Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Andra projekttrådar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12 >> 52 besök senaste veckan (19792 totalt) |
Blivit snudd på gråhårig men en högst trolig felkälla hittad.
Får skämmas lite men hade helt missat att det fanns en s.k. power valve/överrikningsmembran. Är membranet dåligt (som mitt på bilden) så pyttsar det på extra bränsle till huvudmunstycket hela tiden och inte bara vid gaspådrag. Nytt membran på väg hem, hoppas det löser problemet ![]() ![]() _________________ Mikko Isotalo Ford Cortina 1965 |
||
Fick hem det nya membranet till power valven och nu går den som den ska igen.
Skönt att både hitta felet och lära sig något nytt. Nu kan man gå vidare med allt vinterpyssel på bilen. _________________ Mikko Isotalo Ford Cortina 1965 |
||
Nytt standard avgassystem monterat, lär väl bytas den dagen det blir dags för en småvässad 1500 men kände att jag inte kan åka omkring med ett läckande system under tiden.
Syns inte på bilden men har även fått hjälp av en kollega att fräsa om sänkningsblocken till lite kilform (3 grader) för att få korrekt vinkel på pinjongen. ![]() _________________ Mikko Isotalo Ford Cortina 1965 |
||
Fick äntligen tag i en 1500GT-motor
![]() Komplett förutom grenrör och förgasare men det går ju enkelt att lösa. Ska väl lämna toppen på blyfrikonvertering tänker jag, ska först räkna lite på hur mycket man ska plana för att höja kompressionen lite så får det göras samtidigt. Tänker väl att jag ska putsa lite försiktigt i dom inre insugsportarna också, lite elaka kanter precis i övergången från insugsröret och gjutningen är allmänt ojämn. Planerar även att få vevpartiet balanserat och sen får det nog bli någon snäll trimkam också, typ ett steg upp från original GT-kam. Funderar på en Newman Cams PH2, 278 grader duration och 9,6mm lyft på ventilen, att jämföra med original 270 grader och 8,6mm lyft ![]() Inga kännbara vändkanter så cylindrarna klarar sig med en honing. Borde kunna bli en trevlig motor när det är klart. Tänker att den ska i till säsongen 2026, så får 1200:an hänga med en sommar till. Fråga 1: Vad är ett lämpligt kompressionsförhållande på en gatmotor, 9,5-10:1? Original ska vara 9:1, men ska som sagt räkna först och se vad jag har. Fråga 2: Om man köper en modern tryckplatta med solfjäder och tillhörande urtrampningslager, kan jag använda Cortinans original slavcylinder och kopplingsarm, någon som vet? ![]() ![]() _________________ Mikko Isotalo Ford Cortina 1965 |
||
Cortina
Mina svar ! 1: Jag tog mer min topp 2.5 mm blev 10:1 1600cc 120 E block 2: Slav cylinder funkar bra med orginal men byt packningar. Glöm inte att beställa med en distans när du byter till solfjäder. _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||
Tack för svaren.
Då provar jag med original slavcylinder först. Vissa uppgifter jag hittat på nätet säger att man ska byta till en större för att det blir för tungtrampat med original + solfjäder tryckplatta. Vad åker du med för kamaxel? _________________ Mikko Isotalo Ford Cortina 1965 |
||
Cortina
Jag kör med Kent 234 Fast road och plande blocket så kolvarna var i linje. Ny i vinter så har jag byggt en gr 2 topp med större ventiler och bytt till Lotus stakar. _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||
Putsade till dom inre insugskanalerna lite i övergången från insuget tidigare i veckan.
Förhoppningsvis har jag inte försämrat flödet jämfört med original ![]() Återstår konvertering till blyfritt och en planing. ![]() Och annandag jul spenderades med att riva isär bottendelen så allt kan tvättas och inspekteras ordentligt. Verkar som att detta inte är en GT-motor, kamaxel märkt 109E och enligt mina beräkningar är det statiska kompförhållandet ca 8,7:1 och inte 9:1 som en GT borde ha om mina uppgifter stämmer. Ingen stor sak dock, hade ju ändå tänkt byta kamaxel och höja kompressionen lite. ![]() ![]() _________________ Mikko Isotalo Ford Cortina 1965 |
||
Re:
Okej, min bror hade nog en 68:a eller 69:a, mååånga år sen nu. Kan nog ligga en topp och skräpa om jag inte minns helt fel... _________________ Anders Littorin, Volvo C70 Långloppan Volvo C70 V6 RWD-projekt Honda Civic 1982 historisk rallybil En Civic 1982 till |
||
Toppen inlämnad på blyfrikonvertering och planing idag
![]() Och så kom jag över en växellåda från en Escort Mk1 Mexico (Likadan låda som sitter i bilen bortsett från struten bakpå). Lite roligare utväxling än standardlådan i Cortinan så tanken är att drevsatsen ska flyttas över till lådan som sitter i bilen så jag kan behålla original långspak men dra nytta av Mexicons utväxling. ![]() _________________ Mikko Isotalo Ford Cortina 1965 |
||
För att hålla mig sysselsatt så blästrade jag av kopplingskåpan från mexicolådan och gav den ett par lager av RAL6009.
![]() Och så ramlade jag över ett gäng GT-toppar, bra ämnen att ha i reserv. ![]() _________________ Mikko Isotalo Ford Cortina 1965 |
||
Man får passa på när tillfälle ges, lådan och topparna fanns i grannkommun
![]() Försöker att inte stressa ihop något och istället bygga enligt min vision för bilen, med dom delar jag vill ha. _________________ Mikko Isotalo Ford Cortina 1965 |
||
Är helt övertygad om att du kommer att få ihop en riktigt underhållande bil, mina minnen av Cortinan är bara positiva.
Min gamla Cortina sålde jag till Norge, efter något år såldes den vidare och byggdes om till en Lotus. Den såldes sedan via en Engelsk auktionsfirma och hamnade i Danmark. Fick den här bilden strax före jul: ![]() _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||
Tack, hoppas också den blir underhållande på småvägarna sen
![]() Aha, den bilden fick jag också strax före jul efter att jag haft kontakt med en Ralph Stenbeck. Han hade också ägt den bilen en vända om jag förstod det rätt? Den blästrade toppen på min bild kommer från honom och dom andra två + växellådan från grannkommun för att förtydliga ![]() _________________ Mikko Isotalo Ford Cortina 1965 |
||
Hämtade toppen idag, återstår färg innan den är helt klar.
Konverterad till blyfritt, slipade ventiler och planad. Första toppen jag lämnade var sliten i styrningarna så detta är en av de andra stommarna jag hade som tur nog var användbar. Han som gjorde jobbet hade tyvärr inte verktygen för att kunna montera K-line sleeves i min dimension (5/16") så därav toppbytet. Lämnade även av blocket för honing, toppdeckning och byte av kamlager när jag ändå var där och hämtade toppen. ![]() ![]() _________________ Mikko Isotalo Ford Cortina 1965 |
||
Blocket tillbaka från honing, toppdeckning, byte av kamlager och rengöring med laser.
Syns lite korrosionsskador på toppdecket men knappt kännbart. Samma med cylindrarna, lite vändkant syns men knappt kännbart. I en perfekt värld med obegränsad budget så hade jag fått det borrat och köpt en uppsättning öd-kolvar men jag känner att det här projektet redan är dyrt nog som det är så det får gå såhär också. Även fått vevstakarna viktjusterade, skilde hela 9 gram mellan tyngsta och lättaste före justering, nu 0 gram. Nu återstår balansering av vevparti + viktjustering av kolvar och sen kan motorn börja monteras ihop igen. ![]() ![]() _________________ Mikko Isotalo Ford Cortina 1965 |
||
![]() |
Andra projekttrådar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12 >> 52 besök senaste veckan (19792 totalt) |