Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Andra projekttrådar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 19, 20, 21 140 besök senaste veckan (38115 totalt) |
Precis, och nu krävs en annan setup för det ska bli bra jussom. Men jag ska testa lite först. Tvåtaktare är så dynamiska att man kan lura dem att göra rätt fast saker är lite fel =) _________________ Patrick Wetterskog Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ |
||
I det här fallet så finns det jussom inte mycket kvar att fila i ![]() enda man kan göra är att optimera lite vinklar på spolkanaler och utblås isåfall. Storleksmässigt är det lite kört ![]() _________________ Patrick Wetterskog Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ |
||
En sak som slår mig, att gå samma väg som F1:orna under lång tid strävade efter... Öka varvtalet, varva mer... lyckas du hålla upp momentet men krama ur mera varv så blir der ju några ponnisar till.
En helt annan sak, när jag var en liten puttefnask hade jag en liten Cox Pee-Wee modelmotor. Pytteliten, vill minnas att den var på 0.36 ccm? Kördes på metanol med viss nitro-inblandning. Den varvade ca 18.000 rpm. Så på något sätt GÅR det ju att få metanol-motorer att varva väldigt högt. Det motsäger ju lite grann det här med att metanol brinner långsamt. _________________ Magnus Falk |
||
_________________ Patrick Wetterskog Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ |
||
Utformningen på pipan är hela tiden en kompromiss. Ungefär som kammarna i en fyrtaktare. Brett register eller toppeffekt. Det blir stor skillnad på en kort och bred kontra lång och smal pipa. _________________ Anders Littorin, Volvo C70 Långloppan Volvo C70 V6 RWD-projekt Honda Civic 1982 historisk rallybil En Civic 1982 till |
||
Yes, det påverkar. Ju kortare pipa desto högre varv tunar den på, och vice vers med lång pipa. Just pga tiden för pulsen att färdas i pipan blir annorlunda med olika längder. _________________ Patrick Wetterskog Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ |
||
Hmmm om det finns väldigt lite att göra invärtes i maskinen, insug/insprutning/förgasare vad man nu vill kalla det... är rätt top-notch redan som det är... borde då inte pipan och avgassystem vara det som borde ha störst potential för att hitta mer hästar? ...Vilket är omskrivning av att försöka varva mer?
_________________ Magnus Falk |
||
Delvis ja delvis nej. För att motorn också ska andas däruppe så måste porttiderna ökas. Och då tappar mycket i botten. _________________ Patrick Wetterskog Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ |
||
Sämre i botten, betyder dra längre på växlarna och växla oftare. He he...
Förr, tror det var på V10:ornas tid i F1 så vill jag minnas att de hade en knapp på ratten. När den trycktes in när bilen var i depån så höll sig varvet över 6000 rpm. Under det varvet så kunde motorerna tjuvstanna. _________________ Magnus Falk |
||
![]() |
Andra projekttrådar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 19, 20, 21 140 besök senaste veckan (38115 totalt) |