Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Styrelektronik fråga, laser avståndsgivare.
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (780 totalt)
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1897


Trådstartare
Det är lite populärt att begränsa wheelies med laseravståndsgivare.
Och den givare som är populär är onödigt dyr.
Typ 8000-10000kr


Jag känner att här måste det gå att spara pengar, men jag är osäker på hur saker och ting betecknas mm mm.

Så min fråga är om en sån här har 'samma' funktion, att läsa mot en icke reflexförsedd yta:


_________________
Patrick Wetterskog

Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42272

Forumägare
Forumägare

Jag använde den här när jag loggade hur fjädringen på bilen jobbade på bana:

https://www.amazon.se/AZDelivery-VL53L0X-kompatibel-Arduino-inklusive/ . . . .

_________________
Magnus Thomé
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1897


Trådstartare
Hur var setupen då?
Läste du från chassi till bärarm?

_________________
Patrick Wetterskog

Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19030



11Hz känns spontant som lite långsamt?

Hur används den? Monterad fram på bilen och mäter mot marken?

Edit: Varför ens blanda in en avståndsmätare som kan bli smutsig och mäta fel osv? Ett gyro borde ju vara otroligt mycket enklare att använda, du kan mäta med hög frekvens, i princip okänsligt för yttre störningar osv.
Blanda in en accelerometer också så kan du logga dina repor och se precis vad som händer.

Vad gör ECUn för att reagera? soft cut på tändning?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1897


Trådstartare
MaZ skrev:
11Hz känns spontant som lite långsamt?

Hur används den? Monterad fram på bilen och mäter mot marken?

Edit: Varför ens blanda in en avståndsmätare som kan bli smutsig och mäta fel osv? Ett gyro borde ju vara otroligt mycket enklare att använda, du kan mäta med hög frekvens, i princip okänsligt för yttre störningar osv.
Blanda in en accelerometer också så kan du logga dina repor och se precis vad som händer.

Vad gör ECUn för att reagera? soft cut på tändning?


Det är så de stora grabbarna gör när de kör förbannat fort med radialer.
Och jag orkar itne uppfinna hjulet igen.
Jag provade med g-kraft sensor, och det var väldigt irregular signal som behövde dämpas för att få nåt nyttigt av den.

På strippen blir det inte så skitigt, och det är inte svårt at torka av med en trasa.

Och inte brytning av tändning, då tvärstannar ju accelerationen, det måste vara dumt på strippen

Med ett gyro blir det väl tre axlar att hålla rätt på?

_________________
Patrick Wetterskog

Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42272

Forumägare
Forumägare

Kadett4wd skrev:
Hur var setupen då?
Läste du från chassi till bärarm?


Från sensor till asfalt

_________________
Magnus Thomé
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1897


Trådstartare
cool.
Hur kopplade du?
Genom arduino?

Tänkte ju slippa sånt då jag kan inte programmera, jag vill ha en 0-5v signal.

_________________
Patrick Wetterskog

Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42272

Forumägare
Forumägare

Kadett4wd skrev:
cool.
Hur kopplade du?
Genom arduino?

Tänkte ju slippa sånt då jag kan inte programmera, jag vill ha en 0-5v signal.


Japp, Arduino.

_________________
Magnus Thomé
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19030



Kadett4wd skrev:
MaZ skrev:
11Hz känns spontant som lite långsamt?

Hur används den? Monterad fram på bilen och mäter mot marken?

Edit: Varför ens blanda in en avståndsmätare som kan bli smutsig och mäta fel osv? Ett gyro borde ju vara otroligt mycket enklare att använda, du kan mäta med hög frekvens, i princip okänsligt för yttre störningar osv.
Blanda in en accelerometer också så kan du logga dina repor och se precis vad som händer.

Vad gör ECUn för att reagera? soft cut på tändning?


Det är så de stora grabbarna gör när de kör förbannat fort med radialer.
Och jag orkar itne uppfinna hjulet igen.
Jag provade med g-kraft sensor, och det var väldigt irregular signal som behövde dämpas för att få nåt nyttigt av den.

På strippen blir det inte så skitigt, och det är inte svårt at torka av med en trasa.

Och inte brytning av tändning, då tvärstannar ju accelerationen, det måste vara dumt på strippen

Med ett gyro blir det väl tre axlar att hålla rätt på?


Vad styr du ner effekten med då? Eller vad används signalen till?
Du kan ju välja att bara kolla på en axel på gyrot, sätt den så du får ut en 0-5v mellan plan och 20* nos upp så har du ju all information du vill ha? sampla med 1kHz eller nåt och sen är det väl bara att MAXX-Ecun får reagera på det som kommer ut. Troligen så får man helt enkelt prova sig fram till vad som funkar, om man vill kolla på vinkel eller vinkel+vinkelhastighet osv.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1897


Trådstartare
Jag retarderar tändning såklart,

_________________
Patrick Wetterskog

Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1897


Trådstartare
Ingen som har svar angående min fråga?

_________________
Patrick Wetterskog

Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 552



Banner givaren har en analog utgång, medan IFM givaren kommunicerar med I/O link.

Vet inte om du behöver ett analogt värde, eller vill du bara ha en brytpunkt ?

I/O link givaren fattar jag det som inte har analog utgången.
Och då läser man in längdvärdet via en I/O link master, som då sitter i PLC styrningen.

Bannergivaren blir nog dyrare, som alla andra med analogutgång, då det är mer komplicerat.


Vill du bara ha en brytpunkt skulle denna kunna funka. (tog bara första bästa, kan finnas billigare.)

https://www.ifm.com/se/sv/product/O5D100

Lasergivare med TOF Time of flight mätning är nog ett krav, då de är helt okänsliga mot färg och reflektioner.

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 250



Jag har tänkt chansa och köpa en begagnad Banner, för att testa. Självklart lite risky men stor skillnad i pris från en ny.

_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1897


Trådstartare
Daniel-635 skrev:
Banner givaren har en analog utgång, medan IFM givaren kommunicerar med I/O link.

Vet inte om du behöver ett analogt värde, eller vill du bara ha en brytpunkt ?

I/O link givaren fattar jag det som inte har analog utgången.
Och då läser man in längdvärdet via en I/O link master, som då sitter i PLC styrningen.

Bannergivaren blir nog dyrare, som alla andra med analogutgång, då det är mer komplicerat.


Vill du bara ha en brytpunkt skulle denna kunna funka. (tog bara första bästa, kan finnas billigare.)

https://www.ifm.com/se/sv/product/O5D100

Lasergivare med TOF Time of flight mätning är nog ett krav, då de är helt okänsliga mot färg och reflektioner.


Ah,, du ser va bra det är att kunna diskutera och få info
Brytpunkt går inte, utan det måste vara en analog signal, helst 0-5v.

_________________
Patrick Wetterskog

Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1897


Trådstartare
Ricke W skrev:
Jag har tänkt chansa och köpa en begagnad Banner, för att testa. Självklart lite risky men stor skillnad i pris från en ny.


Ja jag har kikat på dem på ebay också, men törs inte riktigt,.

_________________
Patrick Wetterskog

Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42272

Forumägare
Forumägare

Hur snabb måste den vara?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 552



4-20mA eller 0-10 volt är ju det vanliga i automation.

En 0-10 volt givare skulle kanske kunna gå att programmera till 0-5 volt.
Men jag gissar att givare med 0-10 volt ofta kräver mer än 12 volt för att fungera.

Vi har en Wenglor givare på jobbet med Laser, som är mycket bra, men jag tror den kräver 24 volt.

Finns ju ultraljudsgivare också, man kan ju fundera på hur utsignalen är från en parkeringssensor på en bil

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1897


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Hur snabb måste den vara?


Det är ju en bra fråga, jag svarar såhär:
Så snabb som möjligt så jag vet att det är inte uppdateringshastigheten som fallerar =)

_________________
Patrick Wetterskog

Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1897


Trådstartare
Daniel-635 skrev:
4-20mA eller 0-10 volt är ju det vanliga i automation.

En 0-10 volt givare skulle kanske kunna gå att programmera till 0-5 volt.
Men jag gissar att givare med 0-10 volt ofta kräver mer än 12 volt för att fungera.

Vi har en Wenglor givare på jobbet med Laser, som är mycket bra, men jag tror den kräver 24 volt.

Finns ju ultraljudsgivare också, man kan ju fundera på hur utsignalen är från en parkeringssensor på en bil


Jag har testat med en parkeringssensor, man får ingen som helst vettig signal ur dem, man måste nog ha nån 'box' emellan som översätter.

Men jag har fått flera uppslag på yaw sensor nu, och tänkte kika lite på det.
Bäst vore med en 'enaxlig' sensor om det finns, för att göra det så lätt som möjligt.

Men jag är lite rädd de kanske påverkas av g-krafter också.

_________________
Patrick Wetterskog

Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1291



Kan det funka med en givare på framfjädringen?
Dvs så att för de sista centimetrarna innan gaffeln fjädrar ut helt har du en analog 0-5V signal?
Då borde det kunna bli iallafall på gränsen till en wheelie

_________________
Johan Lekås
Citera
christian svensson
Göteborg
Här sen Okt 2020
Inlägg: 103



Daniel-635 skrev:
Finns ju ultraljudsgivare också, man kan ju fundera på hur utsignalen är från en parkeringssensor på en bil


Ultraljud kan nog funka om man har något platt som bara rör sig upp och ner från sensorn typ del av upphäggningen men är oftast väldigt vinkel känsligt. Dock osannolikt att moderna parkeringsensorer funkar de lär vara av en typ som kräver data bearbetning för att bygga bilder av output från multipla sensorer, kanske att någon äldre som bara piper argt när du närmare dig saker kan funka eller någon industri avståndsgivare.

_________________
Christian Svensson

BMW E39 540 - Vinterbilen.
Z4M Coupé - Sommar bilen.
E31 850 - Eviga projektet.
Citera
Skruva banåkabil
Styrelektronik fråga, laser avståndsgivare.
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (780 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande