Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Andra projekttrådar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 82 besök senaste veckan (8088 totalt) |
Re:
Ja det gör stor skillnad till marginalt högre kostnad. Du kan också kombinera olika takstolar så du har sax eller A takstol över liften och vanliga på resterande så får du kombon förråd uppe också. Lite bilder från olika garagebyggen inom familjen. Med portar som följer innertaket får jag plats till 4-pelar lift med bil uppe på. Det ena garaget är 8*12m och det andra (bild 3) är 7*21m ![]() ![]() ![]() _________________ Patrik Skoog |
||
Re:
En vanlig W-takstol brukar vara dyrare med låg taklutning. Ju lägre lutning desto kraftigare virke. Från 17 till 27 grader brukar vara det vanligaste. Saxtakstolar eller nockbalk är andra lösningar. svenskttra.se har pdf filer med information som kan vara till hjälp. _________________ Thomas Alsterfalk BMWCS # 04660 |
||
Tack för all klok input!
--- Även om jag hört att containrar inte är så bra att bygga med som man kan tro, så är detta ett (antagligen bedrägligt) lockande koncept. Mycket pang för pengarna, kanske? Just detta exempel är kanske inte det bästa? Sådär amerikanskt märkligt både över- och underdesignat. Till vissa saker används 30% mer virke än nödvändigt. På vissa saker sparas pengar, på andra är det mycket mer vidlyftigt. Men ändå, visst proof of concept är det ändå. ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||
Jag har gjort en del installationer i containrar och min känsla är att jag aldrig hade valt det som grund för ett garage, som förråd kanske, som verkstad tveksamt, du måste isolera mycket för att det ska sluta vara en ekokammare, har du ingen isolering måste du ha hörselkåpor på 100% av tiden.
Räkna inte med någon mobiltäckning och vill du ha wifi måste du dra in en bas inne i containern. Någon annan har säkert andra åsikter men jag hade inte gjort det. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||
Container är bra som förvaring av däck, oljor mm, samt för heta arbeten.
Det blir väl en duktig kondenslåda i vårt klimat utan värme/avfuktare? Ska man lägga mycket jobb på en container så ger den mängden jobb mer nytta med annat material. Men om det ska flyttas runt på lastbilar till olika platser så är containerramen svårslagen. |
||
_________________ Tord Ringenha11 |
||
Re:
Vi hade i förra garaget. Blir massa kondens i taket när det ligger snö eller halvsmält snö på det. Behöver bygga tak på containern och isolera väggarna. Isf kan man lika gärna bygga en trästomme för mindre pengar. Men är väl enda lösningen om man behöver flytta allt enkelt pga avsaknad av bygglov. Samt kan leva med utseendet av en containern vid huset _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||
Jag tittade på filmerna över flera dagar.
![]() jag har funderat på att bygga attefall, garage eller kombinerat garage/fritidsvåning nere hos mina föräldrar, men efter att ha sett dina filmer så har jag insett att jag saknar: 1. Kunskap 2. Många olika stora maskiner ![]() ![]() _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||
Re:
Samma här! Det är verkligen bedrägligt farligt att sitta och titta på sådana här klipp och tänka: "How hard can it be?" I mitt fall så behövs inte den här nivån av "level". Det räcker med att det är torrt, musfritt och säkert. Så jag överväger att på något sätt hålla budgeten på låååg nivå genom att bygga själv. Men vi får se. För jag har något så ovanligt som kontakt med en jättebra byggare. Men då blir det en annan budget. _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||
Lurar man sig själv om man köper något sådant här? Sedan själv klär det med tak och väggar? Allteftersom när man har råd och tid?
Det blir förstås inte heller gratis. Man kanske lite billigare än motsvarande byggsats eller lösvirke i trä? Nu är just detta exempel superstort. Så kanske något mindre vore bättre? ![]() https://www.blinto.se/auction/360-m2 _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||
När jag byggde min verkstad/ladugård så valde jag ta hjälp med gjutning av platta samt att låta byggare resa stommen och få på tak.
Jag gjorde visserligen väldigt mycket jobb själv i de här momenten men de är tidskritiska och man vill inte att det skall stanna upp vid fel tillfälle. Med byggarens hjälp vet man att det rullar på. En stålstomme kan ju stå obeklädd så länge den är bra rostskyddsmålad, men i ditt exempel så krävs ju virke för att staga och även för taket. Vädersäkring behövs ändå. Alltså lite av samma problematik som en träkonstruktion. Mitt råd blir nog i alla fall att göra som jag - då kan väggbeklädnad, isolering osv göras efteråt i den takt som du själv hinner/har råd med. Fördelen med träkonstruktion är ju att du kan få precis den utformning du önskar, men det är ju mer tycke och smak. En stålhall brukar ju vara kostnadseffektiv. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 ![]() |
||
när jag byggde till mitt garage.. 8*8.5 m.. (dubblering av det befintligt garaget. fick jag en grävkille att gräva, fylla ut och göra dränering och stuprörs rör..
sen formade jag med frigolit kantelement.. 200mm isolering. la alla vp rör i plattan till alla 3 fas/enfas. och gjorde lokala "öar" med hårdare 100 mm skum under platserna för min 4 pelarlyft med el förberedd.. hade lite hand hjälpning vid gjutningen av grävkillen.. murade själv upp leka längs platt kanten. beställde färdiga takstolar. hade en lokan snickarfirma till att spika ihop stommen och resa. 6.7 nockhöjd och kläda utsidan med plåt och svalla/lägga tegeltak./avvattning.. i princip vattentätt. därefter monterade jag portar. isolerade, satte osb och gips och byggde isolerar kall loft i halva garaget med travers.... 4 m takhöjd vid lyft.och 2,5 m under loftet.. hela garaget ca 500k skönt att ha en firma som gjorde skalet snabbt.. sedan kunna jobba inomhus i lugn o ro.. _________________ Michael Thulesius |
||
Tänkte dela några bilder av stommen från mitt garagebygge. Forsökte tänka smart för lyft samt lagringslof. 80kvm är varmt och 40kvm är kall garag.
![]() ![]() ![]() ![]() [/img] _________________ Espen Miland Emigrerat Norrman BMW 330TXI -04 Såld BMW 150i bygge på gång |
||
![]() |
Andra projekttrådar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 82 besök senaste veckan (8088 totalt) |