| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
-
|
144 besök senaste veckan (8691 totalt) |
|
Det är många olika bil märken som har ovala hål i bryggan som du kan använda för att justera cambern så den blir lika på vänster som höger.
Dock tycker jag att Audi borde gjort detta från början på en ny bil ? Men även den som gjort din hjulinställning borde veta om detta om det inte är en ovan nybörjare? Och då banor oftast går i höger varv så vill du hellre ha mer camber på vänster sida än tvärtom som du nu har. Så kolla upp om din bil går att justera hela bryggan i sidled för att få korrekt camber. _________________ Martin Ehrsson RS8
Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
|
Re:
Du är varmt välkommen I år har vi konbana på Lunda kvar den 15 september så tyvärr ingen mer bana i år. Rejsa är alltid inbjudna på våra körningar så håll utkik så får vi ta ett pass ihop
|
||||||
|
Trevligt att ses igen i söndags och bra kört!
Imponerande av en ganska standard bil även om den är potent direkt ut från bilhallen. Ser fram emot att jaga dig nästa år, ska vara snabbare...
_________________ André Westersund Instagram: Andre_Westersund & Westersund_Motorsport BMW M2 LCI, BMW Z4 MC, BMW E46 M3, BMW Z3 Coupe, BMW E34 M5, BMW E28 M535i... |
||||||
|
Har du kollat nåt på downpipes och programvara till din bil? Jag tycker min RS3:a är lite för tyst och skulle vilja ha en sport-kat och ta bort OPF filtren men behålla RS sportavgassystemet. Har du några tips på vad man bör köpa och vem som kan uppdatera programvaran?
Jag antar att Stertman kan ordna detta men för deras steg 2 brukar dom vilja byta också insug och intercooler. Jag tycker det känns lite onödigt och vill mest ha DP + optimerat program. Stertman anger ju bara 450hk för steg 1 medan dom flesta andra verkar få ut runt 480 utan att byta hårdvara. (Kanske för att dom vill sälja mer delar?) _________________ Eric Andrén Mazda MX-5 2018 BMW M2 2017 |
||||||
|
Re:
100% Stertman Sjukt bra service! Många ger glädjesiffror och samma sak med Supran. En del ökar laddet så mycket så det bara blir värme till slut. Funkar testa några pulls på gatan och ger kanske bra tid en gång. Men sedan tar du ut den på banan och bilen sänker effekten efter litet tag. Totalt värdelöst. Gissar att det är därför dom vill ha Intercooler för "steg 2" för sakerna ska funka även vid varm sommardag. _________________ Mumba Svensson Instagram: EvoSupra21 |
||||||
|
Re:
Du får så klart vända Dig till vem Du vill, men att vi skulle köpa våra mjukvaror/optimeringar är iaf något jag vill demontera till 100%. Vi kör varje bil på vår rullande landsväg och mappar varje bil 100% individuellt. Så inga färdiga mjukvaror/ optimeringar, inte så vi jobbar. Hur andra jobbar får andra svara på så klart, men känner inte att osanningar är fakta. God jul!
_________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
||||||
|
Re:
Idag finns det vad jag vet endast 2 företag på jorden som kan låsa upp motorstyrningen på Din RS3 8Y, de erbjuder alltså upplåsning. Inte en optimering utan endast upplåsningen av ECU så vi och andra tuners kan optimera bilen. Sedan väljer vi att ställa alla bilar på en rullandelandsväg och justera tills vi är nöjda, alltså allt från steg 1 till custom modifierade eller "standard modifierade" bilar. Tar man en RS3 8Y med typ downpipe och en uppgraderad IC så är det trots allt minst 1 heldag i dynon för min kolega, plus provkörning och loggning före och efter optimeringen. Tid = pengar. Plus sedan som sagt företaget som låser upp och frakterna tur och retur med försäkrat express paket till utlandet. Hur som helst så fort ECU är upplåst kan man välja att trimma med flera olika tuning verktyg osv. Så inga filer köps från vår sida ännu en gång, och våra optimeringar går inte att köpa av nån annan. Nog om detta, ska inter förstöra Din tråd. Men kan verkligen rekommendera en intercooler på RS3 modellerna om man kör bana, de går väldigt varmt. Lycka till och god jul! _________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
||||||
|
Stertman är duktiga, jag har haft bilar som varit optimerade av dom tidigare och pratat med dom också några gånger. Dom anses väl vara en av dom bästa och mest seriösa i sverige. Men dom tar bra betalt också!
Jag har ju nyligen trimmat en s60R till steg 2 och det är ju i princip samma motor som en rs3 men delarna för detta kostar ju nya mindre än hälften trots liknande kapacitet. Känns som att alla leverantörer har väldigt höga marginaler på IC, downpipes etc till RS3. En kommentar angående custom mappar. Jag har vid några tillfällen pratat med Darius på tuningchip i Stockholm. Han är väldigt trevlig och kan sina saker. På den tiden köpte dom in tjänsten att beräkna checksums på ECU:n av nån firma i Schweiz så att det var möjligt att ladda upp programmet. Precis som Särås säger ovan så är det nog bara ett fåtal firmor nu som gör liknande saker på RS3:an men det är sedan dom lokala firmorna som är ansvariga för själva mappen. Tuningchip säger ju också att dom gör individuella mappningar men jag anser (detta är min personliga åsikt)att det är en sanning med modifikation. Jag skulle säga att dom har lagt tid på att utveckla en mapp vid ett tillfälle för Just en biltyp och sedan kopieras denna mapp till nästa bil. Sedan körs bilen en vända med loggning igång för att se att allt ser ok ut, men dom sitter inte och mappar varje bil från scratch på rullande landsväg. Ändringar görs nog sällan och bara om loggen skulle visa något som ser dåligt ut. Angående stertman så har ju dom rullande landsväg så dom har ju i alla fall en bättre möjlighet att kunna se på data live. _________________ Eric Andrén Mazda MX-5 2018 BMW M2 2017 |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
-
|
144 besök senaste veckan (8691 totalt) |
