Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E46 328i 2000
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
20 besök senaste veckan (16769 totalt)
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018

Trådstartare
Re:

robber skrev:
jonaslundin skrev:
Tack för pepp! Nu är allt nedmonterat igen - tänkte preventivt byta kylsystemet - och känner på mig att det är bara början den här gången också.

Men vill ändå inte ut och rulla i vinterslasket, så har några månader på mig!

Ja de över /byta allt i kylarväg har man nog igen.
Dessa bilar har varit billiga länge och underhållet har oftast skjutits upp.

Byta till en eftermarknads alukyl eller hur ser din setup ut?

Ska byta termostat, expansionskärl, vattenpump (byter till en med aluminium-impeller), övre- och nedre slangar osv till OE-replacements. La först en beställning på en MAHLE-kylare (OE-ekvivalent) men ångrade mig och har beställt en Mishimoto aluminiumkylare. (Suck!)

Så om någon är intresserad av en sprillans ny MAHLE-kylare har jag en i oöppnad förpackning!

Märkte att någon tidigare ägare ganska radikalt misshandlat min "styrservokylare" (den lilla svara loopen) så funderar på att byta den till något roligare också. Kanske någon generisk transmissionskylare som går att montera på lämpligt ställe.

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018

Trådstartare
Har som sagt pillat lite under jul- och nyår med mitt byte av kylsystem, som ganska snabbt spårade ur. Började med att plocka bort fronten för att få lite manöverutrymme och bestämde mig jäkligt snabbt för att köra en "delete" på strålkastarspolningen. Klickade hem en mindre spolartank från Amazon som ryms i det tomma utrymmet på passagerarsidan så jag samtidigt kan få lite mer utrymme under huven - men kollar på det lite senare när jag kopplat in batteriet igen.

Den gröna slemmiga gegga som kom ur kylsystemet när jag tappade ur det var helt förjäkligt äcklig. Kan inte tänka mig att gammal kylarvätska ska se ut så? Vad fan har tidigare ägare hällt i? Dessutom var expansionskärl, termostat och kylarslangar alla BMW original, så sannolikt inte bytta på 24 år. Det var således dags nu.

Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018

Trådstartare
När jag väl hade börjat plocka bort saker så var det så oerhört svårt att sluta... insåg att jag självklart borde byta oljefilterhuspackning, och när jag väl höll på med det kunde jag väl lika gärna byta insug till ett M54B30 eller M50B25. Så innan jag hade något att montera dit fortsatte jag med att ta bort vattenpump (den var också original med plastimpeller - vilken jag läst kan gå sönder och skapa massor av problem), generator, servopump, insug och oljefilterhus.

Verkade absolut läcka från oljefilterhuspackningen - som förövrigt var stenhård, som plast, och förmodligen aldrig bytts - men vet såklart inte om lite av "läckaget" kom från min demontering.

Började sen beställa hem allt som jag trodde behövdes - diverse packningar, diverse o-ringar, vakuumslangar, kylvätskeslangar, kylvätskerör, oljeslangar, Mishimoto-kylare, nytt CCV-kit, motorkuddar (varför inte när man ändå har allt öppet), ny multirem, bältesspännare, vattenpump med aluminiumimpeller, termostat, expansionskärl, diverse fästen, samt - sist men inte minst - ett M54B30 insug.

Tyvärr verkar folk ha ledigt över jul och nyår ( ) så kommer få vänta ett tag på de flesta av grejerna.

Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018

Trådstartare
Så, vad gör man under tiden man väntar? Jag började stoppa dit lite prylar jag hade på hyllan. Började med nya kamaxelsensorer som tidigare ägare hade nämnt behövde bytas, även om jag själv inte märkt något behov. Det fick bli ett preventivt byte på både insugs- och avgassidan.

Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018

Trådstartare
Med insuget borttaget och de flesta av kablarna och rören lossade eller undanskuffade så har man även väldigt god tillgång till styrkorset. Hade tidigare köpt både ett nytt styrkors samt en polyuretanskiva för att göra det lite hårdare som jag passade på att få dit.

Tog först bort det befintliga - vilket mycket riktigt var lite mjukt, om än ej sprucket. Debatterade sedan med mig själv om jag skulle slakta det gamla eller nya styrkorset för att installera polyuretanskivan, men tog till slut beslutet att putsa rent det gamla och ha det som första försök - så kunde jag behålla det nya styrkorset som back-up.

Det visade sig vara tur att jag gjorde så då jag gjorde ett par misstag i monteringen. Till att börja med är skaftet på niten smalare än jag trodde, så när jag försökte borra ur niten med en 8,5 mm borr hamnade jag något millimeter åt sidan och borrade bort en del av aluminiumblocket. För det andra är det ett h-vete att borra ur nitar... visar sig att det var mycket lättare att bara skära vääääldigt nära aluminiumytan med en vinkelslip så kunde man banka ut nitarna istället.

Nåja, efter provmontering av polyskivan verkade allt sitta åt ändå, och fästet i det felborrade hålet rörde sig inte en millimeter. Slutade med att jag monterade det "uppfräschade" styrkorset och behåller det andra som reserv.

Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018

Trådstartare
Plockade ur mina spridare och konstaterade att de såg skitiga ut. Beställde en spridarservice på Speeding.nu, så kommer skicka dit dem för test, tvätt, nya filter och o-ringar.

Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011

Du gör det på rätt sätt ser jag! De urspårade projekten är dom bästa, även om det kan kännas lite tungt emellanåt.

Däremot reagerade jag lite på att du satt i Febi givare, när det kommer till givare och BMW är det bättre att gråta en gång och köpa kvalitet. Nu behöver det inte vara så att dina Febi givare kommer vara halvbra, men om motorn går därefter så vet du vart du ska leta först.

Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018

Trådstartare
Re:

Westersund skrev:
Du gör det på rätt sätt ser jag! De urspårade projekten är dom bästa, även om det kan kännas lite tungt emellanåt.

Däremot reagerade jag lite på att du satt i Febi givare, när det kommer till givare och BMW är det bättre att gråta en gång och köpa kvalitet. Nu behöver det inte vara så att dina Febi givare kommer vara halvbra, men om motorn går därefter så vet du vart du ska leta först.

Hmm, okej, det var tråkigt att höra. Vad räknas som kvalitet i det här fallet då? Meyle? Lemförder? Mahle? Hella? Eller är det bara BMW original som gäller?

Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011

Re:

jonaslundin skrev:
Hmm, okej, det var tråkigt att höra. Vad räknas som kvalitet i det här fallet då? Meyle? Lemförder? Mahle? Hella? Eller är det bara BMW original som gäller?

Vad gäller sensorer på eftermarknaden är det ganska skralt. Visst finns det välkända märken som sysslar med elektronik som Hella, Magneti Marelli och NGK/NTK. Men ingen av dom är kända för sina sensorer. Finns det Bosch eller VDO Siemens är det ett givet val men vid en snabb titt fanns inget sådant på eftermarknaden på dom fåtal olika sensorerna jag använde som referens. Då återstår bara BMW Original. Dom kritiska sensorerna som det kan vara lite kinkigt med är hall och induktiva sensorer men inte lika kinkigt med temp/tryck sensorer, men håll dig till "Premium" märken så ökar chansen iallafall.

Vad gäller övriga delar har Mahle, Mann, Knecht (ägs av Mahle) Lemförder, ATE, TRW, Siemens, INA, Continental, Textar, Pierburg, Brembo, Bosch, NGK/NTK, Hella, Magneti Marelli, SKF, Sachs, LUK, FAG historiskt klassats som "premium" tier 1 då samtliga är OEM leverantörer. Men även här har det börjat vackla lite p.g.a. uppköp och/eller sammanslagningar vilket gör att, i vissa fall, produktionen flyttas till utlandet. Ssst jag köpte Mann filter var det tillverkat i Kina (håller mig till Mahle i fortsättningen), SKF tillverkar en hel del i Kina (eftermarknaden) och det mest sorgliga är att Lemförder även har börjat tillverka chassidelar i Kina.

Meyle, Gates, Delphi, Valeo, Vemo, Vaico som brukar klassas som "premium" får väl ses som tier 2 bland "premium" för kvaliteten kan variera beroende på vad det är man köper, men jag brukar välja någon av dessa om det inte finns något tillgängligt i tier 1.

Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018

Trådstartare
Alright, tack för guiden! Helt ärligt så trodde jag inte att Vaico och Gates var "premium" (utan hade väl snarare lagt febi bilstein i "Tier 2 Premium"), så det var ju bra att få reda på.

Grejerna jag beställt nu är lite blandning mellan febi, Meyle, Mahle, Continental och BMW original (och Mishimoto). Har inte direkt råd att köpa allt dubbelt, så får hoppas att febi-grejerna håller. Det är mestadels slangar, rör och packningar så inte så tekniskt komplicerat.

Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011

Re:

jonaslundin skrev:
Alright, tack för guiden! Helt ärligt så trodde jag inte att Vaico och Gates var "premium" (utan hade väl snarare lagt febi bilstein i "Tier 2 Premium"), så det var ju bra att få reda på.

Grejerna jag beställt nu är lite blandning mellan febi, Meyle, Mahle, Continental och BMW original (och Mishimoto). Har inte direkt råd att köpa allt dubbelt, så får hoppas att febi-grejerna håller. Det är mestadels slangar, rör och packningar så inte så tekniskt komplicerat.

Gates gör generellt bra remmar och slangar, vattenpumparna kan jag inte uttala mig om. Vaico har blandat bra och dåligt, det som är tysktillverkat är bra medan det som är tillverkat i Kina är mindre bra. För packningar skulle jag köra antingen original eller Elring. Febi har jag köpt nån gång när det inte funnits andra alternativ men är inte ett märke jag kollar efter (billigt är det ju), men det är ju inte skräp för det. Oftast helt okej kvalitet.

Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018

Trådstartare
Sorry för spam av bilder, har pillat med lite av varje sedan sist.

Åkte till Biltema och köpte en motorbalk för att kunna byta motorkuddar samt oljetrågspackning. Funkade nästan bra, förutom att det saknades ett par brickor som var större än vad jag hade hemma ( ) så fick lösa det temporärt med de största aluminiumkrossbrickorna (crush washer på svenska?) jag hade hemma.

Därefter kunde jag byta motorkuddarna. Vet inte om det egentligen behövdes - de gamla såg okulärt helt okej ut - men får se det som en preventiv åtgärd. Valde att inte köra polyuretan eller aluminium då jag tror att prestandaökningen inte kompenserar för NVH-ökningen. 😅

Gamla:

Nya:

Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018

Trådstartare
Sen gick jag över till att byta oljetrågspackning. Blev en från Corteco - läste någonstans att det var OEM, så får hoppas att den håller ett tag. Har inte så många bilder från detta, men det var ett helsike att få bort det mesta av all oxiderad aluminium från kanten på tråget och från motorn. Provade plastskrapa, rakblad, nylonborste på skruvdragare, scotch-brite, sandpapper... slutade bara med att jag slet ner aluminiumet men den fastbrända oljan eller skiten satt kvar. Nåja, efter mycket om och med fick jag det OK.

Tog med mig oljetråget till OKQ8 och spolade rent det så gott det gick med högtryckstvätten. Band fast packningen med buntband, satte röd RTV på fogarna i blocket och krånglade dit alltihop. Hoppas det håller.

På bilden ser ni skiten på kanterna jag kämpade med. Såg likadant ut på motorsidan.

Ville inte köpa 20+ nya bultar så gjorde en liten hemrenovering av bultarna jag hade genom oljebrunering. Slipade rent dem, hettade upp dem med en brännare och doppade dem i WD-40. Blev helt OK! Från vänster: Orenoverad skruv, slipad skruv, brunerad skruv.

Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018

Trådstartare
Bytte sen kylvätskerören - de i hårdplast. Ersättningsrören är från febi bilstein (hade redan köpt dem när du informerade mig om mitt dåliga leverantörsval Westersund!), men bytte o-ringarna till BMW original så förhoppningsvis håller de!

Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018

Trådstartare
Nästa grej jag gav mig på var att byta oljefilterhuspackning. Var lite ivrig när jag beställde grejer, så fått hem 3 st packningar - 2 st original och 1 febi bilstein. Nåja, ingen av dem var så dyr direkt. Installerade en av BMW-originalpackningarna och stoppade undan de andra två i reservdelslagret. Man vet aldrig när de kan behövas.

Passade även på att byta oljeslang till VANOSen. Även här använde jag en febi bilstein-slang och BMW-originalbrickor.

Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018

Trådstartare
Sen gav jag mig på att byta vattenpumpen. Denna gång blev det en Meyle-pump med aluminiumimpeller för att slippa risken med en plastimpeller som går sönder. För o-ringen höll jag mig till BMW original.

Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006

Snyggt

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018

Trådstartare
Satte sen in ny termostat från Mahle. Hade plockat bort den gamla sedan tidigare och gjort rent från de gamla RTV-resterna som satt där sedan förra ägaren bytt vid något tidigare tillfälle. Då Sreten på M539 Restorations säger att man inte ska ha RTV under termostaten så skippade jag det för egen del.

Rengjorde remhjulet till vattenpumpen ordentligt och satte tillbaka det med nya originalskruvar.

Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018

Trådstartare
Har inga bilder på det, men bytte ventilkåpspackning samt alla tändstift. Hade kollat på ett tändstift som var oljigt, vilket med stor sannolikthet innebär läckande ventilkåpspackning. När jag väl fick upp allt visade det sig att den var mjuk och nyligen bytt, så måhända oljan var gammal. Nåväl, nu är allt ännu nyare.

Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018

Trådstartare
Sen började jag kika på M54B30-insuget jag köpt från RRR.lt. Fy fasiken vad skitigt det var - undrar hur tusan de lyckades grisa ner det i den utsträckningen!

Började sedan med att plocka bort allt löst; DISA, CCV, fuel rail, ICV, alla fästen osv. Till slut hade jag bara det nakna insuget kvar.

Efter ORDENTLIG tvätt med 4 burkar carburator cleaner för att få det rent på insidan (!!) samt skrubb med borste, avfettningsmedel och trädgårdsslangen på utsidan så såg det lite bättre ut.

Därefter satte jag dit nya insugspackningar, nya vakuumpluggar, ny ICV-packning, Bimmertune-adapter för mitt M52TUB28-spjäll samt ny CCV.

Fortsatte sen att göra rent min ICV så den klickar obehindrat när man skakar den, samt rengjorde spjällhuset ordentligt.

Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018

Trådstartare
Re:

Cammo skrev:
Snyggt

Det är mest småpill i jämförelse med alla grymma projekt på rejsa, men tack!

Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E46 328i 2000
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
20 besök senaste veckan (16769 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande