Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Andra projekttrådar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 150 besök senaste veckan (6565 totalt) |
Det ser ju på det hela taget bra ut, jag har byggt mycket med victron i båtar men...
Kabelgenomföringar pöjk, det där kommer att skava hål & kortsluta ( eller är skivan du monterat på plast?). 2, Jag tror du behöver större kapacitet på batteribanken även fast det är Lithium. _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
||||
Re:
Tack för input! Yes, plast 🙂 Och det finns plats för fler batterier men tänkte börja så här och se då andra med liknande bygge/resplaner verkar ha klarat sig bra. Men blir intressant att se 😁 _________________ ![]() |
||||
Re:
Efter att ha kört fast vår husbil (helintegrerad Hymer på 7m och +3,5 ton) två gånger har jag börjat fundera på att montera vinsch. Inte helt sällan man blir förpassad till lite för mjuka gräsytor att stå på. Vi fricampar en del utmed skogsvägar, då hade vinsch kännts skönt att ha ibland. Nu kör man väldigt "safe" _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
Re:
Jag hade rekommenderat ett par paneler till och med batterikapacitet om du ska köra helt utan gasol. Vi kör 200 Ah lithium i vår Hymer och gas på det mesta. Men vi har lyckats dra ut batteriet en gång förra sommaren (mycket regn i norr den sommaren) trots det stora batteriet och inte särskilt stora förbrukare. Bytte till Victron regulator i våras och det gjorde åtminstone inte saken sämre. Verkar bli bättre laddning nu. Men ska du köra "allt" på batteri hade jag investerat i större kapacitet och paneler med en gång. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
Re:
Tack ![]() ![]() Frågan är hur viktigt det är att ha exakt samma batterier? Dvs bör jag i så fall köpa medans de finns kvar eller går det att köpa annat märke/typ senare. _________________ ![]() |
||||
Ta inte mina ord allt för allvarligt. Men det jag läst mig till är att det åtminstone inte skadar att ha likadana batterier i banken. Jag hade köpt ett till redan nu. Better safe than sorry.
Victrons regulator gjorde som sagt var nytta i vårt system. Med nya regulatorn har vi haft bättre laddning med samma solceller och batteri som förra sommaren. Så du klarar dig ev panelmässigt. Går ju att komplettera med en fristående i efterhand om det inte räcker. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
Re:
Det man kan fundera på ät om det kommer mindre batterier med mer effekt? _________________ ![]() |
||||
Att göra de första hålen i karossen var förstås lite nervöst, men vill ha ett bra inomhusklimat så det behövde monteras ventilation.
Valt att montera en Maxxfan deluxe fläkt fram och en passiv Fiamma taklucka bak. Gjorde först ett par monteringsramar att ha på insidan av taket för att dra skruvarna i. ![]() Mätte ut hålen, borrade & sågade hål... Kanterna rostskyddades med Hammarlack. ![]() ![]() Taket var inte slätt, valde att bygga upp med butyltape & sedan butylmassa för tak som är förstärkt/flexibelt. Testat & verkar vara tätt... ![]() Och så ser taket ut med de två luckorna är monterade. ![]() Maxxfan är höj & sänkbar, sticker upp en del när den är i översta läget. Som tur var hade jag skruvat ned den när jag körde in i Carporten första gången. Tänkte inte på att den blev så hög.... ![]() Var lite osäker på hur jag skulle lösa luftintaget, men har så här långt börjat med 3 st mindre som är monterade för att ta in (förhoppningsvis lite svalare...) luft från under bilen. De är placerade under kylboxen för att bidra till att kyla lite där på vägen. Tanken är att det ska sitta filter i dessa för att inte få in damm. Räcker inte inflödet från dessa + andra takluckan så får jag se hur det löses. ![]() ![]() Mellan takluckorna har jag monterat två st Ecoworthy 170W monokristallina solpaneler. Dessa sitter på ett egentillverkat takräcke av alu-profiler som skruvats fast med genomgående bultar i de hål som redan fanns i taket. Så behövde då bara värma bort pluggarna i dessa istället för att borra nytt. Solcellerna på sin ställning och ihopkopplade. ![]() Ovanifrån ![]() Vindskyddet som monterades i framkant, hoppas det kommer minska ljudet från taket... ![]() Och taket uppifrån med räcket fastskruvat. Spåren har efter det fått svarta lock på alla sidor för att inte samla på sig skräp eller bidra till oljud, men hade inga bilder liggande på det. ![]() När jag kommit så här långt trodde jag att jag var igång på riktigt, men inser nu efteråt att jag knappt börjat ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||
Re:
Förhoppningsvis inte - det är ju nät i dem med små hål + att mössen i så fall behöver kunna gå upp och ned för att komma åt dem/gnaga hål. Men blir det problem får jag sätta igen dem i så fall ![]() _________________ ![]() |
||||
Re:
Vet att man inom ventilationsbranschen pratar om max 7 mm för möss... _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||||
_________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
Re:
Tack! Så här långt gillar jag känslan i den, blev rätt likt vad jag ville få till. Är ju en av de stora fördelarna att bygga själv enligt eget huvud. För de mer tekniskt intresserade väger bilen (utan förare & med 1/4 tank) 2645 kg. Tjänstevikten sattes till 2750 kg. _________________ ![]() |
||||
Vad blir det för lastvikt och dragvikt?
Kör själv en helintegrerad Hymer och maxvikten är tyvärr uppnådd redan med de tillbehör bilen levererades med. Väldigt intressant klassning av husbilar. Det har tyvärr inget med verklig vikt att göra ![]() _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
Re:
Just denna modell (311) har totalvikt 3190. Med full tank utan förare väger den 2700. Har inget drag på den. _________________ ![]() |
||||
![]() |
Andra projekttrådar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 150 besök senaste veckan (6565 totalt) |