Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
418 besök totalt |
Momentnyckel - digital adapter?
Behöver en momentnyckel som pallar med 350Nm minst. Det blir en dyr momentnyckel det - eller så blir det en billig typ Biltema/Kina/Amazon/Pela....eller så blir det beg. Frågan blir då - hur illa blir det? Det står 4% på alla - men är det skillnad på dyra tyska 4% och billiga kinesiska 4%? Och när man ändå är inne på billigt så finns det ju digitala moment adaptrar - och där står det ofta <2% noggranhet. Är det bättre att köpa en dig adapter modell kina eller en momentnyckel modell kina? Ska dra drivaxel och svänghjul och ja, det är 350Nm på dem. _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
Vad är spannet på specen "350Nm"?
Dvs hur noga behöver du, +-10%? Det är ju alltid suddigt med spec utan spann, är det 1,5, 2 eller 3 värdesiffror? ![]() |
Eftersom du ställer frågan så gissar jag att du inte har nördat ner dig i momentdragning. Så tre frågor;
Rengör du alltid gängorna? Drar du momentet torrt eller vått? Är specifikationen över momentet torrt eller vått? Köp en kinamomentnyckel. Om den nu skulle vara utanför kalibrering så är det irrelevant i det stora hela. Skillnaden på att dra moment torrt och vått eller med skräp i gängorna gör betydligt mer - upp till 50% diff. Jag har aldrig, i hela mitt liv, varit med om att en skruv eller komponent brister på grund av felaktigt moment. Oavsett om jag använt min billiga Kinamomentnyckel eller snordyra nykalibrerade grejor. _________________ Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg. |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
418 besök totalt |