Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Andra projekttrådar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 53 besök senaste veckan (11386 totalt) |
Miata, och förmodligen många andra med dubbla A-armar, men det underlättar om den är skruvad i bärarmen.
|
||
En till till listan. Jag har så jädrans dålig koll på vilka bilar som har dubbla A-armar så därför jag vänder mig hit. Tex har 407 dubbla A-armar, men inte sitter fjäderbenet i länkarmarna för det. De var rätt tidiga med den lösningen _________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||
Det finns många med tankar runt detta
https://forum.locostsweden.se/search |
||
Alltså den där MX5 spindelleden tickade rätt många boxar.
Gillar att den är skruvad och verkar ha över 50 graders konvinkel enligt denna skiss. https://forum.locostsweden.se/topic/ Det där är nog en led jag ska beställa hem och kolla lite närmre på. _________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||
Beställde hem Miata-leder från två tillverkade, Febi och TRW.
Jag får efter lite mätande fram att TRW ligger på runt 42-43 grader och Febi ligger på 41-42 grader. Är det någon som har andra märken liggandes får ni gärna mäta dem. Jag var så ovetenskaplig att jag använde mig av mät-appen i telefonen. Just nu räcker dessa 42 grader till ca 475 mm fjändringsväg. Dock är det leden som begränsar det och det är inte riktigt det jag tänkt mig. Skulle vilja ha en led som ger uppåt 50 grader iaf så jag har lite marginal, även sen när man svänger så lär jag få ytterligare begränsningar. Däremot verkar lutningen på leden i förhållande till länkarmen passa perfekt! _________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||
Helt dött är det inte fast det går lite långsamt framåt nu. Har tagit tag i plattan, tagit bort plåten som går under bakaxelröret så nu kan jag fälla in ett rör där. Får nog ta och notcha rören så jag kan svetsa det i bakaxelröret. Hoppas kunna lägga 40mm rör i tunneln.
Har även kapat av ramhuvudet där fram, plasmaskärare är fan riktigt gött. Man blev ju taggad att få till någon automatiserat bord nu. Det smarta här är nog att lämna bort det till dem som jobbar med det istället. Nu ska det börja letas rörbock. Lite otaggad att lägga 13k för den på verktygsboden. Någon som har en till salu? ☺️ ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||
Det är verkligen inte mycket kvar av original bottenplatta.
![]() Men riktigt kul att följa ditt bygge. ![]() _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & Swift Sport Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||
Tackar tackar! Måste ta tag i att börja rita på framvagnen igen. Har blivit lite för mycket datorspelande istället för CADande den senaste tiden. _________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||
håller med ... bara lite kvar... varför inte gå hela vägen med ett nytt schassie där du själv bestämmer var alla grejer hamnar.. nu när du ju bygger ny framvagn annan växellåda.. motor bakvagn?? placering av kylare bromsar... ja ibland mycket enklare att bygga en helt ny konstruktion då ju allt ändå blir en helt ny besiktning... om man nu inte tänker fuska och lossas att bilen är en originalbil som redan är "slutbesiktigad"
![]() I slutet är det väl trevligt med något, som inte är hopskarvat både här och där med kompromisser kul bygge !!! trevliga tankar med annan starkare motor och bättre framkommlighet i terräng.. men den skall väl oxå gå att köra lagligt på väg?? ![]() men visst din bil... ser fram mot fortsättningen.. funderar själv massor på mina övningar och byter spår ibland.. _________________ Michael Thulesius |
||
Den främsta anledningen att jag behåller plattan är att jag vill behålla identiteten på bilen, annars hade jag kunnat köra amatörbyggt fordon. Planen är att det ska registreras genom SFRO, så enda vinningen med besiktningen förra året är om lagen om ELV skulle slå igenom så ser den iaf ut på pappret att vara i kördugligt skick ![]() Chassit blir i princip helt eget oavsett om jag behåller plattan eller inte. Jag spar bara lite bra att ha grejer. ![]() Anslutningen för framvagnen och bakvagnen kommer bli likvärdigt även om plattan är där eller inte. Får lite infästningar för karossen på köpet. Bakvagnen kommer det antingen bli semi trailing arms eller trailing arms. Har inte bestämt om jag ska ha rotationsaxeln vinkelrät mot färdriktningen eller om den ska ha en liten vinkel. Just nu är det designat för original IRS-design med en liten vinkel på rotationsaxeln. _________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||
Det har stannat av lite just nu. Har varit lite sugen på en uppsättning cookie cutter till bilen, att ha som reserv och ev ha en/två på bilen som reservhjul. Viktigt för min del var att alla 4 var 7" breda.
Föreslog för frugan att vi skulle göra en weekend i stockholm så för snart två veckor sedan packade jag in frugan och barnen i bilen och for upp. Lyckan varade till jag kom hem och det jag var rädd för bekräftades.. Designen av fälgarna bakom ekrarna gör att det tar emot bromsoket. Jag kommer behöva köra minst 15 mm spacer för att kunna använda mig av fälgarna. Lutar åt att köra med spacer om jag vill köra med dem mest för jag tycker de är balla. Just nu läggs mycket av min garagetid att städa och snart är det dags att möblera om. ![]() ![]() _________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||
![]() |
Andra projekttrådar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 53 besök senaste veckan (11386 totalt) |