| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
BMW 2002 1973. Vägen mot min dröm!
|
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 11 besök idag (13964 totalt) |
|
Snyggt svetsat!
Men kompressor kontra turbo. Jag har ägt/äger bilar av båda varianterna och föredrar kompressor alla dagar i veckan. Tycker körbarheten är bättre med kompressor och älskar ljudet!
|
||||||
|
Re:
Hej kul att du kommenterar. Spelar ju ingen roll om du har mycket att tillägga eller inte. Bara roligt att nån hänger med på resan. En resa man gjort flera gånger men aldrig färdigställt. Men nu ska det bli ändring på det.
Vad använder du för kompressor och till vilken motor? Ja jag funderar på om inte kompressor ändå blir mer körbart och roligast även om det inte blir samma effekt som med turbo. Är ju klart mer jobb dock med kompressor med fästen och att labba med remhjul? Har en m10b20 som ska hämtas snart som är borrad till 2.2L med turbo, plenum insug, trigger med mera. Fått riktigt bra pris på den så kommer ha en lite filad m10b20 med dubbla weber 40 extraktor etc till salu snart om någon är sugen. Skriv pm
_________________ Robin Bengtsson |
||||||
|
Jag röstar för turbo, kompressor funkar väl ok på stora motorer med mycket grundeffekt, men på en urtrött m10 så tror jag en modenärn lahom stor turbo erbjuder dubbla effekten till halva priset.
Väljer du rätt får du bra respons i maskin också. _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
|
Coolt bygge
Angående turbo vs kompressor, så har jag kört båda på samma motor o bil. Kompressor mellan 2016-2023 och Turbo från 2024. I mitt fall så var det kompressorkit från ESS, 575 kit. Fungerade jättebra. Sen byggde om till turbo, tycker att det slår kompressorn. Allt är vad man brinner för. Men en motor med rätt dimensionerad turbo är svårslagen, i alla register. //Lasse _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||||
|
Re:
Precis så jag har resonerat med. Det kommer bli billigare hur man än gör och mer effekt med turbo. Och tillomed mindre jobb att få det att lira. Men är ju en klart rolig idé med kompressor så man får klura vidare
_________________ Robin Bengtsson |
||||||
|
Re:
Tack! Kul med input från nån som kört med båda. Var det på din m3? Känns ju som att en modern turbo setup ändå kan ge ett brett register bara man använder rätt storlek. Och då faller ju kompressor lite. Sen beror det ju på lite flödet i motorn också precis som ovanstående skrev. M10 är ju ändå en gammal 8v 4cyl så på en sån motor antar jag att det fungerar bättre med turbo.
_________________ Robin Bengtsson |
||||||
|
Mina
Jag är inte speciellt förtjust i turbo idag men det är främst ett sätt att få mer effekt i en familjebil med liten motor. När 2002 Turbo kom så var det något nytt och intressant när jag hade nytaget körkort. Sen gick den bättre om de bytte till turbo med wastegate från en SAAB och sen fortsatte utvecklingen framåt till dagens hi-tech där man försöker få en liten motor att likna en stor sugmotor. Så nu har jag bara gamla bilar med stora sugmotorer. No true gentleman travel behing less than 12 cylinders skrev motorjournalisten LJK Setright. Jag är ingen gentleman och nöjer mig med minst 6.
Ställ dig själv frågan, vad vill och kan jag få ut av den? Oavsett vad man väljer och hur det går är man en erfarenhet rikare. _________________ Thomas Alsterfalk BMWCS # 04660 |
||||||
|
Re:
Visst är det så som du säger. Oavsätt väg man väljer såblir man en erfarenhet rikare! Och man kan ju ångra sig sen och bygga om. Inget konstigt med det. Tror grundbygget kommer bli med turbo då jag får tag i det mesta av en kompis till ett bra pris
_________________ Robin Bengtsson |
||||||
|
Hej igen! Igår natt så blev det lite gjort efter familjen gått och lagt sig
börjar lösa sig höger fram nu. Sakta men säkert. Man får släppa dethär med utseendet på svetsar när man jobbar som svetsare och kommer hem och ska laga på bilen, det blir inte vackert, men starkt och bra
_________________ Robin Bengtsson |
||||||
|
Re:
Tack så mycket kul det är så många som kommenterar nu! Det upskattas alla.
jo jag längtar till lite roligare saker som chassi och motor.. men det kommer ju framöver. Måste göra exakt samma operation på motsatt A-stolpe så är ju endel jobb
_________________ Robin Bengtsson |
||||||
|
Vill man vara petig med att svetsa tunnplåt så det ser snyggt ut från början, går det att använda TIG. Det viktigaste är ändå att det sitter ihop, vilket det definitivt ser ut att göra.
_________________ Thomas Alsterfalk BMWCS # 04660 |
||||||
|
Re:
Jovisst det är sant. Men tig är också otroligt känsligt för föroreningar vilket de finns gott om här så mig är att föredra på så vis. Går ju betydligt fortare med
_________________ Robin Bengtsson |
||||||
|
Re:
Ja, eller gassvets som de gjorde förr när karosstenn var billigt. _________________ Thomas Alsterfalk BMWCS # 04660 |
||||||
|
Re:
Hehe ja det vore något
_________________ Robin Bengtsson |
||||||
|
Rev toppen igår på min 2L motor som satt i bilen när jag köpte. Verkar vara renoverad nångång iaf Då loppen sen honade ut. inga vändkanter, och kamkedjan är bytt. Trodde dock det skulle vara några värre grejer än platta kolvarna Så lite besviken är jag
kammen är dock ganska vass, ska mäta lite mer på den var det kan vara.
_________________ Robin Bengtsson |
||||||
|
Re:
Om jag kommer ihåg rätt så behövs det Ti/Tii fjäderben för att du ska kunna använda 323:s skivor. Jag har Ti ben på min. -Annars är det väl Volvo kit som gäller /skivor och ok)? _________________ Niklas Kjellsson Porsche 964 C4 Såld BMW 1602 Trackday Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld Porsche 997 4S |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
BMW 2002 1973. Vägen mot min dröm!
|
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 11 besök idag (13964 totalt) |
