| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Andra projekttrådar
Ferrari 330 GT 2+2 1964 - Projekt 2025
|
479 besök idag (45273 totalt) |
|
Re:
Det är tight överalllt tycker jag, men grenrör går att lösa, rattstång däremot kommer bli spännande! _________________ Calle Olsson |
||||||||
|
Re:
2 st 3-till-1 på varje sida? _________________ Thomas Alsterfalk BMWCS # 04660 |
||||||||
|
Re:
Hej Thomas Ja, jag tror det blir så, ungefär som original. Jag behöver hålla det rätt tight och kunna skruva dit byxröret någorlunda enkelt då det inte är massor av plats längre bak heller. Calle _________________ Calle Olsson |
||||||||
|
Re:
Jämfört med originalet finns det stora möjligheter till förbättring
Enligt vissa har 6-till-1 bästa ljudet men det tar mycket plats. (F12 grenrör)
En idé...
_________________ Thomas Alsterfalk BMWCS # 04660 |
||||||||
|
Det blev inte så mycket byggt här efter nyår, andra bilar som skulle färdigställas, lite brist på pengar och lite lite brist på motivation.
Men jag fick iallafall beställt en styrväxel och stötdämpare bak att bygga coilovers. Så till hösten hoppas jag ha ett rullande chassi så jag kan börja montera karossen. Om andan faller på och jag har råd ska jag försöka bygga ihop motorn och fundera över lösning på koppling och växellåda. Idag städades garaget så att jag kan få hem BMWn igen.
_________________ Calle Olsson |
||||||||
|
Sommaren är slut och även om säsongen blev betydligt längre med den nyköpta 928an så är entusiastbilarna nu undanställda och äntligen lite plats i garaget för 330 bygget.
Det ser kanske inte ut som det hänt så mycket men det känns äntligen som jag har fått koll på en massa geometri och lösningar där utrymmet varit mycket begränsat. Styrväxel på plats, nya styrarmar byggda, stötdämpare och infästningar på plats både fram och bak. Ny infästning för toestagen bak och en teoretisk lösning på drivaxlar inhandlat.
_________________ Calle Olsson |
||||||||
|
Snyggt!
Jag hade föredragit en "riktig" styrled/p-ände, men gör en bricka under som fångar leden om den kliver ur, och kör med dammskydd så funkar det. Tänk också på att styrstagsförlängaren behöver låsas mot rotation även i "p-änden" vid hjulet, med bara kontramutter mellan original styrstag och förlängare kan förlängaren fortfarande rotera i p-änden (eftersom styrleden inne kuggstången är fri att rotera). Låsskruv i p-änden fungerar om du inte vill ha kontramutter även där. _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||||
|
Re:
Tack för värdefull input Gustav! Jag hade också gärna haft en vanlig styrled men var rädd att det skulle bli för tight mot fälgens insida, återstår att se annars får jag göra om. Csllle _________________ Calle Olsson |
||||||||
|
|
||||||||
![]() |
Andra projekttrådar
Ferrari 330 GT 2+2 1964 - Projekt 2025
|
479 besök idag (45273 totalt) |
