonventionella hjulupphängningar, men känslan i bilen är väldigt fin. Dunlop racingdäcken för historisk racing är väldigt festliga att köra på, då de gillar stora slipvinklar. Och vem gör inte det?! Jäkla skoj att få koma ut på bana i en riktig racerbil igen. Jag inser att det var tio år sedan senast...
![]() ![]() ![]() _________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||
Liten kort uppdatering från rejshelgen på Anderstorp, så jag själv kan hålla reda på vad jag gjorde
![]() ' Hursom så fick dom två första passen köras i väldigt blött och lite upptorkade, vilket var väldigt spännande då jag aldrig kört bilen i blött heller. Fick tack och lov häng bakom en mer rutinerad förare som jag kunde ta rygg på, vilket gjorde att jag kunde få upp farten snabbare. Ganska latjo att laborera med olika spår, och känna hur olika grepp det kan vara i olika kurvor när det är blött. Det blev herrejösses mycket drifting, men det gick lätt att kontrollera tack å lov, hade kul iaf, men det känns verkligen långsamt med så lite grepp ![]() Kval: Kval i torrt blev spännande, eftersom det blev mina första varv i torrt på Anderstorp. Bankningarna var klart brantare än vad jag tänkt mig, och det tog ett tag att bygga upp farten då det fanns så mycket grepp att tillgå. Hade tyvärr ingen att slipstreama bakom, en konst jag inte provat så mycket eftersom jag mest kört track days tidigare. Tyvärr rensade jag splinesen i ena bromstrumman efter 4 varv, så det blev tyvärr bärgning. Helt ok startposition trots allt, missade att vara strategisk så jag kom ut sent med hela fältet framför mig, så det blev mycket trafik, en läxa helt klart. Fick tag på en ny trumma i depån vilket tack och lov löste problemet, var rädd att diffen var rasad, tydligen inte helt ovanligt med obrandade trummor som dessa. Den nya är made in germany och håller troligtvis bättre. Varvtid: 2:02.10 P13 av 23 Race 1: Startade mitt i smeten bredvid den långväga besökaren Michael Kernick (https://www.youtube.com/@magicmike92 , kolla in hans körning )från sydafrika, som har ett imponerande racing CV, men för honom var det också första gången nånsin på plats. Han körde även en Ford GT40 den helgen(4st GT40 på plats var häftigt), och van båda heaten med otroligt imponerande körning, inte lättaste farkosten att köra i stökigt väder på en ny bana. Hursom blev det en massa omkörningar ganska omgående och en del rätt spännande och stressiga situationer, hade tyvärr justerat bort mig på bromsarna när jag bytte trumman, så hade lite svårt att få stopp på ekipaget som jag kunde tidigare, vilket var lite dålig tajming. Men det var kul att träna på racing, det är det jag är här för ![]() ![]() P6 slutade jag 01:57.881 som snabbast varvtid precis i början av racet. Rätt nöjd ändå då dom snabbaste körde 1:56,5 ungefär. i slutet tappade jag flera sekunder per varv pga sladdandet tyvärr. Skulle verkligen behöva få fjutt på bakåtkameran, så man bättre kan se röjet som händer bakom ens rygg ![]() Race 2: DNS Hade startat P4 ! i andra startled tack vare min varvtid, vilket hade blivit spännande i ösregnet. Motorn var tyvärr rätt blöt med olja på ovansidan visade det sig, troligtvis det som gjort att det var så fruktansvärt halt i race 1, då den fläktat ut det på bakhjulen. Lyckades inte hitta nån enkel lösning, i bästa fall är det en oljeslang till kylaren, i sämsta fall nånting jobbigt. Börjar med att byta slangen så får vi se, men det blir en fix jag får ta i garaget, på plats gick det inte att göra mer. Anderstorp var en intressant upplevelse, rätt olik allt annat jag kört på. Dom långa bankade kurvorna blev nästan lite som att köra ovalbana. Den breda banan (i synnerhet i dom små bilarna) skapade mycket plats för att rejsa på och stark slipstream på rakaorna, vet inte om jag skulle åka hit för en trackday, men som rejsbana var den oväntat kul. Rätt latjo upplevelse i karusellen tex där jag höll ca 127km/h och 1,4g i kurvan samtidigt som man håller pedalen i botten, vilket nog också var anledningen till att splinesen i trumman gick just här och inte på ett iskallt sviestad. Supertrevligt i depån som vanligt, både när man behvöver hjälp eller bara vill snacka skit ![]() Tack Bengt-Åce "RaceFoto" för bilderna ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Varma däckskuldror helt klart ! ![]() ![]() ![]() _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
Har ju också köpt mig en liten Neptun-trailer med tipp och vinsch, funkade rätt bra att få med sig bil, extradäck och tält, bilen i sig var rätt enkel att få upp. Fördelen är att det är 750kg, så om man har medhjälpare som bara har C kort kan dom köra ekipaget. Samt att det inte tar så stor plats på tomten(eller för den delen när man behöver parkera ekipaget någon stans längs vägen), då det är ett vanligt trädgårdssläp resten av året
![]() ![]() _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
Såhär i efterhand kanske man skulle se till att byta sida på Vä/hö mellan passen om man vill vara snäll mot däcken. Har man en riktigt tung bil borde dom här långa kurvorna kunna bli otroligt brutala mot däcken, med 460kg nånting på startlinjen med låg tyngpunkt blir det ju ändå relativt lindrigt. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2 7 besök senaste veckan (3808 totalt) |