Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
BMW 330Ci Cab E46 -01 - för låg bak!
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
15 besök idag (7635 totalt)
Filip N
Malmö
Här sen Mar 2012

Trådstartare
Lite mer avgaspyssel...

Klämman låg emot aluminiumplattan. Misstänker att det är källan till det durrande ljud som kom vid vissa varvtal. Provkörning (imorrn?!) får utvisa. Vinkelharry fick tjänstgöra på klämman för lite frigång, sen momentdra plattan till 22nm... Lite onödigt på skruvarna till plattan men känns bättre.

(Ser kanske ut att ha kontakt på bilden men inte i verkligheten)

Stämningsbild på det avslutade avgasmekandet, liggandes med släckt srbetsbelysning under bilen.

Ser ut som om damaskerna eller flänsarna längst in mot diffen fuktar/läcker fett? Missade isf detta tidigare. Dryyyygt

EU
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Bra jobbat!
Här har dom fel.
Det ska vara 330
Citera
Filip N
Malmö
Här sen Mar 2012

Trådstartare
Andersk skrev:
Bra jobbat!
Här har dom fel.
Det ska vara 330

Tackar! Jaaaudu, inte mkt till journalistik det där...

Malmö
Här sen Mar 2012

Trådstartare
Strul med OEM shortshift-spak

Den senaste periodens garagetid har lagts på div oväntade grejer, bl.a. att hardtoppens lås plötsligt låste även i öppet läge (typiskt obra) och att passagerarstolen bestämde sig för att inte flytta sig i längsled. Detta skedde såklart när den var framkörd så långt det går. Men mer om det sen - först ett annat oväntat problem.

Jag skaffade växelspaken som BMW använde i sitt M Performance shift kit, art nr 25117528881, efter tips bl.a. i denna tråd. Ska funka med 5-växlade ZF-lådan som jag har.

Har samtidigt bytt alla bussningar och leder i växellänkaget. En lite tur i oturen grej ang det var att bulten som håller växelförarmekanismen ovanpå lådan var halvtrasig. I väntan på den nya körde jag 5 mil runt Malmö för att börja köra in den renoverade VANOS-enheten. Väl hemma på garageplan hoppar bulten ur och det går inte att få i nån växel alls. Så ut med domkraft, pallbock mm för att pilla i bulten igen... 3 min jobb. Hade kunnat hända på ett sämre ställe

Även motor- och växellådskuddar är nybytta mot OEM-delar.

Nu till problemet - spaken ligger an mot kardan
Som synes på bilden har mitt torrsimmande/torrväxlande gjort att färg skavts av på kardan. Dom ligger definitivt an mot varandra. Den vita "koppen" bottnar inte riktigt i växelbryggan heller pga denna brist på frigång. Vad kan vara orsaken?

Nån som stöttar på samma problem?

Mvh

Malmö
Här sen Mar 2012

Trådstartare
Mysmek igen istället för strulande mystiska grejer

Hej, ikväll gjorde jag nåt jag sett fram emot länge. Först satte jag tillbaka alla motorkåpor och sedan monterade jag mitt AC Schnitzer fjäderbensstag som jag köpte i julklapp till mig själv.

Vanligtvis är jag lite skeptisk till AC Schnitzer och mycket skeptisk till Hamann och div andra BMW-trimmarfirmor. Dock verkar AC Schnitzer och även Hartge ha en viss tävlingshistorik och då blir det genast coolare.

Normalt sett tycker jag att fjäderbensstag lätt blir Fast & Furious-lamt på vanliga gatbilar. Alltså borde jag tycka att detta är för blaffigt och iögonfallande, men av nån anledning blir det så rätt ibland med tidstypiska eftermarknadsgrejer i fin kvalitet!

Att E46ans fjäderbenstorn dessutom har stadgan hos en disktrasa gör att man dessutom kan rättfärdiga detta med att man motverkar deformerade fjädertorn. Win-win i detta fall

En spolartank med svart lock står på listan med, dock en bit ned.... Denna stör ju i motorrummet likt en finne i röven.

Norrköping
Här sen Jun 2006

Riktigt snyggt stag - ser dyrt ut

Trist med länkaget... känner mig medskyldig då det var jag som föreslog det.

Kikar man på Realoem med ditt chassinummer så är den valbar som en retrofit option.
Dock ser "gaffeln" annorlunda ut mot hur din ser ut.. är ju en indikation på att något kanske inte stämmer.
https://www.realoem.com/bmw/enUS/showparts?id=BS51-EUR-08-2000-E46-BMW-330Ci&diagId=03_2815

Har inte hittat något som tyder på det men 25117528881 kanske bara passar den 6-växlade?

Malmö
Här sen Mar 2012

Trådstartare
Toobb skrev:
Riktigt snyggt stag - ser dyrt ut

Trist med länkaget... känner mig medskyldig då det var jag som föreslog det.

Kikar man på Realoem med ditt chassinummer så är den valbar som en retrofit option.
Dock ser "gaffeln" annorlunda ut mot hur din ser ut.. är ju en indikation på att något kanske inte stämmer.
https://www.realoem.com/bmw/enUS/showparts?id=BS51-EUR-08-2000-E46-BMW-330Ci&diagId=03_2815

Har inte hittat något som tyder på det men 25117528881 kanske bara passar den 6-växlade?

Nejdå, ingen skugga över dig. Det var ju helt och hållet mitt risktagande

Jag använde mig av samma info som du ger ovan och tänkte att det rimligen skulle funka. Får luska mer i båda "gaffeln" och 5 vs 6 vxl nån kväll när jag borde sova istället.

Det finns annat att fixa med högre prio på denna bil med.

Staget ser dyrt ut ja! Och när det var nytt så var det verkligen det, typ 1200 USD

Malmö
Här sen Mar 2012

Trådstartare
Nu till lite el-pyssel istället!

Jag har ganska dålig koll på bil-el. Både tveksam kunskap och inte så mycket erfarenhet, men hittills har jag aldrig haft sönder / bränt något
Mao var det för att lära mig mer som jag gjorde en mycket större grej av detta än det kanske behövde vara.

Målet var att:
- bekanta mig med AMP/Superseal-kontakter
- bekanta mig med crimptång
- öva på att fatta vilken tåt som gör vad

Felet var alltså att höger ytterspegel aldrig blivit inkopplad ordentligt. Bilen har fått äkta M3-speglar nån gång i sitt liv.

Spegeln hade 9 st avklippta tåtar. Innebär elspeglar med uppvärmning och minne på donatorbilen.

Min bil är inte utrustad med minnesfunktion för speglarna verkar det som, därav 6-polig kontakt med 5 kablar i användning.

Dom 3 blårandiga är till motorerna upp/ned och hö/vä enl elschemat.

Brun och grönsvarta verkar vara till värmeelement?

Den "officiella" crimptången till Superseal kostar 600 EUR så det kan dom ju fetglömma. Köpte en YATO på Trodo istället för 200 SEK isch.

Första försöket ovan - inte så vackert Hade aldrig crimpat en kontakt innan.

Tredje försöket: lite bättre, fick duga

Lite googlande gav prel info att rosa, tunn vit och orange på M3-spegeln är till minnesfunktionen, vilket jag ju inte har. Därför förseglade jag dem med krympslang för att det skulle bli någorlunda prydligt.

Sedan en stunds testande med multimeter i sjukt ograciös arbetsställning. Som en sjöstjärna med vänsterhanden på förardörrens knappar till speglarna och högerhanden för att försöka mäta vilken kontakt som får 12V av styrmodulen beroende på knapp/riktning. Obekvämt

Efter en stund hade jag rett ut det och provkopplat, enl ovan. Och testkört framgångsrikt!

Sen missade jag att ta bilder på kontakt-j*veln när den j*valdes nåt fruktansvärt. Först lyckades jag sätta kontaktstiften som skulle vara i honan i hanen istället, eller om det var tvärtom. Fel blev det iaf. Den röda låsbygeln ville inte alls komma på plats.

På Youtube såg det så himla smidigt ut. Den bara klicka till utan kraftansträngning medan jag fick lirka och ta i I evigheter. Med andra ord var det nåt med nåt stift som intr blivit helt 100, men oh well... inte en kritisk komponent och crimpningarna var stadiga iaf.

Till slut gick det att få den röda låsbygeln på plats och hane och hona kunde förenas.

Oklart om den svarta silvertejpen är från fabrik eller ej men den fick sitta kvar...

Allt som allt ett ganska overkill kontaktstycke för en grej som nästan aldrig kommer att lossas, men jag lärde mig något

Skåne
Här sen Mar 2015

Viktig detalj, se till att försegla fuktmattan om den är öppnad på något sätt. Ser ut som att den är uppskuren en bit ovanför där kablarna kommer ut. Annars finns det risk att du får ner vatten i golvmattan när det regnar och du tvättar bilen. Detta är ett väldigt vanligt fel på E46!

Googla vapor barrier e46 om du vill ha mer info.

Citera
Filip N
Malmö
Här sen Mar 2012

Trådstartare
Alexus skrev:
Viktig detalj, se till att försegla fuktmattan om den är öppnad på något sätt. Ser ut som att den är uppskuren en bit ovanför där kablarna kommer ut. Annars finns det risk att du får ner vatten i golvmattan när det regnar och du tvättar bilen. Detta är ett väldigt vanligt fel på E46!

Åfan, bra tips! Tack. Har du nån erfarenhet av hårtorksmetoden eller nån annan metod?

Minns inte om min är uppskuren (tror inte det?) men den är definitivt lös längst in/upp mot gångjärnen så att säga.

Skåne
Här sen Mar 2015

Är den uppskuren så är tejp den enklaste metoden att få ihop den igen. Åldersbeständig tejp fungerar riktigt bra att tejpa ihop den med!

Normalt sett brukar jag skära med en kniv direkt i Butylgummit för att lossa den. Sen har jag en rulle med sådant liggande så kompletterar jag med en smal remsa när jag trycker tillbaka det. På så sätt slipper man förstöra tätningen.

Citera
Filip N
Malmö
Här sen Mar 2012

Trådstartare
Alexus skrev:
Är den uppskuren så är tejp den enklaste metoden att få ihop den igen. Åldersbeständig tejp fungerar riktigt bra att tejpa ihop den med!

Normalt sett brukar jag skära med en kniv direkt i Butylgummit för att lossa den. Sen har jag en rulle med sådant liggande så kompletterar jag med en smal remsa när jag trycker tillbaka det. På så sätt slipper man förstöra tätningen.

Kanon, tack för bra info! thumbs up Hade tänkt smacka på dörrsidan utan att tänka mer på saken men nu ska jag se till att detta blir rätt med.

Råkar du ha nån erfarenhet av Coupé/Cab-dörrar där rutorna skallrar när man stänger dörren med rutan nere? Känns inte som om BMW skulle ha godkänt det från fabrik för det ger ett sjukt billigt intryck, så jag undrar om nåt är tokigt. Som om rutan behöver skruvas fast i hissen. Har inte undersökt det ännu dock. Elhissarna funkar (ta i trä)

Malmö
Här sen Mar 2012

Trådstartare
Fejlep skrev:
Alexus skrev:

Kanon, tack för bra info! thumbs up Hade tänkt smacka på dörrsidan utan att tänka mer på saken men nu ska jag se till att detta blir rätt med.

Råkar du ha nån erfarenhet av Coupé/Cab-dörrar där rutorna skallrar när man stänger dörren med rutan nere? Känns inte som om BMW skulle ha godkänt det från fabrik för det ger ett sjukt billigt intryck, så jag undrar om nåt är tokigt. Som om rutan behöver skruvas fast i hissen. Har inte undersökt det ännu dock. Elhissarna funkar (ta i trä)

Kan svara mig själv ang passagerardörren iaf: det var den övre muttern till elhissmekanismen som vibrerar loss och försvunnit. Hittade den inte i botten på dörren heller, mystiskt... alltså mitten långt upp åt höger mot låsmekanismen.

Får kolla förarsidan vid tillfälle.

Malmö
Här sen Mar 2012

Trådstartare
Avbruten hjulbult i navet...

Fick denna lilla bajsmacka av tidigare ägare som "glömde" säga nåt om att en hjulbult var avbruten jämns med bromsskivan.

Det gick att plocka av skivan ändå och då föddes en liten plan. Hade förberett mig på att behöva borra ut skruven och hålla på, men nu när den var blottlagd så... kunde jag låsa navet mot marken med en planket och en hjulbult, och sedan backa ut den avbrutna skruven en bit med huggmejsel! Och sen skruva ur med handkraft.

Där var jag nöjd!

Fräscha frambromsar stod på menyn...

Lite godsaker...
- Textar-belägg är OE och värda ett försök för Brembo dammade galet mycket på min tidigare E46
- Borrade Bremboskivor. För att jag ville det.
- Har fått berättat för mig av BMW-folk att mässingsbussningar i oken inte är nåt att satsa på i en glidarbil som denna, så gummi fick det bli.

Fick sedan direkt ångest när jag kom på att jag kanske beställt fel. Borde det inte vara olika artikelnummer på vänster och höger sida?

Nej, tydligen inte på Brembos Xtra-serie. Detta är en screenshot från Brembos hemsida. Inte sid-specifika thumbs up

Monterar och klart. En vacker dag ska jag lacka oken svarta för det är verkligen inte snyggt med blått. Dessutom är lackering av oken gjord av Ray Charles.

Varför borrade skivor på en glidarbil? För att prisskillnaden var som 5 bira på stan. Och sånt har ju tydligen råd med så varför inte fina skivor

Det var definitivt dags att byta bromsvätska med. Nu är det ny fräsch vätska i.

Malmö
Här sen Mar 2012

Trådstartare
Hej!

Någon i Skåne som har en röktestare att låna ut? Jagar en insugs/vacuumläcka efter att ha läst ut felkoder som pekar åt det hållet.

Malmö
Här sen Mar 2012

Trådstartare
FilipN skrev:
Hej!

Någon i Skåne som har en röktestare att låna ut? Jagar en insugs/vacuumläcka efter att ha läst ut felkoder som pekar åt det hållet.

Fick hjälp av Alexander ovan, superschysst och tack igen! Massor kunskap om E46/BMW sitter han på

Malmö
Här sen Mar 2012

Trådstartare
Ett långskott: någon som har en Eisenmann front/mittsektion med dämpare passande E46 M54 cabriolet (330Ci) och vill sälja? Alternativt byta mot min befintliga Eisenmann utan dämpare, dvs raka rör från kat till slutdämpare?

Alltså, FINNES:
Eisenmann Race mittdel utan dämpare B5009.00000
Normalt skick, ej haft markkontakt

SÖKES/önskar köpa:
Eisenmann Sport mittdel med dämpare B5304.00001

Malmö
Här sen Mar 2012

Trådstartare
Bilen är för låg bak - vad spökar?

Nu när oförutsedda sidoprojekt såsom fjäderbenstorn, sidobackspegel, passagerarstol och vacuumläcka m.m. är avklarade så har vi följande på tur på listan över grejer som stör mig och sänker helhetsintrycket, och därmed ska fixas:

1. Chassihöjden bak är för låg och bilen ser lite lätt trasig ut.
2. Passa in fronten och fästa innerskärmarna m.m. ordentligt med div nya clips samt laga lyktspolningen när jag ändå är igång
3. Behandla något dussin stenskott som stör
4. Lära mig att polera både lack och lyktglas.

En snabb bild på gatan, otvättad och osminkad - hade kört en rejäl runda svepande landsvägar . En vacker dag snart - vore ju kul om juni bjöd på några sådana till skillnad från maj - ska jag tvätta den grundligt och ta vettiga nedcabbade bilder.

Som synes finns det en del finish-pill att fixa, t.ex. att passa in stötfångare fram ordentligt och laga lyktspolningen. Men en snygg kaross är det

Close-up på chassihöjden bak. Dock ljuger nog vinkeln lite. Bilen behöver höjas ca 1-2 cm till bak för att få ovankant av däcket i linje med skärmkanten.

Bättre vinkel

Vad tror panelen är anledningen till att den är så låg?
Fjädrarna heter H&R 29484 och är röda. Sänker c 35mm bak på bil utan sportchassi från fabrik (likt min) enl uppgift
På bild har den 10mm fjädersäten (nedre) istället för original 3 mm och även ca 2+2mm tillklippta aluminiumplåtar under fjädrarna.

Har fjädrarna säckat med ålder, eller är dom bara för låga från början? Är det slitna bussningar som gör det? Subframe? Svingarm?

Bonusbild på inredningen som är Individual Estorilblau/svart och en bidragande orsak till att jag köpte denna bil. Bilden är från när jag gjorde rent skinnklädseln ordentligt häromdagen. Denna inredning livar upp bilen mycket tycker jag jämfört med t.ex. den grå läderinredningen som är vanlig.

Ska ta vettigare bilder utan garagehyllor i bakgrunden vad det lider...

Tranemo
Här sen Jul 2006

Verkar som de HR fjädrarna är för alla varianter utom 330D och alla karosser. Har för mig att en cab är ca 200 kg tyngre än sedan/coupe. Så 55 mm gäller de lättare bilarna kanske? Du har säkert mkt utrustning med som gör bilen ännu tyngre?

Vet när jag köpte fjädrar till Alpinan (touring) så blev det ST, för de hade för touring och 330 D motorn.

Malmö
Här sen Mar 2012

Trådstartare
makeba skrev:
Verkar som de HR fjädrarna är för alla varianter utom 330D och alla karosser. Har för mig att en cab är ca 200 kg tyngre än sedan/coupe. Så 55 mm gäller de lättare bilarna kanske? Du har säkert mkt utrustning med som gör bilen ännu tyngre?

Vet när jag köpte fjädrar till Alpinan (touring) så blev det ST, för de hade för touring och 330 D motorn.

Så kan det nog vara, även om min bil inte har mer utrustning än "vanligt."

Jag får nog läsa på lite/bildgoogla lite och eventuellt handla t.ex. Eibach Pro-Kit eller M Sport-fjädrar.

Det skulle dock störa mitt sinne att ha olika fabrikat på fjädrarna fram och bak. Jag är nöjd med höjden på H&R-fjädrarna fram så skulle helst slippa.

Antar att det inte skulle rubba chassibalansen alltför mkt, inte så det stör på en glidarbil, men kanske har fel? Får väl slänga runt den på Sturup nån kväll och testa i värsta fall

Dessutom är mina fjäderspännarverktyg så slitna att dom känns livsfarliga

EU
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

FilipN skrev:
makeba skrev:

Så kan det nog vara, även om min bil inte har mer utrustning än "vanligt."

Jag får nog läsa på lite/bildgoogla lite och eventuellt handla t.ex. Eibach Pro-Kit eller M Sport-fjädrar

Jag kollade baserat på min bil (330 cab-00), rekommenderat var H&R 29484-1 , dvs med en etta på slutet.
Citera
Andra projekttrådar
BMW 330Ci Cab E46 -01 - för låg bak!
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
15 besök idag (7635 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande