Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -84 CSN-räsern
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6
573 besök senaste veckan (7831 totalt)
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 466



Fan vad trist, men kunde gått så mycket värre. Det där däcket är... Väl brukat.

Kan inte annat än rekommendera dig en https://apex.se/trackace-hjulinstallning , värt det så många gånger om.

_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3233



Trist med däcket, men skönt att inget värre hände. Är man rätt ny så är det ju en läroprocess, vad man tumma och på vad man inte kan tumma på Sen är ju bromsning utan ABS nåt som kan ta en stund att få till så det sitter i ryggmärgen, det är bara träna så att det sitter även i paniksiutationer. Kumhodäcken tar ju stund att få liv i, inte skitenkelt i konbana kan jag tänka mig, speciellt inte i blött Funkar det med Rdäck i klassikgruppen?

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
MelvinL
Stockholm
Här sen Sep 2024
Inlägg: 157


Trådstartare
Cédric skrev:
Trist med däcket, men skönt att inget värre hände. Är man rätt ny så är det ju en läroprocess, vad man tumma och på vad man inte kan tumma på Sen är ju bromsning utan ABS nåt som kan ta en stund att få till så det sitter i ryggmärgen, det är bara träna så att det sitter även i paniksiutationer. Kumhodäcken tar ju stund att få liv i, inte skitenkelt i konbana kan jag tänka mig, speciellt inte i blött Funkar det med Rdäck i klassikgruppen?


Ja, inbromsningar kan vara lite svårt. Jag är nog Lundas nr 1 rökmaskin i inbromsningarna detta år, men iom att detta set med däck ändå var på väg ut har jag försökt testa gränserna lite för vad som låser och vad som inte låser.

Däcken tar ett tag att få liv i, så de är absolut mer lämpade för bana än slalom. Med de på går jag upp en klass till Standard 1, dvs typ 996/997/986/987. Där är jag egentligen chanslös, men det är jag mot de snabba bilarna i klassik ändå (se t.ex Thomas Thuresson och hans 964 som kan ses här på forumet). Egentligen borde jag köra mina gatdäck, Michelin PS4 på slalom och gå i klassik, men R-däck är roligare och jag orkar inte byta fälgar dag ut och dag in.

_________________
Melvin Lindholm
@veryslow944 på Instagram

Porsche 944 -84
Citera
Homegrown
Alunda
Här sen Mar 2003
Inlägg: 209



Självklart så ska du komma och åka slalom med oss på söndag

Nu när ni fått ordning på toe out problematiken så kommer bilen att bete sig som en 944 skall, såg direkt att något inte stämde på din bil då den inte styrde in som den borde. Samma sak med bromsning funkar inge bra med hjulvinklarna bilen hade. Om du inte hittar R-däck till framhjulen så skicka på fuchsen runtom och kom och kör och få tillbaka självförtroendet

_________________
Stefan Söderstedt
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3233



MelvinL skrev:
Cédric skrev:
Trist med däcket, men skönt att inget värre hände. Är man rätt ny så är det ju en läroprocess, vad man tumma och på vad man inte kan tumma på Sen är ju bromsning utan ABS nåt som kan ta en stund att få till så det sitter i ryggmärgen, det är bara träna så att det sitter även i paniksiutationer. Kumhodäcken tar ju stund att få liv i, inte skitenkelt i konbana kan jag tänka mig, speciellt inte i blött Funkar det med Rdäck i klassikgruppen?


Ja, inbromsningar kan vara lite svårt. Jag är nog Lundas nr 1 rökmaskin i inbromsningarna detta år, men iom att detta set med däck ändå var på väg ut har jag försökt testa gränserna lite för vad som låser och vad som inte låser.

Däcken tar ett tag att få liv i, så de är absolut mer lämpade för bana än slalom. Med de på går jag upp en klass till Standard 1, dvs typ 996/997/986/987. Där är jag egentligen chanslös, men det är jag mot de snabba bilarna i klassik ändå (se t.ex Thomas Thuresson och hans 964 som kan ses här på forumet). Egentligen borde jag köra mina gatdäck, Michelin PS4 på slalom och gå i klassik, men R-däck är roligare och jag orkar inte byta fälgar dag ut och dag in.


Konbana är ju ett bra ställe att träna lite bromsning utan räcken, utan ABS gäller det ju att lära sig hur nära låsning man kan lägga sig, med minimal marginal. Om det låser måste man vara reptilsnabb på att släppa, men tricket är att bara släppa lite lagom mycket och inte helt för att inte tappa retardationen, och förstås för att undvika bromsplatta på däcket. En bra övning i bilkontroll, och när det väl sitter i ryggmärgen blir det väldigt bra inbromsningar

Vet inte om definitionen av Rdäck fortfarande är totalflummig i PCS, men typ nankang CRS är ju "gatdäck" med sina 200tw, men presterar ungefär som ett rdäck men borde vakna till liv betydligt snabbare

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
MelvinL
Stockholm
Här sen Sep 2024
Inlägg: 157


Trådstartare
Cédric skrev:
MelvinL skrev:
Cédric skrev:
Trist med däcket, men skönt att inget värre hände. Är man rätt ny så är det ju en läroprocess, vad man tumma och på vad man inte kan tumma på Sen är ju bromsning utan ABS nåt som kan ta en stund att få till så det sitter i ryggmärgen, det är bara träna så att det sitter även i paniksiutationer. Kumhodäcken tar ju stund att få liv i, inte skitenkelt i konbana kan jag tänka mig, speciellt inte i blött Funkar det med Rdäck i klassikgruppen?


Ja, inbromsningar kan vara lite svårt. Jag är nog Lundas nr 1 rökmaskin i inbromsningarna detta år, men iom att detta set med däck ändå var på väg ut har jag försökt testa gränserna lite för vad som låser och vad som inte låser.

Däcken tar ett tag att få liv i, så de är absolut mer lämpade för bana än slalom. Med de på går jag upp en klass till Standard 1, dvs typ 996/997/986/987. Där är jag egentligen chanslös, men det är jag mot de snabba bilarna i klassik ändå (se t.ex Thomas Thuresson och hans 964 som kan ses här på forumet). Egentligen borde jag köra mina gatdäck, Michelin PS4 på slalom och gå i klassik, men R-däck är roligare och jag orkar inte byta fälgar dag ut och dag in.


Konbana är ju ett bra ställe att träna lite bromsning utan räcken, utan ABS gäller det ju att lära sig hur nära låsning man kan lägga sig, med minimal marginal. Om det låser måste man vara reptilsnabb på att släppa, men tricket är att bara släppa lite lagom mycket och inte helt för att inte tappa retardationen, och förstås för att undvika bromsplatta på däcket. En bra övning i bilkontroll, och när det väl sitter i ryggmärgen blir det väldigt bra inbromsningar

Vet inte om definitionen av Rdäck fortfarande är totalflummig i PCS, men typ nankang CRS är ju "gatdäck" med sina 200tw, men presterar ungefär som ett rdäck men borde vakna till liv betydligt snabbare


Slalom i allmänhet är ju lite gentlemens agreement. Om någon kom med CRS i standardklassen hade han nog fått köra, men samtidigt så har man ju då "fuskat" i en tävling där det enda man vinner är en liten pokal i slutet på säsongen. De allra flesta kör ju primärt för att det är kul, och då kör man i klassen där man hör hemma. Så definitionen är flummig (läs: finns ej) men eftersom att alla ändå är överens är det sak samma.

I gränsfall brukar bedömningar kunna göras av tävlingsledningen om man frågar, till exempel skulle bilar som har gått från torsion till coilovers fram till i år flyttas upp till R. Det är ju helt orimligt i många fall, och därför fick bland annat min 944 och en annan förares Cayman S 987 "dispens" för att kunna fortsätta i våra vanliga klasser.


Homegrown skrev:
Självklart så ska du komma och åka slalom med oss på söndag

Nu när ni fått ordning på toe out problematiken så kommer bilen att bete sig som en 944 skall, såg direkt att något inte stämde på din bil då den inte styrde in som den borde. Samma sak med bromsning funkar inge bra med hjulvinklarna bilen hade. Om du inte hittar R-däck till framhjulen så skicka på fuchsen runtom och kom och kör och få tillbaka självförtroendet


Tack Stefan!

Ja, det är Fuchs på nu och egentligen är nästan de PS4 som sitter på mer lämpade för slalom. Jag ska försöka komma iväg på söndag, men kan inte lova något

_________________
Melvin Lindholm
@veryslow944 på Instagram

Porsche 944 -84
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4506



Kul att bilen används ordentligt, mindre kul med däck/bärgning men man lär sig alltid något nytt

Nankang AR-1 passar väldigt bra i konbana, jag har kört flera säsonger på dessa och de är förvånansvärt greppiga även om de är kalla.

Kör hårt, du har bra bil att jobba med!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
MelvinL
Stockholm
Här sen Sep 2024
Inlägg: 157


Trådstartare
Janne J skrev:
Kul att bilen används ordentligt, mindre kul med däck/bärgning men man lär sig alltid något nytt

Nankang AR-1 passar väldigt bra i konbana, jag har kört flera säsonger på dessa och de är förvånansvärt greppiga även om de är kalla.

Kör hårt, du har bra bil att jobba med!


Jo, jag har funderat på de. Ska ju funka bra på lite lättare bilar också. Nu har jag dock redan en uppsättning V700 hemma, så jag ska köra de och se hur jag upplever de när de är lite mindre slitna. Nuvarande hade en hel del mil på nacken redan innan helgens incident.

Tack!

_________________
Melvin Lindholm
@veryslow944 på Instagram

Porsche 944 -84
Citera
Simon S
Uppsala
Här sen Jan 2008
Inlägg: 206



Trial and error Melvin thumbs up
Hoppas vi ses i helgen

_________________
Simon Söderstedt
Citera
MelvinL
Stockholm
Här sen Sep 2024
Inlägg: 157


Trådstartare
Tydligen gick det att köra student i denna bil också, även om pyntet inte var så förtjust i regnet


944an har nu också kompletterats med ett mindre syskon i lite plastigare material. Detta är alltså inte en "riktig" Lego-modell, utan en egen design som min flickvän har hittat online, varefter hon har letat reda på och beställt varje individuell bit


Är det nu man ska köpa vigselring?

In other news har en drivaxel börjat låta underligt, vidare felsökning ska ske, men tyvärr är risken stor för att det håller mig hemma på söndag trots alla glada hejarop.

_________________
Melvin Lindholm
@veryslow944 på Instagram

Porsche 944 -84
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -84 CSN-räsern
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6
573 besök senaste veckan (7831 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande