Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Om hård- och mjukvara för loggning & video
Två kameror för racing - frågor
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (830 totalt)
Eugene
Malmö
Här sen Nov 2020

Trådstartare
Hej, jag funderar på att förbereda två kameror för den här säsongen. En för framsidan och en annan för pedalerna eller baksidan.

GoPro9 kostar runt 2,700SEK https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=128808 och det är riktigt dyrt för mig. Kanske om jag bara behöver en kamera kommer det att vara okej, men för två kameror är det hela min budget.

Några råd om bra men inte särskilt dyr kamera? Någon kinesisk analog?

Tack!

//Eugene M

Mazda Miata NA 1.8
BMW e39 540i touring

https://www.instagram.com/mazda_sveata/
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007

Jag kör med flera GoPro och även monterar på vänners bilar när vi kör, jag tycker ärligt talat att det är onödigt att köpa en dyr nyare modell.

Finns ju ingen anledning att spela in i 8k eller ens 4k om du ska lägga upp det sen på Youtube..

Nyare kameror har färgskärm och därmed lättare att ställa in men om du har fasta fästen så behövs ju det bara ställas in 1 gång och sedan använda samma inställningar varje gång.

Jag lånade en GoPro Hero 10 Black (Release date: 16th September 2021) som satt i fronten på min bil
Satte min GoPro Hero 3 Black (Release date: mid-November 2012) i fronten på en väns bil som jagade mig och ärligt talat att det skiljer nästan 10år mellan dessa kameror är svårt att se eller hur?

Det skulle nog även gå att justera till färgerna så skillnaden blev ännu mindre..

Så köp två äldre GoPro med massa tillbehör som fjärr för att styra bägge istället för något kina skräp.
Sen drar du usb kablar till dom för kontinuerlig laddning.

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003

RallyQuattro skrev:
Så köp två äldre GoPro med massa tillbehör som fjärr för att styra bägge istället för något kina skräp.
Sen drar du usb kablar till dom för kontinuerlig laddning.

Jag "tappade" min GoPro4 på Gelleråsen (ligger säkert någonstans i gräset), och köpte en GoPro10 för det var det som fanns i butiken jag var i.
Jag är inte imponerad överlag, framförallt inte av batteritiden som jämfört med min gamla GoPro4 var ett skämt.

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009

Måste nog säga att det skiljer en hel del på dessa.
Är det max bildkvalite på bägge?

Sedan kan man jobba mera för få dom se lika ut absolut.
Men 9av10 gör ju inte det.

RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007

Det är 1080P-30 för jag ser ingen anledning att filma i högre upplösning som förbrukar minne och ändå inte används sen när du lägger upp det.

Stora skillnaden är att 3:an gav ljusare bild vilket i vissa fall var sämre men i andra mörka delar bättre.

Men jag har även en gammal Hero+ som jag nog tyckte gav bäst bild, men den går bara att filma med i wide läge vilket inte alltid passar, så brukar ha den filma bakåt.

Hero 10 har även en annan komprimering så krävde att jag betala för en codec för att något av mina program skulle kunna visa och redigera filmerna från den kameran?

Men det jag menar är att man kan ju gå på en Hero 5,6,7a eller något annan modell som blir i rätt prisklass för köparen.
Hade filmerna inte visats i samma film så hade ingen tänkt på att den ena kameran är 10år äldre än den andra..

Sen får jag intrycket av att ju nyare modell desto oftare strul med dom..
Jag har en Hero7 inuti bilen och händer då och då att den inte går igång utan måste ta ur batteriet först för att sedan få igång den, och ägaren till Hero10 jag lånade hade även han haft strul med den modellen.

Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009

Minne idag är ju ingen kostnad.
Inte till kameran eller datorn.

Anledningen är att man vill köra full upplösning är att redigeringsprogramet gör en bättre nedsampling än vad en liten GoPro kan göra.
Sedan tar ju YT bort en del av detaljer och info.

Jag skulle lägga ut allt i 4k idag och många andra göra det med.
Kollar även allt i 4k

Det jag vill säga är att jämförelsen haltar en del och långt ifrån sanningen att det är stort sätt samma bildkvalitet.

Sedan håller jag med om har man inget intresse för bild och annat tekniskt så skiter många i det absolut.
Också lite vad det ska användas till.
Se vart man ligger på banan och förbättring så då funkar det mesta.
Kolla riktigt dyra AIM kameror dom är fruktansvärt dåliga och dyra men används pga system ihop med loggningen

RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007

Ska man ha material till Time-attack produktionen så förstår jag att 4k behövs, sen kör man bara några varv i stöten så kanske det fungerar bra.

Men en Gotlands helg kan jag ha 200-300 GB inspelat och då ändå bara inspelat i 1080p-30

Men det jag också märkt att över 17min så delar hero7 upp filmen och hero10 redan efter 12min så du måste sedan klippa ihop dom i datorn, men hero3 kan filma åtminstone 26min i samma klipp.

Frågeställaren pratade ju nu bara om att Hero9 var för dyr och undrade om kina skräp..
Så då anser jag bättre att gå på äldre GoPro kameror som ryms i budgeten om nu ingen annan här testat fram något okänt lågpris märke ?

Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Jag har en gitup g3 duo för det ändamålet, den kan man koppla in en extra liten kamera för att filma bakåt eller pedalerna etc, så får man båda filmerna synkade direkt på minneskortet. Verkligen synd att den inte fått en modernare uppföljare vad jag vet. Smidigt att starta kameran med fjärrkontrollen också om man sitter fastbältad.

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Eugene
Malmö
Här sen Nov 2020

Trådstartare
vilka intressanta kommentarer! tack så mycket

Se vart man ligger på banan och förbättring är också ett viktigt mål. Men jag tror att Racechrono kan koppla loggar till vilken video som helst nuförtiden?

Mazda Miata NA 1.8
BMW e39 540i touring

Citera
Per Honda
Stockholm
Här sen Jun 2014

Jag har kört med garmins version av actioncamera "virb"
Har inbyggd gps och gyros,jag är supernöjd.
Går att ha lösa batterier att byta med och tror de ligger en bra bit under gopro i,pris
Redigeringsprogrammet är riktigt bra och kräver betydligt mindre datorkraft är gopro.
Mycket nöjd med grejorna thumbs up

Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Jag har två Sony Action Cam AS100V sen många år tillbaka. De har alltid funkat stabilt sålänge man faktiskt har slagit på kameran eller att den har haft batteri. Det skumma är att de inte vill ladda med vissa usb kablar och laddare. Är stativgänga direkt i kameran så det är ganska lätt att fixa fästen.

De säljs inte längre men går att få tag på begagnat till bra priser. Finns även nyare varianter som FDR-X3000 med 4k.
https://en.wikipedia.org/wiki/Sony_Action_Cam

Harrys Garage är filmad till stor del med sådana innifrån bilarna.
https://www.youtube.com/@harrysgarage

Gillar inte riktigt GoPros lösning med en lång skruv för att fästa kameran. Iaf inte om man har den på hjälmen. Sonys lösning är bättre med en väldigt kort skruv.

Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003

Eugene skrev:
vilka intressanta kommentarer! tack så mycket

Se vart man ligger på banan och förbättring är också ett viktigt mål. Men jag tror att Racechrono kan koppla loggar till vilken video som helst nuförtiden?

Helt riktigt, du kan addera data från Racechrono till vilket filmklipp som helst. Det är inte på något sätt knutet till GoPro.

Jag valde aktivt bort GoPro när jag köpte ny kamera förra året och är väldigt nöjd. Det blev en Insta360 AcePro och jag gillar den skarpt! Användargränssnittet är otroligt mycket bättre för att inte tala om appen. Men viktigast, de mest basala kraven på att film spelas in när man tryckt på rec-knappen finns där. Numera kommer jag alltid hem med exakt så mycket film som jag förväntar mig. Tidigare var det en överraskning att se hur mycket som faktiskt fastnat, om klippen hade ljud, osv. Kameran överhettar inte heller.
De flesta kameror har adaptrar för GoPro-fästen om deras egna interface inte är identiska med GoPro. Så det argumentet faller också om man har köpt på sig massa kringutrustning över tid man gärna vill fortsätta använda.

Oavsett vad du köper ska du inte vara rädd att prova något annat än GoPro. Osäker på om den billiga kinakameran duger? Köp i så fall en till att börja med. I värsta fall kan det bli kameran som filmar bakåt, fötterna eller hjulupphängningen och bromsarna från insidan medan en bättre får bli huvudkamera.

NS: 38 varv
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Har bara haft problem med GoPro precis så som Johan skriver, helt sjukt att de fortfarande finns som företag.

BMW 330i -05
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007

Jag kan hålla med om diverse problem på många Gopro modeller, problemen var dock färre på äldre modeller.

Mina GoPro Hero B 3+ har använts i ca 12 år utan problem...
Men min nyare sjua har jag ibland behövt ta ur batteriet för att starta om den.

Sen tycker jag det dock är väldigt dumt att köpa en okänd kina variant för det kan vara pengarna i sjön... och du lär inte kunna sälja den om du inte blir nöjd, sen har man flera så är det ju bra om alla går att starta samtidigt via en gemensam fjärr eller app och det kan ju bli krångel om du blandar olika märken.
Så köp inget utan att först titta på youtube jämförelser osv.

Men det som nu nämns tex
Insta360 AcePro så hittar jag den i pris från 3500kr och uppåt.

Om ni läser första inlägget så söker han 2st kameror för en total budget utav ca 2700kr !

Citera
Eugene
Malmö
Här sen Nov 2020

Trådstartare
Så, köpte jag Gopro 11 för rättvist pris (2k SEK) . Jag ska testa det på bilen men alt låter bra! Också tänker att köpa annan gopro3 eller kineska kamera för ben och bakifrån.
Tack till alla för fantastiska råd

Mazda Miata NA 1.8
BMW e39 540i touring

Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008

Prova på gatan först, så att du blir bekväm med inställningar och bildvinkel.

När man kör bana så blir det lätt lite stressigt och det är lätt att missa något och komma hem med massor av oanvändbar video.

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009

Janne J skrev:

När man kör bana så blir det lätt lite stressigt och det är lätt att missa något och komma hem med massor av oanvändbar video.

100% på den.

Struntat i kameran flera ggr pga för mycket på banan.

Så testa innan.

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Saker som autostartar när de får ström underlättar rejält för att sänka stressnivån när man ska ut och åka.

Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008

Niklas Falk skrev:
Saker som autostartar när de får ström underlättar rejält för att sänka stressnivån när man ska ut och åka.

Eller features som fjärrkontroll, när man redan sitter fastspänd och inser (som vanligt) att man glömt slå på kameran.

Jag jagade ett tag efter billigare alternativ, men den enkla sanningen är att GoPro är världsledande i segmentet av god anledning. De är helt enkelt bäst.

GMAB
Ordsmedjan
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Janne J skrev:

Det är ju klassikern. Man tror att man startar kameran men stoppar den i praktiken efter att den har spelat in ett depåstopp då man inte fick igång kameran passet innan.

Eller att ha spänt fast sig i 6p bältet och sen inser man att man inte når hjälm eller handskar. Eller har glömt att starta loggningen. Men det är ju kul att köra oavsett

Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007

Jag köpte första generationen av DJI Action.

Har varit mycket nöjd med denna, vågade inte köpa GoPro för dom får väldigt mycket kritik för buggar och förlorat material på senare år.

GoPro, var marknadsledande, men dom har halkat efter rejält om man ska lita på internets omdömen.
DJI och INSTA360 är nog vassare idag. (Insta 360 har dock fått mkt. kritik för köpta omdömen)

Just för bil verkar GoPro ha en tendens att "snurra" på bilden, när man svänger.
Nästa som om kameran sitter löst, när man svänger med bilen.

Detta gör inte alls DJI kameran, även med stabilisering påslagen, ser mycket mer naturligt ut enligt mig.
Ser exempel på detta ofta, på Harrys garage mfl.

Sen har den äldre DJI kameran inte Horisont stabilisering som GoPro. (Inte generation 1)

En fin begagnad generation 1 DJI kostar 1000-1500 :- (Jag har köpt 1 ny och en beggad.)

Citera
Om hård- och mjukvara för loggning & video
Två kameror för racing - frågor
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (830 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande