| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Camaro RSR 1968 - kolfiber, felprioriteringar!
|
12 besök senaste veckan (153550 totalt) |
|
Re:
Tanken har slagit mig både en och två gånger
Men jag får nog fokusera på att få ihop bilen för att sen uppdatera med lite lättare material Finns mycket grejer som väger fläsk på en Camaro... _________________ Mikael Nordin -Lotus Europa bastard -Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7) -68 Chevrolet Camaro RSR Svkg #120 |
||||||
|
Ah, najs med uppdatering!
Låter såklart lite fejkat, men jag gick faktiskt och tänkte på detta projektet för någon vecka sedan "bara det inte dör pallbocksdöden". Kämpa på! Försök få lite gjort varje vecka, och plötsligt är den körbar.
Fina gjutningar! Inte alls avundsjuk
|
||||||
|
Re:
Min väger 1500 blankt nu. "Bara" 280kg lättat från när jag köpte den, men då har jag lyckats klämma in både bur, fetare hjul och bromsar än original på de där 1500kg. Ska dock satsa på lite plast när tid finns, och då borde strax över 1300 inte vara omöjligt. 1300 är bra skit |
||||||
|
1280? 1500?
Är det pounds vi pratar om då eftersom det är bilar med udda enheter?!?
I så fall är det ju rimliga vikter för något man vill köra
Sjukt häftigt med kolfibern Micke! Helt ok att du inte ens lastar av sjuan mellan körningarna om du gör sånt här istället! _________________ Fredrik Boivie
Kör nu Lotus Exige S2, tidigare Westfield & andra Lotus |
||||||
|
Ja, pallbocksdöden lurar alltid runt hörnet när det gäller denna bil
Just vikten är det motiga i detta bygge. Speciellt efter man kört 528kgs 7:a i några år. Skall försöka hålla lite tempo på byggandet för det kan ju bli en cool bil när den väl är klar. _________________ Mikael Nordin -Lotus Europa bastard -Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7) -68 Chevrolet Camaro RSR Svkg #120 |
||||||
|
Då har man ytterligare gjort lite felprioriteringar och gjutit av innerdelen av bakluckan i kolfiber.
Denna gång testade jag att gjuta rakt på delen utan att göra en form. Delen blir lite större men det gör inget inne i bakluckan... Testade oxå att vakuumgjuta. Först tejpa igen hål, på med släppmedel i 4 lager, slabb med epoxi och 2 lager 200g kolfibermatta. Efter att man försökt få ur alla luftbubblor och fått kolfibermattan att följa formerna så gått det går är det dax för ett lager peelply, 1 lager släppfilm och slutligen ett lager med breather duk. Sedan stoppar man allt i påse och suger som bara fan. Som vanligt blev det inte helt hundra men bra nog för mig... Vikten blev 779g okapad Next gjuta utsidan av bakluckan....
_________________ Mikael Nordin -Lotus Europa bastard -Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7) -68 Chevrolet Camaro RSR Svkg #120 |
||||||
|
|
||||||
|
Re:
Jag har inte gjutit yttersidan än så jag får återkomma med pris när jag vet totalen. Skicka ett pm till mig med ditt tele så kan jag slå en pling när jag räknat. _________________ Mikael Nordin -Lotus Europa bastard -Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7) -68 Chevrolet Camaro RSR Svkg #120 |
||||||
|
Utsidan på bakluckan är klar
Lite snällare form än insidan så inga konstigheter vid lossningen denna gång. Lätt blev den i alla fall . Kanske för lätt....
521 gram okapad. Kommer bli lite tyngre efter förstärkningar.
_________________ Mikael Nordin -Lotus Europa bastard -Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7) -68 Chevrolet Camaro RSR Svkg #120 |
||||||
|
Fästen för gångjärn gjorda och inplastade.
Fästena i alu med m8:a popnuts. Vikten blev ca 30 gram styck.
_________________ Mikael Nordin -Lotus Europa bastard -Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7) -68 Chevrolet Camaro RSR Svkg #120 |
||||||
|
Skickat Pm.
Vad många duktiga människor det finns överallt! Särskilt på detta forum! |
||||||
|
Då är äntligen bakluckan klar
Efter lite slipande och kladdande med epoxi samt lite matt klarlack så slutade luckans vikt på 2043 gram Så här blev den, blev faktiskt bättre än vad jag trodde.
_________________ Mikael Nordin -Lotus Europa bastard -Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7) -68 Chevrolet Camaro RSR Svkg #120 |
||||||
|
Re:
Tack så mycket
Luckan är långt från 100 procentig men bra nog och bättre än förväntat
_________________ Mikael Nordin -Lotus Europa bastard -Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7) -68 Chevrolet Camaro RSR Svkg #120 |
||||||
|
|
||||||
|
Re:
Halvbra prio, nä helkass faktiskt. Men sköj... Ja, luckan är vacuumgjuten fast lågbudget variant med dammsugare. Funkade väldigt bra dock _________________ Mikael Nordin -Lotus Europa bastard -Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7) -68 Chevrolet Camaro RSR Svkg #120 |
||||||
|
Re:
Fint
_________________ Bengt Gson Nilsson GR Yaris -21 ...gottgry 924S -86 ...pcsr #924 911 -74 ...gul @lagteknik på instagram |
||||||
|
Tackar för hejaropen
Nä, ingen CAD. Detta är ett strikt analogt projekt. Av någon anledning tenderar det mesta som görs bli analogt...
_________________ Mikael Nordin -Lotus Europa bastard -Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7) -68 Chevrolet Camaro RSR Svkg #120 |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Camaro RSR 1968 - kolfiber, felprioriteringar!
|
12 besök senaste veckan (153550 totalt) |
