Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Byggtråd - bromskylning i kolfiber till BMW M3
10 besök senaste veckan (1102 totalt)
jillevana
Östersund
Här sen Dec 2024

Trådstartare
Jag vill dela med mig av ett av mina småprojekt jag har för att behålla vettet under vintern som känns orimligt lång när man har en M3 i garaget.

Det grundar sig i att jag vill lära mig mer om kolfibertillverkning och att jag tyckte det var fränt att montera kolfiberdetaljer under bilen som aldrig syns.

Processen började med att jag scannade av navet och upphängningen för att dels få bultdelningen till skölden och dels få en bild av vart slangen ska ta vägen ur själva skölden. Den är sedan ritad och printad för att testa passformen.

Sen kommer vi till det roliga: kolfiber! Jag har valt att gå på en printad gjutform. Jag har provat att både göra hela delen i ett stycke med en positiv form och sen i två delar med en negativ form för platta delen och en positiv form för själva stosen. Jag hade stora problem med att det var svårt att få ut delen ur formen vilket resulterade i taskig finish och håligheter i epoxyn, se bild 2. Efter några försök har vi (jag och min vän som också tillverkar grejer till sin racebil)listat ut att det berodde på färgen som användes i gjutformen innan det lades på släppmedel. Att behandla formen med epoxy innan släppmedel hjälpte.

Att sedan klä formen i guldfolie kan verka motsägelsefullt eftersom det reflekterar värmen mot skivan. Jag är dock övertygad om att det är bättre att skydda kolfiberdelen från strålvärmen och låta luftflödet ta hand om den eventuella strålvärme som reflekteras tillbaka än att riskera att epoxyn i kolfibret smälter eller tar eld. Rätt eller fel?

Nu är jag helt såld på processen. Vad mer kan jag designa och tillverka i kolfiber?

Stockholm
Här sen Sep 2024

Hej, jävligt snyggt!

Jag håller på med något liknande, fast till min bil, och kollar därmed runt på olika val av väv/epoxy. Vad körde du på?

Porsche 944 -84
Citera
DonPedro

Här sen Dec 2020

Spännande och cool gjutning! Hur är guldfolien monterad? Skulle själv resonera att limmet som används för att fästa foliet kanske är en ganska lättantändlig komponent i det hela..

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Kul upplägg med printade former osv osv thumbs up Intressant fråga om epoxin tål värmen, så länge man kör är ju en sak men om man tvingas stanna utan avkylningsvarv en annan. Misstänker att det slår väldigt olika beroende på hur nära den är på värsta stället?

Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Magnus Thomé skrev:
Kul upplägg med printade former osv osv thumbs up Intressant fråga om epoxin tål värmen, så länge man kör är ju en sak men om man tvingas stanna utan avkylningsvarv en annan. Misstänker att det slår väldigt olika beroende på hur nära den är på värsta stället?

Finns ju epoxi gjord för hög temperatur, det här är nog ett bra användningsområde för det:)

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
jillevana
Östersund
Här sen Dec 2024

Trådstartare
MelvinL skrev:
Hej, jävligt snyggt!

Jag håller på med något liknande, fast till min bil, och kollar därmed runt på olika val av väv/epoxy. Vad körde du på?

Tusen tack!

Allt är köpt från easycomposites.eu.

Väv
https://www.easycomposites.eu/200g-22-twill-3k-carbon-fibre-cloth

Epoxy beror på om du ska köra infusion eller wet layup.
För infusion har jag använt denna
https://www.easycomposites.eu/in2-epoxy-infusion-resin

Det finns en högtempsepoxy som jag inte provat. Vet inte om man kan köra infusion med den. Däremot är TG inte våldsamt mycket högre, så i det här fallet hoppas jag helt och hållet på att guldfolien plus luftflöde är tillräckligt.

Jag kan gärna gå in djupare i detalj hur jag löst allting om du har mer frågor?

Östersund
Här sen Dec 2024

Trådstartare
DonPedro skrev:
Spännande och cool gjutning! Hur är guldfolien monterad? Skulle själv resonera att limmet som används för att fästa foliet kanske är en ganska lättantändlig komponent i det hela..

Guldfolien är en självhäftande film. Den är gjord för att monteras nära varma saker. Specen säger 454 grader direktvärme och 1500 grader strålningsvärme. Dessutom är limmet på baksidan, alltså skyddad av själva guldet som ska reflektera värmen. Jag är rätt säker på att om limmet där ger sig så är epoxyn lika illa ute, så då har jag större bekymmer, hehe.

Östersund
Här sen Dec 2024

Trådstartare
Cédric skrev:
Magnus Thomé skrev:

Finns ju epoxi gjord för hög temperatur, det här är nog ett bra användningsområde för det:)

Ja precis. I det här fallet är det faktiskt vanlig epoxy med TG typ 100c. Högtempsepoxyn jag kan få tag på är 150-170 grader, men har då en skitstökig härdningsprocess med en massa olika värmecykler och stök. På inrådan av min vän som åker 305 slicks med racebelägg (han kan det där med varma bromsar m.a.o) var att köra vanlig epoxy, för det hade inte påverkat hans sköldar i kolfiber ens efter 20 bandagar.

Jag är också nojjig för just scenariot att bli ståendes utan avkylning. Typ avåkning. Men jag får vara redo med brandsläckaren och hoppas på att jag inte blir ståendes med kokheta bromsar helt enkelt. På racebilar så sitter kylningen i ren kolfiber våldsamt nära skivan utan att epoxyn börja brinna, så jag tänker att jag ändå är hyffsat safe!

Stockholm
Här sen Nov 2002

jillevana skrev:
Cédric skrev:
Magnus Thomé skrev:

Ja precis. I det här fallet är det faktiskt vanlig epoxy med TG typ 100c. Högtempsepoxyn jag kan få tag på är 150-170 grader, men har då en skitstökig härdningsprocess med en massa olika värmecykler och stök. På inrådan av min vän som åker 305 slicks med racebelägg (han kan det där med varma bromsar m.a.o) var att köra vanlig epoxy, för det hade inte påverkat hans sköldar i kolfiber ens efter 20 bandagar.

Jag är också nojjig för just scenariot att bli ståendes utan avkylning. Typ avåkning. Men jag får vara redo med brandsläckaren och hoppas på att jag inte blir ståendes med kokheta bromsar helt enkelt. På racebilar så sitter kylningen i ren kolfiber våldsamt nära skivan utan att epoxyn börja brinna, så jag tänker att jag ändå är hyffsat safe!

Jag tror inte din epoxi eller kolfiber kommer börja brinna, de fall jag känner till så ångas epoxin sakta bort om den ligger emot avgasrör etc, därefter börjar kolfibertrådarna också sakta försvinna.

Ge grejorna några lite lugna värmecyklingar från kallt till varmare i lugna steg.

Snyggt jobbat

Killeberg
Här sen Jun 2018

Jag funderar på att göra navkapslar av kolfiber enligt den 3D-printade prototypmodellen på bilden. Det kommer bli en riktad luftström på baksidan av hjulet för kylning av bromsarna.
Ni har diskuterat vilken typ av epoxi 100 graders eller 160 graders till bromsskölden , vilken typ av epoxi är lämplig till min navkapsel??
Vad är det för guldfolie mi använde och var får man tag på den som håller för de höga temperaturerna ?

Östersund
Här sen Dec 2024

Trådstartare
Duvan skrev:
Jag funderar på att göra navkapslar av kolfiber enligt den 3D-printade prototypmodellen på bilden. Det kommer bli en riktad luftström på baksidan av hjulet för kylning av bromsarna.
Ni har diskuterat vilken typ av epoxi 100 graders eller 160 graders till bromsskölden , vilken typ av epoxi är lämplig till min navkapsel??
Vad är det för guldfolie mi använde och var får man tag på den som håller för de höga temperaturerna ?

Till mina bromssköldar har jag kört på vanlig 100-graders då det fungerat för min vän med racebil med in liknande setup. Jag hade valt en högtempsepoxy i det fallet där den sitter nära nånting statiskt som är jättevarmt och utan god ventilation. Typ hyggligt nära en turbo eller nåt liknande. I ditt fall hade jag verkligen gått på vanlig epoxy för att slippa efterbehandlingen som kommer med högtemps.

Guldfolien går att köpa på en massa ställen. Här är en länk till ett ställe där jag handlat lite prylar: https://www.cardevikmotorsport.com/produkt/varmeskydd-guld-50x50-cm/
Vart hade du tänkte montera folien i sådant fall?

Är det enbart en kosmetisk grej? Alltså; den bär ingen last eller utsätts för någon stress?

Östersund
Här sen Dec 2024

Trådstartare
Behövs mer kylning till bakbromsarna? Vet inte, men jag blev lite inspirerad av Porsches extremt enkla design för att styra luft under bilen. Det här tillsammans med ett välplacerat hål i bromsskölden borde kunna ge lite extra cirkulation kring bakbromsarna i alla fall.

Upphängningen är skannad med allt hängandes, så vinkeln på bärarmen motsvarar inte vad den är när bilen står på backen. Ska printa en prototyp och testa så att vinkeln blir rätt när bärarmen är i markläge. Fortsättning följer!

Byggtråd - bromskylning i kolfiber till BMW M3
10 besök senaste veckan (1102 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande