Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Garage Patrick(Kadett4wd)
<<   1, 2, 3 ... 19, 20, 21
140 besök senaste veckan (38115 totalt)
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1896


Trådstartare
stilldouble skrev:
I grund och botten är det väl ett bevis på att du lyckats med optimeringen av motorns parametrar? Att du lyckats få metanolen att brinna snabbt, supersnabb flamfront? Det yttersta beviset på att du kramar ur all energi ser du ju på dynon.


Precis, och nu krävs en annan setup för det ska bli bra jussom.
Men jag ska testa lite först.
Tvåtaktare är så dynamiska att man kan lura dem att göra rätt fast saker är lite fel =)

_________________
Patrick Wetterskog

Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1896


Trådstartare
stilldouble skrev:
Nästa steg är väl ännu större kanaler för att få in ännu mer bränsleblandning i förbränningsrummet? Som naturligtvis blir en trade-off med att få grejorna att hålla.


I det här fallet så finns det jussom inte mycket kvar att fila i
enda man kan göra är att optimera lite vinklar på spolkanaler och utblås isåfall.
Storleksmässigt är det lite kört

_________________
Patrick Wetterskog

Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 1084



En sak som slår mig, att gå samma väg som F1:orna under lång tid strävade efter... Öka varvtalet, varva mer... lyckas du hålla upp momentet men krama ur mera varv så blir der ju några ponnisar till.

En helt annan sak, när jag var en liten puttefnask hade jag en liten Cox Pee-Wee modelmotor. Pytteliten, vill minnas att den var på 0.36 ccm? Kördes på metanol med viss nitro-inblandning. Den varvade ca 18.000 rpm. Så på något sätt GÅR det ju att få metanol-motorer att varva väldigt högt. Det motsäger ju lite grann det här med att metanol brinner långsamt.

_________________
Magnus Falk
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1896


Trådstartare
För att då kika lite på F1 igen, de varvade över 20k på bensin... hupp =)

_________________
Patrick Wetterskog

Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 1084



På vilket sätt påverkas kraven på pipan för att få ut ett högre varv? Pulserna kommer ju tätare, desto högre varvet blir?

_________________
Magnus Falk
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 569



stilldouble skrev:
På vilket sätt påverkas kraven på pipan för att få ut ett högre varv? Pulserna kommer ju tätare, desto högre varvet blir?


Utformningen på pipan är hela tiden en kompromiss. Ungefär som kammarna i en fyrtaktare. Brett register eller toppeffekt. Det blir stor skillnad på en kort och bred kontra lång och smal pipa.

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1896


Trådstartare
stilldouble skrev:
På vilket sätt påverkas kraven på pipan för att få ut ett högre varv? Pulserna kommer ju tätare, desto högre varvet blir?


Yes, det påverkar.
Ju kortare pipa desto högre varv tunar den på, och vice vers med lång pipa.
Just pga tiden för pulsen att färdas i pipan blir annorlunda med olika längder.

_________________
Patrick Wetterskog

Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 1084



Hmmm om det finns väldigt lite att göra invärtes i maskinen, insug/insprutning/förgasare vad man nu vill kalla det... är rätt top-notch redan som det är... borde då inte pipan och avgassystem vara det som borde ha störst potential för att hitta mer hästar? ...Vilket är omskrivning av att försöka varva mer?

_________________
Magnus Falk
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1896


Trådstartare
stilldouble skrev:
Hmmm om det finns väldigt lite att göra invärtes i maskinen, insug/insprutning/förgasare vad man nu vill kalla det... är rätt top-notch redan som det är... borde då inte pipan och avgassystem vara det som borde ha störst potential för att hitta mer hästar? ...Vilket är omskrivning av att försöka varva mer?


Delvis ja delvis nej.
För att motorn också ska andas däruppe så måste porttiderna ökas.
Och då tappar mycket i botten.

_________________
Patrick Wetterskog

Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 1084



Sämre i botten, betyder dra längre på växlarna och växla oftare. He he...

Förr, tror det var på V10:ornas tid i F1 så vill jag minnas att de hade en knapp på ratten. När den trycktes in när bilen var i depån så höll sig varvet över 6000 rpm. Under det varvet så kunde motorerna tjuvstanna.

_________________
Magnus Falk
Citera
Andra projekttrådar
Garage Patrick(Kadett4wd)
<<   1, 2, 3 ... 19, 20, 21
140 besök senaste veckan (38115 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande