Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Flytta bak stolen, kan jag göra så här?
1055 besök totalt
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Trådstartare

Har lite svårt att få plats med benen idag och kommit fram till att jag ska flytta tillbaka stolen lite.

Nu är frågan bara, kan jag ha det som jag visar på bilden här nere?
Fästena i golvet sitter i ramen och det känns betydligt mycket bättre än att flytta dem och sätta dem i plåten (även om de skulle haft förstärkningsplattor)?

Översta bilden är hur stolen sitter fast idag, gröna streck är skruvarna som sitter i golvet, röda streck är skruvarna som sitter i stolen och det blåa är stolchassiet...

Den nedre bilden visar hur jag funderar på att flytta stolen... Nu är frågan, den bakre skruven till stolen kommer att komma 120 mm bakom den bakre skruven till golvet...

vad för typ av brytkrafter skapar detta?
Kikade igenom GT-reglerna och det finns inget som säger att man inte får ha det så här, men det känns ändå fel..

Vad säger ni?

Alternativet hade ju varit att lägga till en fästpunkt till golvet allra längst bak..?
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002

Som jag ser det borde det inte bli någon försämring. Du har ju egentligen inga krafter på stolen bakifrån och därför kommer det inte att "bryta mer". Hade du haft bältet infäst i bakre delen av stolsunderredet, vilket jag gissar att du inte har, så hade det blivit en annan sak och då hade det varit en försämring.
Vid en eventuell påkörning bakifrån så är den nya lösningen (nästan) lika bra som den du har idag. Nästan skrev jag bara för att den främre stolspunkten hamnar en bit från infästningspunkterna i ramen, men har du bara en tillräckligt kraftig balk/stång så går det bra ändå.

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Håller med Nisse.

dock e du den GRYMMASTE på PHOTOSHOP tycker jag

jag menar - att lyckas få en "ritning" på ett papper att se ut som en databild e DUKTIGT gjort.

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Penna och papper behöver inte bootas om och behöver ingen manual (förutom stiftpennor )

Hur trångt har du det egenterligen när du ska flytta bak stolen mer än 12cm ?

And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Trådstartare
KristianAE86 skrev:
Håller med Nisse.

dock e du den GRYMMASTE på PHOTOSHOP tycker jag

jag menar - att lyckas få en "ritning" på ett papper att se ut som en databild e DUKTIGT gjort.

äsch, inga problem ju... bara rita lite och på med lite filter och vips...
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Trådstartare
NiklasFalk skrev:
Hur trångt har du det egenterligen när du ska flytta bak stolen mer än 12cm ?

Jag är ganska lång, 2m, och som det nu är sitter jag med benen i en vinkel som gör att jag inte utnyttjar lårstödet på stolen.. Det funkar och köra så, men det är också allt..

Nästa problem är att avståndet mellan ratt och ryggstöd är väldigt bra... så då får man tillverka 12 cm spacer...
Citera
Skruva banåkabil
1055 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande