Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
BMW 330Ci Cab E46 -01 - för låg bak!
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
31 besök idag (7878 totalt)
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 725



För länge sedan testade jag en spak från en gammal 02:a som hade kortare slag. Nackdelen var att överdelen på spaken inte satt fast.

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
Filip N
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 483


Trådstartare
Toobb skrev:
Trevligt mys-mek!

Jag bytte ut allt i växelllänkaget i våras.
Efter en hel del forskande så körde jag på en original short-shift.
Bytte ju allting så svårt att avgöra skillnaden specifikt för spaken men jag väldigt nöjd

OE-nr 25117528881
https://www.schmiedmann.se/sv/produkt/e66728-ny?produkt=25-11-7-528-88 . . . .


Kul att höra att du är nöjd! Bra info i tråden med. Kanske får bli en sådan spak då om den blir för långslagig med -7257 som originalet till min bil heter. thumbs up

_________________
Filip Norén, Malmö | Mazda Miata NA | BMW 330Ci Cab E46 | Volvo V70N -06, men den pratar vi inte om...
Citera
Andersk
EU
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1307

Namndispens
Namndispens

Toobb skrev:
Trevligt mys-mek!

Jag bytte ut allt i växelllänkaget i våras.
Efter en hel del forskande så körde jag på en original short-shift.
Bytte ju allting så svårt att avgöra skillnaden specifikt för spaken men jag väldigt nöjd

OE-nr 25117528881
https://www.schmiedmann.se/sv/produkt/e66728-ny?produkt=25-11-7-528-88 . . . .


Har du en sex-växlad låda?
Citera
Toobb
Norrköping
Här sen Jun 2006
Inlägg: 82



Fejlep skrev:
Toobb skrev:
Trevligt mys-mek!

Jag bytte ut allt i växelllänkaget i våras.
Efter en hel del forskande så körde jag på en original short-shift.
Bytte ju allting så svårt att avgöra skillnaden specifikt för spaken men jag väldigt nöjd

OE-nr 25117528881
https://www.schmiedmann.se/sv/produkt/e66728-ny?produkt=25-11-7-528-88 . . . .


Kul att höra att du är nöjd! Bra info i tråden med. Kanske får bli en sådan spak då om den blir för långslagig med -7257 som originalet till min bil heter. thumbs up


Har du löst en spak? Annars kan du få min gamla och testa?

Andersk skrev:


Har du en sex-växlad låda?


Yes! En 330 med sex-växlad låda från 2004.

_________________
Tobias Flemgå'rd
Citera
Filip N
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 483


Trådstartare
Toobb skrev:
Fejlep skrev:
Toobb skrev:
Trevligt mys-mek!

Jag bytte ut allt i växelllänkaget i våras.
Efter en hel del forskande så körde jag på en original short-shift.
Bytte ju allting så svårt att avgöra skillnaden specifikt för spaken men jag väldigt nöjd

OE-nr 25117528881
https://www.schmiedmann.se/sv/produkt/e66728-ny?produkt=25-11-7-528-88 . . . .


Kul att höra att du är nöjd! Bra info i tråden med. Kanske får bli en sådan spak då om den blir för långslagig med -7257 som originalet till min bil heter. thumbs up


Har du löst en spak? Annars kan du få min gamla och testa?



Det var väldigt schysst av dig men jag har redan köpt en på eBay. Tack ändå Men av nyfikenhet, vad är det för originalnummer på din med tanke på att din är 6-växlad?

_________________
Filip Norén, Malmö | Mazda Miata NA | BMW 330Ci Cab E46 | Volvo V70N -06, men den pratar vi inte om...
Citera
Toobb
Norrköping
Här sen Jun 2006
Inlägg: 82



Fejlep skrev:
Toobb skrev:
Fejlep skrev:
Toobb skrev:
Trevligt mys-mek!

Jag bytte ut allt i växelllänkaget i våras.
Efter en hel del forskande så körde jag på en original short-shift.
Bytte ju allting så svårt att avgöra skillnaden specifikt för spaken men jag väldigt nöjd

OE-nr 25117528881
https://www.schmiedmann.se/sv/produkt/e66728-ny?produkt=25-11-7-528-88 . . . .


Kul att höra att du är nöjd! Bra info i tråden med. Kanske får bli en sådan spak då om den blir för långslagig med -7257 som originalet till min bil heter. thumbs up


Har du löst en spak? Annars kan du få min gamla och testa?



Det var väldigt schysst av dig men jag har redan köpt en på eBay. Tack ändå Men av nyfikenhet, vad är det för originalnummer på din med tanke på att din är 6-växlad?


Den är märkt med 7523846 09/03, enligt Realoem ersattes den av 25117543187
https://www.realoem.com/bmw/enUS/showparts?id=ET55-EUR-12-2003-E46-BMW-330i&diagId=25_0413


_________________
Tobias Flemgå'rd
Citera
Filip N
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 483


Trådstartare
Hej hej,

Dagens mysmek gick ut på att felsöka backspegeln på passagerarplan. Den verkar helt död.



Det hade ju sin förklaring... Möttes av 8 lösa trådar utan kontaktstycke. Kontakten i dörren har en plats 6-polig kontakt med 5 trådar anslutna.

Man undrar vad storyn är här? Fick personen tidsbrist när speglarna monterades och tänkte att "äääh, en annan dag?"

Min korta efterforskning visar hittills att speglarna verkar sakna el/autofällning. Jag lyckas inte fälla dem alls med handkraft. Vill inte ta i. Detta förklarar varför vissa kablar saknas (tjock vit, blå).

Frågor till panelen:
1. Hittar ingen hane av originalkontakten på nätet. Nån som har koll på om det går att få tag i och kan tipsa?

2. Alternativet är att byta kontakt både i dörren och spegeln. Det får gärna va nåt i OEM-stil för att det blir trevligare då. Kan inget om el så då kan jag lära mig lite. Nån som har tips på sådan kontakt?

Ska läsa på + testa mig fram ang spegeln funktioner och hur jag kan koppla in den.

Den glada nyheten i sammanhanget är att speglarna verkar vara M3 E46 original baserat på att etiketten på kabeln ser ut att stämma helt med bilder på originalspeglar.

_________________
Filip Norén, Malmö | Mazda Miata NA | BMW 330Ci Cab E46 | Volvo V70N -06, men den pratar vi inte om...
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2086



Om det kan vara till någon hjälp vet jag att det fanns tre olika versioner av backspeglar till Volvo S60/V70N. Säkert något liknande till E46.

_________________
David Glantz
Jaguar och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1623



2 av kablarna är säkert till justeringsreglaget av glasen i backspeglarna, ena är jord och den andra är busskabel (LIN).

Har du kikat i elschemat? https://bmwteka.com/wds/en/e46

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Filip N
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 483


Trådstartare
Westersund skrev:
2 av kablarna är säkert till justeringsreglaget av glasen i backspeglarna, ena är jord och den andra är busskabel (LIN).

Har du kikat i elschemat? https://bmwteka.com/wds/en/e46


Det finns elscheman online alltså?! thumbs up Nice, hade missat.

Hittade några på andra forum som jag ska verifiera med.

_________________
Filip Norén, Malmö | Mazda Miata NA | BMW 330Ci Cab E46 | Volvo V70N -06, men den pratar vi inte om...
Citera
Filip N
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 483


Trådstartare
Fortsatte med uppfräschning av växellänkaget. Det är fortfarande demontering som gäller men snart så sitter det ihop igen...


Det clip som jag sett omnämnas "the bitch clip" pga dess brist på samarbetsvilja och kassa placering uppepå växellådan satt inte ens fast ordentligt...


Här har vi skräpet med tejp och allt. Balsam för själen att kasta sliten på metallåtervinningen.

Snart blir här ordning och reda! Det ska bli härligt


Bonusbild på en bidragande orsak till att bilen är lägre än normalt fram: felmonterade fjädrar! Fjädern ska sluta en bit till höger om nedsänkningen, inte i den... har sett det förr tyvärr.

_________________
Filip Norén, Malmö | Mazda Miata NA | BMW 330Ci Cab E46 | Volvo V70N -06, men den pratar vi inte om...
Citera
Filip N
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 483


Trådstartare
Inte mycket till uppdatering egentligen...
... men orimligt tillfredsställande att styra upp fjäderbenen lite.

Anledningen var som sagt ovan att fjädrarna satt felmonterade. Det visade sig även att topplagringarna, bumpstoppen och damaskerna hade checkat ut.


Inga nya dämpare denna gång utan befintliga fick duga (dom är ju ok). En ordentligt rengöring bara och nya topplagringar (Sachs), bumpstopp och damasker (KYB).


Finmek med mattkniv...

Sprang på en hänvisning till H&R:S monteringsanvisning för deras Sport- och Race-fjädrar till E46. Dom sa att man skulle kapa 0.75" av bumpstoppet... så då gjorde jag det. Lite osäker på om det var så här dom tänkte

Letade även efter M3 E36 bumpstopp som enl uppgift ska vara kortare och stöddigare men hittade inga till vettigt pris/lev. Nån som använt sånna ?

_________________
Filip Norén, Malmö | Mazda Miata NA | BMW 330Ci Cab E46 | Volvo V70N -06, men den pratar vi inte om...
Citera
Andersk
EU
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1307

Namndispens
Namndispens

Jag har Bilstein B4, tror att det kallas "pro kit", funkar men skulle vilja ha lite mer "gung" givet de vägar jag kör på.
Bilsport & MC hade noterat att jag hade kollat priser på försäkring och ringde, 2200 kr/år för helförsäkring, rätt OK.
Citera
Filip N
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 483


Trådstartare
Andersk skrev:
Jag har Bilstein B4, tror att det kallas "pro kit", funkar men skulle vilja ha lite mer "gung" givet de vägar jag kör på.
Bilsport & MC hade noterat att jag hade kollat priser på försäkring och ringde, 2200 kr/år för helförsäkring, rätt OK.


B4 med Eibach Pro Kit-fjädrar då antar jag? Jag körde dom fjädrarna på min Touring tillsammans med nya Sachs M Sport-dämpare. Tyckte att komforten var klart godkänd - bättre än slutkörda originalgrejer - men 17" hjul kan vara skillnaden om du kör större?

_________________
Filip Norén, Malmö | Mazda Miata NA | BMW 330Ci Cab E46 | Volvo V70N -06, men den pratar vi inte om...
Citera
Andersk
EU
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1307

Namndispens
Namndispens

Fejlep skrev:
Andersk skrev:
Jag har Bilstein B4, tror att det kallas "pro kit", funkar men skulle vilja ha lite mer "gung" givet de vägar jag kör på.
Bilsport & MC hade noterat att jag hade kollat priser på försäkring och ringde, 2200 kr/år för helförsäkring, rätt OK.


B4 med Eibach Pro Kit-fjädrar då antar jag? Jag körde dom fjädrarna på min Touring tillsammans med nya Sachs M Sport-dämpare. Tyckte att komforten var klart godkänd - bättre än slutkörda originalgrejer - men 17" hjul kan vara skillnaden om du kör större?


Jepp. Pro Kit, vägen från vårt hus är inte bra, klart märkbart med BMWn, får bita ihop och köra lite slalom.
18"🫣
Citera
Filip N
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 483


Trådstartare
Andersk skrev:
Fejlep skrev:
Andersk skrev:
Jag har Bilstein B4, tror att det kallas "pro kit", funkar men skulle vilja ha lite mer "gung" givet de vägar jag kör på.
Bilsport & MC hade noterat att jag hade kollat priser på försäkring och ringde, 2200 kr/år för helförsäkring, rätt OK.


B4 med Eibach Pro Kit-fjädrar då antar jag? Jag körde dom fjädrarna på min Touring tillsammans med nya Sachs M Sport-dämpare. Tyckte att komforten var klart godkänd - bättre än slutkörda originalgrejer - men 17" hjul kan vara skillnaden om du kör större?


Jepp. Pro Kit, vägen från vårt hus är inte bra, klart märkbart med BMWn, får bita ihop och köra lite slalom.
18"🫣


Ajdå, du kanske får se det som meditation och ta det jättelångsamt... Att försämra utseendet vore ju dumt

_________________
Filip Norén, Malmö | Mazda Miata NA | BMW 330Ci Cab E46 | Volvo V70N -06, men den pratar vi inte om...
Citera
Filip N
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 483


Trådstartare
Hej igen,

Det är lite spaghettivarning på den röda tråden i denna tråd just nu. Pga restade delar och lite överraskningar så jobbar jag med flera grejer samtidigt. Häromdagen var det dags att sätta ihop växellänkaget igen med uppfräschade grejer rakt igenom:
- Original växelspak (beg) istället för den hemska Biltema-varianten som gömde sig innan
- Nya bussningar i "växelbryggan"
- Ny kopp på växelarmen ut ur lådan
- Viktad M Sport-knopp för 5 vxl



Visade sig att jag supit bort 4 st gula plastbrickor som jag trodde att jag hade över från min tidigare E46 så det får fixas senare...



Upptäckte även att detta clips/bult gått av, eller skurits av av tidigare klåpare (?) Det låser hur som helst inte ordentligt. Ett nytt kostar 90 bagare dock så ingen kris.

Sist men störst: jag torrsimmade (torrväxlade) lite

Känslan är ca 417.6x bättre än innan ... men slaget är för långt i originalspaken. Borde väl kanske ha anat det.

Det kommer att bli en annan spak enl förslag från Tobias

Toobb skrev:
Trevligt mys-mek!

Jag bytte ut allt i växelllänkaget i våras.
Efter en hel del forskande så körde jag på en original short-shift.
Bytte ju allting så svårt att avgöra skillnaden specifikt för spaken men jag väldigt nöjd

OE-nr 25117528881
https://www.schmiedmann.se/sv/produkt/e66728-ny?produkt=25-11-7-528-88 . . . .


Med andra ord blev det ändå inte riktigt färdigt som jag hoppats...

_________________
Filip Norén, Malmö | Mazda Miata NA | BMW 330Ci Cab E46 | Volvo V70N -06, men den pratar vi inte om...
Citera
Andersk
EU
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1307

Namndispens
Namndispens

Fejlep skrev:
Andersk skrev:
Fejlep skrev:
Andersk skrev:
Jag har Bilstein B4, tror att det kallas "pro kit", funkar men skulle vilja ha lite mer "gung" givet de vägar jag kör på.
Bilsport & MC hade noterat att jag hade kollat priser på försäkring och ringde, 2200 kr/år för helförsäkring, rätt OK.


B4 med Eibach Pro Kit-fjädrar då antar jag? Jag körde dom fjädrarna på min Touring tillsammans med nya Sachs M Sport-dämpare. Tyckte att komforten var klart godkänd - bättre än slutkörda originalgrejer - men 17" hjul kan vara skillnaden om du kör större?


Jepp. Pro Kit, vägen från vårt hus är inte bra, klart märkbart med BMWn, får bita ihop och köra lite slalom.
18"🫣


Ajdå, du kanske får se det som meditation och ta det jättelångsamt... Att försämra utseendet vore ju dumt


Om man vill vara fin så får man lida pin🫣
Min andra bil, klassiska 205/55/16, flyter över vägen Westfield på minidäck, kör aktivt, slalom runt de värsta hålen.
Citera
Filip N
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 483


Trådstartare
Hej,

Dags för en uppdatering för det händer faktiskt en hel del. Börjar bli rätt less på att skruva faktiskt. Vädret och temperaturen börjar ju ordna upp sig ordentligt så nu vill jag glida nedcabbat istället och bara pyssla med givande småpill

Senaste delprojektet: avgassystemet


Som synes på trådens första bild hänger det ett dyrt Eisenmann Race-system med 2 x 76mm ändrör på bilen. Det är ju trevligt, men det är mindre trevligt att det hänger för långt ned. Inte så lågt att det skrapade i, men nåt stod inte rätt till.

Dessutom uppstår någon form av resonans i systemet vid ca 2200 varv som jag inte gillar. Två fel alltså. Och så kan vi ju inte ha det...




Felsökning börjar...



Finner stora muttrar som distanser på upphängningen av slutdämparen. Anar ugglor i mossen...



Främre upphängningen lyser med sin frånvaro... Blunda gärna för hur skitig drivlinan/underredet är, t.ex. växellådan. Många år av oljedräll behöver städas upp. Jag skulle vilja göra samma digra städinsats som Johan Samson på sin 328i cab men har inte kunnat prioritera tid för det. Så lösningen blir att blunda så länge.

Samtidigt hittade jag extra brickor på mittupphängningen för avgassystemet.


Samtidigt formades en teori: trasiga motorfästen gör att hela systemet hänger lägre från början, därav dessa klåplösningar

Jag hade sedan innan noterat att motorfästena känts ledsna pga div vibrationer och rörelser i drivlinan.

... Och det var dem minst sagt. Båda två har gått av i gummit och drällde olja när jag demonterade dem. De är alltså oljefyllda från början och OE-tillverkare är Corteco.




Fina va?!

Nya motorfästen, växellådsfästen och främre + mittre avgasupphängning



Jag gjorde motorfästesbytet mha garagedomkraft och en plankbit. Lossade muttrarna på fästena först och tryckte sedan upp motorn så mkt jag vågade med tanke på avgasskarven grenrör-främre rör och div kylslangar m.m. Trångt och små marginaler men det går fint att göra så här. Inga motor-ok och annat meck behövs.



Nytt främre fäste på plats. Fortfarande smutsigt överallt...

Slutresultatet då?
Jo, teorin verkar hålla: med friska motorfästen och återställda upphängningar så hänger systemet mycket snyggare.


Tyvärr glömde jag att ta bilder på resten och har för trångt på garageplatsen just nu för att ta en "efter-bild" på hur slutdämparen/piporna hamnar i förhållande till stötfångaren. Det blev betydligt bättre dock!

Det som stör mig är att piporna inte hänger helt centrerat utan lite längre åt höger i hålet i stötfångaren.

Någon som har tips på hur man kan justera så att piporna hänger lite mer till vänster på en E46?

_________________
Filip Norén, Malmö | Mazda Miata NA | BMW 330Ci Cab E46 | Volvo V70N -06, men den pratar vi inte om...
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2347



Den ser riktigt fin ut! Blänker gott i solen!

Nya motorkuddar kommer göra gott för komforten. thumbs up
Och städa undersidan kan du göra en annan vinter.

Jag vill också rulla ut i solskenet men jag är motorlös än så länge. Schmiedmann fixar mina avdragna skruvar. Kaaaaanske att de hinner hjälpa mig före påsk, men inte säkert.


_________________
Aston Martin V8 Vantage
BMW 328i Cab E36
Haase DD2 kart

NS: 38 varv
Citera
Filip N
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 483


Trådstartare
Johan Samson skrev:
Den ser riktigt fin ut! Blänker gott i solen!

Nya motorkuddar kommer göra gott för komforten. thumbs up
Och städa undersidan kan du göra en annan vinter.

Jag vill också rulla ut i solskenet men jag är motorlös än så länge. Schmiedmann fixar mina avdragna skruvar. Kaaaaanske att de hinner hjälpa mig före påsk, men inte säkert.



Tack! Den bilden är från i höstas. Bilen står på pallbockar fortfarande... men kanske körbar till påsk?! Målbildern är att den ska vara finare i år när jag fixat med lite smågrejer exteriört

Förhoppningsvis hinner jag polera den en sväng och fixa div stenskott. Har 0 erfarenhet av båda så vill gärna lära mig.

Ja det får vi hålla tummarna för! Är det mer än "bara" montera motorn igen som återstår? Förstår att körsuget växer sig starkt men du har ju en Aston att trösta dig med i värsta fall

_________________
Filip Norén, Malmö | Mazda Miata NA | BMW 330Ci Cab E46 | Volvo V70N -06, men den pratar vi inte om...
Citera
Andra projekttrådar
BMW 330Ci Cab E46 -01 - för låg bak!
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
31 besök idag (7878 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande