Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Garage Patrick(Kadett4wd)
<<   1, 2, 3 ... , 19, 20, 21   >>
91 besök senaste veckan (38138 totalt)
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1896


Trådstartare
Del två av försöken i dynon, igår hade jag medvind iaf =)
Kanske rent av ett 'världsrekord'.

[youtube]I helgen lyckades jag uppnå mitt mål.
Troligtsvis vassaste produktions 250 motorn på klotet, eller ja, vad JAG känner till iaf.

Den sjunger gött numer =)


_________________
Patrick Wetterskog

Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 1084



90 blixtförbannade humlor ylade i kören...

Grattis!

_________________
Magnus Falk
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1896


Trådstartare
Tack kompis =)

I helgen som kommer,, tja jag är ju nyfiken.
Måste testa ändra tändningen lite, nu då den går lite kallare i förbränningrummet kanske den svarar lite på ändringar igen =)

_________________
Patrick Wetterskog

Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1896


Trådstartare
Inget rekord är ett rekord förrän man upprepat det... =)


_________________
Patrick Wetterskog

Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1896


Trådstartare
Jag testar lite nitrometan i hojen.
Vad kan vi förvänta oss, blir det nå pulver?

Kika lite och fråga: =)


_________________
Patrick Wetterskog

Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1896


Trådstartare
Vårgrejat lite med AMG'n, bytt olja/filter och gjort ren filtren(K&N)
Och jag måste bara dela med mig av en annan grej.

Jag har ju laddat gamlingen med en massa stereogrejer.
Och satt 3" mellanregister i A-stolparna.
Jag fick till tyget snyggt, det var på pricken lika oem, men så fort solen stekte bilen så släppte limmet.
Jag provade flera olika spraylim, 3m(2 olika), hagmans, biltema, crc, och nån mer jag inte minns, alla blev en sörja då det blev varmt.

Så mitt tips nu, kanske inte sitter, det får vi se i sommar.

Men jag köpte ett stretchbart självhäftande alcantaratyg här:
https://2525.se/sv/products/alcantara-tyg-svart-sjalvhaftande?srsltid= . . . .

Och det var SJUKT enkelt att klä om a stoplarna.
Det var gjort på 5 minuter liksom.
Och man ser fasen inte skillnad mot 'äkta' alcantara... äkta fejkmocca

Rekommenderas!


_________________
Patrick Wetterskog

Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1896


Trådstartare
Drifting på liten rulle =)


_________________
Patrick Wetterskog

Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1896


Trådstartare
Jungfruturen avklarad med nya caféracer projektet.
Långt ifrån klar.
Men jag var sugen på att se om alla motormoddar höll mer än 5 minuter =)

Jag har i dagsläget dynat den här motorn till 67hk på hjulet, och då har jag bara skrapat lite på ytan.
Jag tror och hoppas på 70+ på hjulet sen framöver.
Flera år sedan bromsade jag den här motorn(med kawacylinder) till 74hk på bakhjulet med metanol, nu kör jag den på e85 för att få liiite mer gatbarhet, då jag tänkte att man kanske ska åka nåt mopperally och bli hatad *asg*

Motorn är en KX250 motor från 1996 från början.
Men, efter mycket svets och grejs så har jag adderat balansaxel, Lockup koppling, Roterande slid insug, TM racing cylinder(portad såklart)
Dessutom är växellådan ett hopkok från olika årsmodeller så stegen blir tätare.
Maico 490 vevstake
All 'blank' aluminium ni ser har jag snidat till för att få ihop allt =)
Motorn är fortfarande på 250cc, men eftersom jag fodrat om cylindern kan den borras till 300-310cc om jag vill.

Förgasaren just nu är en Keihin PWM borrad till 42mm
Pipan är designad av mig, den är STOR!
Men ska det bli nå pulver måste det sitta en stor lunga på maskin =)

Film kommer typ på söndag.


_________________
Patrick Wetterskog

Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 1084



Varför kommer ordet "rump-raket" upp i huvudet när jag ser pipan?



Sjukt ball café racer!

_________________
Magnus Falk
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1896


Trådstartare
Tack =)

Jag är heeelt oförstående?

_________________
Patrick Wetterskog

Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1896


Trådstartare
Utlovade videon:


_________________
Patrick Wetterskog

Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 1084



Kadett4wd skrev:


Jag är heeelt oförstående?



_________________
Magnus Falk
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1896


Trådstartare
I hate beeing out of control, so let's take control!
I install a laser height sensor on my Maxxecu controlled Yamaha TZR250 '100whp' engine.

This little device will help me control the engines performance in the important first 60ft on the 1/8 mile.

Why?
The bike's dryweight is only 68kg's and with almost 100whp it might rise so fast you can't control it, electronics are faster in reaction than the human brain 😃

Varför åsnan på slutet?
Jo,, känner mig så dum att tigga om att folk ska klicka like och subscribe *S*


_________________
Patrick Wetterskog

Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1896


Trådstartare
Nu ska ni få nåt att bita i.

lös den här gåtan åt mig:

Alla mekaniska delar likadana under båda testerna, enda som skiljer är nålarna i lectronförgasarma.(av förklarliga själ)

Min yamaha TZR250 tvåtakt såklart.

Metanol tändläge vid peak vrid = 15 grader.
Racebensin 110 oktan = tändläge vid vridpeak 24 grader.

Normalt brukar metanol vilja ha VÄLDIGT mycket förtändning, varför blev det tvärtom i min setup?

_________________
Patrick Wetterskog

Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1470



du har bytt runt på bensin o metanol dunken

_________________
henrik nielsen
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 1084



Kadett4wd skrev:
Nu ska ni få nåt att bita i.

lös den här gåtan åt mig:

Alla mekaniska delar likadana under båda testerna, enda som skiljer är nålarna i lectronförgasarma.(av förklarliga själ)

Min yamaha TZR250 tvåtakt såklart.

Metanol tändläge vid peak vrid = 15 grader.
Racebensin 110 oktan = tändläge vid vridpeak 24 grader.

Normalt brukar metanol vilja ha VÄLDIGT mycket förtändning, varför blev det tvärtom i min setup?


Det enda jag kan tänka mig är en liten utläggning om vad "oktan-talet" egentligen anger: Ett bränsles motståndskraft mot självantändning (knackning) under kompression. Det enda rimliga är att metanol-setupen GIVET DINA FÖRUTSÄTTNINGAR ligger väldigt nära självantändning, dvs mycket lite aktiveringsenergi måste tillföras för att exoterm-reaktionen skall starta. När aktiveringsenergin väl kommer (från tändstiftet), så bygger flamfronten väldigt fort i din motor, då behövs inte så mycket förtändning.

Mina 2 cent...

EDIT: per definition är ju egentligen "förtändning" kontraproduktivt för att bygga mycket (peak) effekt, om flamfronten börjar bygga värme och expansion redan innan TDC.

_________________
Magnus Falk
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19027



Kadett4wd skrev:
Nu ska ni få nåt att bita i.

lös den här gåtan åt mig:

Alla mekaniska delar likadana under båda testerna, enda som skiljer är nålarna i lectronförgasarma.(av förklarliga själ)

Min yamaha TZR250 tvåtakt såklart.

Metanol tändläge vid peak vrid = 15 grader.
Racebensin 110 oktan = tändläge vid vridpeak 24 grader.

Normalt brukar metanol vilja ha VÄLDIGT mycket förtändning, varför blev det tvärtom i min setup?


Funkar det med samma bestyckning förutom nålen? Oväntat (för mig).

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1789



MaZ skrev:
Kadett4wd skrev:
Nu ska ni få nåt att bita i.

lös den här gåtan åt mig:

Alla mekaniska delar likadana under båda testerna, enda som skiljer är nålarna i lectronförgasarma.(av förklarliga själ)

Min yamaha TZR250 tvåtakt såklart.

Metanol tändläge vid peak vrid = 15 grader.
Racebensin 110 oktan = tändläge vid vridpeak 24 grader.

Normalt brukar metanol vilja ha VÄLDIGT mycket förtändning, varför blev det tvärtom i min setup?


Funkar det med samma bestyckning förutom nålen? Oväntat (för mig).


Är det lektron som gör sånna där förgasare utan flottör och sånt? Är inte nålen huvudregleringingen i de? Eller blandar jag ihop saker?

_________________
Markus Ålind
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1896


Trådstartare
The man-flu hit hard =)

Hursom lite svar.
Jag TROR det fenomenet tillkom av att jag har förbränningrum optimerade för metanol.
Mindre quencharea samt större spalt än för en motor optimerad för bensin.
Varav detta faktiskt gjorde förbränningen väldigt långsam med bensin, trots hög kompression.

Det är det enda jag liksom 'får ihop i huvudet' gällande 'fysik'
För normalt brinner mettis långsammare än bensin och behöver massvis med förtändning om man inte optimerat förbränningsrummet för detta.

Lectron har flottörer, men inga munstycken.
Och bränslemäng kontrolleras av nålen i trotteln, så den var givetvis tvungen bytas då jag gick från metanol till bensin.
Mettisnålen är formligen en konkav sak som blir tunnare och tunnare ju mer man lyfter trotteln.
För att till slut i stort sett vara rakbladstunn på fullgas, och då flödar likt ett 280-300 munstycke(keihin)
En bensinnål har ett plan slipat istället, finns flera olika konturer för olika bränslebehov.

_________________
Patrick Wetterskog

Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 1084



I grund och botten är det väl ett bevis på att du lyckats med optimeringen av motorns parametrar? Att du lyckats få metanolen att brinna snabbt, supersnabb flamfront? Det yttersta beviset på att du kramar ur all energi ser du ju på dynon.

_________________
Magnus Falk
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 1084



Nästa steg är väl ännu större kanaler för att få in ännu mer bränsleblandning i förbränningsrummet? Som naturligtvis blir en trade-off med att få grejorna att hålla.

_________________
Magnus Falk
Citera
Andra projekttrådar
Garage Patrick(Kadett4wd)
<<   1, 2, 3 ... , 19, 20, 21   >>
91 besök senaste veckan (38138 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande