Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Hyundai i20 N 2022
2502 besök totalt
canicagasi
Karlstad
Här sen Dec 2024

Trådstartare
Mitt första inlägg i forumet, så hej!

För drygt 3 veckor sedan köpte jag den här fantastiska i20 N och jag ser fram emot 2025 för att köra den på banan och på Nürburgring nån gång i framtiden.

Mods:

✅Jag har börjat med bromsar och beställt:

- Endless MX87 bromsbelägg (fram)
- Goodridge bromsslangar (väntar på leverans)
- Motul RBF 700 bromsvätska

⏭️Nästa steget är 1 set halvslicks och lätta fälgar för track days.

Fälgar: Motec Ultralight (totalt -15 kg lättare än OEM fälgar)

Däck: Tänker på Nankang CR-S, rekommendationer välkomna.

Jag ska använda denna tråd för att dokumentera projektet och uppdateringar. Känns så rätt att ha denna pocket-rocket😊

[/img]

Hyundai i20 N 2022
Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018

Det är en riktigt grym bil direkt från hyllan - inte mycket som behöver göras för att få den "banredo"! Har en kompis som knep många pokaler med den i TimeAttack i Club Go-klassen för någon säsong sen. Tror du gör helt rätt uppgraderingar, och kul att det går att få Endless-belägg nu! thumbs up

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003

De där är rätt fräcka, vad är det för specar? Tvålitersfyra med turbo? FWD eller AWD?

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20
Citera
canicagasi
Karlstad
Här sen Dec 2024

Trådstartare
jonaslundin skrev:
Det är en riktigt grym bil direkt från hyllan - inte mycket som behöver göras för att få den "banredo"! Har en kompis som knep många pokaler med den i TimeAttack i Club Go-klassen för någon säsong sen. Tror du gör helt rätt uppgraderingar, och kul att det går att få Endless-belägg nu! thumbs up

Det har du rätt i. Inte mycket som behöver göras, jag kommer att vara väldigt nöjd med att bara ha de här uppgaredingarna under en lång tid.

Det som var ännu mer kul än att få Endless-belägg var att dom fanns i lager hahah

Victor. skrev:
De där är rätt fräcka, vad är det för specar? Tvålitersfyra med turbo? FWD eller AWD?

1.6 Turbo FWD. 204hk / 275 nm. 1190kg

Hyundai i20 N 2022
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Kul, en av dom sista bilarna som gjorts enligt det klassika hot hatch receptet! Går det få till lite roligare hjulinställning, lite mer camber osv? Brukar göra under för ganska lite pengar på std bilar.

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017

Börjar med att välkomna dig hit till Rejsa!
Riktigt trevlig bil du har skaffat dig också, sneglade faktiskt lite på en sån när de skulle lanseras här men sen kom annat ivägen..

Vore kul att se den på bana i vår/sommar, har du någon tanke kring vilka banor du ska försöka ta dig till?
Vart köpte du Endless-beläggen från?

Hur var det förresten med dessa och diffbroms, sitter det något monterat från fabrik eller nyttjar den bromsarna som många andra bilar gör idag?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

canicagasi skrev:
...
...

CR-S är verkligen ett kanondäck (har själv provat) men helt klart olika bra på olika bilar. Så det är inte 1000% garanterat att det funkar lika bra på din bil som på de bilar där det funkar superbra. Mitt tips är att googla runt o se om någon annan kört med dom på samma bilmodell som din.

Karlstad
Här sen Dec 2024

Trådstartare
Cédric skrev:
Kul, en av dom sista bilarna som gjorts enligt det klassika hot hatch receptet! Går det få till lite roligare hjulinställning, lite mer camber osv? Brukar göra under för ganska lite pengar på std bilar.

Det är nåt jag fortfarande behöver få lite mer info, men jag har sett track videos på Youtube med camber

Snömannen skrev:
Börjar med att välkomna dig hit till Rejsa!
Riktigt trevlig bil du har skaffat dig också, sneglade faktiskt lite på en sån när de skulle lanseras här men sen kom annat ivägen..

Vore kul att se den på bana i vår/sommar, har du någon tanke kring vilka banor du ska försöka ta dig till?
Vart köpte du Endless-beläggen från?

Hur var det förresten med dessa och diffbroms, sitter det något monterat från fabrik eller nyttjar den bromsarna som många andra bilar gör idag?

Tack! Riktigt kul att jag hittat detta forum.

Jag kollar fortfarande på alla evenemang och banor. Jag lär mig den svenska track-day scenen iofs, så rekommendationer och tips uppskattas men jag tänker att börja med att köra på Kinnekulle Ring 3:e maj.

Jag köpte Endless-beläggen och bromsslangar från JRM Racing i Södertälje. Jag kunde inte se den som passar min bil på deras sida men de är officiell Endless återförsäljare så det gick att köpa från dem i alla fall. (Endless EU distributör finns i Sverige förresten, och de var otroligt snabba med att svara på frågorna i mejl.)

Diffbroms sitter monterat från fabrik, en LSD på riktigt

Hyundai i20 N 2022
Citera
canicagasi
Karlstad
Här sen Dec 2024

Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
canicagasi skrev:
...
...

CR-S är verkligen ett kanondäck (har själv provat) men helt klart olika bra på olika bilar. Så det är inte 1000% garanterat att det funkar lika bra på din bil som på de bilar där det funkar superbra. Mitt tips är att googla runt o se om någon annan kört med dom på samma bilmodell som din.

Jag har sett denna video, tack för tipset!

Hyundai i20 N 2022
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Toppenbil, en av de roligaste banåkarbilar som finns. Grattis!

Citera
Atterhall
Järfälla
Här sen Aug 2006

canicagasi skrev:

Jag kollar fortfarande på alla evenemang och banor. Jag lär mig den svenska track-day scenen iofs, så rekommendationer och tips uppskattas men jag tänker att börja med att köra på Kinnekulle Ring 3:e maj.

Du är hjärtligt välkommen på Alfaklubbens trackdays också med i20 N! 😁
Kalendern för 2025 är redan spikad: https://www.alfaromeo.org/var-verksamhet/kalender/

CAR Challenge #92 | Alfasud Sprint 1,7 16v
Citera
canicagasi
Karlstad
Här sen Dec 2024

Trådstartare
Nu är belägg och bromsslangar monterade. R-däck ska jag köpa innan resan till Nürburgring i april

Hyundai i20 N 2022
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017

canicagasi skrev:
Nu är belägg och bromsslangar monterade. R-däck ska jag köpa innan resan till Nürburgring i april

Kul med en inplanerad resa till ringen, när siktar ni på att vara nere?

Karlstad
Här sen Dec 2024

Trådstartare
Snömannen skrev:
canicagasi skrev:

Kul med en inplanerad resa till ringen, när siktar ni på att vara nere?

Har inte bokat nåt än men preliminärt runt 13-14:e april.

Hyundai i20 N 2022
Citera
canicagasi
Karlstad
Här sen Dec 2024

Trådstartare
Jag köpte OZ Ultraleggera fälgar & Yokohama A052 däck. Nya slitsade bromsskivor från Tarox är på väg också.

Hyundai i20 N 2022
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023

Jäkligt vackert! Men en riktigt slö däckkrängare som lagt om de där åt dig... Även om däck har en tendens att röra sig på tävlingsbilar kan man väl åtminstone göra rätt initialt...

Uppsala
Här sen Maj 2014

OscWan skrev:
Jäkligt vackert! Men en riktigt slö däckkrängare som lagt om de där åt dig... Även om däck har en tendens att röra sig på tävlingsbilar kan man väl åtminstone göra rätt initialt...

De kanske är monterade enligt röda märket: https://www.yokohamatire.com/tires-101/maintenance-care-1/mounting-you . . . .

Hyundai i20 N 2022
2502 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande