Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
3 besök senaste veckan (2680 totalt) |
I den svenska Vw-världen tillhör denna bil kategorin "De som vet, dem vet"
Enligt uppgift ägdes den utav en reporter på bilsport som lät Stigs garage i Vara gå loss på den med Oettinger grejer bara några år gammal, detta kunde man sedemera läsa om i sagda tidning nån gång 90/91. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bilen var i behåll med sina unika komponenter rätt långt fram i närtid men tack vare mer eller mindre ambitiösa ägare gjordes många (i mitt tycke) halvtaskiga val och bilen sargades successivt till hur den var vid inköpstillfället för undertecknad, delvis avsaknad av allt som gjorde den unik och ingen vet vart det har tagit vägen, men men. Här nedan kan den ses i den utstyrsel som den hade längst och med motorn fortfarande i behåll. ![]() ![]() Enligt uppgift så kördes det ras på motorn vartvid allt hamnade i lådor, och en donatorbil med komplett motorpaket inhandlades. Projektet blev dock sedemera ståendes och togs över utav en garagegranne till dåvarande ägaren som plockade ihop bilen igen. Den ene hävdar att även motordelarna i lådor togs över varav den andra förnekar. Förmodligen slängda pga okunskap eller liknande.. men man ska ju som bekant inte gråta över spillda motordelar ![]() Bilen togs över lite spontant ifrån en god vän som inte riktigt hade tiden han kände att den förtjänade, såhär såg den ut vid hämtningstillfället sommaren 2023. ![]() ![]() ![]() ![]() Väl hemma så började det funderas på vad man kunde göra av den. ![]() ![]() ![]() Ju mer det grävdes klargjordes dock att denna som många andra 16v inte var en survivor.. Efter att ha skrapat bort ungefär ett ton av de tidigare ambitiösa ägarnas isoleringsarbete uppdagades rost... i mängder. Det brukar vanligtvis inte skrämma mig, men tyvärr är den så pass långt gången i skarvar och skrymslen att man inte lägger en hellack utan att iprincip syradoppa och rostlaga i ett år eller två (knappt då). Och tack vare att bilen fått en halvbur installerad togs beslutet att lappa ihop den och bygga en typ track day bil. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Verkar som att ambitionerna inte var speciellt mycket högre trots att man la en hellack nån gång. Men jag är inte bitter! Tac vare det lever den och har förhoppningar om att få se vägarna igen. ![]() ![]() ![]() Målet för stuk och utseende sattes efter långt gångna begär om en Grupp-A/DTM bil som kan brukas även på gata. Låg rideheight, stora hjul. Med ett chassi som åtminstone någorlunda motsvarar vad utseendet skvallrar om. En uppsättning 18x8 Compomotive TH införskaffades, favorithjulet alla kategorier. ![]() ![]() ![]() ![]() Nu blev det ju helt plötsligt bråttom med hjulupphängningen så svetsarbetet varierades med framtagandet utav lite specialkomponenter till detta. Först ut blev komponenter för korrigering utav geometrin vid korrekt rideheight. Spindelleden byttes ut mot ett ledlager. Spindlar från Corrado G60 inhandlades för att kunna uppgradera bromsarna. ![]() ![]() ![]() ![]() Och när det gäller bromsar så blev det ett vinnande koncept i form utav Brembo fyrkolvsok från en modernare bil inom vagkoncernen. Till detta behövs ju både skiva och adapter så lämpliga skivor från en Abarth inhandlades samt material för att kuna fräsa fram en enkel adapter. Samtidigt borrades och gängades naven om till 5x100 för att få på fälgarna. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Fortsättning följer Mvh Patrik _________________ Patrik Höglund |
||||||||||
Efter samlande utav lite spillbitar aluminium och med tanke på att både fräs och svarv var varma så var nästa komponent i ledet ett spakställ för wirekonvertering.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Planen för stunden var att köra på orginalmotor och låda och då jag ändå behövde inhandla wirear för konverteringen inhandlades ett komplett kit för 020 lådan. ![]() Till slut så slog motordjävulen till och ett motorbygge planerades. En gammal klenod i form utav en Nissafors motorbyggt 2E 8v block borrat till 2.1 liter med 16v kolvar fick bli grunden. Iövrigt innehåller det även en smidd vev och oljesprutkylning för kolvarna. Toppen kommer bestå utav en KR med hårdare fjädrar och arga kammar från Dbilas. ![]() ![]() ![]() Valet av växellåda kvarstår men uppgraderades till en senare dito med större knutar. Dessa paras ihop med en Sachs motorsportkoppling med 4-puckad ofjädrad sinterlamell samt ett lättat svänghjul till att börja med. Till vardags jobbar jag med utveckling och testning utav mekanik i autonoma system, så uppskattning utav mekanisk insprutning i all ära men jag ville ha det mer analogt än så, samt separata spjäll. En uppsättning 40mm förgasare från en Kawasaki Ninja ZX9R inhandlades och kompletterades med insug trattar och ställbara nålar frän Danst i England. ![]() ![]() Fortsättning följer. Mvh Patrik _________________ Patrik Höglund |
||||||||||
_________________ Christian Carlsson http://www.nogg.se/christianracing http://gtr.forum24.se/gtr.html Porsche 944 3,0 16v pcs#14958 |
||||||||||
Den ska få se vägarna igen, det är säkert 😊
Tack! Hade gärna återupplivat den till sin forna glans men den kommer iallafall få leva vidare
Ja! Spanat in din med 👍 riktig historisk gärning du gör. https://trmotoring.com/
Härligt! Definitivt en av de bästa kulörerna tillsammans med racinggrön!
Tusen tack 👍 _________________ Patrik Höglund |
||||||||||
Arbetet fortsätter med hjulupphängningen.
Framvagnen tar form så då var det dags att fundera på bakaxeln. Snålade och valde att satsa på den lagom rostiga orginalaxeln istället för en ny, nya är lite mer förstärkta men saknar integrerad krängningshämmare som sitter på gti axeln. Som vanligt tar det 10 minuter att få ner den och ca en halvdag att få ur bussningarna. ![]() Planen var att köpa en färdig lösning för bakaxelbussningarna med ledlager men gick bet, så passande ledlager med svetshus beställdes och husen svarvades till rätt dimension. Dessa pressades i och svetsades direkt i axeln. ![]() ![]() ![]() ![]() Positionen måttades ut och aluminiumdistanser svarvades för att få rätt avstånd. ![]() ![]() ![]() Enligt Grupp-a standard så adderades Toe-stag. Lämpliga stag lokaliserades från bingen på jobbet, muttrar svetsades dit och länkhuvuden monterades, resten fabricerades med övrigt diverseskrot. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Efter lite distanstillverkning, rätt skruv och färg så inväntar montering! ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Patrik Höglund |
||||||||||
Tack!
Tack Jocke!
Härligt att fler blir räddade! Har du nån tråd? Arbetet fortsätter för att bli färdig med hjulupphängningen. Ville göra något åt bakbromsarna för att det skulle matcha frambromsarna någorlunda. Ville dock behålla orginaloken pga den integrerade handbromsen. Golfen är väldigt lätt i baken så något nämnvärt mer än det som sitter där orginal behövs inte, men ville ha något större bakom 18" hjulen. Tyvärr är det begränsat pga de integrerade lagerhusen, men fick en idé att nyttja orginalskivorna med friktionsytor från en tvådelad bromsskiva. Sagt och gjort lämpliga ämnen inhandlades och dom gamla skivorna sattes upp i svarven. ![]() ![]() Hålbilden borrades för både skiva och fälg. ![]() ![]() Tillsammans med ny 12.9 hårdvara, låsmuttrar i helmetall samt pinnbultar. ![]() Och lite färg så var det klart, nu skall bara okadaptrar tas fram. ![]() _________________ Patrik Höglund |
||||||||||
Tack! Arbetet fortsätter, Svetsarbetet på karossen börjar lida mot sitt slut, det blir inte vackert men gott nog. Allt som hör till baksätesmontering och liknande borras bort och bakom hittas givetvis mer rost. ![]() ![]() Efter det var jag sugen på att svetsa nåt roligare så måttade och sågade fram lite plåtar till växelkonsolen och eldade ihop. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hade suttit nån skum hatthylleinfästning på bakre tornen som tog med sig endel plåt när dom togs bort så lite förstärkningar svetsades dit och även bakre fjäderbensstag. ![]() En plåt som täcker hålet för orginalspakstället svetsades även dit och sittkonsolens påbörjades, går snart att sitta i den igen för första gången på lite mer än ett år! Mvh Patrik ![]() Här kan man även skymta tanken som ska befinna sig i bagaget med extern tankpåfyllning. Fixade också till en stos för tankpåfyllningen som en vän får tiga ihop. ![]() ![]() ![]() Mvh Patrik _________________ Patrik Höglund |
||||||||||
Förgasarna kräver ingen retur och trycket ligger på 2-3 psi, kommer att använda mig utav det befintliga högtryckssystemet till en början och har en regulator anpassad för detta från malpassi med en retur👍 ![]() Mvh Patrik _________________ Patrik Höglund |
||||||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
3 besök senaste veckan (2680 totalt) |