Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Kolvstorlek bromsok för att inte förstöra balansen fram/bak
22 besök senaste veckan (479 totalt)
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5569


Trådstartare
Hej!

Vad vill jag uppnå?

Då jag planerar att ha kvar original bromsok bak så vill jag inte förstöra brombalansen, pedalkänslan eller pedalens färd dvs att de tar långt ned eller uppe.

Nuvarande setup
Fram
Har idag Audi TT mk1 8n bromsok fram.
Enkolvs flytande bromssok med en 54mm kolv.
Total kolvarea 4586.96mm²

Bak
Enkolvs flytande bromssok med en 38mm kolv.

Ny setup
Fram
"Fasta" 4 kolvs bromsok med 4x 40mm kolvar.
Total kolvarea 5026.56mm² (diff på 95,08mm² mot original)

Bak
Enkolvs flytande bromssok med en 38mm kolv.

All input är välkommen.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
"Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver"
______________________
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20093



enkolvs räknas dubbelt, så du ska jämföra arean på två 40mm kolvar med en 52mm (eller fyra mot två).

Jag får det till att arean på fyrkolvsoken blir 118% av enkolvsoket.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5569


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
enkolvs räknas dubbelt, så du ska jämföra arean på två 40mm kolvar med en 52mm (eller fyra mot två).

Jag får det till att arean på fyrkolvsoken blir 118% av enkolvsoket.


Yes dubbelt då det är ett flytande ok.

118% vad blir det i verkligheten dvs kommer pedalen att bli hårdare och ta fortare eller vad kommer det att vara en för eller nackdel?

Så här räknade AI åt mig



_________________
R0b1n F0rsb3rg
"Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver"
______________________
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5569


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
enkolvs räknas dubbelt, så du ska jämföra arean på två 40mm kolvar med en 52mm (eller fyra mot två).

Jag får det till att arean på fyrkolvsoken blir 118% av enkolvsoket.


Hur räknar du?
Jag får ökningen från 4931.48mm² till 5026.56mm² till 1.93%

_________________
R0b1n F0rsb3rg
"Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver"
______________________
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20093



robber skrev:
Niklas Falk skrev:
enkolvs räknas dubbelt, så du ska jämföra arean på två 40mm kolvar med en 52mm (eller fyra mot två).

Jag får det till att arean på fyrkolvsoken blir 118% av enkolvsoket.


Hur räknar du?
Jag får ökningen från 4931.48mm² till 5026.56mm² till 1.93%
40x40x2÷(52x52)

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 6100



Niklas räknar på en 52mm kolv istället.
Du (eller AI) däremot räknade fel. A=2*pi/4*54^2=4580.44 ....

Arean på 4kolv är ca 9% större och det ger en aningen högre bromskraft per pedaltryck


edit: Hur stora är kolvarna egentligen? I första posten säger du 54mm, Niklas räknar på 52mm och du frågade AI efter 56mm?

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5569


Trådstartare
2fast4u skrev:
Niklas räknar på en 52mm kolv istället.
Du (eller AI) däremot räknade fel. A=2*pi/4*54^2=4580.44 ....

Arean på 4kolv är ca 9% större och det ger en aningen högre bromskraft per pedaltryck


edit: Hur stora är kolvarna egentligen? I första posten säger du 54mm, Niklas räknar på 52mm och du frågade AI efter 56mm?


Förvirringen är stor, man får vara försiktig med AI när man gör länge sessioner då info kan ändras som i detta fallet när 54mm helt plötsligt blev 56mm efter ett gäng promptar.

Kolvdiameter är 54mm inte 56mm eller 52mm.

Räknar om och får också det hela till 9% eller 9,59% som är samma modellnamn som en syskon bil...

Tack för för inputen

_________________
R0b1n F0rsb3rg
"Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver"
______________________
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3233



Mina glidok är/var också 54 kolvar, råkar vara exakt samma kolvarea som 986 Porsche boxster 4kolvsok, om du vill se till att inte ändra nåt går det använda sådana

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20093



Jaha, nån mm felläst då, men förhållandet kan reduceras likadant oavsett. Ingen anledning att approximera PI och försöka få exakta mm2

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5569


Trådstartare
Cédric skrev:
Mina glidok är/var också 54 kolvar, råkar vara exakt samma kolvarea som 986 Porsche boxster 4kolvsok, om du vill se till att inte ändra nåt går det använda sådana


Boxster "vanliga" eller Boxster S?

Edit: Räknat på vanliga Boxster så är kolvarean mindre med 7.75%

_________________
R0b1n F0rsb3rg
"Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver"
______________________
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3233



robber skrev:
Cédric skrev:
Mina glidok är/var också 54 kolvar, råkar vara exakt samma kolvarea som 986 Porsche boxster 4kolvsok, om du vill se till att inte ändra nåt går det använda sådana


Boxster "vanliga" eller Boxster S?

Edit: Räknat på vanliga Boxster så är kolvarean mindre med 7.75%


Vanliga utan S, då är det mer eller mindre identisk area med 54 glidoken, 4547mm2, 4578 på 54mm glidok.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5569


Trådstartare
Cédric skrev:
robber skrev:
Cédric skrev:
Mina glidok är/var också 54 kolvar, råkar vara exakt samma kolvarea som 986 Porsche boxster 4kolvsok, om du vill se till att inte ändra nåt går det använda sådana


Boxster "vanliga" eller Boxster S?

Edit: Räknat på vanliga Boxster så är kolvarean mindre med 7.75%


Vanliga utan S, då är det mer eller mindre identisk area med 54 glidoken, 4547mm2, 4578 på 54mm glidok.


Får andra siffor, har du något oe nummer på dessa ok?

EDIT: hittade 98635142103

_________________
R0b1n F0rsb3rg
"Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver"
______________________
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3233



robber skrev:
Cédric skrev:
robber skrev:
Cédric skrev:
Mina glidok är/var också 54 kolvar, råkar vara exakt samma kolvarea som 986 Porsche boxster 4kolvsok, om du vill se till att inte ändra nåt går det använda sådana


Boxster "vanliga" eller Boxster S?

Edit: Räknat på vanliga Boxster så är kolvarean mindre med 7.75%


Vanliga utan S, då är det mer eller mindre identisk area med 54 glidoken, 4547mm2, 4578 på 54mm glidok.


Får andra siffor, har du något oe nummer på dessa ok?

EDIT: hittade 98635142103


36+40mm kolv

986351422
986351421

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5569


Trådstartare
Cédric skrev:
robber skrev:
Cédric skrev:
robber skrev:
Cédric skrev:
Mina glidok är/var också 54 kolvar, råkar vara exakt samma kolvarea som 986 Porsche boxster 4kolvsok, om du vill se till att inte ändra nåt går det använda sådana


Boxster "vanliga" eller Boxster S?

Edit: Räknat på vanliga Boxster så är kolvarean mindre med 7.75%


Vanliga utan S, då är det mer eller mindre identisk area med 54 glidoken, 4547mm2, 4578 på 54mm glidok.


Får andra siffor, har du något oe nummer på dessa ok?

EDIT: hittade 98635142103


36+40mm kolv

986351422
986351421


Tack!

_________________
R0b1n F0rsb3rg
"Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver"
______________________
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5569


Trådstartare
Ny setup blir det detta ratiot. Tänker jag fel eller är detta ok balans?

_________________
R0b1n F0rsb3rg
"Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver"
______________________
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4506



Jag har exakt de Porsche boxsteroken på Mustangen. Fungerar utmärkt på en 1300 kilo bil både gata och bana.
Använder Ferodo DS 1.11 belägg.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1896



Detta är väl nästan omöjligt att räkna på?

Lek med tanken att din bil har stor lastförflyttningverkan vid inbromsning.
Och för att förvärra än mer, är väldigt lätt i rumpan.

Då kan du ha idiotstora skivor med feta 8 kolvsok fram, men bak kan du i stort sett ha en motorcykels bakbromsar och ändå uppnå perfekt bromsbalans.

Mitt tips är att leta rätt på en liknande prestanda bil och kolla dess fjärdingssetup och viktbalans.
Och ha DET sysemet som fingervisning åt vilket håll du ska.

_________________
Patrick Wetterskog

Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19023



Finns väl ett excelbld från fuling på detta här på rejsa? Eller kom vi fram till att det krävdes så många parametrar att det inte var praktiskt?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 12089



MaZ skrev:
Finns väl ett excelbld från fuling på detta här på rejsa? Eller kom vi fram till att det krävdes så många parametrar att det inte var praktiskt?


Jag har också för mig det, men jag hade också för mig att det fanns en Excel om hjulupphängningar (mer äm McPherson) men den kan jag inte hitta. Dessa finns från Fuling: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7043

Edit: Ice var det som hade en excel för bromsar, vet inte vart den finns nu.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Atterhall
Järfälla
Här sen Aug 2006
Inlägg: 107



Är beläggarea och skivans diameter identisk? Annars är det ju inte helt meningsfullt att räkna enbart på klämkraft (linjär mot kolvarea). Vilka belägg du väljer fram resp bak kommer ju också att påverka (är ju inte säkert att det finns samma att köpa till originaloken bak som för de nya balla framoken.

Jag tänker att du ändå kommer behöva kunna justera bromsbalansen så dit med en reduceringsventil och sen ut och prova. Det kommer ju sannolikt bli lite mer lättrampat med större area fram - men det skiljer ju inte på storleksordningar, så frågan är hur mycket du kommer märka - om alls något (förutom att det bettar bättre då ).

For what it's worth - jag gjorde samma övning på min lilla Alfasud Sprint, från original enkolvsok fram med 230 mm -skivor (ja, de är små - men den är lätt också...) till fyrkolvs Wilwood med 284 mm-skivor. Resultatet är framför allt betydligt mer lättdoserade och "pålitliga" bromsar som nu inte har en tillstymmelse till värmeproblem. Tidigare gick det varmt som tusan men jag hade egentligen inte problem med "stopping power", även om de var väldigt digitala - av eller på liksom. Det blev ju en uppgradering både i klämkraft, beläggarea och hävarm på skivan på en gång - så svårt att avgöra vad som påverkat mest, men betydligt trevligare blev det. Som bonus är livslängden på beläggen nu mer än dubbel jämfört med innan.

_________________
______________________________________________
Martin Atterhall

CAR Challenge #92 | Alfasud Sprint 1,7 16v
Citera
Skruva banåkabil
Kolvstorlek bromsok för att inte förstöra balansen fram/bak
22 besök senaste veckan (479 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande