Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E31 850 - 91 -> 854tt?
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
10 besök senaste veckan (16322 totalt)
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 1087



Dvärg-sniglarna ser ju riktigt söta ut...

_________________
Magnus Falk
Citera
christian svensson
Göteborg
Här sen Okt 2020
Inlägg: 103


Trådstartare
Christian Jansson skrev:
christian svensson skrev:

Också gisses va svårt det är att inte gör märken i ett lackat motorrum...


Men fint och propert blir det! thumbs up thumbs up thumbs up
Bra jobbat!


Börjar ta sig absolut och de flesta märken man gör är sådant igen annan ser

stilldouble skrev:
Dvärg-sniglarna ser ju riktigt söta ut...


Visst är dom gulliga, men jag vet inte riktigt vad man skulle haft större för potentialen ligger ju på uppmot 730 kusar...om man lägger på lite ladd styrning.

Lite mer gjort under dagen när man inte orkade vara ute mer i solen, lite test med värmeskydd som nog blev ok även om jag inte är hundra på hur det ser ut och så vänster sidan mer eller mindre klar.

Nästa steg blir insug, intercoolers och oljekyl, nästa så man känner att man har fått up lite tempo.




_________________
Christian Svensson

BMW E39 540 - Vinterbilen.
Z4M Coupé - Sommar bilen.
E31 850 - Eviga projektet.
Citera
kottte
Göta
Här sen Okt 2007
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Riktigt kul med ett till M70(3) projekt till i trakterna och en projekttråd som lever

_________________
Daniel Redenius
Citera
Fyrken
Göteborg
Här sen Nov 2005
Inlägg: 277



Vilket underbart projekt!
Och vad mysig den kommer bli med laddtryck från 1500 rpm

_________________
Erik Fyrk

997 turbo on Syvecs.
Professionell motorkalibratör.
Citera
christian svensson
Göteborg
Här sen Okt 2020
Inlägg: 103


Trådstartare
kottte skrev:
Riktigt kul med ett till M70(3) projekt till i trakterna och en projekttråd som lever


Någon annan tok som bygger M70ish i närheten? Alltid kul att få inspiration om de finns någon tråd eller något.

Lever vete fan blir lite av sprintar då och då med dötid mellan men nu blir det nog lite fart ett par månader.

Fyrken skrev:
Vilket underbart projekt!
Och vad mysig den kommer bli med laddtryck från 1500 rpm


Tackar tackar.

Jo planen är ju att få laddtryck mer eller mindre omedelbart. Vet inte om det en bra ide men tanken var väl modest kraft uttag med moderna mått som kommer direkt när man trycker på pedalen.


Idag blev det lite avkopplat mekande tillbaka med insug, spridarbryggor och det väldigt många slangarna som det blir med två vatten och oljekylda turbos. Men sannolikt är bilen nu mer ihop än den varit sedan 2020. Allt har gått oroväckande smidigt det senaste.


_________________
Christian Svensson

BMW E39 540 - Vinterbilen.
Z4M Coupé - Sommar bilen.
E31 850 - Eviga projektet.
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 1087



Små snurror blåser man ju igång med en lite blyg fjärt... Väldigt nice med omedelbart ladd så man får bra bottendrag... Sa han som åkte V12:a...

_________________
Magnus Falk
Citera
christian svensson
Göteborg
Här sen Okt 2020
Inlägg: 103


Trådstartare
stilldouble skrev:
Små snurror blåser man ju igång med en lite blyg fjärt... Väldigt nice med omedelbart ladd så man får bra bottendrag... Sa han som åkte V12:a...


Det finns väl inget så som för mycket bottendrag bara för fjantiga däck?


Bara lite små pill det senaste dagarna i garaget. Vattenpump för intecoolers och diverse kylare på plats medan jag väntar på mer stuff. Känns som man alltid behöver mer stuff. Idag var de AN10 slang som var helt slut hur gick det till...

Fick också testmontera växelspaken och låtsas växla lite, måste kapa någon centimeter till på mittkonsolen

Även ferrari slutburkarna på plats provisoriskt så man kan börja måtta avgas, kan nog vara ett bra jobb att börja ta tag i snart...


_________________
Christian Svensson

BMW E39 540 - Vinterbilen.
Z4M Coupé - Sommar bilen.
E31 850 - Eviga projektet.
Citera
christian svensson
Göteborg
Här sen Okt 2020
Inlägg: 103


Trådstartare
Gått lite segt senaste veckan när det mesta som var tänkt att göra under sommaren är gjort och höstens jobb börjar spaltas upp, uppstart får jag nog skjuta på till nästa sommar

1: Svetsa avgasrör.
2: Svetsa intercooler rör.
3: Vevhusventilation
4: Ny kopplingcylinder och rör.
5: Fixa ett bra växellådsfäste, har ett temporärt på plats men det är varken rakt eller bra.
6: Sätta fast tanken, dra bränsleslang och fixa påfyllningsrör.
7: Lösa sista småsakerna på kardan som inte är helt perfekt mot pilotlager bl.a.
8: Lösa ett vettigt hängande pedalställ och montera.

Börjat på punkt ett där första steget är downpipes, jävlar va trångt det blir men det tar sig.






_________________
Christian Svensson

BMW E39 540 - Vinterbilen.
Z4M Coupé - Sommar bilen.
E31 850 - Eviga projektet.
Citera
christian svensson
Göteborg
Här sen Okt 2020
Inlägg: 103


Trådstartare
Som vanligt så krockade projektet med ovanligt mycket jobb som det alltid är efter semestern, ingen överraskning egentligen. Men lite småpill fixades i augusti så man kan testa med popup lamporna och lite sådant också riktigt viktigt med färgmatchade karossskruv



Sedan var det dags för vinterkärran och lite andra vardagsbilar att leka på lyften. 540:n behövde få en genomgång, av någon okänd anledning slutade starta...när den bara stod utanför garaget i våras.

Var inte kam/vevsensorerna, var inte bränslefilter (som var orginal...26 år gammalt), var inte bensinpump, var inte bränsleledningar, var inte startmotorn, var inte tändning, var inte något på insugssidan, var inte vakum, var inte...ett gäng andra saker.

En koppling till larmet hade ramlat ut under motorhuvuen, kopplade ihop det och såg till att den inte kan ramla ur igen så nu funkar det. Passade på att bättra på all rost också mest för att få det att rosta lite mindre.



Fördelen när man jobbar mycket är att man också efter ett tag kan ta ledigt, så närmate veckorna kommer det hända lite i garaget. Började med att inventera lite efter att många små lådor dumpats i mitt hörn under senaste veckorna.



Sedan monterades lite orginal grejor muttar, skruv, lyft punkter och lager till kardan, förutom lite momentdragning och drivknutsfett är nog drivlinan nästan klar nu.



Sedan var det bara att återgå till det som är kul. Jag är inte snabb men blir ganska nöjd med resultatet.








_________________
Christian Svensson

BMW E39 540 - Vinterbilen.
Z4M Coupé - Sommar bilen.
E31 850 - Eviga projektet.
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2003



Heja, heja!!!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
christian svensson
Göteborg
Här sen Okt 2020
Inlägg: 103


Trådstartare
Spurt är igång, avgas och insugsrör skall nog fixas de närmaste.

Pratades lite om ljudtrimmning när tråden börjades och förutom det där med turbos är det väl planen att få lite häftigt ljud.

Receptet är nästan lika längds grenrör, lång x-pipe och lite ferrari burkar på slutet. Ett recept som tidigare testats av lite amerikanare och t.o.m. har lite väldigt nördig ljud analys bakom sig. För den som gillar lite bilnörderier finns https://www.bimmerforums.com/forum/showthread.php?2391120-I-put-Ferrar . . . . kör själv inte 599 burkar då jag inte hittade några till ett "bra" pris utan ett par 575 burkar men det borde bli väldigt likt.

Allt är på rätt väg förrutom att det hela kommer hamna lite lägre än jag gillar men det får man väl ta.





_________________
Christian Svensson

BMW E39 540 - Vinterbilen.
Z4M Coupé - Sommar bilen.
E31 850 - Eviga projektet.
Citera
christian svensson
Göteborg
Här sen Okt 2020
Inlägg: 103


Trådstartare
Så då är avgassystemet klart sista biten mellan dämparna och den enorma 3.5tums x-pipen fixat. Lite småpill i några extra fästen och färg på de mindre rostfria delarna kvar.



Blir väl att ta tag i växelådsfästet nu, uppdatering till höstjobben.

[klart] 1: Svetsa avgasrör.
2: Fixa ett bra växellådsfäste, har ett temporärt på plats men det är varken rakt eller bra.
3: Lösa sista småsakerna på kardan som inte är helt perfekt mot pilotlager bl.a.
4: Sätta fast tanken, dra bränsleslang och fixa påfyllningsrör.
5: Svetsa intercooler rör.
6: Vevhusventilation
7: Ny kopplingcylinder och rör.
8: Lösa ett vettigt hängande pedalställ och montera.

_________________
Christian Svensson

BMW E39 540 - Vinterbilen.
Z4M Coupé - Sommar bilen.
E31 850 - Eviga projektet.
Citera
christian svensson
Göteborg
Här sen Okt 2020
Inlägg: 103


Trådstartare
[klart] 1: Svetsa avgasrör.
[klart] 2: Fixa ett bra växellådsfäste, har ett temporärt på plats men det är varken rakt eller bra.
[klart] 3: Lösa sista småsakerna på kardan som inte är helt perfekt mot pilotlager bl.a.
4: Sätta fast tanken, dra bränsleslang och fixa påfyllningsrör.
5: Svetsa intercooler rör.
6: Vevhusventilation
7: Ny kopplingcylinder och rör.
8: Lösa ett vettigt hängande pedalställ och montera.

Lite saker börjar lösa sig, växellådsfästet sitter nu som det skall, centreringslagret bytt i kardan och allt draget som det skall. Avgassystemet är på plats, blev lite för lågt och lite för snett men bör funka helt okey. Helt nöjd för ett första försök men nästa gång blir det en annan typ av flänsar mot stora röret...dessa är lite för jobbiga att få 100% som man vill ha det.



Sedan blev de lite jobb i bakluckan som såg ut som sju svåra år, lite svetsning i aluminium på tanken för påfyllningsrör som skall gå ut på sidan för att inte göra hela bakluckan oanvändbar. Aluminium svetsning var ju inte så svårt, blir bättre än svartstålet direkt. Börjat montera lite bränslesystem också pump och förfilter på plats medan slangar framåt väntar på ett 20mm borr för genomföringarna.






Lite vätskor och annat kul inköpt, fyllt låda och diff var dagens jobb, samt sätta ditt lite grund el i form av en säkrings och reläcentral från maxxecu ruskigt smidiga små saker vi kört i våra senaste två projekt.



_________________
Christian Svensson

BMW E39 540 - Vinterbilen.
Z4M Coupé - Sommar bilen.
E31 850 - Eviga projektet.
Citera
christian svensson
Göteborg
Här sen Okt 2020
Inlägg: 103


Trådstartare
Bränslesystemet huvudsakligen klart, påfyllningsrör är inte löst men det tar jag efter uppstarten.

Så satte igång med lite insugsrör/intercoolers. Men insåg att jag behöver byta lite kopplingar på vattenkylarna så jobbet tar nog några dagar extra, varför började jag med icke AN kopplingar för vattnet?

Va säger folk om utjämningsrör mellan bankerna, behövs det? hur stora skall de i sådana fall vara?



Men målet att få gjort 98% av alla jobb som är under bilen under denna och förra veckan ser ut att gå fin fint. Har lite värmeskydd att montera medans bilen står på lyften innan stora vinter förvarningstiden när lite fler bilar skall in i garaget.

Ny att göra listan efter senaste två veckornas "framgångar".
1: Svetsa intercooler rör och testa vattensystem/pump till intercoolers.
2: Vevhusventilation
3: Tändspolar, kablar och värmeskydd skall monteras.
4: Hängande pedalställ skall monteras.
5: Dra gasvajer.
6: Installera maxxecu.
7: Starta????

_________________
Christian Svensson

BMW E39 540 - Vinterbilen.
Z4M Coupé - Sommar bilen.
E31 850 - Eviga projektet.
Citera
napoleonneken
Sweden
Här sen Feb 2011
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


christian svensson skrev:


https://rejsa.nu/im/user/28418/2024-10-05-20-37-52_20241005_172454.jpg . . . .


Nice build!! I'm also doing a <e31 project and was very curious to you steering box solution. Which steerbox did you use? E46 Uk rack? I'm planning to use one from Nissan qashqai :-).
How does it rides with steering rack? It seems lower in position than original pickup points, don't you hava bumpsteer issues?

Greetz from Belgium!!
Kris

_________________
Kris Wijnants
Wijnants Kris
Citera
christian svensson
Göteborg
Här sen Okt 2020
Inlägg: 103


Trådstartare
Thanks!!

Yep its a E46 (purple tag) with slightly shortened ratio from the UK.

Haven't measured bumpsteer yet but theoretically I'm using a spacers on the steering knuckle that is supposed to help maybe

There is simply no way it can be mounted much higher without a drysump solution and even then you won't gain much so its simply where it is going to end up. A physically shorter/longer rack might give slightly different angles I guess, but may end up interfering with the anti-roll bar even worse then mine did. If I did it over again and weren't going to have a downpipe going through that area I would probably use a renovated e39 M5 steering box for simplicity.

Not driven it yet but I'm hoping to start it up sometime during spring, we'll se how it handles then.

Any pictures of your project? Its always inspirational to see anyone else working on the e31.

_________________
Christian Svensson

BMW E39 540 - Vinterbilen.
Z4M Coupé - Sommar bilen.
E31 850 - Eviga projektet.
Citera
SSI

Här sen Feb 2022
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Wow, vilket spännande bygge. Du verkar göra så många intressanta saker här som jag inte känner till att någon annan gjort med en E31:a.

Har t.ex. aldrig sett polerade insug förut av den modellen för en BMW-12:a. Det blir kanske svårt att titta på originalutförandet igen efter detta, haha.

_________________
/Sebastian Sidvall
Citera
christian svensson
Göteborg
Här sen Okt 2020
Inlägg: 103


Trådstartare
Tackar!

Det mesta har testats innan men några saker är nog helt klart mina egna lösningar och kombinationen på denna bilen är helt klart unik.

Blev riktigt nöjd med insugen, helt klart hur BMW borde gjort från början. Sätt lite folk polera hela med burkar och allt och några andra måla hela insuget eller bara burkarna. Tänkt varför inte kombinera det bästa av båda världar och blivit riktigt nöjd med resultatet.

_________________
Christian Svensson

BMW E39 540 - Vinterbilen.
Z4M Coupé - Sommar bilen.
E31 850 - Eviga projektet.
Citera
SSI

Här sen Feb 2022
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Jag undrar vad du kommer att kunna få ut för sorts ljud ur den. Alltså, jag tror att jag såg dig skriva om Ferrari-ljuddämpare och jag förstår att turbomotorer kanske alltid får en övre begränsning i tonart och decibel-nivå (antar jag att man kan säga).

Vad jag mera syftar på är hur väldigt olika karaktär olika turbo-bilar kan ha. T.ex. så har jag alltid sett det som att ljudbilden hos en Saab 900 (OG) blev rikare och roligare med turbo. Som att man bara byggde på ljudet och gjorde det mer intressant.

Nån gång tror jag också att jag har sett en Alpina-BMW på Youtube, med turbo, som inte lät särskilt begränsad av det. Även om den kanske hade en tydlig dumpventil eller nåt sånt. Vore intressant att lyssna på igen.

"Scream pipe" är ju också nåt som finns, men jag har ännu inte riktigt förstått hur det kan påverka ljudbilden. Men det är väl vad F40:n har, tror jag.

_________________
/Sebastian Sidvall
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 1087



https://www.instagram.com/p/DFTI6EoSa4r/?img_index=3&igsh=MWF6ZDZq . . . .

Lite inspiration...

EDIT: av någon anledning ser man inte alla bilder om man kollar via dator. På telefonen så är det ca ett dussin bilder.
Förslag i dator: klicka på användaren "reynspeedshop" i denna länk, så kommer många fler bilder.

_________________
Magnus Falk
Citera
christian svensson
Göteborg
Här sen Okt 2020
Inlägg: 103


Trådstartare
SSI skrev:
Jag undrar vad du kommer att kunna få ut för sorts ljud ur den. Alltså, jag tror att jag såg dig skriva om Ferrari-ljuddämpare och jag förstår att turbomotorer kanske alltid får en övre begränsning i tonart och decibel-nivå (antar jag att man kan säga).

Vad jag mera syftar på är hur väldigt olika karaktär olika turbo-bilar kan ha. T.ex. så har jag alltid sett det som att ljudbilden hos en Saab 900 (OG) blev rikare och roligare med turbo. Som att man bara byggde på ljudet och gjorde det mer intressant.

Nån gång tror jag också att jag har sett en Alpina-BMW på Youtube, med turbo, som inte lät särskilt begränsad av det. Även om den kanske hade en tydlig dumpventil eller nåt sånt. Vore intressant att lyssna på igen.

"Scream pipe" är ju också nåt som finns, men jag har ännu inte riktigt förstått hur det kan påverka ljudbilden. Men det är väl vad F40:n har, tror jag.


Skulle gissa att ljudet blir en lite mer upphackad och något lägre variant av den som andra fått med 599 dämparna som jag tycker ger ett lite raspigt, "exotiskt" ljud gämfört med den rena komfort ljudet som 850'n har i grund. Samtidigt blir det på en vassare motor med avsevärt högre kompression så det är något av en chansning som man förhoppningsvis får svaret på under sommar eller höst.

Själv har jag väl alltid varit lite anti Scream Pipe men brorsans e36 turbo börjar övertyga mig om att det kanske inte är så dumt Får iofs i sådana fall bygga någon ventil lösning då jag har inbyggda dumpar.

stilldouble skrev:
https://www.instagram.com/p/DFTI6EoSa4r/?img_index=3&igsh=MWF6ZDZqM3BrMnExbg==

Lite inspiration...


Helt rätt med inspiration under vinter halvåret och bygget är väldigt häftigt även om jag inte vet om jag är helt med på stilen. Själv har jag bara pillat lite med tändning och pedalställ senaste månaderna så inte hänt mycket precis som under varje vinter blir det jobb och annat istället för bilar.

Senaste jobbet blev att inse att tändkablarna på vänster bank behöver ett grenrör av för att monteras

_________________
Christian Svensson

BMW E39 540 - Vinterbilen.
Z4M Coupé - Sommar bilen.
E31 850 - Eviga projektet.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E31 850 - 91 -> 854tt?
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
10 besök senaste veckan (16322 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande