Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 18, 19, 20 48 besök senaste veckan (36867 totalt) |
Förgasaren är frän!
"Åke Tråk" tror nog att en 32/36 DGAV från vanlig Pinto 2.0 skulle ge bättre funktion men det är ju en annan sak :-) Kul att se att bilen används på riktigt också. _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Det tror jag med, men "Åke snål" gillar att det har kostat mig 0kr hittills så då kan jag lika gärna prova
![]() Tror inte det är riktigt optimalt med insuget och tändföljden 1-2-4-3 heller, skulle väl varit 1-4 till en port och 2-3 till den andra. Men det ser ju ballt ut iallafall ![]() |
||
Svårt att hålla fingrarna i styr nu.. förgasaren monterad på tillsnyggat insug och redo att installeras. Men enda chansen att få in vevhusventilationen i det här filtret är att sätta en anslutning i locket, blir kanske inte jättesnyggt?
Modifierar jag mitt runda filter så passar den ju inte på originalförgasaren om det här skiter sig.. dra in slangarna i en burk med ett filter på tills vidare? Original oljefälla sitter på blocket, även locket på ventilkåpan har lite stålull och så i sig. ![]() ![]() ![]() |
||
_________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
||
Kul lösning på förgasaren. Påminner om Volvo 140 cup för 50 år sedan. De fick bara ha en förgasare och alla hade en Weber 48 IDA på ett modifierat B20E insug, som stack upp genom ett hål i motorhuven. Det har nog ingen funktionell betydelse med tändföljden, hur det kommer att fungera. Allt är en förbättring jämfört med original sidventilsmotor. Jag såg på en av dina bilder att det sitter en skruv på undersidan av luftfiltret. Där ansluter man vevhusventilationen, om det finns plats. _________________ Thomas Alsterfalk BMWCS # 04660 |
||
Ja det sitter helt riktigt en m8 skruv där, tänkte att det blir ett lite litet hål i genomföringen med den dimensionen men det kanske går att få till något
![]() |
||
Det det blev en omsvarvad och slipad m12 som nippel, tror jag borrade med 7mm borr. Har inte tagit mig tid att montera förgasaren än dock. Sen hörde bilsport av sig och ville göra en uppföljare på min tidigare medverkan med ett längre reportage, så lika bra att få det avklarat först tänker jag.
![]() ![]() Har hämtat och monterat "nya" bakluckan också. Inte perfekt men bättre än en bucklig iallafall. Bucklorna över regplåten får jag nog leva med bara ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Jättekul tråd! Skitkul med veteranbilar som brukas, sladdas och gasas ordentligt, modifieras (Hot-Rodding, FTW!) och skruvas på. Bilar som förblir kliniskt rena och aldrig lämnar garaget liksom... dör, anser jag.
Jag instämmer i tidigare kommentarer: Lite bucklor bör, på en cool veteranare, ses som "Patina" och klassas som medaljer, snarare än defekter. ![]() _________________ /Torkel Kristensson Westfield Aerorace R1 - Modsport 2 "Best bad idea ever!" GMAB Ordsmedjan |
||
Här har det inte hänt mycket, mest haft semester och diverse husprojekt och annat. En tur till en lokal tisdagsträff blev det iallafall under sommaren med mina ivrigaste medresenärer
![]() ![]() ![]() Bilen pryder nu omslaget och 3 sidor av senaste Bilsport ![]() ![]() ![]() ![]() I övrigt har det inte hänt något med bilen, dubbelförgasaren står och mognar på bänken.. det blir nog ett av vinterns projekt! Ska börja fundera på övriga uppdateringar som ska göras också. Panhardstag har jag det mesta hemma till till exempel, sen vore det trevligt att sitta lite bättre still i stolarna och kanske även bälten.. |
||
Lika mycket som det hände förra vintern, lika lite har det hänt denna - exakt ingenting lite närmare bestämt!
Men skönt det också, finns annat i livet och bilen står ju kvar där jag lämnade den. Har iallafall köpt en ny gummilist till vindrutan, den gamla är torr och sprucken och läcker lite. Har ett spår på en bättre vindruta också, utan vinkelslips-sprut på insidan ![]() ![]() Ikväll började jag också skruva lite, tänkte påbörja förgasarbytet. Insuget jag svetsade om var ett från en 1100 som jag bara råkade ha hemma. Inser nu att insuget från 1600an blir mycket bättre då det finns fäste för oljerör och gaslänkage (har redan moddat förgasaren så det ska passa där). Sen är kanalerna betydligt större i 1600-insuget.. Så det blir nog att svetsa om det andra istället! Och hoppas att det funkar för då kan jag ju inte backa tillbaka ![]() ![]() ![]() Snabb mockup, det ser betydligt trevligare ut också! ![]() En annan lågt hängande frukt att se över i vinter är att göra klart runt värmepaketet: koppla el till fläkten, dra slangar till defrostern, friskluft till fläkten(hjulhus), och värmereglage. Andra saker som förmodligen inte blir av denna vinter: göra så man sitter lite mer still i iallafall förarstolen (alternativt andra stolar), bälten (rullbälten? 4-punkt?), panhardstag till bakaxeln, korta fjäderbenen fram och kortare dämparinsatser.. kan nog komma på många fler men så långt in i framtiden behöver vi inte gå ![]() |
||
Har fått tag på en fräsch ruta och en originaltank, så byter ut fuelcellen i plast mot den. Lite roligare att kunna tanka utifrån och så ryms man med mer packning till långresorna (
![]() ![]() ![]() Sen har jag byggt klart det nya insuget. Tänkte inte hela vägen så placerade förgasaren likt original så gaslänkaget linjerade, men tänkte inte på att insugsrören är lite krökta.. så kunde inte gå ner med 40mm hela vägen, då skulle det blivit hål. Portade upp resten för hand och rundade till kanten som blev kvar. Var också en jävla klant och skrev ut en mall för en dcoe weber när jag gjorde plattan.. märktes först när jag skulle skruva på förgasaren ![]() Den är provstartad nu, hoppade igång lätt och gick fint på tomgång iallafall, men är nog lite pill innan allt lirar bra. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
"Nya" rutan och nya gummilisten på plats!
![]() Har torrgasat lite och misstänker att jag har för små munstycken i förgasaren. Startar direkt och går jättefint på tomgång, går att smyga upp försiktigt i varv men gasar man till så dör den direkt, verkar också svårt att hålla på varv. Flottörnivå justerad, provat justera upp bränsletryck, ingen tjuvluft, accmunstyckena sprutar vid gas.. Jämfört med några specar för singel-Weber för VW 1500-1600cc, borde väl vara snarlikt min motor. Om någon sitter på en hög med munstycken så är jag intresserad av att köpa! Helst hade man ju haft ett helt kit med olika storlekar men det blir ju en mindre förmögenhet att investera..(halsringar är 28mm vill jag minnas) ![]() |
||
Ja precis, jag vet faktiskt inte exakt vad jag har för bränsletryck. Provade skruva upp lite, ifall det var för lågt. Blev ingen skillnad i hur den gick, och den flödar inte över så tror inte det är för högt iallafall
![]() |
||
För stora halsringar? _________________ Thomas Alsterfalk BMWCS # 04660 |
||
Har provkört en del och labbat en hel del med munstycken, går ganska bra nu även om det är en pill kvar.. Har fått gå upp i huvudmunstycke och accmunstycke, men faktiskt ner i tomgång/lågfart. Den går riktigt bra på fullgas och vid jämn gas när man bara ligger och kör. Problemet som kvarstår är små/plötsliga trottelöppningar, tror det blir så stor area som friläggs och gashastigheten blir så låg så den får inte bränsle nog och dör. Då får man typ frikoppla och varva upp den lite.. kan vara så att det är svårt att få bort det med denna förgasare men får fortsätta laborera helt enkelt ![]() Något som underlättar oerhört är lambdamätaren, en gammal lc-1 jag knyckte på en bortskänkesannons. Mätaren saknades, men det är ju bara en 0-5v signal ut så köpte en voltmätare för 70kr istället och översatte värdena ![]() ![]() Lite bra resurser på jobbet när man vill borra små munstycken (0,4mm) ![]() |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 18, 19, 20 48 besök senaste veckan (36867 totalt) |