Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11 >> 60 besök senaste veckan (17380 totalt) |
orange... va det
![]() ![]() ![]() ![]() lite pynt, kofångarhorn ![]() o så bröt helvete loss igen.... lucas sinnessjuka svåger som jag tror har designat denna bil. har gjort en riktigt snilleblixt när han ritade rammen. DÖH vi gör den precis så smal så inte växellådan kan tas ut neråt. näe det mer kul om vi tar den genom kupen ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() så det bara tömma kupen igen, ut med alla mattor, stolsfästen, bälte o fan vet jag trångt o jävligt är det ju oxå. blit nock ännu roligare när den ska in igen ![]() (just nu är den billig ![]() ![]() _________________ henrik nielsen |
||
Re:
Har man nått åldern att man gör gubbljud när man knyter skorna så byter man garanterat inte kopplingen sittande i bilen ![]() _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||
Re:
näe enligt dom kloka på internät ska man ta ut den genom kupen. men självklart kan man ta ut motor o hela helvete oxå men dom påstår det enklare på detta vis, nån sa han kunde göra det på 2 timar ![]() ![]() _________________ henrik nielsen |
||
jahap då var det gjort
det var inte så jävligt men tror det blir 7 resor värre att få i den igen men har en ide om hur jag kan underlätta monteringen med lite styrdon typ långa bultar som den kan glida på när den ska ihop ![]() hit inte längre, nu måste man skruva av sprängkåpan för att få ut den ![]() ![]() så ute ![]() den är inte så stor, som tur är. det var tyvärr inte uttrampnings lagret som väsnades. men lagret på utgående axel, utgånde axel glappar nåt kopiöst. så nu står växellåds renovering på schemat ![]() ![]() så nu är defenitivt slut åkt för i år ![]() nu får jag plocka ner möget o se hur mycket som ska bytas. det ju lika bra att byta alla lagar o sånt när den ändå är nere. jag ska kolla om man behöver något special verktyg för att renovera den har set man kan få en renoverad utbytes låda för runt 10 lax. det kanske inte lönt börja plocka själv tror även jag har sett en femväxel kit ska forska lite i detta ![]() skitig är bara förnamnet ![]() lite avfettning o det straks trevligare att jobba med ![]() _________________ henrik nielsen |
||
så nu har jag drat itu lådan så långt jag är bekväm med innan jag får dom nya delar
men långt nock så jag kan se vad jag behöver annars glömmer jag bara hur det satt ihop ![]() ![]() ![]() ![]() det är detta lagar på ingående axlen som lever loppan burrar som fan när jag snurrar det. men har beställt alla lagar till lådan ![]() HJÄLP... någon som vet vart jag hittar sån här dörr kontakt ![]() den på bilden är sönder, den saknar fjädaren behöver 2 st ![]() _________________ henrik nielsen |
||
_________________ Fredrik Liljenberg Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90.... |
||
Re:
ja det skulle det kunde vara, får kolla på om det rätt men det var ett saftigt pris, nästan 1000 kr för 2 st tack för hjälpen, jag har sökt som en galning även med bildsök o nada kom bara fram till firmor vart den utgått av sortimentet _________________ henrik nielsen |
||
Haha! Nä det var ju inte helt helt billigt!
Hittade en till från Ebay USA. Där kan man se att tillverkaren heter Intermotor. Så har du något mer att söka på. https://www.ebay.com/itm/355142020307 _________________ Fredrik Liljenberg Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90.... |
||
![]() paket är alltid såååå spännande ![]() härligt med mycket prylar ![]() nu har jag tömt växellådan helt ![]() UPS vart kom dom ifrån ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() tur jag har en sprängskiss ![]() ![]() vid närmare kontrol ångrade jag mej o vill jag ha en ny axel till botten stocken, där är lite pitting på den. så jag la en order på den o nya lagar ![]() nytt lagar på ingående axel ![]() tänkte jag kunde offra på mej en tvätt av huset ![]() o va fan lite färg gör ju inte ont ![]() _________________ henrik nielsen |
||
Den där växellådan känns bekant, jag byggde en hybrid till min Spitfire med GT6:ans 1:a och resten vanlig Spitfire. Då fick jag en låda med tätare steg som passade banåka bättre.
Kul att följa dig ![]() _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||
kul med såna tips, det näst intill omöjligt att hitta något om trimning av dessa bilar på nätet.
jag är sugen på en 5 växlad låda längre fram. jag pratade med en kille på en träff o han hade en 5 växlad låda från nån japan bil som passade utan att kapa i bilen men han hade fått svetsat om svepet. men självklart har jag glömd vad det var för låda värra är det att jag har fått fel lagar till struten, jag har kollad flera gånger o det är det lagar anglo parts säger ska passa gt6. jag har reklamerat det, får se vad som händer men det för stort. det kvitter vem man handlar hos, har testat 4 olika nu o det samma strul hos alla. dåliga hemsidor med bristfällig info om delen o delar som inte passar det går ju ofta inte att skicka tillbaka delen heller, det ju svindyrt att skicka utomlands, ofta dyrare än delen _________________ henrik nielsen |
||
Nu vet jag att det är ganska trångt men jag hade nog undersökt om inte en T5 låda skulle passa. Den är lätt ( helt i aluminium ) och väldigt trevlig att använda. Finns i massor av olika varianter på begagnatmarknaden.
_________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||
ja det ska jag kolla upp, hade sån i min v8 capri. men vad jag kommer ihåg var den rätt stor o tung
men det en bra låda det ju volvos lådor oxå men har ingen aning om hur dom ser ut ( tittade just på volvos låda den är stooor ) små 5 växlade bakhjuls drivna bilar finns det ju inte så många av _________________ henrik nielsen |
||
i väntan på delar till lådan, har jag börjad riva bakvagnen
o byta till poly race bussningar iegentligt vilja jag vänta tills lådan var ihop inte så glad i att ha hela bilen sprid ut över hela verkstan men men det sparar lite tid, det fler projekt som står på kö ![]() ![]() ![]() får se om jag hinner få ner resten imorn ![]() ![]() _________________ henrik nielsen |
||
Re:
Kanske en låda från Mazda MX5 skulle kunna få plats? |
||
en mazda låda skulle kunde gå, har set dom som lägger i motor o låda från miata
ska kolla lite mer på tremec lådan, se om jag kan hitta lite måt på den nu börjar det försvinna grejor från bilen, undrar om jag får ihop den igen ![]() det var rätt mycket mer att göra än jag trode från början. jaja så blir det alltid, man lär alldrig ![]() men den är iallafall väldans lätt meckad bra med plats runt allt o allt är skruvad ihop av några få delar 6 bultar + stötdämpare o fjäder så är drivaxel med bromsar lösa ![]() ![]() inte konstigt den var lite svajig i rumpan. tror 2 cykel pumpar hade gjort mer nytta ![]() ![]() nu är jag lite så där lagom osäker på va jag ska göra, köpa en ny org fjäder eller gå all in på ett väghållings kit med grövre krängningshämmare. men skiljer ca 6000 kr ![]() ![]() idag fick jag priset på att klä om mina stolar, ca 16000 kr ![]() kanske jag ska ta hem dom igen o försöka göra det själv ![]() _________________ henrik nielsen |
||
idag hämtade jag hem mina stolar, just nu kan jag inte punga ut 16 loppor till det.
får se hur jag gör sen. plockade ner diffen o tvättade den, den blev ungefär 5 kg lättare ![]() här ihop med mitt 1" sänknings block ![]() bussningarna var inte specielt samarbets villiga, det gick inte pressa ur dom. så då blev det med våld ![]() ![]() nu börjar det gå på rät håll igen, lite polybush monterad ![]() _________________ henrik nielsen |
||
du fixar säkert att klä till dina stolar dugligt...
imponerad att du fick loss bultarna till diffen.. dom som sitter tvärs brukar rosta fast berghårt.. har en 2 liters 6 a med overdrive låda.. typ en elektrisk .. i blekinge.. har nog en bakaxelklump oxå... _________________ Michael Thulesius |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11 >> 60 besök senaste veckan (17380 totalt) |