Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 126 besök senaste veckan (16596 totalt) |
Gav mig på att byta spänningsregulatorn/ borstarna i generatorn. De gamla var föga förvånande slitna, men en ny spänningsregulator kostade över 2000 kr (vilket är lika mycket som en ny generator!), så fick bli ett eftermarknadsalternativ för typ 350 kr. Får hoppas att det håller.
![]() Generatorn nedplockad och spänningsregulatorn uttagen: ![]() Gamla spänningsregulatorn. Sliten och smutsig, inte så förvånande. ![]() Rengjord gammal spänningsregulator bredvid billigt eftermarknadsalternativ. ![]() Allt ihopplockat och rengjort. ![]() _________________ Jonas Lundin Min biltråd här på Rejsa: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663 |
||||||
Spännande att följa din nya racer. Hur ser det ut för säsongen, kommer du hinna få bilen klar tror du?
Din "gamla" JDM racer står i mitt garage och väntar på slutfinishen. _________________ David Hargedal Hanning |
||||||
Kul att höra från dig! Jag hoppas det, men har en back up-lösning om det inte skulle hinnas med, så kommer köra i år. Hur ser det ut själv? Kör du Time Attack i år tror du? Vore episkt skoj att se BRZ:n igång igen! ![]() _________________ Jonas Lundin Min biltråd här på Rejsa: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663 |
||||||
Håller tummarna att du hinner 👍🏻 har du mkt kvar du vill hinna fixa? Måste säga att du gör ett bra jobb och är väldigt noggrann, det är alltid kul att se!
Blir inte att delta i time attack för mig i år. Dels så hinner jag nog inte få bilen helt klar innan säsongen drar igång, sen har jag ingen erfarenhet alls av att köra på bana med en riktig bil. Så i år siktar jag mest på att få bilen klar och besiktad innan sommaren och sen att få till några dagar på GTR motorpark här i stan så jag får en känsla för bilen och någon typ av självförtroende i mig själv. Men inte alls omöjligt att du får se den om jag tar bilen till någon Timeattack helg för att titta. Jag var skapligt naiv när jag trodde att bilen skulle bli klar till förra säsongen. Plåtarbetet tog säkert 10 gånger så lång tid som jag trodde. Sen att få tag på vissa grejer då jag försökt göra reparationen så kostnadseffektiv som möjligt. Sen kommer livet emellan som det så ofta gör. Men måsta säga att det verkligen kändes värt det när jag provkörde den för första gången, kunde inte slutet le😄 _________________ David Hargedal Hanning |
||||||
Tack det var snällt! Jag ska väl plocka ihop motorn och montera nya kylsystemet. Sen är det diffen som ska byggas om, bakvagnen som ska förstärkas och så bör jag lacka om den eller foliera den då stötfångare fram och bak är mörkblå och inte svarta. Sen är det klart. ![]()
Vore superkul om du kom förbi så jag får klappa lite på BRZ:n! Saknar den som tusan och har helt ärligt funderat på om jag skulle höra av mig och kolla om du vilja sälja tillbaka den. ![]()
Grymt att höra att du kunnat köra den! Bra jobbat, det var ju en del jobb att få till! Du får gärna berätta vid tillfälle hur du löste allt, var ju lite meck även utöver plåtjobben. _________________ Jonas Lundin Min biltråd här på Rejsa: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663 |
||||||
Det känns ju ändå inte orimligt att hinna göra dom sakerna förutsatt att du har tid att greja i garaget. Tänkte inte alls på att det var olika färger på den, kommer iaf att följa projekten med spänning.
Jag ska absolut sikta på att få till det. Det kan jag förstå, det är en jäkla fin bil, och den är också charmig med de små JDM detaljerna i cupen. Som det ser ut nu så har jag inte planerat att sälja den, men om jag ändrar mig ska jag fråga dig först👌🏻
Kändes som en stor milstolpe att få köra den en längre strecka, även om det är en del grejer kvar att göra, mestadels ytliga grejer som stötfångare, lyktor och lackering. Berättar gärna mer i detalj hur jag har gått till väga vid lämpligt tillfälle. _________________ David Hargedal Hanning |
||||||
Gav mig därefter på att uppgradera DISAn som kom med M54B30-insuget; oklart vilket skick den var i, och vill ogärna att den går sönder och förstör motorn. Köpte ett reparations-/ uppgraderingskit på eBay (dvs var för snål för att köpa från German Auto Solutions) så fick ett kit som passade "sådär". Krävdes en hel del modifikation för att få det på plats.
![]() ![]() Var sjukt petigt att få bort den gamla O-ringen, men efter en hel del pill så fick jag bort det mesta. ![]() Ta da! Uppgraderad DISA med genomgående pin och alla plastslitdelar utbytta till aluminium. ![]() _________________ Jonas Lundin Min biltråd här på Rejsa: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663 |
||||||
Sen var det dags att få insuget på plats. Insåg att BimmerTune-adaptern gjorde att jag inte kunde fästa elboxen på samma fästpunkt vid sidan av insuget som tidigare då den byggde någon centimerter eller så, så löste det med en plastdistans jag hade från ett gammalt Maxton Design-kit.
![]() ![]() ![]() _________________ Jonas Lundin Min biltråd här på Rejsa: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663 |
||||||
Hade inte markerat några slangar eller kopplingar så fick gissa mig fram lite till vad som skulle sitta var, och blev lite konfunderad med bränsleledningarna till bränsleskenan/ fuel rail. Men när jag plockade loss ledningarna insåg jag att de hade en svart koppling i ena änden och blå i andra (insåg inte det när jag försökte lista ur hur de skulle sitta först - doh).
![]() Så ska de sitta! ![]() Hade lämnat in mina spridare på spridartvätt och nya filter/ o-ringar på Speeding.nu. ![]() ![]() Där är bränsleskenan till slut på plats! ![]() _________________ Jonas Lundin Min biltråd här på Rejsa: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663 |
||||||
Sen satte jag dit ett nytt Lemförder-styrservokärl med nya slangar...
![]() ... och en Mishimoto-kylare, nytt expansionskärl och nya vattenslangar. ![]() Sen kunde jag äntligen börja sätta dit fronten. ![]() _________________ Jonas Lundin Min biltråd här på Rejsa: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663 |
||||||
Köpte en ny BMW-spolarvätsketank också då jag ville göra en delete på strålkastarspolning och ville ha en tank utan andra pumpen.
![]() Och så lite grejer till... ![]() ... vips kunde jag börja fylla på vätskor; kylarvätska, servoolja och motorolja! ![]() _________________ Jonas Lundin Min biltråd här på Rejsa: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663 |
||||||
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||
_________________ Jonas Lundin Min biltråd här på Rejsa: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663 |
||||||
Kort uppdatering: Satt ihop allt nu. La på vinterhjulen från min M140i och testrullade den lite. Oj vad jag behöver en hjulinställning, men ptja... den lever igen!
![]() ![]() _________________ Jonas Lundin Min biltråd här på Rejsa: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663 |
||||||
Den är nu på BMT Per Larsson för svetsning/ förstärkning av bakvagn, uppgradering av diffen till en Quaife LSD samt hjulinställning. Senaste tidsuppskattningen är att det ska bli klart nu i veckan, men vi får se.
Har ju en M140i annars som är min reservbanbil, så åka blir det på något sätt! Ska köra TimeAttack på Kinnekulle i slutet av maj! 👍😊 _________________ Jonas Lundin Min biltråd här på Rejsa: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663 |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 126 besök senaste veckan (16596 totalt) |