Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 996 GT3 Cup 2004
<<   1, 2, 3, 4
35 besök senaste veckan (10495 totalt)
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Re:

Kjell 944 skrev:
Hittade en film på Youtube om detta event.
Den blå skymtar till, lite då och då.
Historic & Youngtimer racecars racing at Monza Challanger TA

Var det här filmen du hittade? Tyckte den var riktigt snygg produktion!

https://youtu.be/1ZSrS67EPo4?si=uZ88qI4M-q2YmUrR

Finns en hel del riktigt roliga byggen som man kör emot/med. Den gröna 935:an är lite av en favorit. 650 bhp och seklåda och galet mycket aero.

thumbs up

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005

Re:

JohnC skrev:
Kjell 944 skrev:

Finns en hel del riktigt roliga byggen som man kör emot/med. Den gröna 935:an är lite av en favorit. 650 bhp och seklåda och galet mycket aero.

thumbs up

Dodgen ser rätt tuff ut....

JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Re:

Kolja skrev:
JohnC skrev:
Kjell 944 skrev:

thumbs up

Dodgen ser rätt tuff ut....

720 bhp och jäkligt dåligt med hjäpmedel. Vansinnigt snabb rakt fram. Vill minnas 280 km/h på långrakan på Hockenheim när jag hade 219 km/h med min dåvarande 944 s2:a. Var som ett möte när han passerade, sen skall man bromsa också....

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004

Trådstartare
En lagom lång racerapport från Temple of Speed (Monza).

Vi valde att åka i väldigt god tid jag och hustru och kombinera resan ned till Monza med lite semester så etapperna blev väldigt mänskliga vilket är rätt skönt när ekipaget är nära 13 meter långt. Hade gått med en facebook grupp med fokus på att resa i Italien vilket var klart hjälpsamt både när det gällde resvägar och hotell med fokus på stora parkeringar.

Vi stannade en natt i Tysklad och sedan två nätter i Insbruck innan vi landade på en vingård vid Gardasjön i 3 nätter cirka 2-3h från Monza.

Väl på plats var vi på torsdag och test var först på fredag så gott om tid att etablera camp. Fick lite hjälp av några Holländare att resa tältet om 24 kvm, vilket var väldigt uppskattat. Resten av eftermiddagen blev dekaltrimning med sponsorer och annat till föreningen jag kör i.

Vädermässigt så var det utlovat varm och fint väder fram till Söndag där det skulle regna något under dagen men återkommer till det.

Själva tävlingshelgen är från fredag - söndag med test på fredag och sedan kval på lördag och heat 1 lördag eftermiddag. Söndag är endast 2 st heat innan hemfärd.

Fredagens test var lite stressande då jag hade minst sagt svårt att få i växel 4 och 5 under testet. Blev lite rumphugget men vissa varv funkade det hjälpligt och i slutet på stinten så fungerade det något bättre. Efter lite konsultande med Simon på Bilteknik så konstaterade vi att de nya synkringarna behövde slitas in något innan allt löper väl i växellådan. Den hade fått en grundlig översyn under vintern med nya synkringar, lager och ett antal drev. Dyrt med välbehövligt. Bästa tid för eftermiddagen var kring 2:05,5 med mina fjolårsdäck (Michelin slicks). Gick och snackade med mina konkurrenter/kollegor i depån efter och de var milslångt efter, vet inte riktigt vad de sysslade med.

Med hänsyn taget till att jag hade med mig 4:a nya Dunlop slicks så var jag rätt säker på att förbättra den tiden med minst 3-4 sekunder under lördagens kval (vilket visade sig vara ett riktigt dåligt estimat).

Skiftade däck innan vi åkte tillbaks till hotellet samt kollade oljenivån och bromsvätska. Väldigt konstigt med en fabriksbyggd cupbil. Jag är van vid att få skruva till långt inpå natten efter varje stint med 944:an men med cupbil så måste man hitta på saker att göra då den så här långt varit helt odramatisk. Dvs skiten håller!

Lördag förmiddag är det då dags för kval. Rätt varmt i luften så jag går ut på 1.5 bar fram och 1.35 bar bak. Växellådan funkar nu perfekt och jag får riktigt fria varv men tiderna kommer inte. Vet inte riktigt varför men får inte alls känslan och greppet i Dunlop däcken. Inte så att de är hala men tempen och trycket blir inte alls vad jag har tänkt mig. Kommer behöva lära mig de här däcken mer. Tidsmässigt slutar det med att jag är cirka 1 sekund snabbare än på fredagen och det innebär 2:04.5 och en åttonde startposition och 2:a i min klass som är 90.

Race 1 går senare på eftermiddagen och avlöper rätt odramatiskt bortsett från att jag glömde att jag skulle ta det lugnt in i första böj dvs chikanen. Minnet svek och jag körde om två bilar direkt i chikanen, den ena fick jag senare släppa en Dodge Viper med cirka 650 bhp och väldigt difusa bromsar. Efter att han lite senare fick bryta efter en avåkning tillsammans med lite prototypbilar som också fick bryta så slutade jag på en total 4:e plats och 1:a i min klass. Övriga konkurrenter i min klass körde cirka 2-3 sekunder långsammare per varv så blev rätt ensamt efterhand. Prototypbilarna som var framför är en annan planet och de är galet mycket snabbare än vanliga bilar. Vi hade även en Porsche 935:a med i klass 80 med cirka 650 bhp och seklåda. Rätt kul att ha med i heatet men såg honom endast en kort stund innan han seglade iväg.

Söndag bjöd på mycket regna under förmiddagen, vilket passade mig som hand i handsken och gav ett roligt race där jag till slut slutade på en total 3:e plats och fick vara med på stora podiet och även signera Monzas racebok. Klassen vann jag återigen och konkurrenterna i min klass var cirka 25-30 sekunder bakom vid målgång. Sista racet det 3:e var ett rätt lugnt sådant från min sida och tämligen odramatiskt i torrt väglag. Sänkte min bästa tid till 2:02,8 och tyvärr fortsatt dålig känsla i Dunlop däcken.

Saker att arbeta med framöver för egen del är att pressa bil hårdare, få ordning på bromsarna som jag tyckte var lite svåra att dosera. Fick kast på bilen vid flera tillfällen när jag bromsade hårt vilket gjorde att jag bromsade lite mjukare och kombinderade det med nedväxlingar från 6-5-4-3-2 i de mer tvära kurvorna. Tar lite tid att arbeta på det sättet och var nog inte så tidseffektivt. Nästa steg blir att lära mig hur jag skall använda Dunlop däcken och vad det skall jobbas med för tryck. De funkade perfekt på 944:an men hittils har de inte funktat bra på bakmotorporsche. Tror dock att det beror mest på okunskap.

Summa summarum riktigt kul att ha kört Monza och ytterligare en F1 bana jag kan bocka av på listan men långt från den roligast jag kört.

Nästa tävling i Europa blir Spa i September vilket skall riktigt roligt då det är en bana jag tävlag på 3 gånger tidigare med 944:an. Skall bli kul att testa den med en bil med lite mer mos. Innan dess kommer jag både träna och tävla med PCSR för att utveckla mig själv med bilen till jag kommer till den punkten att det är som att dra på sig ett par väl ingångna loafers när jag sätter mig bakom ratten, dit har jag en lång väg.

Omräknat i sekunder kör jag på cirka 94% av Porsche Supercup bilarna gjorde 2003/2004 om man räknar att de körde på 100%. Det är lite för dåligt och jag borde nått ned till 2 minuter jämt.

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005

Riktigt kul att se din framgång i YTCC. Jag och några vänner var nere och såg 2 ytcc event 2024, Spa och assen, men tyvärr inga du deltog i. Vi har stora mål och drömmar om att själva köra några tävlingar ute i Europa om några år. (ska bara bygga färdigt våra bilar först)
Som du skrev Monza kanske inte är roligaste banan men ändå så häftigt att få köra på just Monza. Vilken är favoriten annars? Spa misstänker jag, men zandvoort, Assen, redbull ring och Nurburgring gp måste vara grymt roliga oxå tänker jag.

Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008

Re:

Fredin skrev:
men zandvoort, Assen, redbull ring och Nurburgring gp måste vara grymt roliga oxå tänker jag.

Fliker in med lite halv-ot här. Har haft förmånen att köra hoj på många europeiska banor.

Assen är kul, men anser den inte vara WOW.
Nurburg GP är tokball, sista partiet skiljer pojkarna från männen hur mycket man vågar hålla i.
Något ni verkligen ska sikta på är Sachsenring. Den är RIKTIGT häftig Höjdskillnaden gör sig verkligen inte på video..

Samlat på mig:
Assen
Nurburg GP
Sachsenring
Most
Aragon
Catalunya
Valencia
Cartagena
Calafat

Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010

Jag gillar Assen. Tyvärr är ju vädret lite lynnigt där. Regn och sol om vart annat. När man ligger fullt och bara matar växlar och inte ser någonting pga vattensprej är det spännande...

Jag är så gammal att jag hann köra på långa slingan på Hockenheim. Det var fränt på riktigt!

Lauzitsring med sina delar på ovalen och sen resten på innerplan var inte jättekul.

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Om jag skulle rangordna banorna så här långt när det gäller roligt så blir det nog:

1. Spa
2. Zandvoort
3. Hockenheim
4. Oschersleben
5. Assen
6. Red Bull Ring
7. Monza

Tror att RedBull skulle få högre position med 996 cup jämfört med 944:an. Krävs mer mos för att ha kul där.

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005

Re:

JohnC skrev:
Om jag skulle rangordna banorna så här långt när det gäller roligt så blir det nog:

1. Spa
2. Zandvoort
3. Hockenheim
4. Oschersleben
5. Assen
6. Red Bull Ring
7. Monza

Tror att RedBull skulle få högre position med 996 cup jämfört med 944:an. Krävs mer mos för att ha kul där.

John, du saknar (minst) en bana i listan.
Skulle varit intressant att se vart den hamnar NÄR du provat.

Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Ringen ligger på "to do" listan men troligen inte tävling utan track day eller liknande. På sikt vill jag dock tävla där. Hitta något där cupen får vara med så kan vi köra team! 💪

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005

Re:

JohnC skrev:
Ringen ligger på "to do" listan men troligen inte tävling utan track day eller liknande. På sikt vill jag dock tävla där. Hitta något där cupen får vara med så kan vi köra team! 💪

DET, tar jag som ett löfte!

Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 996 GT3 Cup 2004
<<   1, 2, 3, 4
35 besök senaste veckan (10495 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande