Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 28 besök senaste veckan (23628 totalt) |
Re:
Nä, det kan nog gå rätt illa om motorn sitter där uppe. Både vid krock och vid hård kurvtagning. Dessutom satt den inte så stabilt så hade man gett järnet så hade nog alltihop vridit sig... Nu hamnar motorn långt ner och med stabila motorfästen. Ska styva upp chassit runt om också. Bra ide med bågen. Där är rätt många ställen där man inte rör sig när man ska i och ur (inte ens jag) så att styva upp bågen både i framkant och bakkant mot "A-stolpen" är en bra ide. Tackar. Det kommer göras. _________________ Lars Dahlstedt Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor Lotus Elite 503 -75 Lotus Europa S2 -68 Lotus Europa S1 -67 och lite annat |
||||
Om motorn sänks så där en halvmeter, så skulle man ju kunna göra störtbågen lägre. Det blir ju inte starkare bara för att det är högre. Tvärtom, långa slanka rör böjer sig lättare än kortare rör.
Sjukt frän, mer bilder önskas! ![]() _________________ Magnus Falk |
||||
Re:
Japp, planen är att sänka bågen. Den är skruvad så det blir lite bök att få till det med fästpunkterna, särskilt nu när jag också ska lägga till några strävor för att styva upp bågen, men det är bara att kapa och se var det slutar. Den är onödigt hög. Eller så skiter jag i att ha den demonterbar. Bara att steka ihop då ju. _________________ Lars Dahlstedt Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor Lotus Elite 503 -75 Lotus Europa S2 -68 Lotus Europa S1 -67 och lite annat |
||||
Re:
Finns egentligen inget vettigt argument för att den ska förbli skruvad. Så det är nog bara att kapa och svetsa. Får nog bli så ![]() _________________ Lars Dahlstedt Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor Lotus Elite 503 -75 Lotus Europa S2 -68 Lotus Europa S1 -67 och lite annat |
||||
Re:
Ja, det är diff på den. Funderade först på att ersätta den med en stel axel på lagerbockar och med cv-knutarna i ändarna så jag kan behålla upphängningen men jag tänkte om så nu provar jag med den diffen som sitter där. Hittade en nisse på youtube som hade en gsxr600 motor i en liknande buggy och han kör med samma diff. Det verkar hålla. Anledningen till att jag först ville byta till stel axel var att original går det 20 hästar genom diffen och inte 100. Men funkar det med en gsxr600 motor så kanske det funkar här. Och kör jag sönder så kör jag med plan B då ![]() _________________ Lars Dahlstedt Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor Lotus Elite 503 -75 Lotus Europa S2 -68 Lotus Europa S1 -67 och lite annat |
||||
Re:
Det borde den vara. Vi har lite gyttjehål inne i en träddunge i ena hästhagen där jag kan tänka mig att grabben vill sprätta rundor och där går det förhoppningsvis inte för fort. Lite slalom runt träden också. Så diff kan nog vara bra att ha. _________________ Lars Dahlstedt Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor Lotus Elite 503 -75 Lotus Europa S2 -68 Lotus Europa S1 -67 och lite annat |
||||
Efter lite jobb med vinkelslipen så är nu motorn betydligt längre ner än tidigare. Fick även vinkla bak diffen lite så jag fick några centimeter till.
I dagarna ska jag svetsa ihop motorfästen och sen behöver jag dra nya rör tvärs över för att ersätta de jag kapade bort ![]() Stolarna är på bilderna fällda framåt och just nu kan jag inte ha ryggstöden i rätt vinkel, men båda stolarnas fästen ska kapas loss och monteras en decimeter längre fram eftersom tidigare ägare måste varit 2.10 lång eller nåt... Så då får jag ändå ett vettigt avstånd mellan motor och stolsryggarna. Blir nog bra till slut! Ett litet frånsteg från trådens originalsyfte, men det får gå. ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Lars Dahlstedt Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor Lotus Elite 503 -75 Lotus Europa S2 -68 Lotus Europa S1 -67 och lite annat |
||||
Re:
Jajjemen, damasker är beställda så de bör komma i veckan. Knutarna är väl-luftade nu och jag vill inte knaka sönder dem så lika bra att fixa det innan han börjar gasa. Jag köpte såna delningsbara som man kan montera utan att rycka ut drivaxlarna. Vet inte hur bra de är men de är iallafall bättre än de som sitter där nu. Ramen ska målas. Jag har köpt en burk hammarlack och några penslar så har grabben lite att pyssla med sen ![]() _________________ Lars Dahlstedt Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor Lotus Elite 503 -75 Lotus Europa S2 -68 Lotus Europa S1 -67 och lite annat |
||||
_________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 såld ![]() Suzuki Swift Sport -14 Toyota Rav4 Gazoo Racing -24 |
||||
Re:
Behöver jag kröka så ringer jag! ![]() _________________ Lars Dahlstedt Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor Lotus Elite 503 -75 Lotus Europa S2 -68 Lotus Europa S1 -67 och lite annat |
||||
Fått ihop växellådan till Elisen. Nya lager, nya gafflar, nya synkringar och dess hubbar, ny skiftmekanism och tätningar. Den sitter numera i bilen också tillsammans med en ny koppling. Så den är på väg ihop nu.
![]() ![]() Eliten dog. Skit i ledningar, kass pump och dessutom ett tändsystem med fel spole som går varm och har sig. I brevlådan ligger snart ett elektroniskt tändsystem med tillhörande rätt spole för att få fart på tändningen. Då slipper jag dessutom brytarspetsar, vilket på denna modellen kan vara rätt bra eftersom fördelaren ligger ner under förgasarna, och när packningarna i gamla förgasare ger upp så kan det ju börja droppa bensin. Gnistor + bensin har eldat upp ett gäng Lotusar med denna motor och det är jag inte så sugen på ![]() Pump och ledningar är nu bytta också. Bild på min son som puttar bilen förra veckan när den stannade en bit hemifrån ![]() ![]() Grabbens crosskart är startad. Lite mer riv i en Kawasaki 900 än det är i orignalets Kina-250. Upp från 20 hk till 115 hk. Film på uppstart finns här nedan. Den misständer rätt bra men två av förgasarna vill inte hålla tätt i nålventilerna så den flödar över i flottörhusen. Men vi var ju tvungna att provstarta iallafall.... nya nålventiler och packningar till flottörhusen är på väg till min brevlåda. Nu ska det byggas kedjejustering, stolarna ska monteras, kopplingspedal ska byggas, växellänkage ska byggas och lite sånt. ![]() _________________ Lars Dahlstedt Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor Lotus Elite 503 -75 Lotus Europa S2 -68 Lotus Europa S1 -67 och lite annat |
||||
Re:
Typisk Lotus-tur ![]() Bra idé att bytta till brytarlöst, inte bra med droppande förgasare ovanför gnistor. Min Elite har Lumenition och insprut. Jag har fixat min växellåda också, så snart borde jag hinna sätta ihop min bil. Fint växellådsmeck på din Elise! _________________ Rikard Lundberg |
||||
Re:
Ja, han är nästan alltid med. Han sprang till och med hem och hämtade startgas. Så slapp jag springa ![]() Som tur är har mina förgasare väldigt nya packningar men man vet aldrig. Vill helst inte chansa för mycket. Tråkigt om den skulle brinna upp... Ah, så din är strax ihop då? Jag försöker alltid få mina grejor klara till slutet av mars, helst slutet februari. Kanske kan hinna med alla fordon förutom Europan till slutet februari. Europan får jag fortsätta med när Elise, Elite och crosskart är klara. _________________ Lars Dahlstedt Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor Lotus Elite 503 -75 Lotus Europa S2 -68 Lotus Europa S1 -67 och lite annat |
||||
Re:
Jo, det är inte så mycket kvar på min, det är bara att annat hela tiden kommer före. Men roligt att du håller dina Lotusar rullande, det krävs regelbundet meckande ![]() _________________ Rikard Lundberg |
||||
Elisen rullar på och Eliten också. Europan har jag inte gjort så mycket på senaste månaderna men till sommaren fortsätter jag med den.
Jag och min son på 13 år har istället pysslat med hans crosskart som han köpte i höstas för pengar han tjänat ihop när han klippt gräs i grannskapet. Vacuumförgasare behöver luftburk för att få rätt undertryck i halsarna så trottlarna öppnar och soppan kommer upp. Utan luftburk gick den inte alls över 1/3 gas. Två problem uppkom. 1. Original luftburk får inte plats. 2. Vi har ingen original luftburk. Sneglade på ett 110 mm avloppsrör hemma i högen med bråte och fick en ide. Så här blev det ![]() Lufthålet in i en luftburk till ett fyrcylindring mc-motor med vacuumförgasare brukar ha ungefär samma area som en förgasare. Jag gjorde ett så stort hål i ena gaveln, som är en sån där plastbit man proppar igen avloppsrör med. Blev hur bra som helst. Svarar skitbra på gasen, varvar precis som den ska och går som tåget ![]() I denna luftburk tänker jag att ett platt filter kan stoppas i. Om jag har inloppshålet nära bakkant och stoppar i ett platt filter så hamnar det mellan inlopp och runners. Det finns ju en bra sida som heter https://size.name/en där man kan söka på en massa grejor på önskad dimension, och filterna på bilden nedan borde passa i mitt rör som har 100 mm innerdiameter. Det är ju bredden som är absolut styrande, följt av tjockleken. Längden på luftburken kan jag anpassa efter längden på filtret. Grabben hittade dessutom en tömd pulversläckare som han målade om och satte klistermärken på, så den sitter också på bygget ![]() Ett förgasarlock var sprucket i höstas men som ni ser blir det tätt med en ölburk och inte epoxy... burken hade exakt rätt diameter. Inte så snyggt men det funkar... Längst ner hittar ni en film när jag gasar lite i hagen. Varvar kanske 7000 i filmen men den kan varva 9500 och jag testade det senare. Fyfan vad den gick på fullt spett ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Lars Dahlstedt Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor Lotus Elite 503 -75 Lotus Europa S2 -68 Lotus Europa S1 -67 och lite annat |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 28 besök senaste veckan (23628 totalt) |