Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1620 besök totalt |
Fråga angående märken på kolv SAAB b202L, Saab90
Hallå! Plockade isär min gamle motor från saab90:n som jag ska ta kolvar och stakar från till min nya motor. På kolvarna är det ett antal "jack" på ovansidan. Anledningen lär vara att något löst föremål som åkt med genom motorn. Vågar man använda en kolv som ser ut som denna? Kunde inte se några tendenser till sprickor. ![]() ![]() ![]() Toppen har också lite märken, men den ska jag inte använda. Har postat frågan på stcs också, men hoppas på bättre gensvar här. Mvh Jonathan |
||
Hmm jag ser inge direkt risk. Märkena ser inget vidare djupa ut eller stora.
Men kolla att det inte sitter nåra typ stål biter fast nitade typ. Gämna till märkena med en FIIIIIIIIIN fil försiktigt. _________________ Johan Sjölinder |
||
Som fuling säger är de inga problem att köra med den kolven...
Det du vill passa dig för är grader som sticker upp.. (eller stålbitar såklart) Uppstickande bitar värms upp snabbare och du lider större risk för självdetonation (spikningar). Råkade ut för precis samma fenomen på mina kolvar när impellern gick i kompressorhuset vid ett lagerhaveri, med följd att de for in flisor... http://212.214.179.144/~berglund/bil (De 2 grova jacken i förgrunden har inte med detta att göra utan är spikningsmärken orsakade av problemen som omnämns i tråden om min bil) |
||
Äntligen lite respons! Grymt snabbt, det tackar jag för.
![]() Har tänkt jämna till och polera upp kolvtopparna så att det inte är en massa fula märken kvar. Groparna är inte alls djupa, men man vill ju vara på den säkra sidan. Borde funka bra att ta ner märkena med en fin nålfil då? Tack för svaren! |
||
Funkar nog fint.. Avsluta med fint slippapper.. Men hade du tänkt polera dem ingick det säkert redan i planerna.. EDIT: Jag skulle inte rekommendera dig att ge dig på att svarva dem om du inte vet vad du gör.. Svarvar du tex av kanten får du mindre avstånd till toppringen, och i kombination med höga laddtryck kan du leda ner för mycket värme till ringarna.. På smidda kolvar rekommenderar man ofta minst 7mm från toppringen och upp till kanten vid överladdning... |
||
Kompet kommer redan bli en aning lågt pga att jag kommer köra med en topp från en b234 som har aningens större förbränningsrum. Effekt lär det bli för mycket av ändå. Med nuvarande motor har jag haft problem med fäste upp till treans växel om man står på. ![]() |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1620 besök totalt |