Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 14 besök senaste veckan (8178 totalt) |
Här kommer lite bilder från monteringen av icn.
DO88's variant var ganska rejält mycket större vilket bilderna visar.. Kul också att se att man har satt dit kylare på de platser där det varit möjligt redan från fabrik. ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Emil W |
||||
Re:
Det är troligtvis 1 liten kylare till värmeväxlaren till oljekylaren, 1 kondensor, 1 stor vattenkylare och 1 liten vattenkylare som hjälper till när det behövs. Blir bra det där Emil, sen ska du ju montera dit bromskylning också innan säsongen. ![]() _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Re:
Skulle tro att det är något sånt, ev är andra lilla för dsgn. Hehe ja den ska absolut monteras sen, nu har jag dock gjort allt som har jag grejer till ![]() _________________ Emil W |
||||
Idag gick det och blev premiär körning för säsongen på Mantorp park!
Mantorp själva la ut dagens körning som lite av en chansning vilket blev en succe. Valde att köra halvdag och det var sol, i princip molnfritt och runt 10-11grader hela dagen. ![]() Körningen gick galant och bilen funkade fint. Slog till på ett nytt PB också fastän däcken kändes lite hala, vilket säkert förklaras av den låga temperaturen.. Tror vi var 5st tappra bilar i min klass och 3-4st i andra gruppen, så det inte direkt tal om någon trängsel.. _________________ Emil W |
||||
Snyggt! Nya IC:n hjälper garanterat till så du har full effekt hela tiden istället för att den backar tändningen vid heat soak.
![]() _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Re:
Så kan det vara, samtidigt var det inte direkt varmt igår så risken för heatsoak borde varit låg. _________________ Emil W |
||||
Gillar bilderna och uppgraderingarna. Går det se temperaturer på insug mm när du byter intercooler, samt hur fungerar det med temperaturer för bakre diff på bana. Dvs hur fungerar allt med hälsan över tid - även oljetemp i låda och diff. Jag frågar mest då många bilar har skumma fel på banan och det är trevligt att se vad svaga punkter är och hur de elimineras med olika märken, om jag ska vara märkesotrogen
![]() Kör en lätt mazda själv som har haft värmeproblem med allt från vattenkylaren till oljekylningen till bromsarna som varit för klena. Men då har jag ingen elektronik som är inne och pillar på bromsarna. Det enda som varit problem är för lite körtid och att däcken aldrig slits ut pga låg vikt och bra balans. Allt annat är shitshow så att säga. Jag spejar efter annan banbil/bruksbil men det är skumma designfel på allt jag tittat på ännu ![]() _________________ Robert Pettersson |
||||
Re:
Generellt så är det tyvärr väldigt ont om temperaturer som man kommer åt.. Det enda man kommer åt är en fördummad bild under "RS monitor" som berättar om temperaturen på vattnet, motorolja samt växellådsoljan är "Blå, grön eller röd". Enda jag annars kan få ut i exakt temperatur i bilens displayer är oljetemperaturen, där har det inte varit några problem alls. Min upplevelse efter at ha kört div VAG-bilar är att man har bättre kylning/värmehantering på denna jämfört med de Golf GTI samt Seat Leon Cupra jag haft tidigare. Då har dock RS3an 1st stor samt 2st mindre vattenkylare i fronten och både motor samt växellådan kyls med olja/vatten värmeväxlare samt 7liter motorolja istället för runt 5liter som den senare 4cyl motorn i tex Golf GTI har.. Summa summarum så gnälls det mycket på Audi, VAG osv och många menar att de enda märken man kan köra på bana med (eller som hör hemma där) är Porsche eller BMW. Helt klart är RS3an lite tung och framtung, det är dock inget jag tycker den lider mycket av men det kan märkas i vissa situationer och beroende på val av däck. Bortsett från vikten så tycker jag absolut bilen har funkat fint på bana. Belägg och bromsvätska är ju något som behöver bytas på i princip alla bilar när man börjar köra bana, dock har jag bara vassare gatbelägg fram och standard bak. Sett till oljetemperaturer och hållbarhet så är bilen så ny än så jag har inte stött på några problem, däremot har ju både motor och växellåda funnits länge (Motor from 2017, låda 2010) och är väl beprövade. Just gällande värme och bromsproblem så kan jag väl tillägga att jag kör med alla hjälpmedel avstängda. Kör man med sånt på så kommer det garanterat bygga mer värme. Jag upplever bilen som väldigt välbalanserad och lätt att köra på gränsen. Körde på ett regnigt Gelleråsen förra året och det var väldigt kul att åka och småsladda men ändå köra fort, var inga problem att hänga på och köra ifrån andra bakhjulsdrivna bilar i vätan. _________________ Emil W |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 14 besök senaste veckan (8178 totalt) |