Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1 besök senaste veckan (446 totalt) |
Hej Experter,
Vad kan man räkna med för tryck i returen (vid pumpen) på styrservo pumpen? Fungerar det över tid med rejäla "hullingar" och dubbla slangklämmor? Mvh. Thomas _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||||
Returen på pumpen (eller om man så vill matning från behållare) skall väl vara i princip
trycklös utöver gravitationskraft. Systemet brukar ju mata tillbaka till behållaren, som är avluftad, och först därefter går oljan till pumpen. På min bil har jag inga hullingar på slangnippeln, räcker med slangklämmor ändå. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 ![]() |
||||||
Tackar, misstänkte att så var fallet men för sinnesro ville jag vara säker. Att skruva styrservo pump på Boxster är INTE roligt att göra i onödan. _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||||
Jag har monterat en kylare på returen med bara vanliga slangklämmor. Efter ett antal konbana/banmöte så håller det tätt.
_________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||||||
Nu är väl inte originaldesign alltid nog för mer aggressiv körning på R-däck, men på 944an hålls tamigfan hela bilen ihop av slangklämmor. Kylsystem, soppa, vakuum, you name it. Och det håller faktiskt, 10 ägare och 40 år senare. Underskatta inte den tappra slangklämman
![]() _________________ Melvin Lindholm @veryslow944 på Instagram Porsche 944 -84 |
||||||
Haha, nej det ska man inte göra! ![]() _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||||
![]() _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||||
Problemet med slangklämmor brukar vara att gummit deformeras och då tappar de klämkraft. Sen har de inte djämn klämkraft runt varvet. Så de brukar behövas dra åt lite då och då för att inte börja läcka. Sen sitter ofta slangen fast om man ska demontera så det brukar vara svårt att demontera utan att skada slangen som då behöver kortas om det går eller bytas.
Men på ställen där det inte är såmycket tryck så funkar det fint. Men pga ovan anledningar föredrar jag att köra skruvade kopplingar eller oring för tätning. Men pumpen har väl ingen retur utan en sugledning från behållaren och den är ju i princip trycklös och där funkar det fint med slangklämmor tills det börjar läcka. Är väl tryck från pumpen till styrväxeln och sen retur från styrväxeln till behållaren. Returen från styrväxeln till behållaren har inte heller väldigt högt tryck. Men mellan pumpen och styrväxeln är det väldigt högt tryck. _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||||||
På dessa sitter behållaren "ihopbyggd" med pumpen. Det är returen till behållaren jag syftar till. Ska man dra en slangklämma korrekt så ska men ju egentligen dra åt den och låta slangen relaxa för att efterdra den igen och om möjligt använda klämmor med tryckutjämnare. Ska nog funka. ![]() _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||||
Satsa på oetikerklämmor i korrekt diameterspann så får du en jämnt klämförband runt hela slangen. Ingen i industrin håller på med slangklämmor och tryckutjämnare ![]() Fritt ur minnet så är det ca 120 bar som max på trycksidan i ett servosystem och returen är oftast tryckfri (så länge den klarar av flödet) så du kan som sagt använda lite vad som helst där. ![]() |
||||||
Har Oetiker runt knuten (även om det bara numera är kontor) och har jobbat på ABA/Norma (klämman med blått hus). Visst finns det tryckutjämnare till slangklämmor men det brukar vara svårt i dessa mindre dimensioner och fungerar inte så bra då heller. Du nämner ett av dom vanligaste felen, att klämmor används som inte är inom rätt dim spann. Tackar, _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1 besök senaste veckan (446 totalt) |