Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda MX-5 2018- körning med RS3 på Mantorp.
<<   1, 2
62 besök senaste veckan (3300 totalt)
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 644


Trådstartare
Cédric skrev:
Verkar märkligt att inte bromsarna skulle hänga med, min bil väger något mer och har något mer effekt, ganska liknande viktfördelning, har funkat helt utan fade även med relativt sansade belägg som Hawk HP+ och orginalbromsar utan kylning.



hsb skrev:
Låter som något är fel, när jag hade bilen och värmt upp DTC60 fram / DTC30 bak bromsade den väldigt aggressivt, jag körde med Motul RBF-600 vätska och Yokohama A052 däck.
Har själv haft en 718 Spyder och den bromsade inte i närheten lika hårt med standardbeläggen (samma bromsar och belägg som GT4).


Jag vet inte om jag bara är kräsen när det gäller bromsarna. Det är ju inte så att bromsarna helt brunnit upp, dom ser fina ut och har inte slitit hårt på beläggen, så dom verkar ju tåla det hyfsat. och jag tror inte det är nåt fel på dom. Men efter 10min så har jag vid några tillfällen haft bra pedalkänsla (stum pedal) men inte fått den retardation jag hade tidigare. Jag är inte 100 säker på vilka belägg som sitter på, jag har inte bytt dom själv, men det känns som att jag skulle vilja ha lite värre bett så man kunde låsa upp också varma R-däck. Det kan jag inte nu i alla fall.

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
BMW M2 2017
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4508



"men det känns som att jag skulle vilja ha lite värre bett så man kunde låsa upp också varma R-däck. Det kan jag inte nu i alla fall."

Du har väl ABS, då ska inga hjul låsa.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 644


Trådstartare
Janne J skrev:
"men det känns som att jag skulle vilja ha lite värre bett så man kunde låsa upp också varma R-däck. Det kan jag inte nu i alla fall."

Du har väl ABS, då ska inga hjul låsa.


Vad jag menar är att bromsarna har så bra bett att ABS:en faktiskt börjar jobba, nu får jag aldrig något ABS ingrepp och det betyder ju också att det finns mer grepp i däcken och jag skulle kunna stanna fortare med större bromsar. Det är visserligen få av mina tidigare bilar som enkelt "låst upp" varma r-däck men på min M3:a och min TT-RS har ABS:en ofta jobbat i slutet av inbromsningen kanske med lite aggressivare belägg men ändå.

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
BMW M2 2017
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 644


Trådstartare
Hittade en gammal video på min GOPRO när jag körde min gamla M2:a på en av miataklubbens konbanekörningar. Jag saknar denna bil ibland, motorn låter så bra!


_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
BMW M2 2017
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4508



Japp, då är jag med på ditt resonemang thumbs up

Min upplevelse är att det ibland är häpnadsväckande stor skillnad på belägg och belägg, utan att göra något annat än beläggbyte kan pedalkänsla och upplevd bromsverkan vara som dag och natt.

Just nu kör jag på Ferodo DS 1,11 på Mussen ( Porsche/Brembo ok ) och är helnöjd, jämfört med tidigare Brembo HP2000 belägg så är skillnaden stor.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42259

Forumägare
Forumägare

iqbad skrev:
En liten video på mitt bästa varv. Tyvärr fokuserar ju kameran mest inne i bilen så man ser ju inte så bra ut. Några tips på hur man fixar detta?






På min Gopro 7 så ställer jag ner EV-kompensation (efter att protune är påslaget) och sätter de två ISO till 100. Att det blir bättre balans mellan ljus inne o ute hjälper ju en del


_________________
Magnus Thomé
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 644


Trådstartare
Gjorde mycket research på olika alternativ av BBK till min Miata. Har som sagt Wilwoods 4-kolvsok på originalskiva idag. Alla verkar överens att AP-racings kit är "the shit" till dessa bilar. Men att köpa dom här i sverige är dyrt som sjutton. Ungefär 60K skulle det gå på med deras 340mm kit och bromsbelägg. Jävligt svettigt med tanke på hur små bromsarna egentligen är.

Jag valde istället att köpa wilwoods 330mm kit med 6-kolvsok och köpte till hawke dtc-60 belägg till det hela. Kostnad ungefär 30k för alltihop. Monteringen gick ganska bra, kvaliteten kändes ok. Det enda som jag tycker känns dåligt är deras klena och små bromsnipplar.

Skivorna har borttagbar slitbana så dom kan bytas, men är ej flytande som många andra race-skivor. Monteras med loctite 271 så tveksamt om man får bort dessa senare, lär nog behöva köpa nya nav igen när man byter känns det som.


Oken är ganska små för att ha 6-kolvar. Här jämfört med ett 6-kolvsok på min RS3:a. (~370mm)


Och jättelitet jämfört med ett porsche 10-kolvsok! (~400mm)


Gamla setupen, 4-kolvsok och 280mm skiva.


Lite gore-tex på gängorna:


Monterat och klart:


Inbäddat och klart!


Hur funkar dom då? Har bara testat på gatan och det är ju svårt att få upp temp i r-däcken där, men det är helt klart bättre bett än tidigare. Väldigt lätt att låsa upp nu, så jag hoppas det ska bromsa fint när greppet infinner sig.

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
BMW M2 2017
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 644


Trådstartare
Körde på MX5 racing clubs körning på Lunda flygfält i helgen. Det var skoj men det är jobbigt att köra i 3.5h för att komma på plats. Körde riktigt många varv på den lilla rundbanan och övade på att sladda, men det var svårt med så låg effekt och rätt så breda r-däck. Bilen funkade bra, nya bromsarna också även om dessa banor inte är tuffa för bromsar. Min bästa tid på konbanan blev 67.x var rätt så nöjd med den tiden. Det var några riktigt vassa turbo NA miator på plats som var sjukt snabba!





Filmade lite men min video blev utan ljud när den klipptes ihop, mina youtube skills behöver förbättras. 😂


_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
BMW M2 2017
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 644


Trådstartare
Som några kanske vet så äger jag en 8Y RS3 också, jag har bestämt mig för att sälja denna bil men alla bilar som jag äger får alltid gå minst en gång på bana. Så jag anmälde mig till GRCs körning på Mantorp för nån vecka sedan. Bra väder, soligt och ganska kallt så bra power från motorn. Har kört RS3 (ej min bil) på isbana tidigare vilket var väldigt skoj, men detta var första gången på riktigt bana.

Började först med diffen i "mitt läge" men det blev för dålig rotation när jag gick på gasen så ställde den i det aggressivaste läget under individual (ej torque rear). Det funkade bättre och nu kunde jag åka med lätt överstyrning ut från kurvorna. Ilen funkade ringt bra tycker jag och var helt klart snabb! Hade 220km/h på GPS i slutet av långa rakan. Bromsarna funkade också riktigt bra trots original belägg. Original gatdäck var dock rätt hala och jag kasade runt en del. Betydligt sämre grepp än jag har med miatan på R888R

Körde med passagerare hela dagen och bästa tiden blev 1:33 blankt. Kändes rätt så bra tycker jag, med R-däck hade jag nog varit och sniffat på 1:30. Men ska man köra mycket på bana med en RS3 behöver man nog lite mer camber, mina däck sidor slets rätt hårt..

Har beställt bilder från deras fotograf så några bilder kommer efterhand. Dagens vanligaste bil var nog m2 g87, var nog 5-6 stycken på plats. Jag tycker inte dess bilar är så snygga men jävlar vad de får. Klockade några på 1:25 tider så det är ju en bra plattform helt klart.

Som ni ser på en av bilderna så "råkade" jag köpa tillbaka min gamla m2:a som had ägde för några år sedan. Den ska få ta över efter RS3:an och kanske också för miatan på sikt. Denna gång så ska den moddas för bankörning. Egen tråd kommer efterhand på denna bil!


_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
BMW M2 2017
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 644


Trådstartare
RS3:an är nu såld men det blev några bra bilder på mantorp körningen!

Några tankar generellt om RS3 8Y:
- Mycket bättre känsla i ratten mot min gamla TT-RS som jag haft.
-Dom ställbara dämparna fungerar mycket bra, både gata och bana.
- Bra turn-in med bra grepp i framvagnen (Reverse staggered 265 breda däck fram original, 245 bak!)
- Väldigt snabb rakt fram och effektiv med S-tronic dubbelkopplingslåda.
-Motorn har bra kapacitet, går att trimma till runt 500hk med steg 2.
- Mycket bra bromsar
- Nya diffen gör att man kan åka brett och få bilen att rotera med gasen, betydligt bättre än gamla haldex, nästan som en bakhjulsdriven bil.

Det som är mindre bra:
- Jag tycker den är för tyst, man behöver ta bort partikelfiltren och byta downpipe för att få lite ljud. Jag hade ändå RS-sportavgas. Min gamla S60R med steg 2 lät häftigare.
-Den öppnar inte spjället i bakre dämparen förrän över 3500rpm, detta bidrar till att den är så tyst! Skärpning Audi!
-Motor är rätt laggig, det tar tid att få laddtryck så generella känslan vid vanlig körning är att bilen känns slö. Visst, börjar man köra riktigt hårt så är den inte slö, men vill man bara gasa till lite grann så är responsen inte där.

Det är på grund av dessa två anledningar som jag nu bytt tillbaka till M2 F87 med N55:an, betydligt bättre ljud och mycket bättre respons i motorn. M2:an är helt enkelt roligare att busa runt med, även om den är långsammare.!





_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
BMW M2 2017
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda MX-5 2018- körning med RS3 på Mantorp.
<<   1, 2
62 besök senaste veckan (3300 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande